Jump to content

såg just filmen..

Rekommenderade inlägg

ZZZzzzZZZzzz- "Fy va dålig den var altså! Absolut inte i smak. De borde ha gjort hela filmen på månen istället, då hade det blivit mycket bättre och enterna borde ha gått lite snabbare och tagit en annan väg, sedan borde man inte skicka frodo dit utan han borde gå åt något annat håll och arwen borde man ta bort helt och yada yada yada"

kontra:

ZzzZZzzz - "ÅÅÅH FY FAN VAD BRA FILMEN ÄR ALLTSÅ, PRECIS I MIN SMAK! DEN KANDIDERAR FAN TILL BÄSTA FILM GENOM TIDERNA, SÅ JÄVLA BRA GJORT, SÅ JÄVLA MÄKTIGT, FAN DET ÄR DEN BÄSTA FILM JAG SETT!!! HUR FAN KAN NI KLAGA PÅ DET HÄR MÄSTERVERKET OCH DET ÄR JU SÅ JÄVLA BRA OCH YADA YADA"

---

en sån här film kan aldrig undkomma jämförelser med boken.

jag har aldrig sagt att det är en dålig film. men jag blev besviken på den.

skitsamma.

• Svar 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Moderator
Man undrar varför alla är så förbannat rädda för dem när man tydligen kan meja ner dem i tusentals utan nämnvärd ansträngning. Det enda dom verkar duga till är att morra och stampa i marken.

Orchernas "styrka" är väl deras antal, att de är så många. De är inte särskilt smarta men fem myror och som bekant fler än fyra oliphanter. Även i böckerna har till och med hoberna klarat av att döda orcher och det redan i Moria.

Aragorns svanhopp förstår jag inte heller. Men jag känner att jag måste se om fimen snart. Är väl den enda här som bara sett filmen en gång.

Gillade heller inte Legolas sköldsurfande, men eftersom det känns väl petigt att gå in på så små detaljer har jag inte kommenterat det. Men eftersom det tagits upp kan jag lika gärna hålla med i kritiken.

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Känner att jag börjar bli riktigt petig nu, men en sak som stör mej och som är riktigt ogenomtänkt är alvernas uppdykande vid helms klyfta. Teleporterade de dit eller? Elrond och Galadriel har ett litet snack, de skickar ut en alvarmé från Lorien och POFF! Efter tjugo minuter tågar alverna in i borgen! Och dessutom lyckas de anlända före isengårdarna, som varit på march mot helms klyfta ett bra tag vid det laget. Har PJ och co valt att glömma att det från Lorien till helms klyfta borde vara i alla fall två veckors väg? Med den hastigheten borde sträckan Fylke-Mordor kunnat avverkas på en förmiddag. ;)

Jag vet, jag är ett riktigt osunt tolkien-fan och jag har en hel del klagomål på filmen, fast jag accepterat den nu och faktiskt tycker om den. Det enda jag verkligen inte kan smälta är hur de slaktat Lavskägge, Merry och Pippin.

Får jag oxå va med o disskutera?

Jag är ett stort Tolkien fan, och jag måste säga att jag älskar filmerna, kan knappt vänta tills nästa år då sagan om konungens återkomst kommer. Visst e det många fel i filmen om man jämför med boken, men ni vet väl att man aldrig ska jämföra eftersom den ena e aldrig lika bra som den första.... har oxå funderat på alvernas intåg, men tänkte som så, att Galadriels och Elrond ssamtal måste ha varit längre bak i tiden än vad som syntes i filmen... Dock bara min fundering.

Innan jag avslutar måste jag säga att Orlando Bloom e en av de snyggaste skådis jag nånsin sett....... :lol:

Velkommen :),

nämen... Alvernas intåg är ju lite mystiskt. Alverna är mystiska och i boken så märker hoberna att tiden knappt förflutit trots att de varit i Lorien när de ser upp på månen. Detta om man jämför med boken som jag på många punkte inte vill att man ska göra :P. Det är egentligen hela tjusningen med filmen, att känna igen sig och se vad som är med från boken. Om jag ska vara ärlig så tänkte jag ibland precis som alla andra lite att "detta borde dem inte ha gjort" men sedan började jag efter ett tag och njuta av det som det hade med. Det var häftigt och även kul med de nya saker som kom med. Nästa gång ni ser på filmen så försök njuta av de saker som är med och blunda för de saker som ni tycker saknas. (Det var nästan ounvikligt på premiären då alla jublade och häpnade tillsammans när det hände något speciellt)

Det är egentligen hela tjusningen med filmen, att känna igen sig och se vad som är med från boken.

du har rätt och inte bara det; det är ju det som är hela tjusningen med att diskutera filmen! att jämföra med boken och se vad andra förväntat sig och vad de gillade och inte.

jag tycker inte det är att klaga egentligen.

jag störde mig faktiskt inte så mycket på alverna i helms klyfta som jag trodde jag skulle göra. själva uppdykandet (marscherandet med kåpor och bågar) tyckte jag kändes ganska mäktigt. det störde inte historien, eller det ändrade inte betydelsen. fast förmodligen är de väl med på pelennor då också antar jag...

kan däremot hålla med om att hur snabbt de egentligen kom kändes lite orealistiskt.

Jag har insett det jag med (att diskussionerna mest handlar om jämförelsen). Det jag reagerar på är att man mest talar om att -det borde ha varit med och -det borde inte varit med. Det jag skulle vara mer road av att läsa är vad ni tyckte var bra i filmen, när ni började hoppa upp och ner för att ni blev uppjagade av filmen och inte tyngda till sinnet pga att detaljer eller större delar inte kom med.

problemet är att jag inte blev så värst uppjagad av den, jag satt mest och skämdes. jag fick aldrig den här mastiga känslan jag hade efter första filmen. men nu ska jag vara enbart positiv.

jag gillade:

- alvernas intåg i helms klyfta, och när de står på muren redo att skjuta (över huvud taget gillar jag det strikta vis de har skildrat alvernas sätt att kriga).

- scenen där frodo är redo att sticka svärdet i sam

- när sam och frodo tämjer gollum (blev glad att de hade fått med hur illa han tycker om alvrepet).

- när lavskägge förklarar för merry och pippin att enterna pratar långsamt och att de inte tycker det är värt att säga nånting ifall det inte tar väldigt lång tid att säga det.

- när legolas säger till aragorn att han ser förjävlig ut (fast det kändes väldigt o-tolkien, och mer actionfilm á la bruce willis)

- när enterna släpper floden i isengård

- théodens utritt med aragorn & co, och när gandalf och éomer kommer till hjälp.

- alldeles precis i början när man ser gandalf och balrogen rasa mot vattnet i hjärtat av berget.

hyfsat mycket ändå.....

• Filmstar

Det här är saker som jag gillade i filmen.

* Helms klyfta och alverna

* Enternas vrede mot Orthanc och utsläppningen av floden.

* Gandalf

* Gollum

* Gimlis skämt (believe it or not)

* Ormstunga

* Sidotrippen till Osgiliath var onödig, men det var väldigt snyggt och mäktigt att se staden i ruiner.

Det finns säkert fler saker, men jag gillade mycket dem här sakerna.

Det jag fick känsla för var:

* När vimpeln faller ner från en flagga och landar framför sällskapet som kommer. Perfekt musik till edoras!

* Legolas som står på krönet till en kulle fäller pil för pil och alla träffar. I samma sekvens häver han sig upp på hästen. Hur gjorde dem det, har tänkt på allt men inget funkar. Hästen går ju framåt!!!

* Stegarnas fall net i hopen av uruks. Saknas bar ett smack-ljud.

* Den vita ryttaren som rider ner i hopen av orcher + sekvensen efter med samwise the brave + musiken till allt ehopa... Det gav mig rysliga rysningar :P

Här stannar jag för tillfället :)

Jag kan inte säga att jag tyckte direkt illa om något i filmen, och jag tyckte faktiskt oxå att Gimlis skämt va kul....

Och Legolas hopp upp på hästen va inte dåligt det heller. Undrar hur han gör..... det hade vatt skoj att kunna...

Det jag tyckte minst om var hur elak Faramir blivit i filmen, riktigt så elak e han faktiskt inte i boken, och han släpper dem redan uppe i bergen....

sen tyckte jag att det va synd att honmonstret inte va med redan i denna filmen, som hon e i boken....

I vilket fall som helst e det en av de bästa filmatseringar av en bok som jag sett.... (stavade jag rätt nu?)

:wub: Legolas 4-ever :wub:

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...