Jonas Skriven 27 Maj, 2006 Report Share Skriven 27 Maj, 2006 Det jag tycker är lite lustigt bara är att i sverige är det så fult att gilla sitt landslag och tro på dem. Medan man i andra länder alltid tror man är bäst. Det finns en myt i Sverige om att vi är så dåliga på att tro på oss själva - men den stämmer inte. Särskilt inte när det gäller idrott. Minns EM 2004... det slutade snöpligt men jävlar vad vi var bäst ett tag! Där tror jag faktiskt att vi fotbollsfans är ganska lika, världen över. Jag blir själv helt exalterad så fort Sverige närmar sig motståndarnas straffområde i ett internationellt mästerskap. Självklart är det OK att heja på sitt landslag - det är mer än OK, det är nödvändigt! Om man nu är fotbollsintresserad. Sen kan man fundera lite över fifas ranking ibland. Jaha - finns det någon bättre måttstock menar du? Utveckla! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorenzo Lamas Skriven 27 Maj, 2006 Report Share Skriven 27 Maj, 2006 Sen kan man fundera lite över fifas ranking ibland. Jaha - finns det någon bättre måttstock menar du? Utveckla! Det tror fan att man kan kritisera den rankingen... Vad grundar man Spaniens sjätteplats på? När Gjorde dom bra ifrån sig i ett EM/VM senast? De kan ju knappast ta på den inhemska ligan för då är de riktigt snett ute. USA ligger även dom på en sjätteplats... för dom är ju bättre än Sverige Ta även Italien, hmmmm... vilka gick längst i senaste EM mellan Sverige och Italien? Jag ger mig fan på att även om vi vinner VM (vilket knappast är troligt) så skulle vi fortfarande ligga på en plats mellan 12-15... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spicoli Skriven 27 Maj, 2006 Report Share Skriven 27 Maj, 2006 Rätt sagt Lorenzo den där Fifa-rankingen är helt opålitlig och det har jag sagt förut. Ett lysande exempel är Spanien som lyckas ta sig till VM/EM varje gång genom en rätt så enkel kvalgrupp och sen under själva VM/EM-spelen går det åt helvete för dom. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Lime Skriven 27 Maj, 2006 Report Share Skriven 27 Maj, 2006 Sen kan man fundera lite över fifas ranking ibland. Jaha - finns det någon bättre måttstock menar du? Utveckla! Oddsen på valfri större vadslagningshemsida ser jag som en betydligt bättre måttstock än Fifas rankning, som inte tar särskilt mycket hänsyn till vilket motstånd lagen har mött och under vilka förhållanden. Att till exempel Mexico och Usa ligger så högt beror ju enbart på att de är de enda hyfsade lagen i Nordamerika. Hade det berott på någonting annat skulle vi se fler spelare eller ledare därifrån i de europeiska ligorna. Samma sak om skulle hända om Singapore verkligen var bättre än Island Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingoman Skriven 27 Maj, 2006 Report Share Skriven 27 Maj, 2006 Ja Jonas folket har talat åt mej Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 31 Maj, 2006 Report Share Skriven 31 Maj, 2006 Ja Jonas folket har talat åt mej Jaja - jag är inte den som böjer mig för majoritetens åsikt! Det är alltid lätt att kritisera, svårare att hitta på nåt bättre själv. Så tack, Harry Lime, för ett seriöst(?) förslag på alternativ måttstock. Vadslagnings-sajterna är bra på att bedöma odds i enskilda matcher. Det är det dom lever på. De kan säkert ranka också men är enligt min åsikt "lite" riskabelt att ge dem det uppdraget. FIFAs ranking-system bygger på ett ganska invecklat, men objektivt, kriteriesystem och baseras på ett stort antal matcher åtta år bakåt i tiden. Det är inte precis så att gubbarna sitter och tycker lite på en öft. De stora mästerskapen verkar inte väga så tungt (som de kanske borde, enligt många!). Lorenzo har alltså helt rätt - ett VM-guld skulle förmodligen inte ge oss något jättelyft i rankinglistan. Jag anser fortfarande att FIFAs ranking är den bästa måttstocken på hur bra ett landslag är, men den måste tas för vad den är. Läs själva. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 1 Juni, 2006 Filmstar Report Share Skriven 1 Juni, 2006 Man får ju mer poäng om man slår ett högre rankat lag. Så om t.ex. Sverige skulle bli världsmästare och slå högt rankade lag på vägen, får de mer poäng än om de slår bananrepubliker (som i VM -94). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingoman Skriven 1 Juni, 2006 Report Share Skriven 1 Juni, 2006 Man får ju mer poäng om man slår ett högre rankat lag. Så om t.ex. Sverige skulle bli världsmästare och slå högt rankade lag på vägen, får de mer poäng än om de slår bananrepubliker (som i VM -94). Hmm ändå har jag för mej att vi klättrade som satan på rankingen efter det vm:et Sen var nog inte Kamerun, Rumänien, Bulgarien och Ryssland bananrepubliker tycker jag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 1 Juni, 2006 Filmstar Report Share Skriven 1 Juni, 2006 Hmm ändå har jag för mej att vi klättrade som satan på rankingen efter det vm:et Sen var nog inte Kamerun, Rumänien, Bulgarien och Ryssland bananrepubliker tycker jag. Jo, det är klart man klättrar mer ju längre man går. Men om man slår högre rankade lag på vägen blir det också mer poäng. Nja, Ryssland var urusla och hade en hel del konflikter inom laget. Kamerun var/är ojämna, Rumänien och Bulgarien var ungefär som Sverige, men ingen var ju speciellt bra om man jämför med de stora/bästa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spicoli Skriven 1 Juni, 2006 Report Share Skriven 1 Juni, 2006 Tyckte inte Sverige vann mot några bananrepubliker. Sen spelade man ju lika mot Brasilien också och blev ju inte direkt utspelade av vad jag vet i semifinalen. Och dom stora/bästa det talas om åkte ju ut innan Sverige av lag som Rumänien och Bulgarien som Sverige sen vann mot, och det säger ju en del. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 1 Juni, 2006 Filmstar Report Share Skriven 1 Juni, 2006 Klart att lag som tar sig till kvartsfinal och semifinal inte är dåliga, men det är självklart svårare att möta lag med bättre spelare = Brasilien, Tyskland, Italien etc. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingoman Skriven 1 Juni, 2006 Report Share Skriven 1 Juni, 2006 Czech men som sagt vad jag minns så klättrae vi bra på rankingen likförbannat då. Även om vi slog dåliga lag enligt dej och. Mänga gånger kan man även diskutera de stor. Tyskland har ju inte varit så strålande i de senare turneringarna inte heller italien. det är bara att de ÄR fotbollsnationer. men jag vet att du gärna vill se negativt på sverige. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 1 Juni, 2006 Filmstar Report Share Skriven 1 Juni, 2006 Jo, men jag skrev just det att det är klart att man klättrar om man går långt i VM. Men möter man bra lag också (enligt rankingen), så kan man klättra än mer. Så om man slår Saudiarabien, Rumänien och Bulgarien (Sverige i VM 1994) får man nog mindre poäng i rankingen än om man slår Frankrike, Tjeckien och Portugal (Grekland i EM 2004). Det var det jag syftade på. Sen om det är lättare eller svårare att gå den första eller andra vägen, det låter jag vara osagt. Men enligt mig ser det svårare ut med det senare alternativet. Sen angående Tyskland och Italien så är de typiska mästerskapslag. Glöm inte att Tyskland var i final förra VM 2002, nu är de på hemmaplan. Nu tror jag inte på att Tyskland vinner, de har inte laget för det, men de kan säkert ta sig till en semifinal om de har tur på vägen. Italien kan dock vinna VM, men det beror på om de får ihop laget. Alla "storlagen" är kanske inte bäst, men de är aldrig lätta att slå och det är därför de alltid måste räknas med. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingoman Skriven 1 Juni, 2006 Report Share Skriven 1 Juni, 2006 Jo, men jag skrev just det att det är klart att man klättrar om man går långt i VM. Men möter man bra lag också (enligt rankingen), så kan man klättra än mer. Så om man slår Saudiarabien, Rumänien och Bulgarien (Sverige i VM 1994) får man nog mindre poäng i rankingen än om man slår Frankrike, Tjeckien och Portugal (Grekland i EM 2004). Det var det jag syftade på. Sen om det är lättare eller svårare att gå den första eller andra vägen, det låter jag vara osagt. Men enligt mig ser det svårare ut med det senare alternativet. Sen angående Tyskland och Italien så är de typiska mästerskapslag. Glöm inte att Tyskland var i final förra VM 2002, nu är de på hemmaplan. Nu tror jag inte på att Tyskland vinner, de har inte laget för det, men de kan säkert ta sig till en semifinal om de har tur på vägen. Italien kan dock vinna VM, men det beror på om de får ihop laget. Alla "storlagen" är kanske inte bäst, men de är aldrig lätta att slå och det är därför de alltid måste räknas med. Czech: ja det känns som det finns några lag som kan vinna. Men det är nog stpr annolikhet att det är ett europeiskt lag som gör det iaf. Har ärligt glömt vm 02 men det stämmer säkert som du säger. kitsamma. sverige ligger där dom ligger och vi kan i a f inte ändra på det. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorenzo Lamas Skriven 2 Juni, 2006 Report Share Skriven 2 Juni, 2006 Att ni överhuvudtaget orkar diskutera med Checken hurvida Sverige är bra eller inte i idrott... det verkar som att så fort vi har lyckats i nått så har vi haft tur... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.