Jump to content

Fotbollslag?

Achtung

Rekommenderade inlägg

Lorenzo.. du som har koll på bloowit.. vad vet du om Sebastian Johansson och vad tycker du om det ryktet?? är han nått å ha??? har sett en del blåvita som absolut inte vill se killen i häcken..

hmmm... vi vill också ha mer mittfältare!!! Vad jag kommer ihåg så var han riktigt bra, vill minnas att det blev lite panik i Blåvitt samtidigt som Mild sa att han skulle lägga av... Han får ni inte! :ph34r:

• Svar 2,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Filmstar

Nja, kanske det... men det är VM som gäller, inte en träningsmatch mot Finland med en b-uppställning. Men nånting säger mig att Sverige hade ett bättre lag i förra EM då man var ruggigt nära att fälla Holland i kvarten (gah). Känslan är sämre nu. Till det bidrar skador på nyckelspelare, att Zlatan inte varit i mental balans (min känsla i alla fall), samt, framförallt, att vårt defensiva spel känns darrigt. Hoppas dock att jag har fel.

Ja, jag håller med om det. Men tycker Sverige kunde visa lite mer fart och vilja. Det var faktiskt inte bara Sverige som ställde upp med ett b-lag, Finland hade inga större stjärnor med heller. Hursomhelst man ska inte haka upp sig för mycket på det bara spelet är bra till VM så är jag glad. :D

• Filmstar

Sverige har ingen vidare bredd. Det finns ett par starka spelare, som t.ex. Honke. Men sen ska man inte underskatta Finland som har flera namnkunniga spelare och på flera positioner kan man lätt mäta sig med Sverige. Med rätt tränare och system tror jag Finland skulle kunna utmana Sverige med sina bästa spelare när det gäller. Dock är Danmark skandinaviens bästa landslag, utan tvekan.

Angående VM har Sverige hamnat i en relativt enkel grupp och bör gå vidare. Dock är de sämre än både England och Paraguay, men det brukar inte stoppa Sverige...

Sverige har ingen vidare bredd. Det finns ett par starka spelare, som t.ex. Honke. Men sen ska man inte underskatta Finland som har flera namnkunniga spelare och på flera positioner kan man lätt mäta sig med Sverige. Med rätt tränare och system tror jag Finland skulle kunna utmana Sverige med sina bästa spelare när det gäller. Dock är Danmark skandinaviens bästa landslag, utan tvekan.

Angående VM har Sverige hamnat i en relativt enkel grupp och bör gå vidare. Dock är de sämre än både England och Paraguay, men det brukar inte stoppa Sverige...

haha ditt förakt mot svenska landslaget lyser verkligen igenom.

Att Danmark är bäst håller jag nog inte med om. Dom var nog det på den tiden Laudrups och pojkarna var med men jag tror sverige och Danmark idag är jämnbördiga. Och ska man kolla statistik så är nog sverige betydligt bättre än danmark och har många fler slutspel. Även om danmark har ett Em guld. Men då har ju sverige en VM final också och ett brons i vm smäller också betydligt högre.

• Filmstar

Nej, men det är klart att jag som neutral kan säga att Sverige inte är så bra som vanliga medelsvensken tror. Sen att Sverige tog sig till VM-Final 1958 är inte direkt något som spelar roll nu. Då är det så klart större att vinna EM 1992. Hur som helst är det gammalt och jag pratar om nuläget. Danmark är givetvis bättre, men har man en svårare kvalgrupp är det klart man får svårare att ta sig vidare. Sverige hade inte heller gått vidare från den gruppen.

Manne: ja se där

czech vill väldigt gärna att danmark ska vara bättre. Det återstår väl att se och nog tror jag att sverige är hyffsat nära vad medelsvensken tror. Däremot är inte england lika bra som alla engelsmän tror.

Nu jämförde jag inte vm 58 med em 92. snarare vm 94 med em 92.

och det jag menade var att ser man genom tiderna/statistiskt så är sverige skandinaviens bästa landslag.

• Filmstar

Gillar inte Danmark allt för mycket, men de är bättre. Och jag baserar det på hur de är nu. Det jag också syftade på var kvalet till VM där Danmark hade en mycket svårare grupp än vad Sverige hade. Sen har du rätt i att England inte är lika bra som engelsmännen tror, dock är de bättre än Sverige, även om Sverige har lätt för dem.

Visst hade Sverige en lättare kvalgrupp än Danmark, men jag tror inte Sverige hade kommit sämre än vad Danmark gjorde ifall dom spelat i deras grupp. Danmark och Sverige är ungefär lika bra tycker jag. Danmarks kvalgrupp vanns av Ukraina som jag tycker inte är speciellt mycket bättre än Sverige, om dom nu ens är det. Kvalgrupperna kan vara väldigt svåra att bedöma och man ska inte bara kolla på placeringar, det är många smådetaljer som avgör så som målskilland, mål på bortaplan och så vidare. När till exempel Sverige inte gick till VM 1998 så kom Skottland och Österrike före i gruppen på små marginaler och jag tror inte att något av dom lagen var många gånger bättre än Sverige. Senare under VM-spelen förlorade Skottland och Österike i stort sett alla sina matcher, tror jag.

Sen kan jag hålla med om att England är bättre än Sverige. Men inte så mycket som man tror. England har massor av stjärnor men när det blir allvar så lyckas dom inte alls. England klarar inte av att spela som ett lag, det är där Sverige har lyckats bättre. Och det är ju när man spelar som ett lag som det brukar gå bra, oftast.

czech vill väldigt gärna att danmark ska vara bättre. Det återstår väl att se och nog tror jag att sverige är hyffsat nära vad medelsvensken tror. Däremot är inte england lika bra som alla engelsmän tror.

Hm. Jag är inte säker på vad medelsvensson tror, men knappast att Sverige ska förlora mot Irland med 0-3 eller spela 0-0 mot grannarna i öster. Ändå gör vi det. Och jag tror inte att alla fotbollstittande svenskar är medvetna om att Sveriges landslag är rankat lägre än länder som USA, Turkiet, Nigeria och Kamerun.

FIFA officiell ranking

---------------------------

Sverige #16 (709 poäng)

Danmark # 11 (736)

England # 9 (741)

Brasilien är outstanding # 1 (827)

Detta säger förstås inte att Sverige alltid är sämre än Danmark. Bara att vi är något sämre i det långa loppet (FIFAs ranking är rätt komplicerad, den baseras på resultat från de senaste åtta åren, med en viktning där det senaste året väger tyngst osv men den har objektiva kriterier. Vilket vi fans inte alltid har...)

Jag tror att svenskars överdrivna uppfattning om sitt landslags storhet - om det nu är så - baseras på att vi så gärna vill vara bäst... eller iaf väldigt bra, på något. Innebandy i all ära - men fotboll är ändå fotboll. En annan viktig faktor är att det svenska landslaget i sina bästa stunder håller så mycket högre klass än ligan, jämför med England, Spanien och Italien! Och nummer 16 i världen är inte så illa.

Lite kuriosa: mer från FIFA. De övriga nordiska länderna, utom Danmark då, ligger låångt ner. Närmast Norge (# 40), sedan Finland (# 49, strax efter Trinidad och Tobago!) och så Island på plats 99.

Jonas.

Det jag tycker är lite lustigt bara är att i sverige är det så fult att gilla sitt landslag och tro på dem. Medan man i andra länder alltid tror man är bäst. Det tron nog fan t o m San marino. men i sveige är det fult att tro på sig själv. Liten övertro får man fan ha för sitt eget landslag tycker jag. Och i de senare mästerskapen har de ju infriat förväntningarna ganska väl ändå.

sen går jag inte speciellt mycket på träningsmatcher. Dom är trots alltid ganska intetsägande. och det är inte där det gäller att vara bäst heller. vem minns sverige irland efter vm oavsett hur det går.

Sen kan man fundera lite över fifas ranking ibland.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...