Jump to content

Textning

Manetheren

Rekommenderade inlägg

• Moderator

Det har framförts en del kritik här på forumet över hur filmer textas ,inte minst av mig själv. Vissa översättningar är ju bara horribla! Såg t.ex i helgen en scen i lysande The 25th hour där en karaktär påpekade att den andre inte kunde uppföra sig, något som denne förnekade. När den sistnämnde rapade ljudligt sa den förste:

I rest my case.

Det brukar sägas när det finns bevis i överflöd, när någon inte längre anser sig behöva framlägga fler fakta.

Den svenska översättningen löd:

Jag ger mig.

Alltså helt i motsats till vad som egentligen avsågs med kommentaren.

OK, det var ett litet exempel. Vanligtvis brukar de sämsta översättningarna återfinnas på våra svenska kabelkanaler. En förklaring till varför det är så kan man få om man kollar in hemsidan http://www.textabra.nu/. Där finns en hel del bra saker skrivna i ämnet, även om mycket är detsamma.

För er som, precis som jag, är övertygade över att ni kan göra det så mycket bättre kan jag föreslå att ni gör detta test. Kan säga att jag själv hamnade på 7(!) poäng. :down:

• Svar 36
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tycker inte ni att Titelöversättningar är ganska jobbiga också.

Equilibrium - Cubic

Jay and silent bob strikes back - Stjärnor utan hjärnor

bara för att nämna ett fåtal...

Håller med dig något extremt... det är ännu mer irriterande än undertext-fel. Jag kan ibland förstå att man översätter engelska titlar till något fånigt på svenska, men när dom översätter en engelsk titel till något fånigt på engelska (som med Equilibrium) så känner jag för att slå ner någon...

Och som grädde på moset så kan dom lägga till en oootroligt fånig undertitel...

EX:"The future is... CUBIC!"

GAAAAAAAHHH!!!! :mad2::mad2::mad2:

Ändrad av Pilsk

Nej det är inte bara du. Titeln blir lite mesig på svenska. Men rätt etablerad om man säger så, det vore ju ganska kostigt om filmen hette något annat än boken.

Ringens Brödraskap vore bättre. Men det är så dags nu. Dessutom finns det väl en tanke bakom temat "Sagan om..."

• Moderator
Själv så ogillar jag textning på alla engelska filmer. Det är störigt och tar uppmärksamhet från filmen. Varför alla filmer är textade förstår jag inte då jag antar att i princip alla vuxna svenskar kan engelska.

Det är ju fördelen med DVD, då man kan välja bort texten. Men, som det stod i en av artiklarna, texten lurar en att man kan mer än man tror. Dessutom måste man i många filmer ha så hög volym för att höra vad som sägs.

Sedan är det skillnad på film och film. Amerikanska filmer brukar inte vara nåt problem för mig att hänga med på. Men ta engelska filmer, som Lock, Stock... eller The full Monty, där är det ruskigt svårt att höra vad de säger.

Själv så föredrar jag helt klart textning, då det är en del jag inte uppfattar riktigt, när det sägs på engelska. Jag tycker att man hänger med mycket bättre när man kan läsa vad som sägs på svenska. I vissa filmer, som t.ex. Fight Club, Pulp Fiction eller varför inte Lock, Stock and Two Smoking Barrels finns det iochförsig en hel del vassa repliker, som inte riktigt går att översätta till svenska på ett bra sätt, och i dessa fall kan texten dra uppmärksamheten ifrån vad som sägs på engelska.

Ta bara öppningsscenen i Lock, Stock...med försäljaren...hur roligt som helst när man lyssnar på vad han säger, men inte så märkvärdigt när man läser översättningen.

Jag håller med om att den svenska textninen ofta kan störa. Fast i många filmer kan det vara bra med text. T.ex. filmer som innnehåller slang och andra konstiga dialekter. Ett bra exempel är Snatch. Det är snudd på omöjligt att höra vad de så kallade tattarna säger. Jag har för mig att översättarna inte ens hade lyckats översätta allt.

Men hur som helst föredrar jag ändå dvd där man kan välja om man vill ha text eller inte.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...