Filmstar Czechflash Skriven 20 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 20 November, 2003 American Splendor En originell blandning av dikt och verklighet belyser livet för den vardagliga serietidningshjälten Harvey Pekar. Baseras på de självbiografiska serieböckerna American Splendor där Harvey Pekar försökte finna relevans i vardagliga händelser. Humor och drama blandas i filmen, men bäst är nog den riktiga Harvey Pekar i de få scener man får se honom. Betyget blir +3/5. Undead Ett meteroitregn öser ned över en australisk stad och för med sig en smitta som orsakar ett våldsamt angrepp från de levande döda. Med glimten i ögat hela tiden får man följa en bonde med helskägg och några andra personer som försöker stoppa zombies. Underhållande och välgjord för att vara lite B. Betyget blir -4/5. Läs hela recensionerna HÄR Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 21 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 21 November, 2003 Måste lägga till några saker jag läst om Undead. * Budgeten var AUD 1m (australiska dollar) * Filmen var helt finansierad av regissörerna (bröder), deras familj och vänner * Man hade över två månaders förberedelser innan man filmade. När man väl filmade gjorde man det på en eller två tagningar pga budgeten * I manuset fanns inga svordomar, det var skådespelarna som la in det själva under tagningarna * Bröderna, som regisserade filmen, gjorde också de flesta av specialeffekterna på sin hemdator, vilket tog nio månader Ganska imponerande och jag säger bara...de ville verkligen göra film ! Kul ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 21 November, 2003 Report Share Skriven 21 November, 2003 Live Forever [John Dower, Storbritannien, 2002] Jovars. Kul att se hur Jarvis Cocker ser ut nuförtiden. 3/5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 21 November, 2003 Report Share Skriven 21 November, 2003 The Bypass [Amit Kumar, Indien, 2003] Helt skum film, som vanligt när det gäller kortfilmer med en ganska billig poäng men till skillnad från en del andra fanns det åtminstone en poäng. Snitsig klippning ger plus. Uthärdligare än de flesta av kortfilmerna på denna festival [jag lovar, jag skulle freaka ut helt om jag tvingades se ett helt "kortfilmspaket"...]. 2+/5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 21 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 21 November, 2003 Jag såg också The Bypass (om det var den som gick innan American Splendor) och tyckte den var helt ok. Inget tal, men fick mycket sagt ändå. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 21 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 21 November, 2003 The School or Rock Rockstjärnan Dewey Finn sparkas från sitt band och sitter med ett berg av skulder och depression. Han tar jobbet som lärarvikarie (som hans lärarvän egentligen ska ha) för en fjärdeklass på en stel privatskola där hans attityd får en kraftig effekt på eleverna. En underhållande komedi med en bra Jack Black i huvudrollen i en film som fortsätter där High Fidelity slutar (även om det kanske inte var meningen). Betyget blir -4/5. Läs hela recensionen HÄR Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 22 November, 2003 Report Share Skriven 22 November, 2003 Jag blev ärligt talat lite besviken i början när jag insåg att det inte var TROY som var suprise-filmen men sedan visade det sig att det var en riktigt cool film med UNDERBAR, UNDERBAR, UNDERBAR, UNDERBAR MUSIK!!!!!!!!!! och alla klipp man fick se av en skitbra Hendrix, Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 22 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 22 November, 2003 Sorry... ...men va fan, Filmis, bor inte du i Götet... eller är jag helt bakom flötet? Du ser ju festivalfilmer på löpande band här. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 22 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 22 November, 2003 (ändrad) Resten av mina festivalfilmer så här långt. Jag skriver inget om handlingen nästan, utan går direkt på det viktiga, dvs vad jag tyckte om filmen! Bright Future (Akarui mirai, 2003) Filmen som min kompis hakade på för att han trodde det handlade om en actionfilm med datoranimerade mördarmaneter som attackerade Tokyo. Hehehe. Tji fick han, och jag med, i viss mån, även om jag visste på ett ungefär vad som väntade. Nja, jag tyckte den var för konstig och smått ologisk faktiskt, på ett sätt som inte var intressant utan gjorde att jag istället tappade intresset. Visst, det fanns en del oväntade vändningar och schyssta bilder. Sen gillar jag, som många andra, slutet, med Che Guevara-gänget gåendes i samlad tropp sparkandes pappkartonger (varför inte?). Men till syvende och sist, så hade jag svårt att hålla mig vaken. 2/5. __________________________________________ Style Wars (1983) Kultfilm som fick svenska kids att börja göra konstverk (eller?) på svenska tuben. Sköna karaktärer som drivs av något som mammor, borgmästare och poliskommisarier inte förstår. Kul att se utvecklingen i N.Y., från början av 70-talet med väldigt enkla tags, till mer avancerade prylar, wild style och rena konstverk. Lösningen på "problemet" för N.Y. var att göra dubbla stängsel runt bangårdarna och dessutom placera en galen hund mellan stängslen. Gillade nog mest b-boy-inslagen faktiskt. Skön musik. 3/5. Style Wars: Revisited (2003) Vad de vilda kidsen gör idag fick vi reda på. B-boyen Crazy Legs hade dansskola. Den unga graffitiförmågan som intervjuades i originalfilmen med sin mamma var idag i amerikanska armén av alla ställen. Vilken helomvändning. 3-/5. __________________________________________ Casa de Los Babys (2003) Har sett en hel del filmer av John Sayles och han gör sällan en dålig film tycker jag. Så inte heller här. Ofta tar han upp politiska spörsmål på ett sätt som inte blir tråkigt. Här handlar det väl också om politik eller samhällsfrågor, i viss mån, men främst mänskliga frågor. Bra skådespelarinsatser över lag. En njutning i det avseendet. Gillar slutscenen, men hade ändå gärna sett mer om vad som hände med de olika kvinnorna som ville adoptera barn och några av de andra karaktärerna. Gillade ägarinnan av hotellet. En riktig karaktär. 3+/5. __________________________________________ Come Drink With Me (Da zui xia, 1966) Lite besviken på den här filmen, även om jag gillade den en del. Kul att se Cheng Pei-pei från Crouching Tiger Hidden Dragon när hon var riktigt ung (20 år). Filmen har en skön charm som ger den godkänt, men jag vet inte, själva historien och skådisarna var ingen höjdare. Kanske är det genren i sig. Faktiskt fanns det vad man nästan skulle kunna räkna som "flygsekvenser" redan här. För er som har sett den så tänker jag på när Drunken Cat och Abboten gör upp på slutet vid den druckna kattens stuga. 3-/5. __________________________________________ Whale Rider (2002) En riktig familjefilm var det här, och en riktig snyftare också för den delen. Keisha Castle-Hughes som spelar den unga girl power-tjejen är mycket bra. Hon ska tydligen vara med i SW: Episod III. De sista ca 25 minuterna är berörande. Det gick inte att värja sig. *** SPOILER *** När Paikea mot slutet ska sjunga och tala och dessutom tillägnar det hela sin farfar, och farfar inte dyker upp, ja, då var det svårt att hålla tårarna borta (och varför skulle man göra det?). Snyft. Lite löjligt var det när Paikea satte sig upp på valen och liksom sparkade den i sidan ungefär som med en häst för att få igång den. Det hade väl räckt med att hon satt där liksom. *** SLUT SPOILER *** Hur som helst, jag gillade filmen och det kommer bli en succé (hoppas jag) när den går upp på bio nu i dagarna här i Sverige. Jag har sett reklamen i tunnelbanan. En riktig familjefilm som sagt. Och en bra sådan. 4-/5. __________________________________________ The Station Agent (2003) Urtypen för begreppet "en skön film". Den puttrar på med personlighetskrockar, kommunikationsproblem och relationer mellan människor, och det blir komiskt. Skönt att se sån här amerikansk film. Hmmm, vad ska jag skriva mer om filmen. Äh, jag vet inte. Se den när den kommer på bio, helt enkelt, OK!?. 4/5. __________________________________________ The School of Rock (2003) (surprisefilmen) En positiv överraskning(sfilm). Har typ bara sett Mars Attacks!, några klipp från High Fidelity och en Tenacious D-video med Jack Black tidigare. Så i och för sig vet jag hur han är, men jag har inte hunnit tröttna på honom, vilket man kanske kan göra, eller? Hur som helst, jag tyckte det här var en hur skön film som helst. Black är ju hur rolig som helst. Varningsflagg brukar hissas när det är frågan om amerikanska komedier med barn, men här funkar det verkligen. Joan Cusack är skön som den stela rektorn på skolan. Hon har ett lustigt sätt dricka öl på måste man säga. Skön musik måste jag säga även om jag inte är en rocker. Skrattade eller satt och log hela tiden, och det är ett gott betyg. Jag mådde bra helt enkelt, och det är poängen med en sån här film tycker jag. 4/5. __________________________________________ Ascension (2002) En riktig kalkon faktiskt. Inspirationen känns som den är, till stor del, hämtad från Tarkovskijs blytunga rulle Stalker, men här blir det bara tråkigt och jobbigt. Tre kvinnor på väg upp för en trappa i en och en halv timme till tonerna av ett sövande brus. Njae, jeg liker det ikke (har varit i Norge nyligen, unskuld). Det finns några ljusglimtar. Den första är att jag älskar de miljöer som förekommer i filmen. Gamla, öde, övergivna och förfallna industrier är bland det skönaste som finns. De utomhusbilder som visas är således vackra enligt mig. En andra ljuspunkt är när helt oväntat en låt med syntgruppen Ladytron får chansen att smeka våra öron. Men, alltså filmen är en kalkon. Handlingen känns genomkrystad, replikerna och dess framförande känns zombie-aktiga. Det är väldigt synd eftersom det här hade kunnat vara en väldigt bra film. Se istället SVT:s bortglömda men utmärkta serie De drabbade. Ett tips i senaste laget kanske, men jag har nämnt det tidigare här på forumet. 1+/5. __________________________________________ Kortfilm: Terminal Bar (2003) En 20 minuters film om en bar i Nya York. I princip helt gjord med stillbildsfoton som med dagens teknik zoomas in, åker hit och dit, passerar revy på filmduken. Vi får se mängder av bilder på diverse personer som besökt Terminal Bar under tio år, eftersom ägaren ägnat sig åt att fotografera sina gäster. Godkänt. 3-/5. Oj, det blev lite långt. Ni som har läst hela inlägget gratuleras härmed, och vinner en grattisbiljett till Balder i sommar. Ändrad 22 November, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 22 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 22 November, 2003 The School or Rock Ja, jag skulle nog välja Rock, tror jag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 23 November, 2003 Report Share Skriven 23 November, 2003 Hm... hela den här tråden börjar bli en smula Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 23 November, 2003 Report Share Skriven 23 November, 2003 (ändrad) Infernal Affairs [Wai Keung Lau & Siu Fai Mak, Hongkong, 2002] En riktigt bra film! Har allt det som de flesta dramathrillers saknar. Välspelat, skönt berättat, suveränt foto... En smart story om två infiltratörer inom polisen resp. triaderna (ungefär Hongkong-maffian). Framför allt en thriller men den saknar inte djup för den skull. Bitvis mycket spännande. Slutet är logiskt utan att vara förutsägbart. Textning på engelska OCH japanska (förmodar jag) är en detalj som nästan gör det ännu bättre... Tack Peo för tipset! Extremt sevärd. Ser till min fasa att Hollywood ska göra en remake. Varför det när filmen är så bra den kan bli? Här finns såklart mycket pengar att hämta men undrar vilka som ska få uppdraget att spelar maffia-snuten respektive snut-mafioson... Tom Cruise och Brad Pitt eller? Man bävar. Den här filmen har haft premiär i Finland, enligt imdb.com. Frågan är om vi får se den i Sverige också? 4+/5. Ändrad 23 November, 2003 av Jonas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 23 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 23 November, 2003 Memories of Murder En ovanligt hänsynslös och metodisk seriemördare förbryllar den koreanska polisen. Tio våldtäkter och mord har ägt rum utan att polisen funnit ett enda spår. I jakten på mördaren sätts en grupp av Seouls bästa poliser samman. Med helt olika arbetsmetoder tar de sig sakta men säkert närmare lösningen. Baserat på en sann händelse. En riktigt bra film ! Klart Filmfestivalens bästa film och en av årets bästa filmer. Har för mig att den också är med i tävlingen. Jag förväntade mig en mordhistoria, men inte mycket mer. Men här får man extremt mycket humor, spänning och underhållning. Eftersom filmen är baserad på en verklig händelse som hände i slutet av 80-talet, känns det realistiskt samtidigt som man dras in i en skön atmosfär med polisutredare som är klantiga, samtidigt som de fixar resultat på sitt sätt. Bra filmad, bra musik, skådespeleri och en mycket intressant historia. En film som måste ses ! Betyget blir +4/5 (på gränsen till en femma). -------------- Infernal Affairs Ming är en triadmedlem men samtidigt så är han en polis som hela tiden ger info till triadmedlemmarna. Yan är en undercover-polis nere hos triadmedlemmerna. Dom lever nu parallella liv och frågar sig om det är värt att leva sina liv där de inte hör hemma. Och snart märker både polisen och triaderna att dem har en mullvad ibland dom. En intressant story som har en bra avslutning, men som annars känns som en ganska typisk Hong-Kong actionfilm. Jag förstår om det ska göras en amerikansk remake. Den kan bli sevärd, om den görs på rätt sätt. Men jag var faktiskt inte så imponerad som vissa andra (Peo/Jonas) är. Då tycker jag Memories of Murder var klart mycket bättre. Dock är det här en sevärd film som man ska försöka se. Betyget blir +3/5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 23 November, 2003 Report Share Skriven 23 November, 2003 Sorry......men va fan, Filmis, bor inte du i Götet... eller är jag helt bakom flötet? Du ser ju festivalfilmer på löpande band här. Visst fan har man lite släktingar här och där, använder faktiskt min mosters address i stockholm när jag är här, nu har jag vart det i lite över en vecka! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 23 November, 2003 Report Share Skriven 23 November, 2003 Memories of a Murder [bong Joon-Ho, Sydkorea, 2003] En klart ojämn film, som enligt mig pendlar mellan riktigt spännande och seg vad gäller storyn och dialogen. Den senare är ibland jobbigt övertydlig och det verkar inte som om koreanerna har lärt sig att använda genrens många klicheer på ett smidigt sätt. Däremot är filmen underhållande och bitvis humoristisk - drog ner en hel del publikskratt när jag såg den - och skådespelarna är det inget fel på. Om man är snäll kan man säga att det finns en del action-moment, av det mer komiska slaget. De överdrivna karatesparkarna eller vad det ska kallas är lite kul... de första två, tre gångerna vill säga. Problemet är att regissören inte verkar bestämt sig för om filmen ska vara en rejält spännande thriller [det blir den tyvärr aldrig, trots att ingredienserna finns där] eller en småputtrig mysdeckare. Jämförelserna som gjorts med mästerverk som Seven och När lammen tystnar lämnar mig helt frågande. Vardå? En del närbilder på lik är obehagliga på ett sätt som för tankarna till Arkiv X. Men det är väl det närmaste man kommer de ovan nämnda. "En av årets bästa filmer"...??? Verkar som om vi har lite olika smak här. Men OK, jag ger den 3-/5. Tur att den inte vann bronshästen... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.