Peo Skriven 12 November, 2003 Report Share Skriven 12 November, 2003 På allmän förfrågan har jag splittat tråden om Stockholm Filmfestival så att vi enbart tar recensioner av filmer vi sett på festivalen i denna tråd. Annat snack om festivalen tar vi i den andra tråden. Nu har jag sett ett tiotal av festivalens filmer. Tänkte komma med några väldigt korta kommentarer och betyg, utan att nämna så mycket om handlingen. Whale Rider (3+) Nya Zeeland Legend om maoriflickan Pai som inte är önskvärd från födseln just för att hon är en flicka. Hennes föräldrar hade velat ha en pojke för att bli den nya ledaren. Pai spelas extremt bra av 13-åriga Keisha Castle-Hughes. Äkta girlpowerfilm med feelgoodkänsla. Lite väl förutsägbar och snäll familjefilm annars, eller så hade jag bara för höga förväntningar. American Splendor (4-) USA Halvdokumentär tragikomisk film om serietecknaren Harvey Pekar som tecknar en av USA:s populäraste serier American Splendor. Serien handlar om honom själv och hans dagliga och högst ordinära trista liv. Serietidning mixas ihop med dokumentär och spelfilm på ett skönt sätt. Bland annat visas Harveys duster med David Letterman ur Late night show. Harvey spelas av Paul Giamatti på ett övertygande och komiskt sätt. Infernal affairs (4) Hong Kong Kriminalthriller med lysande skådespel, berättelse och foto. Se den! Tretton (3) USA Delvis verklighetsbaserat ungdomsdrama om en trettonårig flicka som luras in i farligheter av en kompis. Handlar också till stor del om hur svårt det är att uppfostra tonåringar. Bra skådespelarinsatser förutom i birollerna. Regin är lite förutsägbar och klichérik. The shape of things (3) USA Annorlunda kärleksdrama i skolmiljö. Långa härliga till stor del välspelade och intensiva dialoger, men ibland en del överspel. Det märks att regissören Neil Labute först skrev den som en pjäs. Mot slutet blir det tyvärr lite utdraget och allt man redan anat sig till för länge sen nystas upp och förklaras lite för ingående utan att det berör. Men resan dit är intressant. In America (3) Irland Extremt välspelad och då är det faktiskt inte Samantha Morton som lyser mest utan Paddy Considine och framförallt deras två döttrar som imponerar stort. Lite sockersöt berättelse ibland och också någon sentimental kliché för mycket. All the real girls (3) Handlar om Paul som blir kär i sin bäste väns lillasyster. Vännen gillar det inte eftersom han känner till hur illa han behandlat tidigare flickvänner. Välspelad men den berör inte så mycket. Lantisar utan jobb drivs det nästan lite med. A changed man (4) Sverige Mobbning på en återfest för en skolklass. Lysande kortfilm i långa scener av Sveriges mest lovande filmregissör på länge, Jens Jonsson (Bror min). Visas som förfilm innan Tretton och Kill Bill. Broken Wings (4-) Israel Känslosamt drama om en familj, där de fyra barnen plötsligt förlorat sin pappa. Bra skådespel med flera riktigt bra unga skådespelare och fräsch regi av debutanten Nir Bergman. Små lyckade detaljer i berättelsen som man knappt märker under filmen understryker hur välgjord denna lågbudgetfilm är, tex tänker jag då på getingen (eller va det ett bi?). Tappar något mot slutet tyvärr. Imorgon börjar festivalen så om du ser någon film, skriv gärna ett kort omdöme i den här tråden. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 12 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 12 November, 2003 (ändrad) Tack Peo ! Jag bokade just en extra biljett utöver de jag redan hämtat ut. Det blev Infernal Affairs som du tipsade om. Verkar mycket lovande. Tyvärr var det fullbokat den första visningen, men den andra fanns det biljetter. Kl. 00.15 och jag som jobbar dagen efter...jaja, det ska väl gå. Tack än en gång ! På fredag är det dags för Kill Bill...Antar att Jojje dyker upp också Ändrad 13 November, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 12 November, 2003 Author Report Share Skriven 12 November, 2003 Hoppas du gillar Infernal Affairs. Här kommer en kort recension till: Twist (3+) Kanada Unga killar tvingas prostituera sig på gatan för att överleva. Starka skådespelarinsatser med Nick Stahl (In the bedroom) i en av huvudrollerna i denna mörka modernisering av Oliver Twist. Senare hälften går filmen tyvärr lite på tomgång. Roman Polanski ska förresten göra en nyfilmatisering av Oliver Twist. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 13 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 13 November, 2003 På fredag är det dags för Kill Bill...Antar att Jojje dyker upp också Jajamän. Eller snarare, dyker ner... i biofåtöljen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 14 November, 2003 Report Share Skriven 14 November, 2003 Anyway the wind blows [Tom Barman, Belgien, 2003] En riktigt bra film som [nästan] helt saknar story. Eller rättare sagt, den har en massa stories, men ingen klar början-handling-slut. Styrkan ligger i sättet att berätta: regi, klippning och foto är excellent. Handlar om ett antal personer med mer eller mindre tilltrasslade liv som vi får följa under ett dygn i Antwerpen. Killen som drogar och stjäl bakterier[!] från farsans lab till en installation. Hans syster som fixar en cool fest - som blir filmens klimax - för att bota sin tristess. Mannen som får sparken från sitt drömjobb som biomaskinist. Den lätt gubbsjuke författaren/läraren som är trött på sin fru [ömsesidigt]. Kvinnan i svart klänning och sexiga glasögon som bara är cool. Grabbarna som försörjer sig på olaglig affischering. Och några till... Genom hela filmen dyker då och då The Wind Man upp, en man som bara är, om än med en mycket speciell förmåga. Ett fascinerande drag är att Barman i denna långfilmsdebut lyckas väcka vår sympati för allihop. Även för dem som egentligen borde vara frånstötande enliga normal dramaturgi. Soundtracket är mycket genomarbetat med helt suverän musik [inte alls bara "jazz" som det påstås i förhandsinformationen]. Den enda film jag sett som avlägset påminner om denna - mest i "feelingen" - är Subway, en av Luc Bessons tidigaste [och bästa] filmer. Och sättet att berätta kommer kanske få en del att tänka på Altmans aningen överskattade Short Cuts. Fast filmen står bra för sig själv utan sådana jämförelser. Anyway the wind blows är en film att verkligen tycka om, med många grymt underhållande scener och bitvis smart dialog. Skådespelarna, som jag inte vet något alls om, funkar perfekt utan påtagliga undantag. Det enda jag önskar är att regissören gjort lite mer av den lätt surrealistiske vindmannen. En klar 4+/5. Visas även 14 nov 14.30 och 15 nov 18.15. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 14 November, 2003 Report Share Skriven 14 November, 2003 All over Brazil [kortfilm, David Andrew Ward, UK, 2003] En bagatell om en kille på sjuttiotalet som inte gillar fotboll som farsan. Istället gillar han att sminka sig som glitterpoparna, idolerna Slade. Farsan blir inte glad... Övertydlig så det räcker. Bortsett från musiken - enbart Slade! - och hyfsade skådespelarinsatser inte mycket att hetsa upp sig över. 2/5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 14 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 14 November, 2003 Kill Bill En kvinna tillhörde en grupp yrkesmördare, tills de en dag vänder sig emot henne. Fem år senare vaknar hon upp ur en koma som hennes forna chef Bill har försatt henne i. Det är början på hennes sökande efter en blodig hämnd. Underbar musik, men det fattas en sak - den andra delen av filmen. Karaktärerna får inte det djup som de fått i andra QT-filmer pga detta. Betyget blir 4/5. Läs hela recensionen HÄR Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
whatever Skriven 14 November, 2003 Report Share Skriven 14 November, 2003 (ändrad) Kill Bill En kvinna tillhörde en grupp yrkesmördare, tills de en dag vänder sig emot henne. Fem år senare vaknar hon upp ur en koma som hennes forna chef Bill har försatt henne i. Det är början på hennes sökande efter en blodig hämnd. Underbar musik, men det fattas en sak - den andra delen av filmen. Karaktärerna får inte det djup som de fått i andra QT-filmer pga detta. Betyget blir 4/5. Läs hela recensionen HÄR Håller med dig om att det fattades en del av filmen. Jag hade velat ha mer av den och framförallt en helhet. Men nu har man nåt att se fram emot i alla fall. Woho! 10000:e inlägget i filmforumet! Ändrad 14 November, 2003 av whatever Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 14 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 14 November, 2003 Kill Bill En kvinna tillhörde en grupp yrkesmördare, tills de en dag vänder sig emot henne. Fem år senare vaknar hon upp ur en koma som hennes forna chef Bill har försatt henne i. Det är början på hennes sökande efter en blodig hämnd. Underbar musik, men det fattas en sak - den andra delen av filmen. Karaktärerna får inte det djup som de fått i andra QT-filmer pga detta. Betyget blir 4/5. Läs hela recensionen HÄR Håller med dig om att det fattades en del av filmen. Jag hade velat ha mer av den och framförallt en helhet. Men nu har man nåt att se fram emot i alla fall. Definitivt har man det. Filmen var inte riktigt så som jag trodde efter att ha sett trailern faktiskt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 15 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 15 November, 2003 Ju-on: The Grudge Flera människor dödas av den våldsamma förbannelsen Ju-on. En förbannelse som uppstått ur en mans fientliga känslor när han dog en plågsam död. Förbannelsen överförs nu från offer till offer. En japansk skräckfilm som följer i fotspåren på mer kända Ringu och Dark Water. Fungerar ganska bra. Betyget blir +3/5. Visas även 16/11 kl. 13.30 och 18/11 kl. 18.15 Läs hela recensionen HÄR Notera även att Ju-on: The Grudge 2 visas under festivalen som är en fristående uppföljare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 15 November, 2003 Report Share Skriven 15 November, 2003 Jag har sett Ong Bak och Kill Bill och jag har inte tid att säga mer än att både var suveräna enligt mig. Synd om alla som missade att se Ong Bak tillsammans med regissören på stor duk. Antagligen världens bästa fightingfilm. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 15 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 15 November, 2003 Jag har sett Ong Bak och Kill Bill och jag har inte tid att säga mer än att både var suveräna enligt mig. Synd om alla som missade att se Ong Bak tillsammans med regissören på stor duk. Antagligen världens bästa fightingfilm. Hade du berättat om Ong-Bak tidigare, hade jag definitivt gått och sett den. Verkar vara ett riktigt action/äventyr utan effekter och vajrar, precis som det ska vara... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 15 November, 2003 Report Share Skriven 15 November, 2003 Såg Die, Mommie, Die! idag.. Handling: Angela Arden, en fd berömd sångerska som bokstavligt talat dyker i nedgång, tar till desperata försök att bli framgångsrik ännu en gång. När hon sedan inser att detta inte är så värst troligt, tar hon till andra sätt att inte gå under. Denna välgjorda, underhållande parodi på allt typiskt amerikanskt som vi någonsin sett i filmer är den första av sitt slag som jag sett. Absurd men vilken njutning (4/5) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 15 November, 2003 Report Share Skriven 15 November, 2003 Dogs and Deer - Dogville Confessions [Danmark, 2003] Underhållande och antagligen rätt avslöjande om inspelningen av Dogville. Lars von Triers mindre sympatiska sidor kommer fram när Lauren Bacall, Nicole Kidman, Stellan Skarsgård m fl "biktar sig" i ett bås som mest för tankarna till Big Brother. Roligast är helt klart Bacall. Kidman flummar på utan att säga så mycket och Stellan muttrar mest som vanligt. Det pratas omväxlande engelska, danska och svenska, och eftersom filmen är textad på danska så får man gissa sig till vad Trier säger när han inte talar engelska... Blev iallafall nyfiken på Dogville som jag inte hunnit se. 3/5 Visas även 21 nov 21.15 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 15 November, 2003 Report Share Skriven 15 November, 2003 In America - Drömmarnas Land[Jim Sheridan, Irland/USA, 2003] Mycket välgjort drama om en familj som kommer till USA och bosätter sig i ett slumhus på Manhattan. Gripande, framför allt genom suveränt skådespeleri rakt igenom. En sorgsen men bitvis också mycket rolig film. Snyggt foto och genuin New York-känsla. Inte så originellt manus kanske men vem har sagt att alla filmer behöver ha det? Ett extra plus för barnen, de två döttrarna, som är fantastiska. Den här filmen lär komma på den ordinarie reportoiren eftersom den nog tilltalar en ganska bred publik. 4/5. Visas även 16 nov 14.30 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.