Filmstar Jojje Skriven 24 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 24 November, 2003 (ändrad) Elephant (2003) I slutet av eftertexterna stod den vanliga texten om att likheter med levande eller döda personer endast är slumpmässiga, osv. Nu vet ju alla att det handlar om Columbine-massakern när två skolungdomar sköt ihjäl lärare och elever inne på en skola, även om handlingen här är förlagt till Portland, Oregon. Jag gillade den här filmen. Den är filmad i långa, mjuka, bitterljuva, svepande, tagningar, där man ofta bara får se ryggen på nån som kanske vandrar genom skolans korridorer på väg nånstans. Fotot är underbart. Inte så himla mycket händer. Nån framkallar foton han just tagit, nån går omkring i matsalen och gör anteckningar, några tjejer snackar, äter lunch, kräks upp lunchen på toaletten, nån vill inte ha kortbyxor på gympan, några snubbar spelar fotboll. Alla lullar liksom på. Vi får se scenerna en, två eller tre gånger på lite olika sätt och vi känner att katastrofen närmar sig. Filmen får en att tänka till, man förstår inte hur det kan hända, men det har hänt. Jag undrar lite hur man hade uppfattat filmen om inte vetat om att den skulle ta upp Columbine-tragedin. Eftersom jag visste det från början så hade jag en lite obehaglig känsla redan från början. Sen gjorde filmen inte den känslan mindre genom sitt sätt att vara. Det här var en mycket bra film, säkert inte för alla, men för mig var den just det. 4/5. Ändrad 24 November, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kontradiktatur Skriven 24 November, 2003 Report Share Skriven 24 November, 2003 Elepahnt låter som en riktigt bra film, precis som jag antog. Djävla synd att man inte vart på festivalen alls och sett en endaste film. Att missa David Lynch var en skam som jag ej borde förlåtas för. Får nog sluta köpa dvd's och gå mera på filmfestivaler. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 24 November, 2003 Report Share Skriven 24 November, 2003 Memories of a murder gillade jag också mycket. Precis så som de flesta filmer från Korea har varit de senaste åren. Det vill säga skitbra Filmen får en iförsig att tänka lite, och man hålls ständigt i känsla. Som det intressanta i att regissören inte riktigt målar upp de två brutaliserande poliserna som bad guys. Medans publik nog snarare kände sig lite kluvna till de figurerna. Jag fann historien tre dimonsinell tillsammans med de flesta karaktärerna. Czech, till dig tipsar jag om att du ska se en film som heter Sympathy for Mr.Vengance. Annars såg jag Undead som var en riktig höjdare för ett Zombiefan som mig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 24 November, 2003 Report Share Skriven 24 November, 2003 Annars såg jag Undead som var en riktig höjdare för ett Zombiefan som mig. Hahahaa....ännu en som sett den. Jag tyckte den var skitcool Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 24 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 24 November, 2003 Jonas: Nej, jag har tidigare märkt att vi inte har samma smak vad gäller film. Jag skulle inte jämföra Memories of Murder med varken Se7en eller När lammen tystnar. Den här har mycket mer humor än vad de har. Den är inte lika spännande, men den bygger upp mer och mer mot slutet och går över från att använda humorn till att använda spänningen. Och det gör det mycket bra, enligt mig. Jag gillade den och jag störde mig inte på publikskrattet eftersom jag var en av dem som skrattade rejält (och spontant). Grejen är ju den att det här inte är komedi, men det blir ändå roligt mitt i allvaret. Tofu: Kul att du gillade den ! Jag ska försöka ta mig en titt på filmen du rekommenderade. Hela utredningen var ju både seriös och rolig. Trodde inte jag skulle kunna skratta så mycket och samtidigt tycka en film var spännande...Ok, det är inte den där rysliga spänningen, men mot slutet får man ju se mer och mer av mördarens metoder och det är ju välgjort. roadwarrior: Du har liknande smak som mig, så jag tror du skulle gilla Memories of Murder. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 24 November, 2003 Report Share Skriven 24 November, 2003 Annars såg jag Undead som var en riktig höjdare för ett Zombiefan som mig. Hahahaa....ännu en som sett den. Jag tyckte den var skitcool Jora den var ju råhård. Speciellt kl.11 på morgonen Texten de hade i introt var ju så grymt skräckretro. Och den var jäkligt skönt filmat. Så grymt stört t.ex. när snubben snackar i mobil. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 24 November, 2003 Report Share Skriven 24 November, 2003 (ändrad) Du missförstår en hel massa av vad jag skrev, Czechflash. Det var inte jag som jämförde Memories of a Murder med de amerikanska rullarna - det var Filmfestivalens förhandsrecension. En absurd jämförelse för övrigt, ungefär som att jämföra Kalle Ankas Äventyr med The Matrix eller Britney Spears med Kylie Minogue. Och det där med publikskratten skrev jag som en komplimang till filmen. Det var inte skratten som störde, det var skämten... Ändrad 24 November, 2003 av Jonas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 24 November, 2003 Report Share Skriven 24 November, 2003 Station Agent [Thom MacCarthy, USA, 2003] En film om en asocial dvärg, en kaffesäljande italienare och en frånskild, sörjande kvinna - och massor med tåg. Filmen är inte så udda eller smal som den förmodligen verkar på den beskrivningen. Tvärtom, den vann välförtjänt publikens pris och gick därför som vinnarfilm, så därför slapp jag se Schultze.... Skulle nog fungera bra på en mer "normal" svensk publik också. Beundrar regissörer som kan få till något sådant som Station Agent. Risken är uppenbar att en story som denna blir för krystad eller bara töntig. Istället blir den - bitvis - lysande. Varm, snitsigt gjord, charmig och framför allt rolig. 4/5. Dem som tror att de skulle ha svårigheter med att se en hel film med en dvärg - det har antytts - kan jag lugna med att det enda jobbiga med Peter Dinklage är att han har en viss porträttlikhet med Kylies ex, han... Robbie Williams. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 24 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 24 November, 2003 Kan bara hålla med, Jonas. The Station Agent är underbart skön film, varm men aldrig töntig. En av mina favoritfilmer från festivalen, i konkurrens med främst Elephant som jag såg igår. Och dvärgen, efter ett tag av filmen är han inte dvärg främst, utan bara en ovanligt kort människa med problem som du och jag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 25 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 25 November, 2003 Du missförstår en hel massa av vad jag skrev, Czechflash. Det var inte jag som jämförde Memories of a Murder med de amerikanska rullarna - det var Filmfestivalens förhandsrecension. En absurd jämförelse för övrigt, ungefär som att jämföra Kalle Ankas Äventyr med The Matrix eller Britney Spears med Kylie Minogue. Och det där med publikskratten skrev jag som en komplimang till filmen. Det var inte skratten som störde, det var skämten... Jonas: Du skrev: "Jämförelserna som gjorts med mästerverk som Seven och När lammen tystnar lämnar mig helt frågande. Vardå?" Jag svarade med att jag höll med (dig alltså) att man inte kan jämföra med dessa två filmer. Men då menar jag att det är annorlunda typ av film. Båda de nämnda är ju mer psykologiska, medans Memories of Murder inte är psykologisk. Istället har den väldigt mycket humor (jo, jag gillade skämten) som de nämnda inte har (vilket inte gjort dem så bra som de var). Dock passar det i MoM och den blir (enligt mig och många andra) mycket bra på sitt sätt, men inte på ett psykologiskt spännande sätt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 25 November, 2003 Filmstar Report Share Skriven 25 November, 2003 Var det någon som såg/sett Owning Mahowny med Philip Seymour Hoffman ? Den var ersättningsfilm för Milwaukee, Minnesota som utgick. Jag köpte biljett till den, men kunde sen inte gå. Har läst att PSH ska vara riktigt bra i rollen, men att filmen är så där (baserad på en verklig händelse). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 25 November, 2003 Report Share Skriven 25 November, 2003 Du missförstår en hel massa av vad jag skrev, Czechflash. Det var inte jag som jämförde Memories of a Murder med de amerikanska rullarna - det var Filmfestivalens förhandsrecension. En absurd jämförelse för övrigt, ungefär som att jämföra Kalle Ankas Äventyr med The Matrix eller Britney Spears med Kylie Minogue. Och det där med publikskratten skrev jag som en komplimang till filmen. Det var inte skratten som störde, det var skämten... Jonas: Du skrev: "Jämförelserna som gjorts med mästerverk som Seven och När lammen tystnar lämnar mig helt frågande. Vardå?" Jag svarade med att jag höll med (dig alltså) att man inte kan jämföra med dessa två filmer. Men då menar jag att det är annorlunda typ av film. Båda de nämnda är ju mer psykologiska, medans Memories of Murder inte är psykologisk. Istället har den väldigt mycket humor (jo, jag gillade skämten) som de nämnda inte har (vilket inte gjort dem så bra som de var). Dock passar det i MoM och den blir (enligt mig och många andra) mycket bra på sitt sätt, men inte på ett psykologiskt spännande sätt. OK, nu förstår jag bättre vad du menade. Tack för förtydligande! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Override Skriven 29 November, 2003 Report Share Skriven 29 November, 2003 (ändrad) Ascension (2002)En riktig kalkon faktiskt. Inspirationen känns som den är, till stor del, hämtad från Tarkovskijs blytunga rulle Stalker, men här blir det bara tråkigt och jobbigt. Tre kvinnor på väg upp för en trappa i en och en halv timme till tonerna av ett sövande brus. Njae, jeg liker det ikke (har varit i Norge nyligen, unskuld). Det finns några ljusglimtar. Den första är att jag älskar de miljöer som förekommer i filmen. Gamla, öde, övergivna och förfallna industrier är bland det skönaste som finns. De utomhusbilder som visas är således vackra enligt mig. En andra ljuspunkt är när helt oväntat en låt med syntgruppen Ladytron får chansen att smeka våra öron. Men, alltså filmen är en kalkon. Handlingen känns genomkrystad, replikerna och dess framförande känns zombie-aktiga. Det är väldigt synd eftersom det här hade kunnat vara en väldigt bra film. Se istället SVT:s bortglömda men utmärkta serie De drabbade. Ett tips i senaste laget kanske, men jag har nämnt det tidigare här på forumet. 1+/5. Tänkte försvara filmen lite. Jag inser visserligen att det är lite av en smakfråga, men för min del var "Ascension" förmodligen den grymmaste upplevelsen på det här årets upplaga av Stockholms Filmfestival (och då såg jag ändå hyllade filmer såsom "Kill Bill", "School of Rock", "Infernal Affairs", "The Station Agent" och "American Splendor"). Har själv sett både "Stalker" och "Solaris" tidigare och håller med dig om att "Ascension" har samma långsamma, tankeväckande berättarteknik. De slitna industrimiljöerna var också väldigt vackra precis som du påpekar. Däremot måste jag protestera mot en del av den övriga kritik du framför. Byt ut "tråkig och jobbig" mot "utmanande och tankeväckande", och "zombie-aktiga" mot "ödesmättade" så kommer du sanningen närmare i din beskrivning, enligt min mening. Musiken du kallar sövande brus, är ett smärre elektroniskt mästerverk (åtminstone om man, som jag, vanligtvis lyssnar till artister som Aphex Twin, Squarepusher, Autechre och Boards of Canada). Filmens kompositör, David Kristian, har precist lyckats fånga och förstärka filmens melankoliska och sci-fiaktiga prägel. Har sedan visningen letat febrilt efter soundtracket, men nu konstaterat att något sådant inte släppts. Tvärtemot vad du tycker anser jag dessutom att Ladytron-inslaget var ett stilbrott och att "De drabbade" faktiskt förtjänar de låga tittarsiffrorna (Ja, jag har sett alla avsnit). Min synvinkel är dock mycket subjektiv och jag inser att det här, likt många andra bra filmer, är en film som inte passar alla. edit: Styckesuppdelning. Ändrad 29 November, 2003 av Override Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 6 December, 2003 Filmstar Report Share Skriven 6 December, 2003 (ändrad) He he, alltid kul att få lite reaktion och svar på tal. Men, jag kan ju inte gärna ändra min åsikt, och det begär ju ingen. Tycker fortfarande att Ascension var en kalkon. Den främsta anledningen till det låga betyget var just att jag kände att filmen hade en sån potential. Jag kände att, åh det här verkar vara en riktigt schysst film, åh det här gillar jag, åh musiken vilken skön ljudbild, åh vilken mystisk stämning. Därför blev fallet extra tungt när de tre kvinnorna började klättra i trappan och kläcka ur sig den ena, ödesmättade tycker du, zombie-inte-intellektuella tycker jag, repliken efter den andra. Jo, en sak jag gillade var de återkommande svepande bilder över ett snötäckt (såg det ut som i alla fall?) gräsfält med diverse prylar på. Och Richard D. James är en av mina favvoartister. Har några skivor med Squarepusher också. Min brorsa älskar Autechre. Vad jag skulle vilja se är en film regisserad av Chris Cunningham med musik av Aphex Twin. Eller hur!? Men det behöver ju inte bli bra. Det kan hända att musikvideoformatet är det optimala för dessa två. Men Come To Daddy och Windowlicker är ju två av världens bästa musikvideor. Ändrad 6 December, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Override Skriven 22 December, 2003 Report Share Skriven 22 December, 2003 (ändrad) He he, alltid kul att få lite reaktion och svar på tal. Men, jag kan ju inte gärna ändra min åsikt, och det begär ju ingen. Tycker fortfarande att Ascension var en kalkon. Den främsta anledningen till det låga betyget var just att jag kände att filmen hade en sån potential. Jag kände att, åh det här verkar vara en riktigt schysst film, åh det här gillar jag, åh musiken vilken skön ljudbild, åh vilken mystisk stämning. Därför blev fallet extra tungt när de tre kvinnorna började klättra i trappan och kläcka ur sig den ena, ödesmättade tycker du, zombie-inte-intellektuella tycker jag, repliken efter den andra. Jo, en sak jag gillade var de återkommande svepande bilder över ett snötäckt (såg det ut som i alla fall?) gräsfält med diverse prylar på. Och Richard D. James är en av mina favvoartister. Har några skivor med Squarepusher också. Min brorsa älskar Autechre. Vad jag skulle vilja se är en film regisserad av Chris Cunningham med musik av Aphex Twin. Eller hur!? Men det behöver ju inte bli bra. Det kan hända att musikvideoformatet är det optimala för dessa två. Men Come To Daddy och Windowlicker är ju två av världens bästa musikvideor. Tack för ett bra svar! Räknade aldrig med att du skulle ändra din åsikt, utan ville helt enkelt uttrycka min synpunkt på det hela. Jag inser nu att vi båda såg grundpotentialen i filmen, men att vi sedan gick skilda vägar i fråga om åsikt angående utförandet. Rörande musiken var det kul att höra att någon här har samma musiksmak som jag själv. Om du gillar både Aphex Twin, Squarepusher och Autechre som du säger kan jag också rekommendera Boards of Canada, en annan artist med fantastisk elektronisk musik. Har du förresten sett videon till Squarepushers Come On My Selector? Jag tror att den är gjord av Chris Cunningham och har hört att den ska vara riktigt grym. edit: Småändringar. Ändrad 22 December, 2003 av Override Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.