Jump to content

Överskattad? NEJ...

Lestat

Rekommenderade inlägg

Nu ger jag mig ut på farlig mark och hukar mig för pöbeln...

Varför ska man överhuvudtaget säga att en film är överskattad? Okej, man kan ju ha en personlig åsikt om en film. Men jag förstår inte varför man inte visar RESPEKT för dom som faktiskt råkar gilla en film. Att säga att filmen är överskattad, är ju som att påstå att folk har dålig smak. Jag tycker nästan att man överskattar sig själv, när man ger sig på andras tycke och smak.

Jag tycker verkligen att man ska ha en personlig åsikt, och det respekterar jag. Jag tycker det är lätt att missbruka ordet överskattad, när man talar om en film som många anser sig gilla.

Om en film vinner pris för Bästa Film, Regi, Manus etc, och man anser sig ha tillräckliga skäl till att tycka det skulle vara överskattat. Då har jag full förståelse för att man som individ inte anser sig att filmen är värd det. Men när man använder ordet överskattad, i ett sammanhang där man talar om en film som många tycker om. Då tycker jag att man brister i respekt för att folk faktiskt har olika smak gällande film...

Därför har jag aldrig känt något behov av att använda just ordet överskattad, för jag har respekt för att andra inte tycker som jag...

respekt.gif

Jag skulle alla gånger påstå att folk har dålig smak och att filmer är överskattade. Men eftersom jag påstår att vi konsumenter gör medvetna val är det rätt meningslöst att gnälla över ev. dålig smak. Folk kollar på det de vill. Och jag avskyr kultursnobbar.

Hehe, apropå kultursnobbar måste jag citera ur en av våra studenttidningar:

Mera att artister idag lägger föga vikt vid osynliga ting så som musik och komposition, och utmärker sig istället för att ha en utpräglad individualistisk personlighet. Idag, när individen trätt i kollektivets ställe, när inte längre samma grundtanke präglar alla sorters musikstilar, när många tidigare gemensamma kulturella varseblivningar och uppfattningar förändrats och fått nya betydelser - med subkulturernas kommersiella genombrytningar - har det skapats ett kulturellt genomslag.

Vad han försöker säga med sina återkommande floskeldiarréer är: "Britney Spears är DÅLIG musik! Ni är DÅLIGA och OINTELLIGENTA människor som lyssnar på Britney Spears! Britney Spears är inte RIKTIG musik!" :D

Själv är jag övertygad om att ett par av hans artiklar kan få vem som helst att börja tokdigga Britney Spears. I rent trots.

Dewil

du kommer nog falla i samma träsk någongång.

Det är ett ord för fasiken.

Jag tycker mig känna av en viss spontanitet, när du faktiskt använder ordet träsk i sammanhanget. :D

Man brukar ju säga att pennan är vassare än svärdet. Och i och med att internet öppnat dörrarna till i princip vem som helst, så undrar man i bland om inte folk förstår vilken betydelse ord faktiskt kan ha.

Man brukar ju säga att pennan är vassare än svärdet. Och i och med att internet öppnat dörrarna till i princip vem som helst, så undrar man i bland om inte folk förstår vilken betydelse ord faktiskt kan ha.

Matrix har helt klart en poäng här. So listen folks!

Att skriva "överskattad" är ofta ett bekvämt, och slött, sätt att slippa förklara vad som är dåligt - enligt ens egen åsikt.

Har säkert själv ramlat i den gropen, inte bara en gång. :whistling: Man jag anser inte att det är principiellt fel. Bara man relaterar till vem som överskattar. Ofta är det kanske den "goda smaken" - förståsigpåarna, kultursnobbarna - man utmanar genom att skriva något sådant.

Vill minnas att jag började min bana här på forumet genom att hävda att Kubrick var... ja, det där ordet. B) Det tog hus i helvete - och det var ju meningen! Jag tyckte och tycker, verkligen att han är det, en smula iallafall. Av många cineaster. Men därmed inte sagt att inte hans verk är dåliga. Tvärtom, några är lysande.

Anledningen var att få de som avgudar den store regissören att utveckla sina argument. Och så blev det ju. Jag fick massor av intelligenta, arga, men oftast välskrivna svar som påverkade mig själv att tänka till. Och faktiskt se om åtminstone en - än så länge - av filmerna.

Starka ord ska inte missbrukas - men rätt brukade kan de faktiskt utveckla diskussionen. Och det är väl därför vi skriver här?

• Moderator

Ord kan ha en stark laddning i sig. Men de kan också förändras beroende på i vilket sammanhang de används. Det är två skilda saker att säga att du har överskattat filmen och att säga att jag tycker filmen är överskattad.

I grund och botten handlar det om omdömet man ger framställs som en uppfattning eller ett påstående. Det senare kommer alltid att ge intrcket att andra åsikter än den är felaktiga.

Om jag använder ordet överskattad så är det nog mest om filmer jag inte tycker är bra men som av mediala filmkritiker fått höga omdömen.

Hrm, jag gillar egentligen inte att märka ord. Men eftersom jag ljög i föregående mening så kan jag bara visa en länk här:

http://www.bio.nu/forum/index.php?showtopi...=15entry18524

Memento, Mulholland Drive. Mycket överskattade filmer för folk som tycker att man bara måste gilla dom för de är ju så kult att gilla dom.
Ändrad av Achtung

Jag tycker både Manetheren och Matrix har rätt. Jag, trots att jag använder ordet ofta, tycker att överskattad faktiskt är ett ord som förolämpar någon annan egentligen (visserligen säger jag det i vardagslivet i de situationer då jag vill reta mina kompisar hehe). Men sedan tycker jag att säga "jag tycker det är överskattat" är en helt annan sak, då jämför man med sin smak och dömer inte i allmänhet ut något. Jag tycker till exempel att Goodfellas är överskattad men då menar jag givetvis i jämförelse med min egen smak, jag kan förstå att andra gillar den. Jag håller med, man bör aldrig vräka ur sig att något skulle vara överskattat generellt! Eftersom jag har ganska "konstig" smak i tvprogram jämfört med alla i min omgivning blir jag ofta retad för tex Buffy och Dark angel, men inte heller detta är något generellt, alla hatar inte dessa program, vissa älskar det precis som jag.

Hur som helst (märker att jag bör spåra ur nu :D ) SÅ har matrixen en poäng i sitt resonemang

Hrm, jag gillar egentligen inte att märka ord. Men eftersom jag ljög i föregående mening så kan jag bara visa en länk här:

http://www.bio.nu/forum/index.php?showtopi...=15entry18524

Memento, Mulholland Drive. Mycket överskattade filmer för folk som tycker att man bara måste gilla dom för de är ju så kult att gilla dom.

Först kan jag säga att jag är inte förvånad att det just är Achtung, som lyckats med vad jag trodde var omöjligt. Att det skulle bli han som raserar min kandidatur som mr. untouchable i sammhanget, gör mig bara mer beslutsam...

Jag ska genast kasta mig ner i arkiv-X, för att där kunna hitta bevis för att han egentligen är en alien som försöker ta över världen... B)

Kan bara säga att jag just nu biter mig hårt i näven. Jag var helt bombis på att jag inte hade missbrukat ordet. :ph34r:

Men man måste ju trots allt bemöta dessa låga påståenden. Kan bara säga till mitt försvar att min familj då hade blivit kidnappade, och dom tvingade mig att skriva ner detta "ord". Annars så skulle jag aldrig mer få se min familj. Amen... :hypocrite:

• Filmstar

Ha ha ha ha ha ha ha. :lol: Underbart kul detta här.

Men The Matrix, du säger faktiskt i ett senare inlägg att du skrev "överskattade" bara för att retas lite. Men, men, sagt är sagt. Och vi har det svart på vit. He he. Underbart.

Allt beror på hur man säger det. Överskattad betyder ju bara att man har en åsikt om en film som avviker från några andras åsikter; man tycker en film är sämre än vad andra, som hyllar filmen i fråga, tycker.

Sen kan man ju säga: Den där överskattade jävla skitfilmen är ju hur dålig som helst. Er usla filmsmak är ju inte värt ett ruttet lingon.

Men The Matrix, du säger faktiskt i ett senare inlägg att du skrev "överskattade" bara för att retas lite.

Tack Jojje. :up:

Det här bevisar bara på hur löst detta påstående är. Dom gör var som helst för att svärta ner en. Som i skvallerblaskorna där dom tar ett citat ur ett sammanhang, utan att göra det rättvist med att visa upp hela sanningen.

Jag sträcker mig på ryggen och intar en grym självsäker pose, som man gör på catwalken... B)

:offtopic:

Om vi bortser från detta påhopp, ska jag i fortsättningen försöka hålla mig till ämnet som jag trots allt tycker är intressant...

Men jag måste dra in till stan nu. See Ya...

Hmmm.... Det här var inte lätt. Som vi sett prov på är det nog ingen som aldrig har använt ordet "överskattat" vid filmdiskussioner, men du har rätt, en film blir inte omtyckt av en slump. Men att en film är överskattad kan ju vara det folk säger om filmen, folk kanske hyllar en film mer än vad de egentligen menar att göra.

Ett bra exempel är Sagan om Ringen när den kom 2001 alla snackade om att den var skitbra, men när jag såg den senare så berörde den mig inte alls. Jag kan lova att jag kallade den överskattad flera gånger, men kanske var det för att folk inte tyckte om den fullt så mycket som jag uppfattade.

• 4 weeks later...
Eftersom jag har ganska "konstig" smak i tvprogram jämfört med alla i min omgivning blir jag ofta retad för tex Buffy och Dark angel

Men då är dom dumma i hela huvudet! För dom serierna är ju rent objektivt bra!!! I synnerhet Jessica Alba... öh, Dark Angel menar jag. :P

Back on topic: nu har vi pratat om begreppet överskattad. Men är det OK att säga att en film [skådis/regissör/genre etc] är underskattad då? Det används, men betydligt mer sparsamt. För då har man ju hyllat något som Den Goda Smaken - läs andra-som-vet-mer-om-film-än-en-själv - inte gillar, och det kräver lite guts.

Testa själva... om jag säger att Ben Affleck är en klart underskattad skådespelare, t ex. Och menar det?

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...