Jump to content

Oscarsgalan 2008

Peo

Rekommenderade inlägg

Verkar som att Oscarsgalan blivit flyttad till Kanal 5. Tyvärr, då fler får se den. Hur som helst hoppas jag nu stenhårt på No Country for Old Men efter att ha sett alla bidragen. Och jag vill inte se Juno vinna för bästa manus och lyssna på Djävulen, tack ! (tyvärr är det nästan givet att det blir så).

Men nu när jag går in på Kanal 5 och kollar deras tablå står det att den går på Kanal 9. Så vad gäller ? Någon som vet ?

Hoppas så in i helvete att galan går på Kanal 5! Då blir det fest och skoj och tralala! Förra året var en besvikelse. Men är Allt om Film det enda som bekräftar påståendet att det ska gå på femman?

• Svar 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Filmstar

Yojimbo (och andra): Djävulen = Diablo ? Var menat som ett skämt :D Hur som helst, den ligger bra till på manusfronten då konkurrenterna inte är så vassa. Galan börjar runt kl. 2 och håller på till kl. 6. Sen är det svårt att säga när man ska titta, för alla de tunga priserna kommer inte i slutet (dock är bästa film sist). Har för mig att ett av de första priserna brukar vara för bästa kvinnliga biroll eller liknande (iaf senaste två åren om jag inte missminner mig). Personligen tycker jag det är bäst (och roligast) att se hela.

Plox: Det där är inget jag hört om eller tänkt på. Om det är höger eller vänster, vem bryr sig om man gillar filmen ? Det är en sak om det är uppenbart och man inte håller med, men man ska inte överdriva.

Jag är inte säker på att NCFOM tar hem den eller de övriga priserna den är nominerad till, däremot hoppas jag mest på den. There Will Be Blood är ju största utmanaren, men det kan lika väl bli en av de andra nominerade som tar hem Oscarn för bästa film. Atonement gillas av många och är en Oscarsfilm, Juno har det pratats om länge och kanske vill de ge en lite "yngre" film priset, eller så blir det Michael Clayton som har akademins favorit George Clooney som omslagspojke. Det är svårt, men jag vet iaf vilken film som har mitt fulla stöd...

Det skulle inte förvåna mej om NCFOM vinner Bästa film, vad man har kunnat se de två senaste åren är att våldsammare, och icke-Oscarsliknande filmer har vunnit kategorin, att juryn har "förnyats" och fått nytt yngre blod troligen.

När det gäller regi så tror jag bröderna Coen vinner också, men man kan aldrig vara säker. Det är jämnt mellan deras film och There Will Be Blood kan jag tänka mej.

OSCARVINNARNA

Bästa manliga huvudroll

Daniel Day-Lewis i There will be blood

Bästa manliga biroll

Javier Bardem i No country for old men

Bästa kvinnliga huvudroll

Marion Cotillard i La Vie en Rose

Bästa kvinnliga biroll

Tilda Swinton i Michael Clayton

Bästa animerade långfilm

Ratatouille av Brad Bird

Bästa art direction

Sweeney Todd The Demon Barber of Fleet Street

Art Direction: Dante Ferretti

Set Decoration: Francesca Lo Schiavo

Bästa foto

There will be blood Robert Elswit

Bästa kostym

“Elizabeth: The Golden Age” Alexandra Byrne

Bästa regi

No country for old men Joel Coen and Ethan Coen

Bästa dokumentär (långfilm)

“Taxi to the Dark Side” Alex Gibney and Eva Orner

Bästa filmklippning

The Bourne Ultimatum Christopher Rouse

Bästa utländska film

Falskmyntarna (The Counterfeiters) Österrike

Bästa makeup

La Vie en Rose Didier Lavergne and Jan Archibald

Bästa musik (original)

Försoning (Atonement) Dario Marianelli

Bästa originalsång

“Falling Slowly” ur “Once”

Bästa film

No country for old men

Bästa ljudeffekter

The Bourne Ultimatum Karen Baker Landers och Per Hallberg

Bästa specialeffekter

The Golden Compass

Bästa adapterade manus

No country for old men Joel Coen & Ethan Coen

Bästa originalmanus

Juno Diablo Cody

Bästa kortfilm (ej animerad)

“Le Mozart des Pickpockets (The Mozart of Pickpockets)” Philippe Pollet-Villard

Bästa kortfilm (animerad)

“Peter & the Wolf” Suzie Templeton och Hugh Welchman

Bästa dokumentära kortfilm

“Freeheld” Cynthia Wade and Vanessa Roth

Vår oscarchat flyttade under natten hit.

Trevlig gala måste jag säga. Är för en gångs skull ganska nöjd med hur priserna fördelades, är väl egentligen bara "Bästa kvinnliga huvudroll" som jag hellre sett en annan vinnare (Ellen Page), men Marion Cotillard var verkligen suverän som Piaf och förtjänar den minst lika mycket som Page skulle ha gjort.

Bästa kvinnliga biroll var jag 100% säker att Blanchett skulle ta för sin insats i Im not there, men det gör mig inte särskilt mycket att Tilda Swinton tog den, gillar henne också.

Bäst med galan: Spridningen på priserna, även om NCFOM drog iväg lite på slutet (dock helt välförtjänt).

Sämst med galan: De dödligt tråkiga musik-scenerna som spelades upp från Encharted. Nu fick man ju iofs se tre längre snuttar av filmen (vilket räcker gott och väll) så nu behöver man ju inte genomlida hela filmen sen...

Ber om ursäkt för min frånvaro i chatten, hade nämligen en kompis här...

Gonatt!

• Moderator

Nja, tycker galorna nuförtiden är så hårt styrda att det blir lite tråkigt. Fan, det har ju hänt att man suttit och hoppat i soffan för att klockan närmat sig åtta och det är dags att jobba. Då kunde det hända lite roliga saker.

En intressnat detalj jag reflekterade över är att nomineringarna för Bästa manliga huvudroll eller biroll sammanföll med bästa film. De kvinnliga nomineringarna däremot sammanföll inte alls med bästa film (förutom några undantag).

Tyckte filmerna höll hög kvalitet och det spelade nästan ingen roll vem som fick priserna, alla var de förtjänta av dem.

Hade själv storsatsat på en typisk Oscarsfulle, Atonement men den fick bara pris i den kategori jag inte hade tippat. Ganska bra egentligen, att det inte bara är kostymdraman som funkar i Oscarssammanhang längre.

Ber om ursäkt för min frånvaro i chatten, hade nämligen en kompis här...
Men va fan... du får väl ragga när det INTE är oscarschatt! Ja se ungdomar...

• Moderator

Tänkte kommentera lite.

OSCARVINNARNA

Bästa manliga huvudroll

Daniel Day-Lewis i There will be blood

Ganska given vinnare, trots att jag inte sett filmen. Dock fanns det andra värdiga kandidater.

Bästa manliga biroll

Javier Bardem i No country for old men

Ändå mer given. De flestas tips, men jag hade gärna gett Oscarn till Tom Wilkinson.

Bästa kvinnliga huvudroll

Marion Cotillard i La Vie en Rose

En chansning från min sida, men det tipset gick hem. Har inte sett många av de nominerade filmerna, är dock glad att jobbige Ellen Paige inte vann.

Bästa kvinnliga biroll

Tilda Swinton i Michael Clayton

En besvikelse. Tyckte inte Swindons roll var mycket att imponeras av. Hon var väl inte dålig, men rollen var inte direkt tung. Satt och hoppades på Saoirse Ronan faktiskt.

Bästa animerade långfilm

Ratatouille av Brad Bird

Given

Bästa art direction

Sweeney Todd The Demon Barber of Fleet Street

En överraskning. Har bara sett trailern och av vad jag såg så är detta en värdig vinnare.

Bästa foto

There will be blood Robert Elswit

Väntat också. Fanns fler kandidater här som kunde ha vunnit, som No country for old men, men helt ok att denna vann.

Bästa kostym

“Elizabeth: The Golden Age” Alexandra Byrne

Den borde man ha gissat på, men jag tog Atonement. Rejäla kostymer så den ska väl ha priset.

Bästa regi

No country for old men Joel Coen and Ethan Coen

Klart värdiga vinnare. Inget att anmärka på där. Hade iofs varit kul om PTA vunnit också, men han hinner.

Bästa dokumentär (långfilm)

“Taxi to the Dark Side” Alex Gibney and Eva Orner

Vet inget om den, säkert en värdig vinnare

Bästa filmklippning

The Bourne Ultimatum Christopher Rouse

En överraskning. Visst är den bra klippt, men jag hade både No country... och Into the Wild före

Bästa utländska film

Falskmyntarna (The Counterfeiters) Österrike

Vet inget om den här alls. Dock tippade jag på världsdel, och det gick ju hem.

Bästa makeup

La Vie en Rose Didier Lavergne and Jan Archibald

Fattar inte den här kategorin. Pirates… har ju så mycket makeup att de borde vara givna, men så vinner La Vie en Rose. Förstår inte hur de bedömer riktigt.

Bästa musik (original)

Försoning (Atonement) Dario Marianelli

Den enda kategori där jag inte tippat Atonement. Hade hellre gett till 3:10 to Yuma.

Bästa originalsång

“Falling Slowly” ur “Once”

Enligt vad jag hörde av de sånger som framfördes var detta ett riktigt bra val.

Bästa film

No country for old men

Inte oväntat, men jag hade tippat Atonement. En riktigt bra film med ett, vid första titten, dumt slut. Värdig vinnare, absolut.

Bästa ljudeffekter

The Bourne Ultimatum Karen Baker Landers och Per Hallberg

Kul med ”svensk” vinst. Värdig vinnare

Bästa specialeffekter

The Golden Compass

Överraskande igen. Trodden någon av de mer effektspäckade filmerna skulle ta effektpriset, som Transformers. Tycker inte Compass skulle ha detta pris, hellre Transformers..

Bästa adapterade manus

No country for old men Joel Coen & Ethan Coen

Alltid svårt med manus. Dock är bröderna duktiga på detta, värdiga vinnare helt klart.

Bästa originalmanus

Juno Diablo Cody

Gillar som bekant inte den här filmen, men dialogen var ju avancerad så den kanske var värdig. Hade dock velat ge den till Michael Clayton.

Manne// Haha - gäller att utnyttja dygnet till max... Att få in både ragg och Oscarsgala är en hel vetenskap.

Hade själv också hoppats lite på Atonement, mest eftersom jag gillade filmen skarpt, men eftersom -07 bjöd på så pass många bra filmer spelade det som sagt ingen större roll var Oscarn hamnade.

Glömde nämna med "sämst med galan": Reklampauserna var fjärde minut - otroligt enerverande + att kanal9 inte satt i studio. :blink:

• Filmstar

Lite funderingar på Oscarsgalan.

Jon Stewart var ok, men jag vill hellre se Billy Crystal leda galan. Så här blir det väldigt platt och jag tyckte inte det blev särskilt intressant att följa hans snack.

Blev irriterade när Markéta Irglová, som vann för bästa sång, inte fick framföra sitt Oscarstal. Som tur var lät producenten henne komma tillbaka, så det var schysst (även om det var det enda rätta).

Att Cate Blanchett inte vann för bästa biroll tror jag var största överraskningen. Att Tilda Swinton vann gjorde mig inte så mycket, men jag hade inte tippat det. Nu har jag inte sett I'm Not There, så man har svårt att jämföra.

När jag såg Daniel Day-Lewis på röda mattan trodde jag det var arkivbilder från 90-talet när han vann. Sen förstod jag att han såg ut så nu och fattade ingenting. En mycket speciell man det där, men också en av de allra bästa och definitivt välförtjänt sin nya Oscar.

Att No Country for Old Men blev den stora vinnaren var jag glad över efter att ha konstaterat att den var huvudet över de andra bidragen.

Joel & Ethan Coen uppträdde väldigt skumt varje gång de fick kliva upp på scen. Ethan verkade vara drogpåverkad, helt borta, arrogant eller så lider han av scenskräck. Joel däremot var iskall och talade för sin bror, haha. Lite blandade känslor, för de förtjänade vinsterna, men kunde varit LITE gladare, eller ?

Och så tyckte jag de sista priserna gick väldigt snabbt. Man vill ju ha lite nerv här och kanske en presentation av alla nominerade filmer under galans gång. Men allt som allt, en ganska platt gala, fast med för det mesta rätt vinnare, så jag är nöjd.

We have a winner!

Och vinnaren av presentkort på 2 st biobiljetter är... för att göra det lika olidligt spännande som under galan blir det i spoilertagg:

Batuss (aka Filmlover424) fick 13 rätt

Grattis!

Vi andra hamnade i följande ordning:

12 Czechflash

11 Ingoman

11 Plox

10 Bioast

10 Addison DeWitt

10 Yojimbo

10 Luthman

9 Nian

9 Peo

8 Pegguth

8 Spicoli

7 Prof. Kalkyl

6 Jesper

6 Pumbaa

och sen kom ingenting och en bra bit efter det kom

5 Manetheren

Ovanligt svårtippat i år verkar det som. Främst då i kategorin bästa kvinnliga biroll som ingen fick rätt på. Bästa kvinnliga huvudroll, bästa utländska film och bästa dokumentär var också svåra hinder för många. Kontrollräkna gärna era egna tävlingsbidrag så att jag inte gjort något misstag.

Till vinnaren: Jag gör den vilda gissningen att du vill ha SF-presentkort? Eller vill du ha presentkort från annan biograf? Skriv här eller kontakta mig så skickar jag iväg vinsten så snart som möjligt.

• Filmstar

Ja, jag räknade lite snabbt igår och kom fram till att jag var en miss ifrån vinnaren. Gratulerar, det var bra tippat ! Hade rätt på dokumentären och bästa låt som jag kollade upp lite extra. Dock var jag besviken på mig själv att jag "föll" för 12 för bästa utländska film istället för att gå på säkra kort och ta Falskmyntarna. Sen var det en miss att inte gissa på Elizabeth för bästa kostym då det borde varit uppenbart, men men. Tvåa för andra året i rad (har jag för mig). Fast viktigast är att rätt film vinner för bästa film.

Glömde nämna med "sämst med galan": Reklampauserna var fjärde minut - otroligt enerverande + att kanal9 inte satt i studio. :blink:

Jag var också besviken på att programledarna inte satt i studio i år, jag hade sett fram emot just att få se dem småsnacka där och så blev det inte så. <_>

Reklampauser är drygt, men hör ju till. Det smådryga med dem var ju att de visade typ exakt samma reklamer i samma ordningsföljd varje gång... nödvändigt??

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...