Jump to content

Oscarsgalan 2008

Peo

Rekommenderade inlägg

Har hitills bara sett Juno, som jag tyckte var mycket bra, av de som är nominerade i kategorin "Bästa Film". Framförallt dialogen var skön, men däremot når den inte upp till samma nivå som Ghost World, som den påminde om på vissa sätt, bl.a. de ironiska huvudpersonerna.

Har förvisso inte sett de övriga nominerade för Bästa Film men tycker att både "Eastern Promises" och "This is England" borde ha blivit nominerade i denna kategori och fler andra kategorier, två riktiga pärlor!

Kul att se Viggo Mortensen och Tommy Lee Jones nominerade för bästa manliga huvudroll, bägge förtjänar verkligen det för sina insatser.

Sist men inte minst så måste jag bara se "There Will Be Blood". Paul Thomas Anderson är kung helt enkelt och mer eller mindre allt han rör vid blir till guld :up:

• Svar 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Filmstar
Ja, There will be blood söker jag med ljus och lykta nu, men jag har inte lyckats "hitta" den ännu.

Biopremiär på fredag 22:a. Vill inte se den om det inte är DVD-kvalité, så antagligen blir det på bio innan Oscarsgalan. En av två Oscarsfilmer jag har kvar som jag inte sett och vill se.

Hoppas att galan blir underhållande, samt att de "rätta" filmerna belönas. Hittils har jag sett följande filmer.

Juno 4/5

Försoning 3/5

Into the Wild 4+/5

No Country for Old Men 4/5

American Gangster 3/5

Ratatouille 3/5

Eastern Promises 3+/5

Gone Baby Gone 3/5

Transformers 3/5

Sweeney Todd 3+/5

In the Valley of Elah 2/5

Michael Clayton 3/5

Assasination of Jesse James...... 4/5

La Môme 2/5

Pirates of the Caribbean: At World's End 2/5

Sicko 3/5

Ja man vill verkligen inte missa There will be blood innan galan, känns som att den kommer att få ett antal Oscars. Men som du säger Czech - antingen blir det bio eller att låna den på nätet (om den hinner komma i minst DVD-kvalite). Den enda filmen jag har kvar att se också.

Vår Oscartävling har öppnat. Tippa vinnarna och vinn biobiljetter!

Edit:

Förresten, är det någon fler kategori ni tycker att vi bör stryka från tävlingen? Jag har strukit kategorierna kortfilm, dokumentära kortfilm, animerade kortfilm och bästa ljudmix. Det finns några fler mindre kategorier som är tveksamma att ha med tex Bästa ljudeffekter, men där är en svensk nominerad så därför är den kategorin med. Bästa filmklippning är kanske inte heller en så tung kategori.

Säg vad ni tycker om ni vill ändra i listan på kategorier som ska ingå i tävlingen.

Tycker det är helt okej som det är. mer spännande också om det är flera kategorier. Men då kategorier där man har haft en chans att se filmerna som i detta fall.

I övrigt är det ganska svårtippat iår tycker jag. Ingen riktigt solklar storslammare. Ska dock se några fler filmer innan min tippning ramlar in.

• Filmstar

No Country for Old Men +4/5

American Gangster 4/5

Lars and the Real Girl 4/5

Michael Clayton -4/5

Ratatouille -4/5

Charlie Wilson's War +3/5 alt. -4/5

Into the Wild +3/5

The Bourne Ultimatum +3/5

The Savages +3/5

In the Valley of Elah +3/5

3:10 to Yuma +3/5

Atonement +3/5

Fjärilen i glaskupan +3/5

Eastern Promises 3/5

Juno 3/5

There Will Be Blood 3/5

Die Fälscher 3/5

Gone Baby Gone 3/5

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford 2/5

Sett:

Into the Wild 8+/10

Le Scaphandre et le papillon 8/10

No Country for Old Men 8/10

Eastern Promises 8/10

American Gangster 8-/10

Bourne Ultimatum 8-/10

There Will Be Blood 7/10

Juno 7/10

Charlie Wilson's War 6+/10

The Savages 6+/10

The Kite Runner 6+/10

La Môme 6/10

Elizabeth: The Golden Age 6/10

Ratatouille 6/10

3:10 To Yuma 6/10

Gone Baby Gone 6/10

Michael Clayton 6/10

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford 6/10

In the Valley of Elah 6-/10

Away from Her 6-/10

Atonement 6-/10

The Golden Compass 5/10

Lars and the Real Girl 5/10

Across the Universe 4/10

I'm Not There 4/10

Transformers 3/10

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street 2/10

Är det verkligen ingen mer än jag som tänkt se Fjärilen i glaskupan, verkar ju hur bra som helst och har dessutom ett antal nomineringar i hyfsat tunga klasser (b.l.a. Bästa foto och Bästa regi, eller det var kanske bara de två förresten).

Det verkar märkligt. Helt klart en av de bästa filmerna iår och borde varit nominerad för bästa film också. Filmen har inte en död sekund, är extremt snyggt gjord och en sån film man tänker ett tag på efter. Bör absolut ses.

• Filmstar

Jag tror en (miss?)uppfattning om Fjärilen i glaskupan är att det bara är en tung och jobbig film. Inte så svårt att förstå kanske om man lite så där ytligt och slarvigt tänker på vad den handlar om. "Nä, nån som sitter i en rullstol och blinkar med ena ögat. Glömt det, nu ser vi Cloverfield". Eller?

En fråga är vad som egentligen krävs för att bli nominerad till bästa utländska film ? Två filmer som jag tycker borde vara givna är Tropa de Elite (USA-premiär 25:e januari) samt 4 månader, 3 veckor och 2 dagar, som jag inte sett, men som ska vara bra (USA-premiär 23:e januari). Antar att de måste ha USA-premiär under 2007, vilket de inte hade och då bör de vara tillgängliga för nästa års Oscarsgala. Men kanske har jag fel. Kanske behöver filmen inte ens ha USA-premiär för att kunna bli nominerad. Någon som vet ?

Visst är det märkligt. Någon USA-premiär krävs dock inte för att bli nominerad i den kategorin. Rumänska 4 månader, 3 veckor och 2 dagar är väldigt bra och borde nominerats. Vet inte om Berlinvinnaren Tropa de elite hade biopremiär i hemlandet Brasilien i tid för att bli nominerad till årets gala (5 oktober står det på imdb och det är några dagar för sent isf). Brasilien skickade en annan film i år, The Year My Parents Went on Vacation som tillhörde de 9 första att gå vidare i kategorin, men nominerades sen inte.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...