Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Recommended Posts

• Filmstar

Yojimbo: Om du gillade Maniac och inte sett Vigilante än så rekommenderar jag den starkt. Samma regissör, kompositör etc. Tycker personligen Vigilante är den bättre.

Dunbar: Ja, vassare är den definitivt. Men smaken är ju olika. Har sett Address Unknown, tyckte inte det var någon av hans bättre. 3/5 fick den. Kan rekommendera Failan och Il Mare som är två bra koreanska draman.

• Replies 18.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Yojimbo: Om du gillade Maniac och inte sett Vigilante än så rekommenderar jag den starkt. Samma regissör, kompositör etc. Tycker personligen Vigilante är den bättre.

Och för en gångs skull håller jag inte med kung-Czech (yaj), Maniac är den klart bättre av de två - även om Vigilante hade sina stunder.

Är det förresten någon som sett Maniac Cop? Av samme regissör - William Lustig...

• Filmstar

Och för en gångs skull håller jag inte med kung-Czech (yaj), Maniac är den klart bättre av de två - även om Vigilante hade sina stunder.

Kanske måste se om Maniac, men jag gillade det mesta mer med Vigilante iaf.

Är det förresten någon som sett Maniac Cop? Av samme regissör - William Lustig...

Javisst, skrev så här om Maniac Cop.

Coraline

Regissören bakom Tim Burtons häftiga The Nightmare Before Christmas är tillbaka med ännu en animationssaga. Burtonvibbarna finns även i Coraline, men den mannen har faktiskt ingenting med filmen att göra. Selick har istället arbetet med författaren till boken som filmen baseras på, Nail Gaiman, samt producenten Claire Jennings som jobbat med Wallace & Gromit.

cora1.png

Coraline är en ung tjej som flyttar med sina föräldrar ett nytt hus utanför storstaden. Coraline vantrivs och hennes föräldrar verkar konstant upptagna med sina arbeten som skribenter. När hon går på upptäcktsfärd i huset hittar hon en liten dörr som endast leder till en tegelvägg. Under natten ser hon att väggen försvunnit och en tunnel har dykt upp. Hon kryper igenom den och väl framme på andra sidan tycks hon ha kommit till sitt gamla rum igen, fast ändå inte. Där finns kopior av hennes föräldrar, grejen är bara att de har knappar istället för ögon och de tycks vara mycket roligare och lyckligare än Coralines riktigare föräldrar. Först älskar hon att spendera sin tid i drömhuset med sina drömföräldrar, men så plötsligt får hon veta hur saker och ting ligger till och genast vill hon inget hellre än att fly därifrån.

I Sverige har filmen fått den smått idiotiska titeln "Coraline och Spegelns Hemlighet", jag kan bara minnas att jag sett en spegel i filmen, den skymtade förbi i någon sekund och hade ingen större hemlighet än vad alla andra magiska prylar hade. Nåja. Coraline är ingen film för de minsta, här finns gott om kusliga bilder som säker skulle ha skrämt ihjäl mig om jag varit 4-5 år. Men en familjefilm är det ju trots allt.

cora3.png

Animationen är rena ögongodiset, det är sällan man ser stop-motion animerade filmer av sådan kaliber nuförtiden. Humor saknas nästan helt, det är en kall och mörk historia det rör sig om. Synd bara att jag fick känslan av att jag sett det mesta förr trots att filmen är så snygg och förträffligt kreativ på sina ställen. En mörkare version av "Alice i Underlandet" kan man se det som. Coraline är givetvis sevärd, jag önskar bara att de hade infört lite mer humor.

7/10

Jag tycker Coraline var riktigt kuslig på slutet, hela ”knapp”-grejen rös jag av.

Angående den svenska titeln så kan det kanske vara låtsasfamiljen som de syftar på, i och med att den ”speglar” hennes familj, men så är ju inte allt riktigt som det ska. Därav ”hemligheten” i titeln, men jag vet inte. Spekulerar mest. Tycker att originaltiteln hade fungerat minst lika bra även i Sverige, men den var kanske inte lika gångbar.

• Filmstar
Fast jag tycker nog att Järntrean urartar lite i flum. Nu minns jag den inte så väl men jag har för mig att det är en del övernaturliga inslag i slutet (i fängeslet) som jag inte tycker passade in i just den här filmen.

Ja, du har rätt att det blev lite konstigt i slutet där i fängelset, och ett tag kände jag att det var på väg att bara bli konstigt, men jag tyckte Kim ki-duk klarade sig den här gången. Nu var det tydligen ett tag sen du såg den men som jag tolkade det

så var snubben helt enkelt bra på att gömma sig för vakten, han kunde liksom stå bakom ryggen på vakten och sen röra sig så att vakten aldrig upptäckte honom. Efter att han blivit släppt (jag tolkade det i alla fall som att han blev frisläppt; den slagna kvinnans man fick ett telefonsamtal om det har jag för mig) så använde han samma metod för att gömma sig för mannen

(precis som på dvd-omslaget). Det hela kändes lite overkligt eller om man så vill - flummigt, haha.

Ska försöka se Livets hjul och återkomma i frågan om huruvida den är vassare eller ej. :)

Rilopoz: Har inte sett I'm Not There. men ska försöka göra det. Har gillat de Todd Haynes-filmer jag har sett tidigare, ja, i alla fall Far From Heaven.

Rosemary's Baby

Filmen är baserad på en roman av Isa Levin och är Roman Polanskis första amerikanska produktion. Skräcktema hade han dock redan gett sig in på några år tidigare i Repulsion. Ser man på dagens skräckfilmer så handlar de nästan alltid om samma sak; ett gäng halvnakna tonårsflickor som blir ihjälhuggna på tumanhand. Rosemary's Baby är en av de många filmerna som demonstrerar hur mycket bättre skräckfilmer var förr i tiden.

2ywi801.png

Handlingen ska man helst inte veta så mycket om, man ska egentligen inte ens läsa baksidan på DVD-omslaget. Men utan att avslöja för mycket kan jag säga att berättelsen kretsar kring ett par runt 25-30 års ålder, Rosemary (Mia Farrow) och Guy (John Cassavetes). Tillsammans flyttar dem in i ny lägenhet och inte långt efter sker vad som kan vara antingen ett mord eller ett självmord hos en av deras grannar. Tids nog börjar dem märka att deras grannar beter sig ganska märkligt allihop, och de börjar bli obehagligt påträngande när de får reda på att Rosemary väntar barn.

Rosemary's Baby är en mystisk film där skräcken sakta kryper fram. Man har inte använt sig av något blod eller hoppa-till-effekter, istället ligger filmen på en mer psykologisk nivå där man behandlar paranoia och känslan av att vara ensam och instängd med bara fiender runtomkring sig.

2h55f2w.png

Skådespelarna är lysande hela bunten, Ruth Gordon kammade hem en Oscar för sin insats som den besvärliga grannfrun. Personligen tycker jag att Rosemary's Baby är fantastisk under större delen av dess speltid. Mot slutet börjar den dock tappa en del och till sist blir det hela mer komiskt än skrämmande. Betyget har varit svårt att sätta, men jag anser att en relativt svag åtta får duga.

8/10

• Filmstar

0anita.jpg

Titel: Anita - ur en tonårsflickas dagbok

Genre: Drama

Land: Sverige/Frankrike

År: 1973

Regi: Torgny Wickman

I rollerna: Christina Lindberg, Stellan Skarsgård, Per Mattsson, Ewert Granholm

Handling: En berättelse om en 17-årig nymfomans beteende. Anita känner sig tvingad att ha sexuellt umgänge med alla karlar hon ser. Av detta får hon svår ångest. Tack och lov träffar hon psykologistudenten Erik, som bor i kollektiv.

Omdöme: Filmen inleder verkligen som den värsta svenska sunkfilmen man kan se som visar ett grått och trist Stockholm i början av 70-talet där 17-åriga Anita (Christina Lindberg) förför och har sexuellt umgänge med män efter män, oftast mycket äldre, alkisar, tjocka etc. Direkt efter känner hon stor ångest, men tvingad som hon känner sig söker hon upp nya män. Och hon är väldigt rak på sak med smekningar och sin oskuldsfulla blick och har inga problem att få napp. Hennes föräldrar är idioter som behandlar henne illa och inte märker att hon mår illa. Men så en dag springer psykologistuderande Erik (Stellan Skarsgård) på henne och skapar en stark vänskap med Anita.

0anita1.JPG

Erik är det bästa som hänt Anita då han står emot hennes närmanden och kan även bearbeta hennes problem. Trots detta fortsätter hennes sexuella äventyr, men Erik står henne hela tiden nära för att hjälpa henne mot en bättring. Med filmens första halvtimme eller mer så känner man verkligen hur dålig produktion det är. Det är inte bra på något sätt, ingen handling, dialogen är usel, sämre skådespeleri får man leta efter. Anitas föräldrar är dubbade (visar sig att det är franska skådespelare som dubbats) och Anitas "offer" är riktiga pajasar, men charmiga trots allt.

0anita2.jpg

Filmen i sig är charmig och skrattretande dålig så man nästan bara kan skaka på huvudet. Men den tar sig allt mer och förhållandet mellan Anita och Erik, eller Christina Lindberg och Stellan Skarsgård, blir filmens höjdpunkt. De två gör trots allt respektabla insatser och det är riktigt kul att se en ung ("hunkig") Stellan Skarsgård som jag fått nyvunnen respekt för efter denna film. Men det är ingen bra film, en del naket, men enligt mig inte bättre än Thriller - en grym film eller Exponerad med Christina Lindberg som åtminstone håller lite högre produktionskvalité.

2 - Skådespelare

2 - Handling

2 - Känsla

2 - Musik

2 - Foto

--------------

10 - Totalt

Betyg: 2/5 - 5.0/10

IMDb: 5.3

Evil Dead (1981)

evildead1___Kopia.jpg

Skräckkultklassikern med stort S. Det går inte att ta miste på skaparglädjen från Sam Raimi och hans polare när de som entusiastiska filmamatörer gjorde denna film i hemlandet Nya Zeeland. Bruce Campbell har huvudrollen i paradrollen som Ash, vilket är skäl nog för att låta sig underhållas av denna tonåringar-på-semester-skräckis.

Filmen slutar med ett fyrverkeri av flitigt effektmakeri som måste ha tagit en hel del tålamod att göra och det sparas verkligen inte på krutet. Innan dess har skön musik, en oefterhärmeligt överspelande Bruce Campbell och ett skickligt och inspirerande kameraarbete gett mig en härlig upplevelse som till och med är lite läskig (dessutom blev jag skrämd av en pinsamt uppenbar ”hoppa till”-effekt). Atmosfär och underhållning på finfin nivå – och då ska ändå Evil Dead 2 vara den mer roliga filmen.

Svårt att sätta ett rättvist betyg, men den får nöja sig med en extremt stark trea så länge.

mask___1.1.jpg mask___1.1.jpg mask___1.1.jpg mask___1.2.jpg

+3/5

Final Destination (2000)

En film som har fått en plats i de flesta av 2000-talets ungdomars - kanske inte hjärtan, men åtminstone medvetande. Den handlar om en ung kille som lyckas rädda livet på sina vänner i en flygplansolycka, men han upptäcker att om man lurar döden så lurar den runt varje gathörn, eller åtminstone på en hal fläck på golvet, i ett knivställ eller i ett vägguttag.

Bisarra ”olyckor” radas upp under filmens gång och Sean William ”Stiffler” Scott har en av rollerna tillsammans med en slemmig kille från Dawson’s Creek. Att se denna film som en rysare är svår då den mest är en stunds underhållning att skratta med eller allra mest åt. För det känns väl inte riktigt seriöst när man skrattar hejdlöst så fort någon dör?

Jag trodde att filmen skulle sluta när huvudpersonen bland alla dödsfall låste in sig i en stuga, barrikaderade dörren, klädde in alla vassa föremål med skydd och satte sig i en dödssäker stol i centrum av rummet för att äta en mycket enkel måltid. Det hade varit perfekt om maten var förgiftad och dödade honom där på fläcken.

:D

mask___1.1.jpg mask___1.1.jpg mask___1.2.jpg

+2/5

Masters of Horror: The Black Cat (2007)

"The Black Cat" är en filmatiserad Edgar Allan Poe-historia som bryter lite mot de andra små tv-filmerna i Master of Horror-serien eftersom den utspelas så tidigt som på 1800-talet. Skådespelet och miljöerna blir därför relativt träigt och oengagerande (Jeffrey Combs från Re-Animator spelar Edgar Allan Poe), men en snygg, gotisk känsla finns trots allt där. Handlingen är ganska mysig och tar en för mig oförberedd vändning mot slutet som höjer the Black Cat från en bagatellartad till en trevlig upplevelse på kort tid.

mask___1.1.jpg mask___1.1.jpg mask___1.1.jpg

3/5

Class of 1984 (1982)

class_of_1984.jpg

Vet egentligen inte om den här filmen är så mycket skräckfilm, men en ganska slaktig film i alla fall. Handlar om en stökig skola någonstans i USA - en ny lärare börjar - en lärare som inte är så sugen att bollas runt av skolans tuffaste gäng. Stämningen och miljöerna påminner en hel del om klassikern The Warriors (-79), som jag inte är sådär jätte förtjust i, och jag skulle säga att Class of 1984 är i ungefär samma klass, sista halvtimmen riktigt blodig men tyvärr ett väldigt plumpt slut. Kul dock att se Michael J Fox i en av sina absolut första roller. Gillar man 80-tals-kult så tror jag man kan uppskatta den - annars nja. Betyget blir knappt godkänt.

:pumpa: :pumpa: :pumpa:

Poltergeist (1982)

poltergeist.jpg

En liten mer budget-stark 80-tals klassiker det här, inte så konstigt då självaste Steven Spielberg producerat, skrivit manus, ja i stort sett gjort allt förutom regisserat - den äran fick Tobe Hooper (mannen bakom Texas Chain Saw Massacre). Och det märks att det ligger mycket pengar bakom denna skräckklassiker och hela filmen är ett enda stort specialeffekts-spektakel (har för mig det är Spielbergs polare George Lucas bolag som står för effekterna). Stundtals riktigt underhållande - men känns lite som en familje-skräckfilm. Lägg också märke till de massiva försöken att få alla kids att köpa Star Wars-prylar under filmens gång - minst sagt massiva påtryckningar. Betyget även här knappt godkänt.

:pumpa: :pumpa: :pumpa:

Inside (2007)

inside.jpg

Denna franska skräckis som fått många lovord - med allt rätt. För jäklar vilken bra skräckfilm det här var, med minimal budget har regissörerna Alexandre Bustillo och Julien Maury verkligen fått till den rätta känslan. Första halvtimmen är sådär härligt mystisk och obehaglig - medans den avslutade halvan är bland det slaktigaste jag någonsin sett. Jag gillar både partierna och mixen mellan mystiskt obehag och slaktfest ger den här filmen bra fart och sköna kontraster. Sen gillar jag filmer som är 75-80 minuter också. Mycket bra skräckfilm det här, fransmännen kan sin sak, rekommenderas varmt (OBS! Vankas det barnafödande i familjen? - då ska du dock hålla dig långt borta från denna film)!

:pumpa: :pumpa: :pumpa: :pumpa:

• Filmstar

Ah, kul med dessa orgier i skräckfilm (nåja, inte i alla fall).

Yojimbo: Länge sen jag såg Final Destination, men tror jag tyckte något liknande att man skrattade många gånger, ganska kul idé också. Har för mig att det är i tvåan där man har en riktigt snygg bilkrock som är värd att se. Har också sett trean, men den var ingen höjdare.

Plox: Kul att du gillade Inside så mycket, en film jag pushat lite extra för. Det är precis som du säger mycket tät och mystisk stämning under första halvan eller så innan det blir en del slakt (men inte slasher slakt direkt). Vet att jag tyckte sista tio eller så var lite svagare, men helt klart en av de bättre skräckfilmerna senaste åren. Och vet inte om du sett Martyrs, annars kan det vara ett alternativ till lite mer magstark fransk skräck.

Czech: Mmm - det var lite du som fick mig att se Inside till sist, så det tackar jag för. Är hyfsat aktiv på Youtube-communityt också och amerikanerna där fullkomligt älskar den "franska-nya-skräckvågen" och har snackat sig blodiga om just Inside en längre tid nu.

Ska helt klart kolla in Martyrs också, men kanske inte fråns nästa Halloween... Får se om tiden räcker till...

Yojimbo: Själv blev jag inte sådär jätte överväldigad av den första Evil Dead-filmen, men den andra filmen gillade jag skarpt. Har fortfarande inte fattat om det är en remake eller eller en fortsättning dock haha. Alla säger olika hela tiden.

Planerar själv att se den tredje filmen nu i dagarna, ser jag fram emot - tror dock inte den kommer att vara lika kul som den andra.

Final Destination hade jag nästan helt glömt att jag hade sett, men det har jag visst. Konceptet är coolt - filmen i sig sådär...

För visst är det i Final Destination som en person står vid en järnvägsövergång, har döden flåsandes i nacken och får huvudet avhugget av en släpande kedje från tåget? Haha gillar den scenen i alla fall...

• Filmstar
Czech: Mmm - det var lite du som fick mig att se Inside till sist, så det tackar jag för. Är hyfsat aktiv på Youtube-communityt också och amerikanerna där fullkomligt älskar den "franska-nya-skräckvågen" och har snackat sig blodiga om just Inside en längre tid nu.

Det kan jag förstå för många av de franska skräckfilmerna håller högre klass än de amerikanska de senaste åren. De franska vågar göra något annorlunda och får till det. De amerikanska känns som de allt som oftast vänder sig till en yngre publik, även om åldersgränsen är densamma.

Ska helt klart kolla in Martyrs också, men kanske inte fråns nästa Halloween... Får se om tiden räcker till...

Det var trist, hade varit kul att höra din åsikt i år. Annorlunda än Inside, men helt klart "ordentlig" skräck.

Yojimbo: Själv blev jag inte sådär jätte överväldigad av den första Evil Dead-filmen, men den andra filmen gillade jag skarpt. Har fortfarande inte fattat om det är en remake eller eller en fortsättning dock haha. Alla säger olika hela tiden.

Planerar själv att se den tredje filmen nu i dagarna, ser jag fram emot - tror dock inte den kommer att vara lika kul som den andra.

Har för mig att den tredje är mest komedi av de tre. Har också för mig att jag gillade tvåan bäst.

Final Destination hade jag nästan helt glömt att jag hade sett, men det har jag visst. Konceptet är coolt - filmen i sig sådär...

För visst är det i Final Destination som en person står vid en järnvägsövergång, har döden flåsandes i nacken och får huvudet avhugget av en släpande kedje från tåget? Haha gillar den scenen i alla fall...

Ja, det tycker jag att jag känner igen från en av filmerna i serien. Har ju ett par snygga dödsscener helt klart, iaf de två första filmerna.

starship.jpg

Titel: Starship Troopers

Regi: Paul Verhoeven

Produktionsår: 1997

Skådespelare: Casper van Dien, Dina Meyer, Denise Richards, Clancy Brown, Michael Ironside, Patrick Muldoon, Jake Busey, Seth Gilliam, Neil Patrick Harris

Handling: Efter sf-författaren Robert Heinleins roman med samma namn. Johnny Rico tar värvning efter gymnasiet för att imponera på sin flickvän. Ett blodigt krig mot insektsliknande varelser från planeten Klendathu pågår.

Omdöme: Vid första anblicken är inte direkt Starship Troopers den film av Paul Verhoeven man först tänker på då man associerar med den holländska regissörens namn. I första hand är det filmer som RoboCop och Basic Instinct som dyker upp, såväl även för mig och även om de två filmerna tillhör bland dem bättre som Verhoeven gjort tillhör absolut ST den skala av nittiotalsfilm man inte alls ska glömma. Först och främst är det rent nostalgivärde som filmen ger tillbaka till mig, de oerhört fina tillbakablickarna till nittiotalets ambitiösa filmer och i främsta ledet de testosteron fyllda actionspektakel som regissörerna spottade ur sig, idag är tråkigt nog genren helt utdöd ifrån vissa väldigt små undantag.

Om man bortser i mitt fall ifrån det nostalgiska värde som filmen ger ifrån sig är den helt uteslutande trots allt en bra film, riktigt bra trots allt och det märks väl att Paul Verhoeven väljer med fingerkänslighet hur han skall placera ut sina egenartade små kännetecken, dock utan att gå till överdrift. De som någon gång sett en film regisserad av just Verhoeven vet hur pass mycket som han älskar, i likhet med kanadensaren David Cronenberg att lattja fullt ut med kroppssubstanser, sex och våld. Utifrån Starship Troopers slutresultat att döma blir jag trots allt förvånad hur pass lite av det ena och andra som rymms i filmen, och i stället ligger ambitionen någon helt annanstans. I stället för att skapa en science-fiction film uteslutande gående på två ben blir det att regissören ror hem filmen i hamn utan överdrift till sina tidigare kännetecken.

Starship_Troopers_USA_1996_B01_.jpg

Filmen bygger i grunden på en roman av Robert Heinlein som säkert fler än jag känner till om man är någorlunda världsvan med sina böcker, och i synnerhet med rymdopera och science-fiction. Och som i vanlig anda råder det kris för mänskligheten, krig pågår mellan mänskligheten som numera är uppdelad i civila medborgare och "vanliga" medborgare. Både människor av båda könen sluter sig till armén och frihetskämparna på okända planeter på lång distans för att ro segern i hamn.

I första hand är detta en film om mänsklig kamp och suktan efter frihet, främst för människorna som en gemensam nämnare i universum, men såväl som den enskilda soldaten Johnny Rico. Rico som protagonist är just vad man förväntar sig av en omogen och outveklad soldat, naiv och oerfaren av livet som ger sig i kast med att kriga för Jordens vinning. Samtidigt delas Ricos egen historia som protagonist upp i två delar, en där man i filmens linjära förhållande till berättarteknik följer hans utbildning och slag, men även hans inre kamp för individuell frihet i en framtid där människans ideal och värden har satts ur spel. Däremot följer aldrig filmen någon egentlig linje kantad av scener där det råder tid till att tänka efter eller att ge upphov till diskussion, så jag är inte helt hundra på hur Verhoeven resonerade som regissör här, men jag får ändå en känsla av att han förmedlar sina tankar om människans kamp bakom en ridå.

När jag till slut ändå börjar att resonera kring verket som helhet, ur ett analytiskt perspektiv råder det inget tvivel om att detta är en film man glömmer bort lätt. Fast det har jag ju i och för sig inte gjort, men när man ser om Starship Troopers är det mycket ändå som väcker oro. För det första är det hur människan blivit helt annorlunda jämfört med våran egen tidsperiod som råder. Ansvarsfullt och rationellt tänkande verkar ha försvunnit och ersatts med en naiv krigsmakt som står på randen till krig hela tiden. Samtidigt har mänskligheten blivit en helt gemytlig avbildning av sin insektsliknande fiende, Jorden är överbefolkad och lever bara på instinkter. Så, med andra ord känns det komplexa avbildningarna av Heinleins framtid väldigt nihilistisk och mörk. Johnny Rico är ingen karaktär man vid första anblick finner tilltalande i all sin manlighet, men när han väl mognat till emot slutet och man känner sympati för hans kamp för människorna känns det samtidigt som att jag föll i samma fälla. Att jag blev lika hjärntvättad av den propaganda som soldaterna i filmen blev matade med, och verkligen tror att vi kommer bli de segrande i striden.

4/5

Rakii - välkommen tillbaka! :)

Trevlig läsning om Starship Troopers, såg om den för inte allt för länge sedan på bluray. Trevlig och underhållande Sci-Fi även om den känns lite B rakt igenom. Paul Verhoeven är en skön regissör, han kör sin grej och gör det riktigt bra. Jag håller nog Total Recall som han bästa film, oerhört underskattad film om jag får säga det själv, med en fantastiskt härlig nittiotals-Arnold i spetsen.

Han senaste film Black Book kan jag också rekommendera, även om den känns lite mer som ett "seriöst" projekt. Bra film är det hur som helst.

Czech: Okej vill ju inte göra dig besviken så jag får väl klämma Martyrs också då...