roadwarrior Skriven 6 Mars, 2003 Report Share Skriven 6 Mars, 2003 Hmmm... jag uppskattar den redan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ovän Skriven 6 Mars, 2003 Report Share Skriven 6 Mars, 2003 dagens film; sjöjungfrun i shanghai. underlig film, mycket underlig. jag vet inte riktigt vad jag tyckte. bra på ett sätt, men ändå inte. man får aldrig se berättaren, utan mest ur hans ögon, vilket gör att man känner sig ganska med i filmen, samtidigt som kärlekshistorien var ganska konstig, och.. deprimerande på nåt sätt. den kändes ganska verklig, alltså som om den verkligen skulle kunna ha hänt på riktigt, till skillnad från de flesta andra kinesiska filmer jag sett på senaste tiden. usch jag har inget vettigt att skriva om den här filmen just nu känner jag... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 7 Mars, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 7 Mars, 2003 (ändrad) Jag spelade igår in filmen Say Anything... (Snacka går ju) från Kanal 5 (visades kl. 02.40). Tittade just klart på den och tänkte skriva några väl valda rader om den. Filmen är från 1989 och regisserad av Cameron Crowe (som ligger bakom filmer som Vanilla Sky, Almost Famous och Jerry Maguire samt att han skrivit manuset till en annan film jag såg för ett tag sen, Fast Times at Ridgemont High). John Cusack spelar bra i detta romantiska drama som man hoppas på ska sluta lyckligt. Han blir väldigt förälskad i en vacker tjej och får henne att träffa honom. Hon är inte bara vacker, utan även en väldigt intelligent person som får stipendium för att läsa i England. Det hela kompliceras av vissa problem med hennes far och hon väljer att stå vid sin faders sida, samtidigt som hon gör slut med Cusack. Men det är inte vad hon egentligen vill och när det hela kommer till saken, vet vi att de båda älskar varandra...är det inte underbart ? Ska inte avslöja mer, men jag hoppas att någon där ute följde mitt tips och spelade in den här 80-tals pärlan. Det är inte samma 80-tals känsla som i filmerna från mitten av 80-talet, istället är den här allvarligare och djupare, vilket jag gillar (gillar iof komedierna lika mycket). Kommer nästan upp i samma klass som The Breakfast Club, som dock innehåller mer humor...Helt klart ett måste från 80-talet (båda) ! Som vanligt hör vi ett par riktigt sköna låtar som höjer filmen... Ändrad 7 Mars, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 7 Mars, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 7 Mars, 2003 Har varit lite "crazy" idag och sett två filmer på bio plus en på TV. Orkar inte skriva så mycket om dem just nu, så det blir bara lite kort. Först såg jag Rosemary's Baby som jag trodde skulle vara en riktig skräckfilm/rysare. Men det visade sig att det inte alls var så skrämmande eller ens spännande. Men bra var den med skön känsla, filmen är från 1968 så jag trodde inte den skulle vara så skön. Tycker iaf filmen var bra, men var besviken på spänningen. Grannarna var riktigt jobbiga, haha...men de var inte särskilt skrämmande, eller ? Efter det såg jag en riktig klassiker som jag inte sett tidigare. Att se Tjuren från Bronx på bio måste ändå slå det mesta. Självklart är det skådespeleri på hög nivå av alla inblandade, mest De Niro och Joe Pesci som har ett bra samarbete (som i andra filmer). Mäktigt imponerad av vikt förändringen (att den var SÅ stor) och det gjorde mig ganska deprimerad att se faktiskt. Det slutade inte direkt lyckligt och det hade jag väntat mig, så det var ganska jobbigt att se en överviktig De Niro dunka huvudet i väggen och slå knytnävarna i densamma. Och boxningsscenerna var mycket bra gjorda, dock såg man vid ett par tillfällen att det var "luftslag", vilket var lite oväntat. En grymt bra film var det iaf, en sån man aldrig kommer glömma. När jag kom hem började jag först titta påScream 3, men jag tror jag har sett den (kände iof inte igen den). Istället hittade jag en 80-tals film på ZTV med Tom Cruise och Rebecca De Mornay som närmare bestämt är från 1983. Var kul att se en 80-tals film med lite tonårskänsla i sig efter att ha sett två tunga filmer. Filmen är inte lika bra som många andra 80-tals filmer jag sett, men den håller intresset uppe ganska väl faktiskt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 8 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 8 Mars, 2003 (ändrad) Har precis sett About Schmidt med Jack som inte spelar Warren Schmidt utan han är Warren Schmidt som det brukar heta, men här stämmer det verkligen. Han är suverän i rollen. Filmen som helhet får godkänt men inte mer. Den var rolig, småputtrig och ibland tänkvärd men den saknade lite intensitet tyckte jag. Kändes lite seg emellanåt. 3/5 Först såg jag Rosemary's Baby som jag trodde skulle vara enriktig skräckfilm/rysare. Men det visade sig att det inte alls var så skrämmande eller ens spännande. Men bra var den med skön känsla, filmen är från 1968 så jag trodde inte den skulle vara så skön. Tycker iaf filmen var bra, men var besviken på spänningen. Grannarna var riktigt jobbiga, haha...men de var inte särskilt skrämmande, eller ? Håller helt med. Filmen är bra och sevärd men inte det minsta läskig, möjligen lite spännande mot slutet. Däremot är den rolig ibland. T ex grannarna och speciellt frun då. Även i slutet är den lustig... S P O I L E R ...när dem ska visa upp den nyfödda satans son för diverse gäster, bl a en fotograferande japan. Ändrad 8 Mars, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 8 Mars, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 8 Mars, 2003 Ja, den där japanen var rolig, det håller jag med om Tycker precis som du att About Schmidt var lite seg, men den var stundtals riktigt rolig, som på bröloppet... Tog en titt på Fredagen den 13:e igår som jag inte sett tidigare. Var ganska underhållande ända till slutet då det blev onödigt dumt och utdraget...Var ju faktiskt helt ok, men inte så värst skrämmande. * S P O I L E R * Det enda som egentligen var lite skrämmande var när Jason dök upp ur vattnet på slutet, det var överraskande och jag höll just på att somna, så jag kvicknade snabbt till igen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 8 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 8 Mars, 2003 Scream 3 såg jag igår klockan 21.55 om ni behöver veta Jag hade inga höga förväntningar inför den, eftersom jag hade redan hört innan att den inte var bra. Och det var den inte heller. Bara kul att se om man inte har någonting att göra och mna redan har sett de andra två filmerna. Dock var det kul med alla referenser till en tredje film i trilogin, som nu filmen var. Det var ganska kul att se. Men annars är det här inte bra film, så jag rekommenderar inte att se den, om inte ni tyckte att dem första och andra filmerna var bra (vilket jag inte tyckte). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 8 Mars, 2003 Report Share Skriven 8 Mars, 2003 nja....jag tycker inte heller att scream filmerna är bra men om man vill kalla sig filmälskare måste man se dem , för dem är faktiskt kult! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
whatever Skriven 8 Mars, 2003 Report Share Skriven 8 Mars, 2003 Jag har bara sett ettan. Jag har hört att de två andra tappar enormt. Men jag förstår faktiskt inte hysterin kring den. Alla säger att den är dålig eller fånig och i mina ögon har den alltid varit en mindre bra film, men tydligen så är det många som älskar den med tanke på alla parodier, masker och allt annat som inte gjorts om filmen inte funnits. Hoppa inte på mig nu om det skulle vara någon som älskar Scream, jag vet mycket lite om filmerna. Har som sagt bara sett ettan så jag vill inte uttala mig för kraftigt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 8 Mars, 2003 Report Share Skriven 8 Mars, 2003 Har sett två filmer precis: De blodröda floderna och Oh Lucky man Den förstnämnda var väl sådär men kanske var det för att jag höll på att somna hela tiden efter att ha varit uppe hela natten på LAN vad vet jag. Såg den på engelska för att syrran skulle vilja vara med också (ska se den riktiga och franska versionen senare). Jean Reno spelar en polis som i samband med ett brutalt och våldsamt mord börjar rota i olika hemligheter i den lilla alpstaden Gueron (tror jag den hette) samtidigt skändas en grav och ett inbrott görs på en skola som en annan polis spelad av Vincent Cassel undersöker. Hemligheter uppdagas och den lila idylliska alpbyn verkar vara mycket mer än vad det verkar. Till slut möts de två poliserna i en gemensam nämnare och jakten börjar. Tyvärr har filmen "publikvänliga" tillägg så att säga, där vincent Cassel börjar sparka och slåss med nazister med värsta kung fun, det är synd att man gör sådana tillägg som inte för historien framåt. Sedan tycker jag att intrigen var lite halvt om halvt och slutet sänkte hela filmen. Brutala scener och lite religiösa skrämselfaktorer hjälper inte filmen tyvärr!!! typ -3/5 den var åtminstone hyggligt bra på en fredagkväll. Den sistanämnda filmen oh lucky man var däremot en riktig höjdare med Malcolm Mcdowell i Huvudrollen. Filmen är från 1973 och är del 2 i en triologi bestående av If... från 1968 och Brittiska Sjukan från 1982. Detta är den enda jag sett i serien men jag vill gensat se mer efter detta. Huvudpersonen Michael Travis är en sorts elev på företaget Imperial Coffes där han tillsammans med ett par andra elever lära sig att bli försäljare. Efter att deras toppförsäljare försvunnit under mystiska omständigheter skickar man ut Travis för att ta hans jobb. Han tar jobbet och resten utav filmen får vi följa hnom när han tar sig igenom de mest absurda situationer tex när han hamnar i ett militärläger och anklagas för att vara tyska spion. Politiska sexorgier. Hos en högt uppsatt affärsman efter att mannens förra kompanjon ramlat ut ur ett fönster tillsammans med en galen forskare. På ett institut för djurexperiemnt. Ja det är en saligblandning och nu har jag inte ens nämnt hälften av alla situationer. Innan filmen började jämförde svthallåan med Voltaires mästerverk Candide som jag själv inte läst men haft genomgångar på svenskan om. Tycker att det är en bra jämförelse, man skickar ut den unge och naive Travis ut i verkligeheten med ett leende på läpparna i tron att alla människor är goda och snälla människor. Han får emellertid erfara annorlunda. Han möter korruption, illvilja, krigets galenskap, girighet och hans naiva framträdande och överdrivna vilja att lyckas gör honom lätt att lura. Till slut förstår han precis som Candide att livet kanske inte alltid är så bra "Smile!!!" "What is there to smile about?" "Don't ask just smile" "But what is there to smile about?" Filmen är vemodig och naken och mycket av berättandet framförs genom musikstycken av Alan Price (från the animals) som är helt suveräna, mycket bra musik och mycket stämmningsfullt. Filmen är ju i sig en satir precis som Candide som egentligen visar hur världen egentligen är. Den slår ju som många andra satirer mot staten och kapitalet speciellt mot politiska personer som inte bara visar sin respekterade sida. Mcdowell har till en början inte många repliker och det andra av hans spel känns igen från Clockwork orange, men senare i filmen när han blir allt mer bitter tycker jag han gör en genuint bra insats. Något roligt är att han träffar karaktärer han träffat tidigare fast i olika samhällsklasser. En kvinna han är kär i lever ett överklass liv senare träffar han henne bland uteliggarna. Sedan är det också lite roligt att en del skådespelare har flera olika roller vilket tydligen är detsamma i de andra två filmerna. Kan inte säga annat än att det är en -5/5 eller en stark 4 av 5 men den var så pass bra (lite lång dock) att den kan få en svag femma. Tycker du ska se den greenleaf du verkade ju lite tveksam?!?!?! Återigen har jag lagt min recension i denna tråden men nu orkar jag inte flytta den till recensera mera. Ursäkta mig!!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 8 Mars, 2003 Report Share Skriven 8 Mars, 2003 pinsamt nog hade jag inte sett panic room försän igårnatt, då jag har hyrt den på Brafilm. Blev väldigt besviken över den torra filmatisering som kunde blivit en riktig nagelbitare. Jodie Fosters klaustrofobi framhävdes knappt, filmen kunde handlat om lite mer jakt utanför panic room. Det enda som fick mig på spänn var när hon skulle hämta sin dotters insulinspruta och the "badguys" var henne hack i häl En av mina favoriter Jared Leto gjorde bra ifrån som en säker, men ändå osäker inbrottstjuv. Stämning skapades ett par gånger i filmen, Jodie körde på med sitt lugna skådespeleri tillskillnad från resultatet om de tagit ex. Denise Richards i rollen.: AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA sen så var väl filmen ren skit om jag får lov och uttrycka mig på det viset. filme får en 3/4 av mig.............notera att det är en väldigt svag trea.. kunde gett den en tvåa men då jag gett 8 mile en tvåa, vilken jag tycker är mycket sämre än panic room, så får filmen en 3.. och...........jag vet att jag är väldigt kräsen vad gäller film, så ha överseende när ni läser mina betyg, för väldigt få kommer att få ett högt betyg i sin helhet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 8 Mars, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 8 Mars, 2003 Jag var också besviken på Panic Room som inte var särskilt spännande eller intressant. Den hade potential (David Fincher film), men jag vet inte vad han tänkte... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 9 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 9 Mars, 2003 (ändrad) Jag var och såg på Catch me if you can igår och jag kan säga till er att den var faktist riktigt rolig. Mycket bra och med skön humor som passade in. Skådespelarinsatserna var ok, men Christopher Walken gjorde ett bra jobb som Leos pappa. Även kul att se Martin Sheen i en mindre roll, men han var inte särskilt imponerande. Förresten så har John (Starwars) Williams gjort musiken till denna film. Rekommenderad! Enter the dragon: Första Bruce Lee filmen som jag någonsin har sett och jag blev lite imponerad. Tycker att det är riktigt häftigt när dem sparkas och slåss sådär kung-fu aktigt i filmer så den här rekommenderar jag starkt att ni ska se. Det märks att den dåliga Mortal Combat filmen har snott ganska mycket från denna film. 1. Det pågår en tävling på en ö vars värd är den "onda" i filmen. 2. Kvinnotjusaren Johnny Cage är förvånansvärt lik kvinnotjusaren Roper i denna film. 3. Cage spöar upp den stora och starka Goro i Mortal Combat genom att sparka till honom på kulorna. Roper spöar upp den stora starka japanen (Vet inte vad han heter) genom att sparka honom på kulorna. Hmm, likheter? Terror på Elm Street 1 och 3 gick också. Riktigt usla filmer och Krueger var skrattretande. Usch, dåliga kådespelarinsatser och en allt för ung Johnny Depp. Läskigt dålig![/b] Ändrad 9 Mars, 2003 av Greenleaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 9 Mars, 2003 Report Share Skriven 9 Mars, 2003 (ändrad) Hmm..Elmstreet Var faktiskt bättre än jag trodde den skulle vara, effekterna var imponerande ändå....särskilt snyggt var det när Krueger trycker ut väggen över hjältinnans säng. Dock var Krueger skrattretande och filmen i säg var inte jätte bra... men jag gissar att det finns sämre Såg igår Out of Sight med Jennifer Lopez och George Clooney Regisserad av Steven Soderbergh. Andra gången jag såg den och den var klart bättre andra gången även om berättarsättet är lite segt och manuset lite väl otroligt fast den har ändå glimten i ögat. Gillar verkligen scenen där "Big white boy" råkar ut för en "liten" olycka i trappan. Bra film som man kanske inte lägger på minnet Ändrad 9 Mars, 2003 av roadwarrior Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 9 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 9 Mars, 2003 Jag såg igår Andrej Tarvkovkijs Stalker (1979) som "handlar" om en övernaturlig Zon som uppstått efter ett meteoritnedslag eller besök av rymdvarelser (tror man). Inne i denna Zon, där märkliga saker sker, finns ett Rum som om man går in i det kan uppfylla ens innersta önskningar (vare sig man vill det eller inte och vare sig dessa önskningar är goda eller onda). Tre män med olika syften färdas in i Zonen för att ta sig till Rummet. Manus är skrivet av bröderna Strugatskij och bygger på deras berättelse "Picknick vid vägkanten". För övrigt är denna historia i princip knyckt och använd i Hollywood-filmen Sphere (1998). Roadwarrior (och ni andra), om du tycker att du vill se en film som testar ditt tålamod och förmåga att koncentrera dig och förstå vad filmen går ut på så är Stalker ett bra alternativ. Ett måste är att inte vara trött innan. Filmen påminner rätt så mycket om Solaris (1972) i stilen, dvs genomtänka och vackra men lååångsamma tagningar som pågår i 2 h 40 min. Ibland händer i princip ingenting på 10 min. Annorlunda minst sagt, men jag ångrar inte att jag sett den. Läs lite mer om Strugatskij-bröderna och Stalker. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.