éowyn Skriven 23 Februari, 2003 Report Share Skriven 23 Februari, 2003 jag gillar den typen av humor som fan... okej, o brother kanske inte är en av de bästa, men en skön rulle ändå... "Damn! We're in a tight spot!" heh... gillar egentligen också den humorn, men jag tyckte filmen var rolig för sällan, så helhetsbetyget blev inte så bra. men flera scener var riktigt kul. (fortfarande ovän)...att man kan låna film på bibblan måste vara den bästa uppfinningen någonsin!... jag testade det där med att låna film på biblioteket en gång, superbra idé tyckte jag, tills jag kom hem och såg att det kostar 650 kr. om man på nåt sätt slarvar bort filmen eller har sönder den eller liknande. 650 kronor! vet inte om jag vågar låna nån mer... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ovän Skriven 23 Februari, 2003 Report Share Skriven 23 Februari, 2003 nej, inte om man köper en ny, likadan. då kommer man billigare undan (för VHS-filmer kostar vanligtvis inte mer än 200 spänn) det gjorde min kompis med en skiva från biblioteket som hon slarvat bort. det accepterar dom flesta. jag jobbar på ett bibliotek, och om nån kommer och säger att de tappat bort en bok brukar vi rekommendera att de köper en ny i en bokhandel och ger till oss, för annars får de en räkning på ungefär 600 spänn, det är vad det kostar med all administration runt att vi ska beställa en helt ny bok osv... ska man tänka på vad som kan hända IFALL man tappar bort allting man lånar på biblioteket är det ju ingen idé att ens gå dit. jag antar att du lånat böcker där utan att tänka på hur mycket dom kostar, eller hur? hur ska man våga hyra film? man KAN ju tappa bort den! ja men oftast gör man faktiskt inte det. man får väl hålla reda på grejerna... då blir det inga problem. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 24 Februari, 2003 Moderator Report Share Skriven 24 Februari, 2003 Fick äntligen ändan ur och så Arlington Road igår. Det är en sån där film jag bestämt mig för att se när den kom, men som jag missade då och som jag sedan har valt bort till förmån för nya filmer. Kort handlar Arlington Road om Michael som lever ensam med sin son efter att frun dött i ett uppdrag för FBI. Michel försöker skapa sig ett nytt liv med sonen och en flickvän. Familjen lär känna grannarna mitt emot vilka har en pojke i samma ålder som Michaels. När Michael får se en ritning hemma hos grannen, Oliver, som denne ljuger om börjar han bli misstänksam mot denne, en misstänksamhet som snart övergår i besatthet. Den här filmen måste jag rekommendera er alla. Det är en mycket bra historia och ett fantastiskt skådespel av Jeff Bridges (Michael) och Tim Robbins (Oliver). Framför allt Bridges levererar som hysterisk, deprimerad far. Regin är bra, tempot höjs hela tiden men det finns utrymme för karaktärerna ändå. Som sagt, rekommenderas varmt! *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 25 Februari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 25 Februari, 2003 Kan börja med att jag såg Arlington Road för ett tag sen när den var ny och tyckte då inte den var jättebra, kommer iaf inte ihåg så mycket från den. Men man kanske ska ta sig en till titt. Har bara sett två filmer sen jag varit borta (inte haft någon TV, ha !) Såg iaf Catch Me If You Can på bio när jag var i Prag. Tycker att Di Caprio passade ganska bra i rollen faktiskt. Definitivt bättre än rollen han hade i Gangs of New York. Tom Hanks tycker jag inte passade in i rollen och överspelade stundtals. Christopher Walken däremot gjorde en mycket bra rollprestation och borde varit med mer. Allt i allt en underhållande film, men mer än 7 av 10 får den inte av mig. Såg även Driven efter hemkomsten och blev överraskad att den inte var sämre. Men bra var den inte...Kan inte rekommendera för alla, men vill man se lite fartfylld racing, är det helt ok. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 27 Februari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 27 Februari, 2003 Såg igår kväll 28 dagar senare. Skriver nog en liten recension i recensions-tråden senare, men kan i alla fall säga att jag tyckte den var bra men kanske lite under förväntat. Skönt med en engelsk film (som inte är socialrealism á la Loach utan en thriller) där dem pratar brittisk engelska, som ju Arcelebgor älskar... Pendlar mellan 3 och 4 i betyg. Återkommer... måste jobba nu. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcelebgor Skriven 27 Februari, 2003 Report Share Skriven 27 Februari, 2003 Fasen... snackar dom brittiska? Jag som vill se den filmen..... Nåja jag överlever nog... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 27 Februari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 27 Februari, 2003 Såg Fight Club för inte så länge sen. Mycket bra film faktist. Det var en ganska annorlunda film med konstig handling, men den gick hem hos mig. Skådespelarna Edward Norton och Brad Pitt är övertygande och filmen i helhet är riktigt sevärd. Såg även Bad Taste som är gjord av allas vår Peter Jackson. Jag måste säga att det här är en av dem konstigaste filmerna som jag någonsin har sett. En blandning av komedi, action, splatter. Ganska rolig att titta på, men en varning: Ät inte när ni tattar på den här filmen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
eXt Skriven 27 Februari, 2003 Report Share Skriven 27 Februari, 2003 Såg klart Rurouni Kenshin TV serien på 95 avsnitt. Den kunde varit mycket bättre, för mycket japansk humor. I övrigt så är den lite fjollig. Kenshin är tuff, men inslagen där han tvättar eller leker med småflickor känns lite skumma. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 27 Februari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 27 Februari, 2003 Ok, då ska vi se. Under de senaste två dagarna har jag sett 4 filmer. Vi börjar från början: The Princess Bride (Bleka dödens minut) är en strålande fantasy/äventyrsfilm med kärlek, jättar och mycket mer. Landskapet är väldigt vackert och man känner sig som i en saga. Trots att filmen inte är perfekt och inte alltid känns bra, vill man inte att den ska ta slut. Den innehar lite 80-tals känsla (1987) blandat med en härlig atmosfär som man älskar. Vågar jag säga att den är bättre än Sagan om ringen ? Självklart ! Den kanske inte är lika välgjord, men en sådan historia passar mig bättre, med humorn, kärleken, att det inte tas på så stort allvar. Rob Reiner, som regisserat filmen, ligger även bakom This Is Spinal Tap, som ju är en kultfilm. Har iof bara sett den en gång (den sistnämnda). Cary Elwes, som ses i huvudrollen, var helt okänd för mig, men jag ser att han varit med i ett par kända filmer. Robin Wright (Penn) som spelar prinsessan är vacker och passar perfekt in i rollen. Mandy Parinkin som spelar den spanjoren Montoya är underbart skön med sin tangorabbat och feta brytning. Fred Savage, allas vår favorit från 80-talet, spelar en viktig roll i filmen, men inte i själva sagan... Ger filmen mellan 8 och 9 av 10. Vissa gillar den, andra gör det inte... Sen har jag sett på Animal House (Deltagänget) från 1978 av John Landis, som ligger bakom Trading Places (Ombytta roller). Man hör på musiken att det är samma kompositör som även jobbade ihop med Landis på den sistnämnda också. Detta är inte riktigt min typ av komedi, men den innehåller en del roliga scener och bra skådespeleri. John Belushi spelar mycket bra, även Mark Metcalf gör en mycket skön rollprestation när han spelar militär. En bra collegefilm, men jag föredrar nog ändå 80-tals komedierna faktiskt. Ger filmen 7 av 10 till slut. En av de filmer jag köpte på DVD (eftersom den inte går att hyra) såg jag igår. Filmen var The Anderson Tapes (Bandet) med Sean Connery, regisserad av Sidney Lumet. Filmen, som förutom Connery, innehåller en mycket ung (och bra !) Christopher Walken (hade velat se mer av honom). Även Martin Balsam som homosexuell gör det bra. Tyvärr förstör musiken, av Quincy Jones, väldigt mycket. Filmen försöker vara nyskapande och visa en hel del "ny" teknik inom övervakning. Till detta används avskyvärd musik (som kanske vissa gillar), tyvärr gör detta att känslan i filmen inte är den bästa. Första halvan av filmen är inte heller särskilt imponerande, men när själva "stöten" sätts igång, blir det hela mycket intressant. Iförda häftiga masker sätts det hela igång. Polisarbetet får också fokus och i en av rollerna ses tjallaren från vår favoritserie Hunter (vet någon när den kommer visas igen ?) Slutet kunde och borde varit bättre, allt avslutas för snabbt och man känner att det som filmen visade första halvan var ganska onödigt och man borde lagt ner mer tid på själva stöten och gjort slutet bättre. Baserat på en bok med samma namn (som jag läst), tycker jag inte att den alls kommer upp i samma standard. Jag har även för mig att slutet i boken är annorlunda (och bättre !). Man får inte heller samma känsla av att övervakningen spelar så stor roll i filmen som den gör i boken. En viktig detalj är att i boken är allt inspelad på band (därav titeln), men i filmen visas inte detta utan bara en del, vilket är synd. Jag ger den ändå 7 av 10 eftersom det finns en del bra scener och saker jag kommer att komma ihåg (bl.a. när man får se poliserna jobba), men även själva stöten. Som sagt, kunde och borde varit bättre. Känner att det inte var värt de 239 kr man la ut, men det är ändå kul att ha filmen och jag kommer se den igen... Till sist hyrde jag en film jag inte direkt hade några förväntningar på. En kompis "tvingade" mig att se Eight Legged Freaks som ska vara en skräck/komedi. Tycker att den innehåller en del bra humor, men vet inte vart skräcken tog vägen. Hade den varit lite skrämmande, hade man kanske kunnat ge den ett bra betyg. Men eftersom jättespindlarna gav ifrån sig "människoljud" (!?) emellanåt, drog det ner betyget. Om man är jätterädd för spindlar, kanske detta inte gör något, men för min del var det oerhärt irriterande läten och helt overkligt. Iof är det ju inte helt verkligt ändå, men man vet ju aldrig...Till sist vill jag bara säga att Kari Wuhrer (som spelar den kvinnliga sheriffen) är helt ok Filmen får mellan 5 och 6 av 10...Jag ger nog för höga betyg till sämre filmer, men jag kan inte börja ändra nivå nu, vore inte rättvist... Ursäkta det långa inlägget, lite spoilers och lite recensioner... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 27 Februari, 2003 Report Share Skriven 27 Februari, 2003 Tack för tipset om 28 dagar senare Czechflash. Du kan ju läsa vad jag tyckte tidigare i denna tråd. Kul i prag eller? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 27 Februari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 27 Februari, 2003 Ingen orsak, glad att jag kunde tipsa om något intressant. Imorgon kväll blir det av att gå på The Ring (äntligen). Jag återkommer då om jag tycker den är sevärd (vilket jag tror). PS: Ja, vistelsen i Prag var kort, men mycket bra och behövlig Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 27 Februari, 2003 Report Share Skriven 27 Februari, 2003 du, jag såg the ring förra fredan och den rekommenderar jag starkt. Om du sett den japanska som inte alls var läskig så kan man inte ens jämföra kvaliten på den amerikanska(am=bättre)...mer skräck i det hela och det är en totalspänning hela tiden... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 27 Februari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 27 Februari, 2003 Jag har laddat ner den japanska versionen på datorn för att jämföra efter att jag sett den nya...kanske borde göra tvärtom ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 27 Februari, 2003 Report Share Skriven 27 Februari, 2003 precis, gör tvärtom. Se den japanska innan den amerikanska, det blir ett bättre resultat...jag menar sen när du ska jämföra...om du ser den japanska sist kommer du tycka att den är urusel..believe me Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 27 Februari, 2003 Moderator Report Share Skriven 27 Februari, 2003 Bra inlägg Czechflash. Kul att du gillade The Princess Bride, den är en av mina favoriter. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.