Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Såg precis Mulholland drive och första 45 minuterna så tyckte jag filmen enbart var lite udda och inte särskilt avancerad sedan vände allt på en sekund och allt jag trodde jag förstod vändes upp och ner och jag var helt konfunderad och fattade ingenting även om allt tycktes hänga ihop på något mystiskt vi. Visste inte vad jag skulle tycka om filmen.

Satt och tänkte på det och hela tiden kom frågan upp vad som var illusion och verklighet. Men efter att ha läst Czechflash lilla redovisning började jag fatta mer och mer och det jag nästan fått ihop började stämma även om det fanns frågetecken. Ska se den snart igen och kolla alla detaljer

• Moderator
Jag såg Ciderhusreglerna av Lasse Hallström nyligen och den var väldigt bra. Bra personskildringar och bra handling. Med Michael Caine, Tobey Maguire och Charlize Theron. Rekommenderas!

Kul att du gillade den, Nyving. Det är en av mina favoriter.

*SPOILERVARNING Ciderhusreglerna*

Vad tycker du, tog han rätt beslut som tog över efter Dr. Larch, eller skulle han ha vänt aborter ryggen?

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

• Filmstar
Jag har också nyss sett Mulholland drive.

Jag håller på att bli tokig över att jag knappt förstog den.

Jag bönar och ber över att någon kan förklara filmen för mig.

Jag kan rekommendera att du ska titta i Spoiler-avdelningen och sedan i tråedn som just handlar om Mulholland Drive:

http://www.bio.nu/forum/index.php?act=ST&f=9&t=331

Spoilers om Reservoir dogs

Såg för övrigt Reservoir dogs igen. Mycket bättre första gången när man inte visste att Mr. Orange var polisen. Spänningen rök totalt, men filmen var fortfarande riktigt bra med rappa repliker och sköna roller som stenhårde tjuvar. Måste ses.

*SPOILERVARNING Ciderhusreglerna*

Vad tycker du, tog han rätt beslut som tog över efter Dr. Larch, eller skulle han ha vänt aborter ryggen?

*SPOILER*

naturligtvis gjorde han rätt. vad skulle han annars tagit sig till? det skulle inte blivit någon film (eller bok) om han inte tagit över.

Jag har också nyss sett Mulholland drive.

Jag håller på att bli tokig över att jag knappt förstog den.

Jag bönar och ber över att någon kan förklara filmen för mig.

Som sagt kolla in spoiler avdelningen och kolla jojjes länk den hjälpte mig massor så nu förstår jag filmen ialla fall lite mer :lol:

Bra

Hrm såg grabben i graven brevid just och tyckte inte den var så spännande, Desire var enbart störande och Benny var visserligen rätt go så men ja svårt att förklara.

Detta är inte en film jag planerar att se igen men den var liksom inte värdelös... hälften hälften skulle jag nog vilja säga... 2,5 / 5 kanske...

• Moderator

Såg Traffic igen för några dagar sedan.

Lite om filmen först. Traffic är regisserad av Steven Soderberg, en av Hollywoods guldkalvar just nu. Den är en blandning av historier med knark som den gemensamma nämnaren. Vi får följa olika personer som av olika anledning blir påvärkad av knarktrafiken, från de mäktiga knarkkartellerna i Mexico till ungdomarna som missbrukar i USA. Filmen belyser problemet som finns, den tar inte ställning och den ger inga svar, precis som Soderberg avsett.

Filmen innehåller många kända skådespelare, som Michael Doglas, Cathrine Zeta Jones, Benicio Del Toro (stavning) Dennis Quade, Miguel Ferrer m.f. Filmen är välspelad och smart filmnad genom sina många förskalor beroende på vilken delhistoria som utspelas.

När jag såg den på bio för första gången blev jag besviken. Den var så omtalad att jag väntade mig mer. När jag funderar över vad jag blev besviken på kommer jag inte fram till någonting i filmen jag kan peka på. Regin är suverän, skådespelarna är övervägande bra, karaktärerna trovärdiga osv.

Problemet jag har med filmen är att jag inte blir engagerad. Med det menar jag inte att jag inte bryr mig om knarkproblemen som filmen belyser, utan jag menar att filmens frågor ligger så långt ifrån min vardag att jag inte kan identifiera mig med, egentligen någonting, i den. Visst finns knarket i alltför stor skala även här, men inte på samma sätt som i filmen.

Traffic är en amerikansk film som tar upp ett problem med amerikansk inramning och den är gjord för amerikaner. Den engagerar inte en svensk småstadsmedborgare.

Jag har samma problem med American Beauty som vissa sa skulle vara världens bästa film. Visst är den bra, men jag tror inte man kan identifiera sig med den om man inte lever i den amerikanska vardagen.

Ger ändå Traffic 3 av 5.

Jag har samma problem med American Beauty som vissa sa skulle vara världens bästa film. Visst är den bra, men jag tror inte man kan identifiera sig med den om man inte lever i den amerikanska vardagen.

där kan man inte ha mer rätt....

Vilken överskattad film American beauty är!!!Visst är det kul och se på en seriös film som smidigt och bra gör parodi på det amerikanska vardagslivet men det är inget som tar på mig som inte känner till det amerikanska vardagslivet....

Det är därför Braveheart är så bra...en amerikansk film som handlar om skottland och filmen kan inte bli mer icke-amerikanskpropaganda.

Vet inte om ALLA håller med mig men det är nog många som upplever det så.

Håller faktiskt med dig i det resonemanget angående Traffic även om jag själv gav den 4/5 det engagerar antagligen inte oss som lever så långt borta från problemet, men jag blev ändå medryckt och engagerad på sätt och vis därav det högre betyget. Filmen är ju rätt igenom välspelad och mycket snyggt gjord och som du säger så viftar den inte med pekpinnen över vad som är rätt och fel, den visar enbart fakta.

Såg själv State of Grace precis från 1990. En fin skådespelar enssemble med Sean Penn, Gary Oldman och Ed Harris i spetsen och alla gör en bra insats, speciellt Gary oldman som halvgalen bror till gangsterledaren Harris.

Filmen utspelar sig i det så kallade Hell's Kitchen där Irländarna för maffiakrig mot italienerna. Sean Penns rollfigur Terry Noonan återkommer till sin barndomsstad och träffar sina barndomsvänner som nu leder den lokala maffian. Hans bäste vän Jackie (Oldman) är förstås glad att se honom men den äldre brodern och ledaren är lite mer misstänksam. Noonan träffar Kate sin barndomskärlek och allt verkar vara frid och fröjd, men allt är inte som det verkar och Noonan är inte heller den han utger sig för att vara.

Filmen är välspelad och snyggt gjord även om den blir seg emellanåt. Slutet är dock mycket snyggt och folk med för kärlek för slow motion *host*Czechflash* host* så kan man gotta sig i en riktigt snygg shoot-out i riktigt snyggt filmad slow motion.

Filmen är som sagt lite seg och engagerar inte riktigt, men är välspelad och slutet lyfter filmen. 3/5 Sevärd!!!

Ändrad av roadwarrior

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...