Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

• Filmstar

251048.jpg

Titel: My Man Godfrey / Godfrey ordnar allt

Genre: Komedi

Land: USA

År: 1936

Regi: Gregory La Cava

I rollerna: William Powell, Carole Lombard, Alice Brady, Gail Patrick, Eugene Pallette

En excentrisk ung överklassfröken anställer en lösdrivare som familjens nya butler, men har djupare känslor för mannen. Han i sin tur har en egen hemlighet.

En komedi från 30-talet som har sina stunder, men som inte har det där lilla extra som gör att man skrattar ofta. Den har en ganska bra stämning rakt igenom, men även om upplägget är bra, så blir det inte så underhållande som man kan förvänta sig. Jag hade gärna sett butlern råka i problem, vara klumpig och liknande. Istället kan han allt och allt är perfekt, blir lite tråkigt då. Skådespeleriet är ok över lag, men vissa kvinnor tycker jag spelar över i vissa scener. En som står ut är han som spelar pappan, Eugene Pallette, som jag blev förtjust i när jag såg The Lady Eve/Kvinnan Eva (1941) som också är snäppet bättre. Han har en otroligt cool, mörk röst. I princip ingen som helst musik i filmen, vilket är lite tråkigt. Som helhet ganska sevärd, men inget minnesvärt.

3 - Skådespelare

3 - Handling

3 - Känsla

2 - Musik

3 - Foto

--------------

14 - Totalt

Betyg: 3/5

IMDb: 8.0

Rekommenderas: Nja, finns många bättre i genren, men den är inte dålig

Ändrad av Czechflash

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dessa inträffar självklart när han är Peter Parker, men även när han är Spider-Man och står i en hiss.

Håller med om att scenen i hissen var kanon. De sa knappt ett ord och ändå blev det jätte kul. Svårt och lyckas med en sån grej men det gick bra. Grejen var väl att man väntade på att något skulle hända, men sen gjorde det inte det. :D

• Filmstar

5410891.jpg

Titel: The Guns of Navarone / Kanonerna på Navarone

Genre: Krigsdrama/Action/Äventyr

År: 1961

Regi: J. Lee Thompson

I rollerna: Gregory Peck, David Niven, Anthony Quinn, Anthony Quayle, Richard Harris

Gregory Peck, Anthony Quinn och David Niven är allierade sabotörer som har fått ett omöjligt uppdrag: att infiltrera en ogenomtränglig nazi-ockuperad ö och förstöra två enorma långdistanskanoner som hindrar fritagandet av 2,000 fångade brittiska soldater.

Det är alltid kul att se Gregory Peck som alltid lyser upp varje film han är med i. Han har verkligen pondus, så även här när han har befälet för den grupp som ska försöka ta sig till kanonerna på Navarone innan det är för sent. Tillsammans med David Niven och Anthony Quinn bildar de ett bra team som alla har sin karaktär som de sköter bra. Niven måste nämnas då han tillför det komiska i filmen och på ett bra sätt. Hade gärna sett mer av det faktiskt. Filmen är minst en halvtimme för lång med sina 2.30 och under första halvan känner man att det finns några onödiga scener och dialog som kunde tagits bort. Handlingen är bra, som den brukar vara i Alistair MacLean-filmatiseringar. Och man ser vissa likheter med Örnnästet (1968) där ett flertal scener är liknande eller identiska. Jag tycker iof den är några snäpp bättre, speciellt då man har en cool Clint Eastwood, bra musik och en härlig stämning i de snötäckta alperna. Men den här är inte dålig den heller. Dock märker man att den har många år på nacken när man ser vissa av effekterna. Trots detta vann den en Oscar för just effekterna (var nominerad till 7 Oscars).

4 - Skådespelare

4 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

17 - Totalt

Betyg: -4/5

IMDb: 7.5

Rekommenderas: Ja, men se hellre Örnnästet som är bättre

• Filmstar

8633536.jpg

Titel: The Thing

Genre: Action/Sci-Fi/Skräck

År: 1982

Regi: John Carpenter

I rollerna: Kurt Russell, Wilford Brimley, Keith David, T.K. Carter, Charles Hallahan

Filmen handlar om 12 män som är på en station i Antarktis. När en galen norrman kommer med helikopter och skjuter på en varghund och samtidigt skjuter på gänget, blir de tvungna att skjuta honom. Varför gjorde han så ? Var han galen ? De börjar söka efter svaret och det visar sig att det finns en omänsklig organism som kan ta över ens skepnad och döda allt och alla...

John Carpenter har lyckats skapa en atmosfär som få filmer har. Jag tycker filmen blir bättre och bättre ju längre in man kommer. Det finns några saker jag inte gillar, men det är små saker som egentligen inte stör. Musiken av Ennio Morricone liknar John Carpenters egna och är mycket bra och den hjälper också till att höja stämningen till max. Fotot i filmen är bra och passande med några snygga åkningar och det snötäckta landskapet är härligt. Skådespelarna gör också ett bra jobb, speciellt för den här genren. Kurt Russell är självklart den lysande stjärnan. Han spelar inte hjälte, men är ändå cool. Intressant är att det inte finns en enda kvinnliga skådespelerska i filmen, ganska ovanligt. Gillar verkligen upplägget där de är på en öde plats och inte har någon möjlighet att få hjälp. De måste klara av det själva. Sen är slutet också bra och passande. En riktig klassiker som håller med sina utmärkta effekter, stämning och handling trots att den är från 1982.

4 - Skådespelare

4 - Handling

5 - Känsla

5 - Musik

4 - Foto

--------------

22 - Totalt

Betyg: +4/5

IMDb: 7.8

Rekommenderas: Ja

Håller helt med, tycker nog The Thing är Carpenters bästa film. Den klaustrofobiska känslan är påtaglig och effekterna är underbart överdrivet grotiska. Den har också ett par rejäla jumpscenes. Wilford Brimley är en gammal favorit.

Hååååålller med The thing är fantastiskt! Så sköna effekter och en spännande och klaustrofobisk story. Kurt Russel är precis som du säger, stencool. Älskar när han häller kaffe i datorn...haha.

Angående Spider-man så tycker jag att Molina är bra och den nya skurken är häftigare, gillar armarna. Sedan kan man ju inte säga att det är upprepande, som jag fattat det är skitmånga skurkar i spider-man misslyckade vetenskapsmän (kanske iofs ska låta fanatiker som Tofu säga det här eftersom jag inte har så mycket vetskap om det hela). Willem Dafoe är kanske en bättre skådespelare men jag gillar intrigen med skurken i tvåan mer.

45944484.jpg

Namn: Camp Slaughter

År: 2004

Land: Sverige

Genre: Skräck

Regi: Martin Munthe

Skådespelare: Christian Magdu, Erica Carlson, Robert Arlinder, Fred Anderson, Richard Lidberg, Karin Bertling, Michael Mansson

En inavlad kaninidiot springer runt i klänning och påse på huvudet och försöker döda en massa ungdomar, det går extremt sakta och ungdomarna själv vinner nästan i body count eftersom SKURKEN SUGER SÅ EXTREMT HÅRT OCH GILLAR ATT SLICKA PÅ SNOPPAR....

Nu kanske ni förstår att jag konstruerade denna storyn lite efter vad jag tyckte om filmen. Varför får man göra sådana här filmer i sverige? Borde inte pengar gå till vettiga filmskapare som har en ambition att skapa bra film? Detta är iallafall en sjuk smörja av uingdomar som pratar den sämsta engelskan någonsin (Ni kan glömma Thor Johnson i Plan 9, camp slaughter vinner lättttt). Fredzilla som promotade filmen här på bio.nu pratar lätt sämst engelska. Storyn är extremt utdragen trots de ynka 1.36 som den höll på. Inget händer mer än att han smyger omkring och stönar ljudligt. Sedna börjar slakten, som knappast är en slakt, ungdomarna lyckas ju döda varandra själva. Kass intrig kassa skådespelare, kass mördare och inte en enda bra scen i hela filmen i stort sett. Hade den gjorts med glimten i ögat hade det varit en sak men denna filmen har gjorts med glimten i röven.

-1/5

Namn: The terror

År: 1963

Genre: Skräck

Regi: Roger Corman

Skådespelare: Jack Nicholson, Boris Karloff, Sandra Knight

Jack Nicholson hamnar på en ö där han möter en mystisk kvinna. Hon visar sig vara ett spöke som tidigare bott med sin man uppe på det underliga slottet som också finns på ön.

Jag kan ju direkt säga att jag somnade under många partier i filmen, Nicholson sprang mest runt med sitt konstiga ansiktsuttryck. Boris Karloff är lite kul att se men eftersom jag mest sov såg jag inte mycket utav honom. Tråkig intrig och skådespelarna var inte heller de bästa (Nicholson i all ära men inte i denna filmen). Tredje filmen i skräckboxen blir en sågning

+1/5

Namn: Camp Slaughter

SKURKEN SUGER SÅ EXTREMT HÅRT OCH GILLAR ATT SLICKA PÅ SNOPPAR....

snälla, säg inte att du menar "literally"?

Nej det gör jag inte men jag blev så förbannat upprörd på vilken smörja filmen var.

Du kan ta det lugnt Lestat, den inavlade mannen kommer inte att försöka sig på några närmanden ;)

• Filmstar

Memories of Murder (Salinui chueok, 2003)

Min andra film på den asiatiska filmveckan! Filmen är baserad på verkliga händelser i Sydkorea där en seriemördare (tydligen Sydkoreas förste enligt Tofu) härjar i en liten stad på landet. Den lokala polisgruppen, med den ledande kommisarie Park (Song Kang-ho), får hjälp av en kommisarie från Seuol. Deras arbetsmetoder är till en början ganska så olika.

memories_murder4.jpg

Har ni lagt märke till att asiater ofta sitter på huk? Det har jag.

Det var en sån här film som växte lite efter man har sett den. Då inser man att den var bra, samt att man gärna vill se den igen. Det kändes som om jag missade en del små detaljer, som hade kunnat gjort den bättre. Det är en lustig film, på så sätt att den, på det speciella asiatiska sättet, blandar humor, drama och spänning. I filmen händer tragiska saker, men poliserna som utreder saken beter så väldigt roligt på sin mördarjakt. Oftast är det full kalabalik. Sen är den ibland ett drama, nästan i stil med Mystic River eller nåt, för att ibland bli en skräckfilmsliknande rulle och då med väldigt bra stämningsskapande musik (schyssta "bongotrummor" bl a). Fotot är bra, i vissa scener rent av vackert. Det tog ett tag för mig att komma in i filmen (bl a beroende på "Darth Vader", Czech vet vad jag menar) och därför blir betyget en svag fyra, men det kan komma att höjas om jag ser om den. Måste även säga att Song Kang-ho är något av en favorit. Han har ett lustigt utseende (ser ut som en stor baby) och spelar bra. Han har även en av huvudrollerna i den i mitt tycke sämre Hämnarens resa.

4-/5

PS. Lite kul på visningen, förutom Darth Vader, var att på raden framför oss satt en tjej som vid minst tre tillfällen hoppade till och skrek (högt!). Detta var vid de moment då filmen var som en skräckis. Det roliga var att hon skrek till vid minsta ljud, oftast var det ett plötsligt högt trummslag som var den utlösande faktorn. Ett bevis på att filmen lyckades skapa en bra stämning.

The Legend of Evil Lake (Cheonnyeon ho, 2003)

Min tredje film på den asiatiska filmveckan! Ytterligare en sydkoreansk rulle och denna gång är handlingen förlagd till en tid för länge länge länge sen i kungadömet Shilla i Korea. Här lyckas den förste kejsaren av Shilla besegra den onde stamledaren Auta och förvisar honom till en sjö och lämnar ett svärd för att vakta hans ande. 1000 år senare är en kejsarinna vid makten och general Biharang försöker hålla samman det sönderfallande riket som hotas av rebeller. Kejsarinnan är kär i Biharang, men Biharang själv gifter sig med en enkel bondflicka. Medan Biharang är ute och krigar släpps den onde anden Auto lös från sin sjö och tar bondflickan i besittning, samtidigt som personer inom hovet intrigerar för att ta makten. Biharang får en del att göra när han kommer hem.

post-22-1178223580.jpg

"Nä, nu flyger jag. Det här var den sämsta blind date jag varit på."

Ja, ha ha, vad ska man säga? Detta var en ruskigt ojämn film. Början är sentimental och konstig. Skildringen av kärleken mellan Biharang och hans bondflicka känns för sockersöt, och när Jeong Jun-ho (som spelar Biharang) försöker se förälskad ut ser han bara fårskallig ut. Nä, början av filmen är riktigt dålig faktiskt och jag var övertygad om att betyget skulle bli en tvåa eller nåt. Men plötsligt lossnar det. Vi får se lite schyssta fajter. Bondflickan blir besatt av den onda anden och får superkrafter. Sen var det skönt att man, i en film som inte är en ren genrefilm (typ splatterfilm), får se lite huvuden rulla, avhuggna ben och händer och sånt. Detta händer bara i asiatiska filmer. Det var alltså en härlig blandning av fantasy, kärlekshistoria och lite kung fu, som jag till slut inte kunde värja mig emot. Till slut var t.o.m. kärlekshistorien lite gripande trots den dåliga början. Även slutet var befriande och om det görs en amerikansk remake (eller filmen varit amerikansk från början) så hade det förmodligen inte slutat som det nu gjorde. Kan inte låta bli att ge denna spretiga sköna rulle en fyra.

4-/5

Sen har jag sett Fellinis Det ljuva livet. Skriver om den i Fellinis egna tråd.

Ändrad av Jojje

• Filmstar

Jojje: Haha, ja "Darth Vader" glömmer man inte i första taget. Bäst var ju att samtliga i publiken vände sig om gång efter gång för att försöka lista ut vad/vem det var som lät så där...Förstörde första halvan av filmen, minst.

Och jag håller också med dig om att den i vissa stunder är lika dramatisk som Mystic River, vilket är ett bra betyg.

Sen tycker jag du är lite snål med betyget, men jag vet att du oftast ger lite lägre betyg än vad många andra gör. En klar fyra tycker jag den definitivt är värd och det märker du säkert också om du ser om den i lung och ro.

Och som du säger så vill man se om den. Det vill jag, trots att jag sett den två gånger nu.

Och roadwarrior frågar jag: När ska du se den ? Vill höra vad du tycker också.

Har inte sett så mycket film de sista månaderna.. Men nu i hettan så har jag passat på att undfly in i min kalla kammare.. Har sett 4 filmer varav en rockade totalt.

The Boondock Saints

Är helt tokig i filmen, kan ha något att göra med min svaghet för irländska. Filmen känns kanske en aning overklig i vissa situationer. Men skådespelarna är bra, den bästa prestationen framförs av Willem Dafoe som spelar en något frenetisk och labil FBI agent vid namn Paul Smecker.. 4.5/5

The Time machine

Tycker inte denna filmen var så där väldigt bra.. Satt mest o längtade efter slutet så jag kunde på se om slutet var som jag ville att det skulle vara.. vilket det inte var.. Skådespelare som Guy Pearce och Samatha Mumba är med i denna rätt värdelösa film. 2/5

Just visiting

hoho, jag garvade så tårarna rann.. Den är rolig och påminner lite om min favorit film om ni kan luska ut den. Count Thibault of Malfete (spelas av Jean Reno) skall gifta sig med Princess Rosalind (spelad av Christina Applegate) Deras kväll som skulle sluta lyckligt slutar olyckligt och han gör en resa tillbax i tiden, trodde han och hans undersåte André le Pâté (spelad av Christian Clavier) De hamnar i 2000 talet.. Hursomhelst så är filmen bra.. Den bör ses.. 4/5

Atlantis, En försvunnen värld

Ett härligt äventyr av Disney.. Tyvärr är det så kvavt o äckligt med åska i luften.. Alla vet vad atlantis är och vad disney är så ni får dra egna slutsatser.. 4/5

• Filmstar

219568.jpg

Titel: Freddy Vs. Jason

Genre: Skräck/Action

År: 2003

Regi: Ronny Yu

I rollerna: Robert Englund, Ken Kirzinger, Monica Keena, Chris Marquette

Freddy har tröttnat på att vara en bortglömd massmördare. För att sätta skräck i befolkningen i Springwood, så att han åter ska få kraft att komma tillbaka, uppväcker han Jason. Dock verkar Jason bli lite för entusiastisk och Freddy blir tvungen att visa vem som bestämmer. Olyckligtvis kommer ett gäng ungdomar i vägen för uppgörelsen.

Först och främst måste jag erkänna att jag endast sett Fredagen den 13:e och lite av början av Terror på Elm Street, men vill och ska se sistnämnda. Filmen överraskade positivt på mig, även om handlingen är ganska dålig och förutsägbar. Det positiva var att man hade lagt ner lite tid på att göra effekterna bra, för de är de faktiskt för det mesta. Inte skrämmande på något sätt, men några skämt och de snygga effekterna gör det till en sevärd film. Sen tycker jag det var bra att man fick se de två både "plåga" andra och varandra. Hade inte förväntat mig något bra, men den är godkänd. Skådespeleriet brukar inte vara bra i den här typen av film och så var även fallet här.

2 - Skådespelare

2 - Handling

3 - Känsla

2 - Musik

3 - Foto

--------------

12 - Totalt

Betyg: +2/5

IMDb: 6.2

Rekommenderas: Nja, helt ok med bra effekter

----------------

40042046.jpg

Titel: White Chicks

Genre: Komedi

År: 2004

Regi: Keenan Ivory Wayans

I rollerna: Shawn Wayans, Marlon Wayans, Terry Crews, Brittany Daniel

De två misslyckade svarta FBI agenterna Marcus och Kevin får ett till synes enkelt uppdrag. De ska eskortera två vita bortskämda rikemansdöttrar, som misstänkts bli utsatta för kidnappning, till the Hamptons. På vägen från flygplatsen händer en liten olycka som får till följd att tjejerna inte kommer fram. För att inte hamna i onåd med sin chef beslutar Marcus och Kevin att med hjälp av en hel del smink ta tjejernas plats.

En komedi som är ganska rolig och till viss del liknar t.ex. Den där Mary (1998) med humorn. Dock är den inte lika rolig, men har sina moment. Bröderna Wayans har några sköna "oneliners" och annat som gör att man bara måste skratta. Men den har också sina svackor och känns då töntig och med onödig saker som händer. Bäst i filmen måste nog Terry Crews vara som spelar en amerikansk fotbollsspelare som blir väldigt intresserad av en av bröderna (som är utklädda till vita tjejer). Han är själv svart, men gillar "white meat", som han uttrycker det. Han har några riktigt roliga scener och passar mycket bra i sin roll. Tyvärr lite för ojämn, speciellt med slutet som inte håller då det blir en typisk actionhistoria som man sett hundratals gånger.

3 - Skådespelare

2 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

2 - Foto

--------------

13 - Totalt

Betyg: -3/5

IMDb: 3.9

Rekommenderas: Nja, den är riktigt rolig på sina håll, men ojämn

Och roadwarrior frågar jag: När ska du se den ? Vill höra vad du tycker också.

Bah...jag ska men jag har ju inte det bästa utav utbud här ute i skogen. Klart jag vill se den med tanke på hur bra kritik den fått på många ställen. Vet inte riktgit varför det inte blivit av

Tokig flicka Snälla SNÄLLA skriv mer recensioner, de är oslagbara! KOM TILLBAKA.

Håller med dig om Boondock saints, en riktigt skön film som inte kommit ut till allmänheten som den bordee. Många snackar om den men man hör aldrig annars om den..bra film

• Moderator

Dawn of the Dead

Blev äntligen ensam hemma så jag kunde se filmen!

Gillar inledningen, att det sparkar igång så snabbt. Det kändes i början som om filmen skulle ha Zombie-smittan som inramning för att mer beskriva hur människor skapar en mening med livet i en sån makaber situation. Det visade sig dock vara ett misstag att ställa in sig på det. Den inställningen gjorde att jag ogillade vissa kommande partier för att jag tyckte de var "orealistiska". Fick försöka gå tillbaka till att betrakta filmen som en vanlig skräckaction då filmens andra halva drog igång.

Gillar att många av karaktärerna var ganska tydliga. Fick mer känsla för personerna än vad som är vanligt i dessa filmer. Dock försvann det lite mot slutet, då alla blev skarpskjutare helt plötsligt. Gillade mest CJ som genomgick en stor förändring. Hade ändå föredragit att se lite mer verklighetstrogna reaktioner från många, de flesta blev lite för coola mot slutet.

Störde mig inte på att zoomierna rusade omkring istället för att hasa. Det gav hotet från dem mer energi. Makeup och agerande kändes bra. Dock fungerar inte datoranimationer i en sån här film. De står ut och stör känslan av primitivitet, av B-films-karaktär som filmen vill uppvisa. Spoiler Ett exempel är Zoombien som får benen avsågade med motorsåg, störde mig ofantligt på den animationen.Spoilerend.

Filmningen är annars bra, den hastighet de har på kameran ger en bra kaotisk känsla över zombiemassornas attacker.

Sara Polley är en favorit sedan TV-serien Road to Avonlea för många år sedan. Kul att det börjar röra sig för henne. Hon var hyfsad som den starka bruden, utan att glänsa.

Gillade inte att Steve skulle se ut som Bruce Campbell, känns som om de vill tjäna extrapoäng på det.

Gillde inte sekvensen med babyn, kanske för att jag har en liten själv, men det blev lite för makabert.

Bra tempo, bra action, bra karaktärer och en riktigt kul eftertext ger filmen -4 i betyg.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...