Zoodiack Skriven 7 Januari, 2003 Report Share Skriven 7 Januari, 2003 Det jag tyckte minst om var hur elak Faramir blivit i filmen, riktigt så elak e han faktiskt inte i boken, och han släpper dem redan uppe i bergen.... Orsaken till att Pj gjorde denna ändring var att ringen i filmerna visas som något med oerhört stor makt, särskilt då mot människorna. Det är inte ondska som får Faramir att göra detta. Han förstår inte vad det betyder att ringen följer dem och vad av förödelse som den skapar. För att Faramir ska låta Frodo gå måste han offra sig då han bryter sitt lands lagar. Detta görs inte i en handvändning och på så sätt bildar PJ en situation där Mordor tror att ringen färdas mot väst mot minas tirith medan de två hoberna går åt öst, mot domedagsberget. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 7 Januari, 2003 Moderator Report Share Skriven 7 Januari, 2003 Det är väl inte det att ändringarna är dåliga, det är väl mer att de är många. Hade PJ följt boken förutom att han skrivit in en alvarme i Helms deep hade jag nog inte klagat på den scenen. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 7 Januari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 7 Januari, 2003 Och Legolas hopp upp på hästen va inte dåligt det heller. Undrar hur han gör..... det hade vatt skoj att kunna...Tror inte att det går och göra det över huvudtaget. Om man nu inte lever i the matrix Orsaken till att Pj gjorde denna ändring var att ringen i filmerna visas som något med oerhört stor makt, särskilt då mot människorna. Det är inte ondska som får Faramir att göra detta. Han förstår inte vad det betyder att ringen följer dem och vad av förödelse som den skapar. För att Faramir ska låta Frodo gå måste han offra sig då han bryter sitt lands lagar. Detta görs inte i en handvändning och på så sätt bildar PJ en situation där Mordor tror att ringen färdas mot väst mot minas tirith medan de två hoberna går åt öst, mot domedagsberget. Zoodiack, har du läst på någon sida om det där som du säger? I så fall så skulle jag gärna vilja veta den eftersom jag undrar över många saker som han har ändrat. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
éowyn Skriven 7 Januari, 2003 Report Share Skriven 7 Januari, 2003 Jag blev så glad när jag läste Ovän, Greenleaf och Zoodiacks listor på saker som var bra i tt, känns annars som många, om inte klagar på filmen, så i alla fall framför saker som var mindre bra, vilket iofs är rätt, för det fanns saker som var mindre bra, men det känns negativt, och nu ska jag avsluta den meningen... Själv har jag sett den en gång (än så länge, det lär bli fler om månaderna fram till att den släpps på VHS ska klaras av), jag lämnade biosalongen med ett STORT leende på läpparna. Har då visserligen bara läst sor och tt en gång, så böckerna är inte lika heliga för mig som för vissa andra fans-sedan-länge-läser-om-böckerna-3-gånger-om-året. Jag läste tt över en lång period förra året, så många saker satt inte helt färskt i minnet. Men många gånger fick jag en rynka i pannan, "så här var det väl ändå inte i boken?". Även om jag, som många andra, har funderat både en och två gånger över vissa olikheter bok-film, så är min helhetsbild ändå väldigt positiv (hjälp, vad vackert!). Soundtracket till tt är den enda skiva som äger tillträde till min stereo för tillfället. Undantag: soundtracket till sor. Dock en liten fundering (med reservation för att jag bara sett filmen en gång): sa inte Éowyn, i filmen, att alla kvinnor hade blivit tvungna att lära sig att slåss? Senare, vid Helm's Deep, när de skulle ha fram "alla som kunde svinga ett svärd" var kvinnorna inte ett dugg aktuella. Hade det till exempel inte varit bättre att ta med några kvinnor som kunde hantera ett svärd, i stället för några av småpojkarna som fick vara med? Ett av Tolkiens budskap är väl att vi måste samarbeta mot ondskan för att kunna besegra den? Inga av mina kompisar gillar fantasy/Tolkien, men det hindrar ju inte mig från att prata om det. Och prata om det. Min fasa när jag hade läst om när Gandalf "dog", "jag längtar, jag längtar, jag längtar!!!" några veckor innan premiärerna, "guuud, vad bra den var, bla bla bla" efter biobesöken. Och självklart det ständiga "är du helt säker på att du inte vill se den?", tillsammans med ett lika ständigt "jaa!". De är antagligen på spygränsen vad gäller hobbitar, Legolas och ordet "ring". Jobbigt att vara fanatisk själv. Jaja. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 7 Januari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 7 Januari, 2003 hej och välkommen till forumet, Eowyn. Dock en liten fundering (med reservation för att jag bara sett filmen en gång): sa inte Éowyn, i filmen, att alla kvinnor hade blivit tvungna att lära sig att slåss? Senare, vid Helm's Deep, när de skulle ha fram "alla som kunde svinga ett svärd" var kvinnorna inte ett dugg aktuella.Jag tror nog att Theoden tänkte på att kvinnorna skulle stanna kvar på grund av att de är så viktiga för folket i Rohan.Utan kvinnor så skulle folket dö ut så småning om. Jag tror att det bara handlar om Rohanfolkets övelevnad. Men många gånger fick jag en rynka i pannan, "så här var det väl ändå inte i boken?". Även om jag, som många andra, har funderat både en och två gånger över vissa olikheter bok-film, så är min helhetsbild ändå väldigt positiv (hjälp, vad vackert!). Det är det som de flesta fansen tycker är fel i filmen. Att den inte liknar boken och den tar egna vägar alldeles för mycket. Jag ber er om en sak, nästa gång ni tittar på filmen så försök att inte tänka på att den inte liknar boken. Jag vet att det är jobbigt eftersom det ÄR sagan om de två tornen, men se den mer som en annan version av historien som Tolkien berättar. Se det som Jacksons version på det hela. Allt av guld behöver ej glittra,vandringsstav finns, som är fri från rost, gammal styrka skall ej förvittra, djupa rötter ej nås av frost. Måste bara fråga en sak. Den där dikten, vad/vem handlar de om? Jag känner så väl igen den Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 7 Januari, 2003 Report Share Skriven 7 Januari, 2003 Och Legolas hopp upp på hästen va inte dåligt det heller. Undrar hur han gör..... det hade vatt skoj att kunna... Zoodiack, har du läst på någon sida om det där som du säger? I så fall så skulle jag gärna vilja veta den eftersom jag undrar över många saker som han har ändrat. Ok här kommer det... Tremal gav tidigare ut den här adressen men det var länge sedan! http://www.greencine.com/article?action=vi...=62&pageID=104& Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
éowyn Skriven 7 Januari, 2003 Report Share Skriven 7 Januari, 2003 Allt av guld behöver ej glittra, vandringsstav finns, som är fri från rost, gammal styrka skall ej förvittra, djupa rötter ej nås av frost. Eld skall väckas ur aska mycken, ljus skall springa ur skugga tung, klinga smidas av brutna stycken, man utan krona på nytt bli kung. Dikten är med i brevet från Gandalf, som Frodo får i Bri. Den deklameras också senare av Bilbo, under Elronds rådsförsamling. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 7 Januari, 2003 Report Share Skriven 7 Januari, 2003 Ja just det... Är det inte då Bilbo ilsknar för att man misstror Aragon? (Och strax därefter lägger fram ett förslag att själv ta ringen till mordor) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 7 Januari, 2003 Moderator Report Share Skriven 7 Januari, 2003 Dock en liten fundering (med reservation för att jag bara sett filmen en gång): sa inte Éowyn, i filmen, att alla kvinnor hade blivit tvungna att lära sig att slåss? Senare, vid Helm's Deep, när de skulle ha fram "alla som kunde svinga ett svärd" var kvinnorna inte ett dugg aktuella. Hade det till exempel inte varit bättre att ta med några kvinnor som kunde hantera ett svärd, i stället för några av småpojkarna som fick vara med? Helt riktigt som du säger. Har inte tänkt på detta själv. Men det var väl den här kvinnosynen som Tolkien trodde existerade i en tidsperiod som motsvarar den i bocken och filmen. Han visar dock i sista boken att han själv inte var lika insnöad. Har du inte läst den behöver jag inte säga mer. Gillar mycket dikten i Gandalfs brev, kul att du lyfter fram den. *Bugar sig och lämar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 7 Januari, 2003 Report Share Skriven 7 Januari, 2003 "Mig kan ingen levande man hindra" Jo, tolkien visste vad han skrev, Det visar om inte annat silmarillion. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
éowyn Skriven 7 Januari, 2003 Report Share Skriven 7 Januari, 2003 Men det var väl den här kvinnosynen som Tolkien trodde existerade i en tidsperiod som motsvarar den i bocken och filmen. Han visar dock i sista boken att han själv inte var lika insnöad. Har du inte läst den behöver jag inte säga mer. Nä, jag har ju inte gjort det än. Kommer definitivt åtgärdas snarast. Jag har som sagt inte tt i friskt minne, men jag tyckte att kvinnosynen var sämre i filmen, än vad jag upplevde den när jag läste boken. <_> Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 7 Januari, 2003 Report Share Skriven 7 Januari, 2003 Utan att kunna hur man gör ett Qoute (än så länge HJÄLP MIG!) så skulle jag vilja reflektera över en sak som Manetheren sa för ett tag sedan om hur Viggo mortensen bröt tre tår. Jag visste detta när jag påstod att hans skrik sög, men jag tyckte fortfarande att det var ett falskt skrik även om det är äkta smärta. Kanske är han inte bra på att skrika vad vet jag!!! Bra att veta att de lade ner äkta arbete på filmen dock. Man kan ju jämföra med starship troopers där huvudpersonen rico försöker vara tuff och skriker "attention" och det är så fruktansvärt löjligt. Men viggo är okej och han är mycket duktig i rollen som aragorn. Det bästa med hela filmen var när Gandalf kommer och likt en sagobild rusar tillsammans med sin arme emot orcerna, det gav en mäktighetskänsla jag saknade ganska mycket i filmen. Enterna är också bra Hela slaget i helmsklyfta är mycket välgjort och man får faktiskt lite rysningar längs ryggraden. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ovän Skriven 7 Januari, 2003 Report Share Skriven 7 Januari, 2003 Jag blev så glad när jag läste Ovän, Greenleaf och Zoodiacks listor på saker som var bra i tt, känns annars som många, om inte klagar på filmen, så i alla fall framför saker som var mindre bra, vilket iofs är rätt, för det fanns saker som var mindre bra, men det känns negativt intressant att du tyckte det för annars är jag nog en av de mest negativa härinne... och roadwarrior: du trycker på knappen "citera" uppe i högra hörnet på det inlägg du vill citera ifrån. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcelebgor Skriven 8 Januari, 2003 Report Share Skriven 8 Januari, 2003 Hej, måste tillägga att jag faktiskt tycker att enterna e väldigt bra gjorda. Nog för att de har bra mycket längre ben än vad jag föreställt mig när jag läst böckerna men efter viss tankeverksamhet av mig kom jag på att det faktiskt står i boken att de går väldigt snabbt och med långa kliv, o det e kanske inte så lätt med små, korta ben? Hade inte heller reflekterat över vad Éwoyn sa där, men jag tror nog oxå att det har något med att Théoden var rädd om kvinnorna och hoppades att iallafall de skulle överleva slaget.... Legolas 4- ever Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 8 Januari, 2003 Moderator Report Share Skriven 8 Januari, 2003 Jag visste detta när jag påstod att hans skrik sög, men jag tyckte fortfarande att det var ett falskt skrik även om det är äkta smärta. Kanske är han inte bra på att skrika vad vet jag!!!Det var bara en upplysning, menade inte att vara sarkastisk. :-) *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.