Jump to content

Hultsfred 06

Pumbaa

Rekommenderade inlägg

HULTSFREDSFESTIVALEN

Nu närmar det sig så sakteliga igen. Hultsfredsfestivalen 2006 är på intågande och kommer att hållas 15-17 juni i år.

Än så länge är alla artister inte klara, men jag uppdaterar den här tråden allteftersom med de nya artisterna. Jag har slängt in en liten kommentar också. De som orkar och har lust får gärna göra en likadan lista och kommentera och sådär.

FÄRDIGA ARTISTER:

KORN (US)

Ett av mina personliga favoritband sedan väldigt länge. Jag såg dem live i Lisebergshallen när de var där i september och det var verkligen en upplevelse! Folk kommer gilla det här, vare sig de har sett KoRn live förut eller inte.

THE STROKES (US)

Årets största band kommer att komma till Hultsfred efter flera månader av övertalning. Detta ska bli väldigt spännande att se då jag har hört att dessa, tillsammans med bandet precis här under, har blivit utnämnda till världens bästa liveband.

KAIZERS ORCHESTRA (N)

En norsk version av en blandning mellan Kent, Bo Kaspers Orkester och nån gladrock. Har hört några låtar och de var rätt okej. Vi får väl se om man går och ser på dem, de kanske krockar med någonting. Åh vad jag längtar till spelschemat.

KENT (S)

Kan inte påstå att jag är något enormt Kent-fan, men jag har skaffat alla albumen nu och håller på att lyssna in mig på dessa tills dess att den stora spelningen går av stapeln på Hultsfred. Detta är deras enda Sverige-spelning 2006, och därför är det väl extra stort för dem som verkligen gillar bandet i fråga.

WITHIN TEMPTATION (NL)

Har inte lyssnat så mycket på dessa faktiskt, men jag har hört att de ska vara rätt bra och sångerskan i detta operametalband är ju jävligt snygg så de kan ju vara värda en titt nu när de ändå kommer till Hultan.

BACKYARD BABIES (S)

Ja, ingen har väl lyckats att missa att höra talas om Dregen och kompani i detta band från Nässjö i Småland? Jag har sett dem live en gång förut och de är riktigt bra, självklar akt att gå och se på Hultsfred.

SOUNDTRACK OF OUR LIVES (S)

Detta band ska jag se av några olika anledningar. Dels är de bra och rockar röven av de flesta i publiken. Plus att det är min kusins, sångaren i Division of Laura Lee, kompisar och de spelar gärna och ofta tillsammans.

PHARRELL (US)

Jag har aldrig gillat hiphop och gillar därför inte Pharrell heller. Jag skaffade några låtar tidigare idag, men det var ingenting att ha och den här konserten kommer jag nog att stå över faktiskt.

HIM (FIN)

Him är ju väldigt nyskapande med sin Love Metal som de spelar, och jag tycker att det är väldigt bra. De har precis lanserats i USA och är populära även där. Denna spelning ska jag garanterat se och jag tror det kommer bli ett jäkla röj.

THE CARDIGANS (S)

Ett av Sveriges största band genom tiderna. Alla album de har släppt håller hög musikalisk klass. Detta är dock ingenting jag är så överförtjust i men konserten ska allt ses, det tror jag.

COHEED & CAMBRIA (US)

Ett band som tydligen har gjort en rockopera som spridit ut sig över fem skivor och som handlar om kärleken mellan Coheed och Cambria. Verkar ganska så intressant, vi får väl se...

RAISED FIST (S)

Ett band som jag inte alls tycker om men visst de är välkomna. Festivalen ska ju vara till för alla så de som vill se ett skrikigt hardcoreband från de värmländska skogarna ska få ha lite roligt genom att få se på Raised Fist.

DEFTONES (US)

Vem, av de som har hört White Pony, har glömt av hur den går? Deftones är några av världens melodisäkraste hårdrocksband och deras nya singel Minerva är både finstämd och otroligt hård och brutal. Ett måste att se!

BABYSHAMBLES (UK)

Pete Doherty är nog mer omtalad än bandet i sig självt, men svänger det här lika mycket som hans förra band The Libertines kommer jag verkligen att se konserten.

AMADOU & MARIAM (ML)

En blind duo från Mali fick världens största hit 2005 med låten La Realite. Tåls att lyssna in sig lite på innan man bestämmer sig för att se konserten eller inte. Blandar friskt från mängder av musikstilar.

NEPHEW (DK)

De beskrivs som Danmarks svar på Kent så det kan väl bli ganska intressant. Man kan väl alltid hoppas att de spelar direkt efter varandra så att man kan se båda och sedan jämföra.

TRIVIUM (US)

För trashmetal-scenen vidare och ställer sig i en lång rad av namn såsom Metallica, Slayer och Pantera. Inget av dessa band är några riktiga idoler för mig, men kanske kan Trivium göra en bra spelning, vem vet. Ska helt klart ses i alla fall.

GOGOL BORDELLO (US)

Verkar vara en massa ukrainare, polacker och andra nationaliteter som invandrat till USA under åttiotalet. Spelar nån sorts aggressiv punk, vilket inte är min påse. Jag hoppar nog över det här.

CUNNILUNGYISTS (US)

Ingenting jag tänker gå och se på. Jag är extrem hiphopmotståndare så jag hoppar allt vad hiphop heter på Hultsfred. Det står i beskrivningen att dessa spelar någon countryinfluerad hiphop, fråga mig inte hur det går till. Jag tänker inte ta reda på det heller.

KANO (US)

Ännu mer hiphop som jag inte tänker gå å se. Är ni intresserade av om detta är bra? Gå och se dem, och låt mig slippa, PLEEEEAAAASE!

HELLO SAFERIDE (S)

Årets nykomling 2005 och jag har inte hört en enda låt med henne. Kanske är värt att kolla in ändå, har hört av mina vänner att hon ska vara rätt bra, både på skiva och live.

THE MITCHELL BROTHERS (US)

Hmm... Ja åtminstonde bättre än det största hiphop-numret förra året, men jag kommer nog antagligen inte se den här konserten heller. Som sagt är jag inte speciellt förtjust i hiphop.

JUANA MOLINA (ARG)

Denna artist verkar väldigt intressant faktiskt. En singer/songwriter-tjej från Argentina. Det ska bli kul och det är alltid bra med lite variation på akterna man ser under festivalen.

DISCO ENSEMBLE (FIN)

Ytterligare ett punkband i raden av punkband? Jag vet inte... Har aldrig hört talas om bandet förut, vi får väl se om jag går och lyssnar. Det beror på om det spelas något bättre samtidigt på någon annan scen.

FIREFOX AK (S)

Ett av Sveriges mest omtalade popband just nu. Ingenting jag har fastnat för men det finns säkert andra än jag som gärna vill spendera en timme mitt i sommaren med att stå och digga dessa framför Pampas, som de antagligen kommer spela på.

THE GOSSIP (US)

Verkar vara en frisk fläkt på rockscenen. Får nog ses, åtminstone ett par låtar.

BULLET FOR MY VALENTINE (UK)

Jag VET att jag hört talas om detta band, men jag vet inte HUR, VAR, NÄR och VARFÖR. Det ska bli spännande att åtminstone går förbi scenen när de spelar. Är de bra så får man väl stanna och se på dem, om de nu inte krockar med något annat band.

THE BRIAN JONESTOWN MASSACRE (US)

Ett band som har förbrukat cirka trettio bandmedlemmar på fem år kan inte vara annat än brutalt. Detta måste nästan ses för att kolla hur det egentligen är med att slitas ut på scenen.

SOILWORK (S)

Ett riktigt hårt band som är helt okej för att vara svenskar. Får nog bli att stå en bit bak och hoppa till den här musiken, så har man fri väg ut från scenområdet om man tröttnar, för enligt mig låter många av denna grupps låtar ungefär likadant.

LOS DE ABADJO (MEX)

Tänk er ett mexikanskt Svenska Akademin så har ni Los de Abadjo. Revolutionärer med politiska texter som vill bekämpa politiken med sång och dans. Verkar väldigt intressant och det lär bli svettigt framför scenen.

CIRCULUS (UK)

Verkar göra sitt framträdande utklädda och har influenser från såväl fantasy som riddare och sextonhundratalsmusik. Ska bli väldigt intressant att se denna akt.

BURST (S)

Ytterligare ett hårdrocksband med klös från kalla Sverige. Hoppas att det är bra och hårt, annars är det väl bara att gå därifrån.

MAX PEEZAY (S)

Vill inte, vill inte, vill inte. Ett av mina absoluta hatobjekt inom svensk musik just nu, tillsammans med Håkan Hellström. Synd att han kommer. När han ställer sig på scenen kommer jag inte vara närvarande på festivalområdet, så länge inte någon annan grym och högljudd konsert pågår någon annan stans.

I'M FROM BARCELONA (S)

Ett tjugomannapopband. Det kan inte bli bättre. Ska bli väldigt tufft att se om de får plats på scenen. Gå in på deras hemsida, där finns låtar att lyssna på. Det svänger rätt rejält faktiskt.

THE CONCRETES (S)

Ännu ett band som platsar i genren "svennepop". Till och med sångerskorna börjar låta likadana. Då är det fanimej nog.

QUIT YOUR DAYJOB (S)

Dansant synthpunk med roliga och enkla texter. Detta kan bli extremt kul. Jag rekommenderar alla starkt att lyssna på deras låt "Look, A Dollar" som finns på deras hemsida, http://www.quityourdayjob.org

ANIMAL ALPHA (N)

"Tät och dramatisk rock fylld av infall och oväntade vändningar" står det på Hultsfreds hemsida. Verkar intressant faktiskt. Norges mest uppmärksammade debutanter förra året. Får nog ta att ses.

TOKYO DRAGONS (UK)

För dem som gillar typ GnR och Backyard Babies kommer här en blandning av dem i kompakt förpackning. Ganska okej band faktiskt, även fast jag bara hört ett par låtar. Kommer nog bli ösigt framför scenen även om jag inte kommer att stå just där.

KRISTIAN ANTTILA (S)

Något så ovanligt som skönsjungen pop på svenska. Äntligen. Har inte hört Anttila förut, men det ska bli väldigt intressant att göra det.

MONTT MARDIÉ (S)

Ännu en 2005-debutant. Vet inte riktigt vad jag ska skriva faktiskt, har inte hört artisten i fråga. En underbar blandning av Jens Lekman och Moneybrother står det på Hultsfreds hemsida och det bådar ju verkligen gott i så fall.

CAT5 (S)

Electronica och två tjejer som lever på att de är snygga och sexiga. Åk hem!

THE SLAVES (S)

Inte något intressant för mig, men de som gillar Ceasar's kanske gillar detta också då det är deras trummis och hans bror som är denna konstellationen.

HETS (S)

Ännu fler arga punkare som sjunger om Ulf Lundell och Bakåt Frammåt eller nått. Inte heller detta intressant för mig måste jag säga.

ANIMAL FIVE (S)

Animal Five är ett band som protestspelat på campingen på Hultsfred bara för att de inte fått spela på någon scen. Så detta är egentligen fjärde gången de spelar på Hultsfred fast första på en riktig scen. Spelar någon slags rock står det på hemsidan. Kan kanske vara intressant att se.

PASCAL (S)

Tre gottländska arga rockare som spelar någonting som kan likna Mattias Alkberg BD står det på hemsidan. Verkar onekligen intressant faktiskt. Även detta är debutanter från 2005.

TORGNY MELINS (S)

Nooooo! Dansbanden tar över Hultsfred! Detta dansband fick hits bland ungdomar när de gjorde om Teddybears STHLM:s låtar till dansband. Istället för Hiphopper heter alltså låten Dansbander. Skivan heter också Dansbander om ni är intresserade av att lyssna på den. Den är dålig.

Fortsättning följer vid nästa bandsläpp. Stay tuned. :)

Glöm nu inte att lägga in er egen lista om ni orkar.

• Svar 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

GOGOL BORDELLO (US)

Verkar vara en massa ukrainare, polacker och andra nationaliteter som invandrat till USA under åttiotalet. Spelar nån sorts aggressiv punk, vilket inte är min påse. Jag hoppar nog över det här.

De här är får man inte missa om man åker till Hultsfred. Jag såg dem i Roskilde för ett par år sen och deras konsert var helt galen. Enligt programbroschyren där nere så har de sina musikaliska rötter i traditionell judisk och jugoslavisk musik och detta är blandat med en dos punkrock, mycket ös är det i alla fall. Det bästa var dock scenshowen. Sångaren (som är aktuell som skådespelare i filmen Everything is Illuminated) var helt vild, några musiker måste ha varit över 50 år gamla och när tempot i musiken drogs upp så sprang två unga tjejer med en stor bastrumma respektive stora cymbaler längst fram på scenen och dunkade på för allt de var värda. Den där sista detaljen begriper jag inte varför inte fler band använder sig av.

På deras hemsida finns mer att läsa och lite grejer att tanka ner.

http://www.gogolbordello.com/

• 3 weeks later...
Inte ett enda band som e värt å betala pengar för å se.. nej inte ens få betalt för å se :up::whistling:B)

Åk till Roskilde? Det ska jag! :up:

Sigur Rós

Opeth

Tool

Placebo

Franz Ferdinand

Roger Waters

Morrissey

Rumpistol

Kill

Birdy Nam Nam

...Och det är inte på långa vägar färdigbokat... :whistling:

:offtopic:

Har inga planer på att åka på festivaler överhuvudtaget men ett positivt besked från TOOL´s sida att de börjat turnera igen, var ju minst 5 år sedan dom släppte skiva senast så vore god tid att börja slipa på låtskrivandet.

Åk till Roskilde? Det ska jag! :up:

Sigur Rós

Opeth

Tool

Placebo

Franz Ferdinand

Roger Waters

Morrissey

Rumpistol

Kill

Birdy Nam Nam

...Och det är inte på långa vägar färdigbokat... :whistling:

njae åker hellre till swedenrock isåfall.. fast åkte jag inte förra året när Accept lirade åker jag nog inte dit i år heller <_>

fan, har riktigt svårt för att bestäma mig ifall jag vill till Hultsfred i år. Där är inget band som jag "verkligen" vill se men där är ju några stycken som hade varit kul att se. Måste typ bestäma mig nästa vecka, måste lägga in om semester då :down:

Någon här som ska till festivalen eller??

Lätt att jag ska :)

Nästa bandsläpp är på tisdag, bestämt dig då.

Annars är Rock Am Ring ett hett tips, ska antagligen dit också. Metallica är klara, Depeche Mode är klara, KoRn är klara och många fler är också klara :)

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...