Jump to content

Musik

Zoodiack

Vad lyssnar ni helst på av dessa  

153 members have voted

1. 1. Vad lyssnar ni helst på av dessa

• Iron maiden
      27
    • Sting
      6
    • Beatles
      30
    • Elvis
      15
    • J-LO
      6
    • BOB marley
      14
    • Eminem
      17
    • Maria Carey
      4
    • Rolling stones
      20
    • Rollergirl
      7

Rekommenderade inlägg

Off The Ground: Bruce Springsteen är verkligen The Boss. Han skriver riktigt bra texter och jag tycker om hans röst och sound.

Hans senaste skiva, Devil's And Dust, är riktigt bra. Rekommenderar den om du vill lyssna på lugn musik. Han spelar utan The E Street Band på den.

Jag har de flesta med honom och det är bara att njuta :D

• Svar 1,6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Japp det var dom, grymt populärt enligt vad jag hörde, jag var tyvärr inte där...

Men det ska bli skitkul att se dem i alla fall!

Jag var där men kom gick in sent så jag hörde nog bara tre låtar med dom. Har ingen vidare koll på dom men det lät väl okej. Men det var ganska bra drag framme vid scen har jag för mej.

Jag lyssnar mest på:

David Bowie (favorit just nu)

Queen

Guns N Roses

men även ibland på

Led Zepperlin

Thin Lizzy

Alice Cooper

Nu skall jag häda dessutom:

Jag skall avslöja att jag inte tycker om Iron Maiden längre, och att de nog är världens mest överhypade band. :lol:

Jag ser att du, tillsammans med mig och OTG, har den bästa musiksmaken på hela forumet! :)

David Bowie och Led Zeppelin är också stora favoriter hos mig, men även, och kanske framförallt, Beatles ligger mig varmt om hjärtat.

Dessutom anser även jag att Iron Maiden är jävligt överhypat. :)

Off The Ground: Bruce Springsteen är verkligen The Boss. Han skriver riktigt bra texter och jag tycker om hans röst och sound.

Hans senaste skiva, Devil's And Dust, är riktigt bra. Rekommenderar den om du vill lyssna på lugn musik. Han spelar utan The E Street Band på den.

Jag har de flesta med honom och det är bara att njuta :D

Riktigt bra ja. Såg han på Hovet tidigare år. Fysatan va bra! :D

• 4 weeks later...

Jag håller på att lyssna på alla Pink Floyds skivor inför konserten med P-Floyd (obs tributebandet P-Floyd!) den fjärde februari. Har hunnit ett par stycken nu och tänkte dela med mig av mina tankar. Jag kommer att skriva vilka låtar på respektive skiva jag tycker är bra och låtar som jag tycker är riktigt bra eller som man av någon anledning inte får missa kommer jag fetmarkera. Jag lyssnar på en skiva om dagen för att hinna ge alla låtar en ärlig chans.

1967 - The Piper at the Gates of Dawn

post-493-1138223518.jpg

Detta är Pink Floyds första skiva och den enda skivan som Syd Barrett var med i. Han gick ner sig så dant i träsket efter den här skivan så han ersattes senare utav David Gilmour. Skivan då tycker jag håller hög klass och den har blivigt utsedd till ett av de bästa psykadeliska albumen någonsin. Jag tycker alla låtar är bra och verkligen värda att lyssna på om man gillar Pink Floyd. Dom som tilltalar mig mest är:

• Astronomy Domine
  • Matilda Mother
  • The Scarecrow
  • Bike

1968 - A Saucerful of Secrets

post-493-1138224055.jpg

Detta är skiva nummer två och jag tycker inte den är lika bra som den första. Den är mer ojämn då en del låtar är bra medan andra inte är så bra. Tycker ändå att skivan var värd att lyssna på även fast jag antagligen inte kommer att lyssna på alla låtar på den igen. Favoriter från skivan blir:

• Let There Be More Light
  • Set the Controls for the Heart of the Sun
  • Corporal Clegg
  • Jugband Blues

Ingen riktigt riktigt bra låt här men den jag tycker är bäst är helt klart Let There Be More Light.

1969 - More

post-493-1138224520.jpg

Här tycker jag dom har ändrat stil lite på sin musik och skivan tilltalar mig knappast alls. Den har några få låtar som går att lyssna på men jag tycker inte det är några mästerverk. Jag tycker inte det finns så mycket att säga om den här skivan mer än att det är inget man behöver lyssna på om man inte är ett inbitet Pink Floyd fan.

• The Nile Song
  • Ibiza Bar

Roligt att veta är att skivan är soundtrack till filmen med samma namn, [IMDb]

1969 - Ummagumma

post-493-1138224868.jpg

Trodde jag hade hört det sämsta i och med More men tydligen inte. Den här skivan är indelad i två delar. Först en livedel och sedan ett vanligt studioalbum. På liveskivan spelas tre låtar från de tidigare skivorna och en ny vid namn Careful With That Axe, Eugene. Livedelen är riktigt bra faktiskt men så är ju två låtar med som jag tidigare valt ut. Även den nya låten är riktigt bra och ser man till bara de nya låtarna på skivan är det också den bästa.

Studiodelen är inte värd att slösa tid på och det var en plåga att behöva lyssna på den en hel dag. Den är väldigt exprimentiell och passar säkert inte många i smaken. Här gäller samma som från More. Måste man välja någon låt så blir det ändå The Narrow Way, Pt. 3. Kanske den ända som är värd att änns lyssna på. Tar bara med de nya låtarna i min resume nedan:

• Careful With That Axe, Eugene
  • The Narrow Way, Pt. 3

1970 - Atom Heart Mother

post-493-1138225481.jpg

Atom Heart Mother har jag lyssnat på väldigt mycket tidigare och jag tycker hela skivan är ett stort mästerverk. Den inleder med Atom Heart Mother (suite) vilken är en låt på 23 minuter uppdelad i sex delar, helt utan text. Här är det inte bara vanliga instrument som gitarr, bas och trummor som används utan det låter en hel orkester närvarar. Här har alla i bandet hjälpt till men sedan får bandmedlemmarna göra en varsin låt vilka alla är bra. Vassast är David Gilmours Fat Old Sun. Sedan avslutas skivan med att alla gör Alan's Psychedelic Breakfast som på sätt och vis liknar den fösta låten, men ändå inte.

Här måste jag välja ut ALLA låtar på skivan, men jag tror inte att var man och kvinna kommer gilla den lika mycket som jag. Är det någon låt ni ska lyssna på är det ändå Fat Old Sun som är väldigt bra. Men ge gärna de andra en chans också, dom är bra om man ger dom lite tid.

• Atom Heart Mother
  • If
  • Summer '68
  • Fat Old Sun
  • Alan's Psychedelic Breakfast

1971 - Meddle

post-493-1138226472.jpg

Här fortsätter man med lite lugna låtar precis som i Atom Heart Mother. Denna gång når dom tyvärr inte lika långt. På skivan finns dock Echoes vilken är väldigt bra. Låten är 23 minuter lång och byter stil lite då och då så man kan lätt tro att det egentligen är flera låtar. Denna långa låt har text till skillnad från första låten på förra skivan, även fast det inte alls är mycket text för en så här pass lång låt. Det är inget jag stör mig på utan låten är riktigt riktigt bra som den är!

• One of These Days
  • Echoes

Det var allt för nu. Idag har jag lyssnat på Obscured by Clouds från 1972, men det skriver jag om imorgon.

farmor_gas: Jag gillar P.F starkt, men jag visste inte att de skulle komma till Sverige. Fan att jag skulle missa det...

Tänkte bara kommentera Ummagumma lite:

Detta är första skivan där Barrett inte är med över huvud taget.

Första skivan är ju bara ett axplock från en livespelning i London 1969. Helt okej skiva, bra att de lagt in en helt ny låt så det inte bara blir upprepning.

På skiva två turas alla om med att skriva låtar och allt från folkmusik till olyssningsbar avant garde symfonirock.

Grantchester Meadows är bäst.

I och med denna skiva tar P.F steget mot artrock, vilket de är bäst på, men ibland vill de vara psykadeliska igen och då märks saknaden av Barrett av grovt.

Pumbaa: Tyvärr kommer dom inte till Sverige men tributebandet P-Floyd som ska vara väldigt bra kommer till Norrköping och dom ska jag se. Tror detta (http://www.wood5.se/) är deras hemsida och i så fall ser det väldigt lovande ut! Titta bara på bilderna... Skulle riktiga bandet spela skulle jag betala mycket för att se dom.

Du säger att du tycker Ummagumma är okej, men i relation till övriga album, vart hamnar den då? För mig är det väldigt långt ner. Den första delen väger ju iofs upp, men jag vet inte om jag tycker att dom gamla låtarna ska räknas, utan dom tycker jag hör hemma på sina respektive skivor även fast det är väldigt bra framträdanden dom gör.

Pumbaa: Tyvärr kommer dom inte till Sverige men tributebandet P-Floyd som ska vara väldigt bra kommer till Norrköping och dom ska jag se. Tror detta (http://www.wood5.se/) är deras hemsida och i så fall ser det väldigt lovande ut! Titta bara på bilderna... Skulle riktiga bandet spela skulle jag betala mycket för att se dom.

Du säger att du tycker Ummagumma är okej, men i relation till övriga album, vart hamnar den då? För mig är det väldigt långt ner. Den första delen väger ju iofs upp, men jag vet inte om jag tycker att dom gamla låtarna ska räknas, utan dom tycker jag hör hemma på sina respektive skivor även fast det är väldigt bra framträdanden dom gör.

Jasså, okej det är ett tributeband, ja det kanske hade varit kul att se, men det är inte riktigt min påse det där med covers :)

Mja, Ummagummas första skiva, liveskivan, tycker jag är helt okej. Dock synd att det är så mycket upprepningar, det skulle vara fler vanliga låtar även fast där finns en.

Andra skivan finns Grantchester Meadows på, och det är väl egentligen den enda bra låten. Avant Garde Rocken är nästan olyssningsbar och det är helt klart Floyds sämsta skiva även fast den håller klass i tävlan mot många skivor som släpps idag.

Fast vill du lyssna på kaos måste du bara höra antingen Trout Mask Replica av Captain Beefheart, som är ett projekt där han och bandet stängde in sig i ett stort kråkslott i ett år och gjorde konstiga låtar, eller Absolutely Free av Frank Zappa som är helt improviserad från början till slut. Riktigt fräcka skivor båda två även fast Captain Beefheart-skivan kan behöva några genomlyssningar, några timmar terror, innan man börjar uppskatta den. :)

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...