Jump to content

Musik

Zoodiack

Vad lyssnar ni helst på av dessa  

153 members have voted

1. 1. Vad lyssnar ni helst på av dessa

• Iron maiden
      27
    • Sting
      6
    • Beatles
      30
    • Elvis
      15
    • J-LO
      6
    • BOB marley
      14
    • Eminem
      17
    • Maria Carey
      4
    • Rolling stones
      20
    • Rollergirl
      7

Rekommenderade inlägg

Ok, ska ta mig en titt på det när jag är klar med all Floyd.

Covers avskyr jag som pesten, med några undantag. Var det inte någon grupp för något år sedan som gjorde cover på Comfortably Numb? Inte så bra vet jag att jag tyckte. Ska bli kul att se P-Floyd för dom försöker ju efterlikna orginalet som jag förstått det, och då vet jag inte om man kan kalla det cover.

• Svar 1,6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har lyssnat på några fler Pink Floyd skivor nu.

1972 - Obscured by Clouds

post-493-1138816993.jpg

Jag blev väldigt positivt överaskad av den här skivan. Jag hade inte hört någon låt från den tidigare och ändå gillade jag allihop mer eller mindre. Skivan var tydligen filmmusik till filmen La Vallée från 1972. Alla låtar var väldigt bra. Ingen som var riktigt riktigt bra och stack ut utan hela skivan tycker jag är väldigt jämn. Tror inte att detta är den första skivan man ska lyssna på om man vill börja lyssna på Pink Floyd utan vänta med den tills lite senare så kommer man nog uppskatta den mera.

• Obscured by Clouds
  • When You're In
  • Burning Bridges
  • The Gold It's in The
  • Wot's Uh the Deal
  • Mudmen
  • Childhood's End
  • Free Four
  • Stay
  • Absolutely Curtains

1973 - The Dark Side of the Moon

post-493-1138817759.jpg

Det finns inte så mycket att säga om The Dark Side of the Moon mer än att jag utan tvekan tycker att det är en utav Pink Floyds bästa skivor. En utav de bästa skivorna all-time oavsett artist också för den delen. Låtarna på skivan är väldigt mäktiga och det är sånt jag hoppas få höra på P-Floyd på lördag. Hoppas dom gör som Pink Floyd gjorde på P.U.L.S.E. och spelar hela skivan live. Sången The Great Gig in the Sky nämns i filmen The School of Rock när någon tjej ska lära sig sjunga: Welcome aboard. OK, perfect. Pink Floyd, Dark Side of the Moon. Listen to the vocal solo on "The Great Gig in the Sky". Kan bara hålla med, fantastisk sång och lika fantastisk skiva.

• Speak to Me
  • Breathe
  • On the Run
  • Time
  • The Great Gig in the Sky
  • Money
  • Us and Them
  • Any Colour You Like
  • Brain Damage
  • Eclipse

1975 - Wish You Were Here

post-493-1138818759.jpg

Det som började i och med Obscured by Clouds och sedan The Dark Side of The Moon fortsätter även på denna skiva. Efter The Dark Side of the Moon som jag gillar väldigt mycket hade jag svårt att tro att man skulle lyckas göra en lika bra skiva igen, men inte häller denna gång blir jag besviken. Hur skulle jag kunna bli det när skivan innehåller låtar som Shine on You Crazy Diamond och Wish You Were Here? Fattade även denna gång tycke för alla låtar på skivan och är det några jag tycker sticker ut över dom andra är det dom jag nyss nämde.

• Shine on You Crazy Diamond, Parts I-V
  • Welcome to the Machine
  • Have a Cigar
  • Wish You Were Here
  • Shine on You Crazy Diamond, Parts VI-IX

1977 - Animals

post-493-1138819304.jpg

Njaa skulle jag vilja säga. Långt ifrån lika bra som de tre senaste skivorna men någon gång måste det väll vända. Alla har ju olika smak och detta är bara vad jag tycker men det hopps jag alla förstår. Den låt jag tycker är bäst är Sheep och det är också den låt som mest låter som om den kom från The Dark Side of the Moon. Dom andra låtarna var bra, men inget speciellt. Det är bara fem låtar på skivan så jag gillade i alla fall över hälften

• Dogs
  • Pigs
  • Sheep

Är själv musiker, trevligt med fler på forumet! :D

Vad spelar ni för musik? :)

Fan va najs, är du instrumentalist eller vokalist? Om instrumentalist, vad spelar du?

Själv spelar jag elbas, är väl egentligen nybörjare (ett år) men det går fort att lära sig om man övar ofta.

Vi började egentligen som ett Jimi Hendrix-coverband men på andra repet blev det två egna låtar och sen har det bara rullat på så vi har väl typ 10 egna låtar nu...

Vi har inte riktigt bestämt oss vad vi vill spela än så vi är och nosar på de flesta genrer inkluderat pop, hårdrock, experimentiell rock, reggae och blues :)

Har du något band också eller, och i så fall vad spelar ni för sorts musik?

Men, jag spelar ju också elbas! Haha, vilket sammanträffande!! :up:

Jag spelar i ett band, och ett par sidoprojekt för att stimulera min musikaliska inriktning som jag är ganska ensam om att ha bland de jag känner :P

Helst vill jag spela experimenellt/electronica/post-rock och det är sånt jag får pyssla med på egen hand. I bandet spelar vi ganska blandat, allt från pop till konstiga indian-inspirerade låtar :blink:

Har ni spelningar och så också eller? :)

Jag spelar i ett band, och ett par sidoprojekt för att stimulera min musikaliska inriktning som jag är ganska ensam om att ha bland de jag känner :P

Helst vill jag spela experimenellt/electronica/post-rock och det är sånt jag får pyssla med på egen hand. I bandet spelar vi ganska blandat, allt från pop till konstiga indian-inspirerade låtar :blink:

Fasen vad fräckt att du också är bassist! Det mest underskattade instrumentet på vår planet, det är ju underbart! man kan göra mängder med det...

Har du provat att dista basen och köra med waowao-pedal samtidigt någongång? Det är hur skönt som helst!

Okej, det hade varit kul att höra något från ditt sidoprojekt någon gång! Alltid kul att visa varandra vad man har gjort! Adda mig på msn om du vill så kan vi skicka låtar till varandra...

Nej vi har ännu inte börjat med spelningar, vi har inte fått någon stadig sångare förrän det senaste och är även lite oroliga för att han ska dra musikalstämpel över bandet, då han från början är utbildad till att sjunga just detta...

Men snart har vi vår första spelning med honom som sångare, vi gjorde ett mindre gig på en fest på stans rugbyklubb när vi var nästan nystartade, det var okej, alltid skoj att spela internationellt då det var engelsmän på besök på klubben :D

Själva?

Fasen vad fräckt att du också är bassist! Det mest underskattade instrumentet på vår planet, det är ju underbart! man kan göra mängder med det...

Har du provat att dista basen och köra med waowao-pedal samtidigt någongång? Det är hur skönt som helst!

Okej, det hade varit kul att höra något från ditt sidoprojekt någon gång! Alltid kul att visa varandra vad man har gjort! Adda mig på msn om du vill så kan vi skicka låtar till varandra...

Nej vi har ännu inte börjat med spelningar, vi har inte fått någon stadig sångare förrän det senaste och är även lite oroliga för att han ska dra musikalstämpel över bandet, då han från början är utbildad till att sjunga just detta...

Men snart har vi vår första spelning med honom som sångare, vi gjorde ett mindre gig på en fest på stans rugbyklubb när vi var nästan nystartade, det var okej, alltid skoj att spela internationellt då det var engelsmän på besök på klubben :D

Själva?

Visst fasen är det ett underskattat instrument! Alla utom just musiker verkar helt förbise basens betydelse för låtstruktur och hela rytmsektionen i ett band..

Ja, det har jag faktiskt. Har en jäkligt rolig effektpedal hemma som jag gör det allra mesta med..Härligt som fasen, en befriande känsla är det att spela alla möjliga sortes stilar/ljud :D

Ja, det vore jättekul. Dessvärre har vi inte spelat in något än, det är ett ganska nytt projekt, men jag lägger till dig på msn så skickar jag något när jag väl har det. Så länge kan du få skicka lite som ni har spelat in, om du har lust?

Jo, det låter lite problematisk. Alltid jobbigt när en bandmedlem har en så stark och fokuserad musikalisk inriktning, men så länge han är flexibel så är det ju bra.

Njae, vi är väldigt koncentrerade på att knåda ihop tiotalet bra låtar, så vi har en riktigt bra grund att stå på innan vi börjar spela ute för publik. Vi har planerat att börja spela in en demo ganska snart, förhoppningsvis innebär även det en del spelningar :up:

Jo Scissor Sisters hette de som gjorde covern.

Reglen för cover är när en annan grupp än originalet spelar låten. Typ Lenny Pane från Trollhättan som spelar Beatles-covers.

Hmm tycker att en cover skall vara gjord på bandets eget sätt.. å inte försöka låta så likt orginalet som möjligt.. Therions version av Abbas Summer Night city är ett strålande exempel.. :up:

Självklart, en cover som är gjort på samma sätt som orginalet är ju skrttråkig. Ska man göra en cover ska man tillföra något till låten.

Exempel: Imagine, orginal av John Lennon, cover av A Perfect Circle.

Jag kan inte helt hålla med. Var på P-Floyd igår, ett tribute-band till Pink Floyd och deras grej är ju att låta så likt som möjligt och jag som var där kan LOVA att det var så långt från skittråkigt man kan komma! Men om någon vanlig artist skulle göra en cover utan att lägga till sin egna prägel på den så skulle det ju vara rätt tråkigt.

Och på tal om P-Floyd så var det...ruskigt bra. Det finns inte ord för att beskriva hur mäktigt det var. Alla som gillar Pink Floyd måste gå och se dom, det är dagens, månadens och årets tips från farmor_gas. Dom ska spela på Dalhalla vid Rättvik den 25:e och 26:e augusti. Måste man nästan boka biljetterna redan nu om man vill ha bra platser men det kan det vara värt. Tyvärr vet jag inte om jag är hemma då, men det ska jag ta reda på snarast och isf boka mig ett par platser!

Mer information om spelningen i Dalhalla här.

Jag kan inte helt hålla med. Var på P-Floyd igår, ett tribute-band till Pink Floyd och deras grej är ju att låta så likt som möjligt och jag som var där kan LOVA att det var så långt från skittråkigt man kan komma! Men om någon vanlig artist skulle göra en cover utan att lägga till sin egna prägel på den så skulle det ju vara rätt tråkigt.

Då är det ju ett tributeband och inget coverband, har du inte sett rockstar? :)

Edit: Gah!! Det var ju det du skrev, fan va virrig man blir när man inte sover på 35 timmar.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...