Jump to content

Musik

Zoodiack

Vad lyssnar ni helst på av dessa  

153 members have voted

1. 1. Vad lyssnar ni helst på av dessa

• Iron maiden
      27
    • Sting
      6
    • Beatles
      30
    • Elvis
      15
    • J-LO
      6
    • BOB marley
      14
    • Eminem
      17
    • Maria Carey
      4
    • Rolling stones
      20
    • Rollergirl
      7

Rekommenderade inlägg

• Filmstar
Fråga till Czech:

Vad kan du berätta om The Plastic People of the Universe? Är det nåt du lyssnat på, känner till? Är de "hjältar" i Tjeckien eller bortglömda?

Nej, har aldrig hört talas om dem. Men å andra sidan är det sällan jag lyssnar på tjeckisk musik (även om det händer då och då). Kan tyvärr inte hjälpa dig där :(

• Svar 1,6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Alla mina 3 favoritband vann varsin grammy i natt. Så Grattis till dem :up:

System of a Down vann årets bästa hårdrock med låten B.Y.O.B. Slipknot lyckades äntligen vinna en grammy efter att ha varit nominerade 6 år i rad. Man vann i kategorin årets bästa metal med låten Before I Forget. Och trevligt nog lyckades Linkin Park vinna sin andra grammy, den här gången med hjälp av Jay-Z i kategorin bästa rap/sång-samarbete för Numb/Encore.

linkinpark_grammy.jpg

Linkin Park på Grammysgalan

slipknotgrammy.jpg

Slipknot på Grammysgalan

Kvällens största, och enligt många kritiker den mest uppskattade överaskning var att mitt under Linkin Park och Jay-Z:s framträdande av Numb/Encore så kom Paul McCartney in på scen och tillsammans framförde de låten Yesterday.

linkinpark_och_paul.jpg

På den här länken kan man se framträdandet. Det är översta nyheten, bara välj video.

• Filmstar

post-403-1139522390.jpg

Det otroligt sköna bandet Belle and Sebastian som är en liten blandning av indie/alternativ rock-genren har släppt sin nya skiva The Life Pursuit! Lyssnade igenom den igår och det är helt klart bra, dock lite för rockigt för deras stil. Annars brukar deras musik vara en skön luta sig bakåt och njuta-musik, men här hörs gitarrerna mer. Dock är det fortfarande en mycket bra skiva som jag rekommenderar till de som gillar bandet.

Bra låtar på skivan:

- The blues are still blue

- Another Sunny Day

- Sukie in the graveyard

Bra låtar att lyssna på för att lyssna in sig på bandet:

- Step into my office, baby

- I'm a cuckoo

- Dear Catastrophe Waitress

Ändrad av Greenleaf

Puffie: Underbart skönt att Slipknot äntligen är accepterade och har fått sin första grammy! Hoppas det blir mer av den varan i framtiden!

Jädrigt tufft också att Paul McCartney ställde upp och gjorde en nyversion av Yesterday med de gubbarna! Jag älskar ju Beatles så det är grymt kul!

• Filmstar
Fråga till Czech:

Vad kan du berätta om The Plastic People of the Universe? Är det nåt du lyssnat på, känner till? Är de "hjältar" i Tjeckien eller bortglömda?

Nej, har aldrig hört talas om dem. Men å andra sidan är det sällan jag lyssnar på tjeckisk musik (även om det händer då och då). Kan tyvärr inte hjälpa dig där :(

Hmm, nähä, jag trodde "alla" tjecker kände till det här bandet (fråga dina paranteser?). :P När jag läste om dem så verkade det som om de var "världsberömda" i Tjeckien/Slovakien. De blev motarbetade av regimen under 70-talet och förbjöds spela sin musik, osv. Råkade se ett reportage om dem på tv. De fick tydligen låna högtalare av nån känd artist från väst, jag tror det var Lou Reed. Tydligen skrev Václav Havel texter till några av deras låtar.

Sen vill jag tacka farmor_gås för recensionerna av Pink Floyd-skivorna. Själv har jag The Dark Side of the Moon och Wish You Were Here. Ruggigt bra skivor. Har även nån sorts bootleg-skiva kallad nåt i stil med The Azimuth Collector, men det var riktigt kasst ljud på den.

Sen vill jag tacka farmor_gås för recensionerna av Pink Floyd-skivorna. Själv har jag The Dark Side of the Moon och Wish You Were Here. Ruggigt bra skivor. Har även nån sorts bootleg-skiva kallad nåt i stil med The Azimuth Collector, men det var riktigt kasst ljud på den.

Nöjet var på min sida! Har de tre sista skivorna kvar tror jag. Har inte orkat lyssna på dem så mycket för jag tyckte inte dom var lika bra som nogra av de tidigare skivorna men jag ska försöka ta tag i det någon dag.

Skivrecension #1

B0000A5A20.03.MZZZZZZZ.jpg

Band: The 13th Floor Elevator

Skiva: Psychadelic Sounds of the 13th Floor Elevators

År: 1966

För de som inte vet vilka The 13th Floor Elevator är så ska jag ge er lite små fakta innan. Det var ett acidrockband (vilket man kallade band som hade tydliga influenser från droger) från den amerianske södern.

Sångaren och förgrundsgestalten Rocky Erickson är numera galen och har mentala rubbningar, och folk tror att han hade det även när han spelade i detta band.

Detta är bandets debutplatta och enligt mig är det ett av de snyggaste och mest beskrivande omslagen vi någonsin har fått se i rockhistoren.

13th Floor Elevators spelar någon slags form av punkrock, och en tidig sådan då man inte ens visste att punken fanns 1966, och denna platta är fruktansvärt jämn och att välja ut några höjdarspår är svår, men jag ska försöka:

Splash

Roller Coaster

Monkey Island

Skivrecension #2

022407.jpg

Band: ADIEMUS

Skiva: Cantata Mundi

År: 2002

Detta är definitivt inte musik som passar alla, då det är en form av klassisk musik med mycket körer. Inte alls som ERA, utan något helt nytt. Jag tycker musiken är avslappnande till tusen och helt enkelt den bästa körmusiken jag hört sedan ERAS debutplatta.

Hela skivan är uppdelad i olika "Chorales" och "Cantus" men ADIEMUS har valt att ge alla låtar namn också. Just nu sitter jag och lyssnar på Song of Tears, som enligt mig är den bästa låten på skivan.

ADIEMUS är väldigt lugnande musik, och jag tycker det är störtskönt att sitta i en stor mjuk fåtölj, lyssna på dem, dricka the och läsa någon bra bok. Den bästa avslappningen man kan få.

Det bästa är om ni lyssnar på några låtar på internet innan ni köper den här skivan, för den är väldigt originell och passar som sagt verkligen inte alla.

Här är några av de bästa låtarna på skivan, de som jag tycker ni ska prova på.

Song of Tears

Za Ma Ba

Song of the Trinity

Chorale VI

Ohio Payers "Funk on Fire"

(samlingsskiva)

OH är kända för funkaren, men utanför denna krets är det inte många som känner till dessa. På grund av denna anledning är det lite småknepigt att få tag i original skivorna, vilket är synd för de är riktigt riktigt bra med sin lite jazz-inspirerade groove. Men å andra sidan finns ju då denna helt underbara samling att tillgå, tyvärr saknas dock den mer utflippade tiden på Westbound där de bland annat gjorde den helt galna Funky Worm. Här finner vi istället det mer sansade 70-talet där musikaliteten var i centrum.

OHs funk är oftast mer av laidback format, groovet är fast och tydligt men det lämnas utrymme för mycket bra jammande. Inflytandet från Parlament och tidiga Earth Wind & Fire – dvs den gyllene åldern 72-76 - finns där, men det blir aldrig opersonligt. Framför allt är OHs starka förmåga att få in funken i de mer lugna låtarna, detta tackvare en helt fantastisk blåssektion – saxofonen i Sweet Sticky Thing lyfter denna låt till helt oanade höjder.

På denna skiva finns ALLT bra med från denna tid och den slits aldrig ut. Jag har inte träffat någon som inte har gillat denna skiva efter att ha lyssnat på den. Mina personliga favoriter är nämnda Sweet.., Jive Turky, Fire, Angel och Honey. Deras mest kända låt är dock Love Rollercoster som Red Hot gjorde cover på till Beves & Butthead filmen. Ska ni bara ha 5 funkskivor är detta en av dem – de andra 4 kommer.

by the way Pumbaa The 13th Floor Elevator är helt underbara att spela på samma fest som Ohio Players

post-3535-1140610643.jpg

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...