Jump to content

Musik

Zoodiack

Vad lyssnar ni helst på av dessa  

153 members have voted

1. 1. Vad lyssnar ni helst på av dessa

• Iron maiden
      27
    • Sting
      6
    • Beatles
      30
    • Elvis
      15
    • J-LO
      6
    • BOB marley
      14
    • Eminem
      17
    • Maria Carey
      4
    • Rolling stones
      20
    • Rollergirl
      7

Rekommenderade inlägg

• Svar 1,6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skivrecension #3

amadou_mariam_dimanche.jpg

Band: Amadou & Mariam

Skiva: Dimanche à Bamako

År: 2005

Hmm, ja detta är då en Hultsfreds-klar artist, så jag var bara tvungen att ladda... eh... köpa ett album med dem för att lyssna in mig på dem innan det är dags för den småländska festivalen i mitten av juni.

Få trodde nog förrförra året att en av 2005 års största hits skulle heta La Realite och sjungas av två blinda gubbar från Mali, men så blev det och enligt Hultsfreds sida har denna hit i Frankrike blivit större än James Blunt, Green Day, Britney Spears och all annan skit som sänds på radio.

Få grupper blandar lika mycket genrer som Amadou & Mariam. De blandar friskt afrikanska rytmer med reggae, soul, rock och pop. Det blir en härlig och dansant blandning, som jag gärna lyssnar på när jag sitter för mig själv i denna kyliga värld.

Precis som förra skivrecensionen måste jag nämma att detta antagligen inte är något som passar alla, då det är ganska udda musik. Men lev dig in i musiken, sväng dina lurviga medan du lyssnar och helt plötsligt känner du känslan av party i kroppen. Den perfekta partyplattan för folk med udda musiksmak.

De bästa låtarna på skivan och de man antagligen skall inleda ett aktivt Amadou & Mariam-lyssnande är enligt mig:

Le Realité

M' Bifè

Aristiya

Enjoy your listenings!

Iron Maiden till Sverige i november också! Fan va kul! :D

Några här som ska dit?

17 nov. Stockholm

18 nov. Stockholm

20 nov. Göteborg

Ska förmodligen själv dra på nån av Stockholm konserterna, fast bara om det finns nån bussresa dit.

Skulle vilja men jag tror att min kondition sätter emot. Har dock sett dom någrá gånger redan,

• 2 weeks later...

Lustigt att igår frågade nån ny på forumet om en låt från en Almodovar-film och tidigare idag på biblo lånade jag hem CDn med soundtracket.

Hable con Ella (Tala med henne)

Habla.jpg

Väldigt vacker musik av blandat slag: Caetano Veloso, Henry Purcell och Antonio Carlos Jobim t.ex.

Denna vill jag verkligen ha och jag får lust att se om filmen inom en nära framtid, den var en av mina Almodovar favoriter.

Glädjande nyheter för mig och flertalet andra TOOL-fans därute!

Bandet har inte släppt något nytt material sedan Lateralus kom 2001 och verkade som om James Maynard Keenan lämnat TOOL åt A Perfect Circle på heltid, men nu har det släppts nyheter om att en ny skiva är på väg och beräknas att släppas i sommras. Sen spelar dom även på Roskilde i juli för den som är intresserad.

http://www.toolband.com

stone_sour1.jpg

Jag har nu köpt en ny, mycket bra skiva, nämligen Stone Sour - Stone Sour.

Jag köpte special edition versionen, den innehåller förutom de 12 orginal spåren även 5 demo låtar och en dvd med bandets videos. För er som inte vet vilka Sone Sour är så är det ett hårdrocks band med Slipknots sångare Corey Taylor och Slipknot gittaristen James Root i spetsen. Man spelar inte lika hård musik som Slipknot, det är mer åt rock hållet än Metal hållet. Skivan är jäkligt bra och blandar hårda låtar (Get Inside, Cold Reader) med lugna och underbara låtar där Cory Taylor verkligen visar att han kan mer än att skrika, låten Bother är ett mkt bra exempel på detta.

Jag ser helt klart framemot deras andra album som de håller på att spela in just nu och jag hoppas verkligen att de kommer till Hultsfred i sommar.

stone_sour.jpg

01: Get Inside

02: Orchids

03: Cold Reader

04: Blotter

05: Choose

06: Monolith

07: Inhale

08: Bother

09: Blue Study

10: Take A Number

11: Idle Hands

12: Tumult

13: Omega

14: Rules Of Evidence

15: The Wicked

16: Inside The Cynic

17: Kill Everybody

18: Road Hogs

jag fattar inte att jag missat Green Day. köpte deras "American Idiot" för ett bra tag sen, men nu äntligen fattat hur coolt skönt de e att lyssna på dom. ska köpa in mig på deras plattor när tillfälle ges...

skate punk rockar skönt nästan alltid!

Green Day

Hmmm... är verkligen Green Day skatepunk Lestat? Som gammal i gemet skulle jag inte vilja påstå det, men det är ju som med alla andra genrer. Vad man tolkar det som. Personligen tycker jag att Lag Wagon, Pennywise, tidiga Bad religion och tidiga Offspring är mer SkatePunk, Green Day är mer Punkrock. Borde hamna i facket tillsammans med Alkaline Trio och Social Distorion enligt mig. Kanske lite Jimmy Eat World över det oxå.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...