Jump to content

Filmförväntningar

Jojje

Rekommenderade inlägg

• Filmstar

Jag lär mig aldrig! Vad då? Jo, att inte ha för höga förväntningar.

De bästa filmupplevelserna får jag nästan uteslutande när jag bestämmer mig för att se en film som jag inte vet så mycket om, inte har några egentliga förväntningar på, och inte har sett femtielva trailers för. Filmen är för mig då ett blankt oskrivet blad när jag går in salongen. När jag kommer ut efter filmen har detta oskrivna blad förvandlats till en skön filmupplevelse. Så har det känts för mig efter filmer som t ex Magnolia, Festen och nu senast The Ring. Det är bl a därför jag älskar att se film på filmfestival. Du ögnar igenom programmet, väljer snabbt ut några filmer som du oftast inte vet ett dugg om. Du går förstås på en del nitar, men ibland hittar du en pärla, och det gör det hela värt det. När man vet för mycket om en film, så är det ofrånkomligt att bygga upp en bild av vad man ska se. Det oskrivna bladet är alltså fullt med klotter redan innan. När sen inte filmen motsvarar vad man förväntar sig så blir man lätt besviken.

Men, nu är det fan i mig slut på att hitta massor av information om en kommande film, kolla in alla trailers man får tag på, analysera sönder den innan ens inspelningen är slut, osv. (OK, jag tror inte på det själv, men man kan ju försöka i alla fall...). Nu är det exempelvis slutläst om de nya Matrix-filmerna. Inga fler intervjuer med nån producent som berättar vad vi har att vänta oss, vilka makalösa actionsekvenser som kommer höja ribban för kommande filmer, osv.

Samtidigt är jag ju filmintresserad (duh, vilken överraskning) så det går ju nästan inte att låta bli att läsa om kommande filmer, titta på trailers, osv. Idag såg jag Far from Heaven (bra film!) och innan filmen var det en trailer för Timmarna, som jag ser fram emot. Jag blundade under hela trailern och när den pågått i flera minuter (timmar kändes det som, den var alldeles för lång) hörde jag några bredvid som sa "Nu har vi snart sett hela filmen" och det stämde. Nä, blä för långa trailers. Här kommer en halsduk väl till pass. Inte under The Ring, *A n n a* och *Éowyn*, he he. :)

Instämmer delvis. En filmupplevelse blir bättre när man inte har sett så mycket trailers och intervjuer före.

Fight Club var en sån som jag inte hade några förväntningar på och som verkligen tog mig med storm.

Men jag är svag och kommer emot min egen vilja att se trailers för både RotK(som jag dessutom läst så jag vet hur den slutar) och matrix-filmerna.

Jag har egentligen aldrig några förväntningar för jag missar alla trailers och har egentligen ingen stor koll på nya filmer (när det gäller hur de ser ut, vet ofta vad de handlar om). Bor ju i skogen så man är lite undanskymd här ifrån den riktiga världen.

Den enda film jag egentligen blivit besviken på efter höga förväntningar är Once upon a time in america som inte var så bra som jag trodde den skulle vara.

Kan inte säga att jag är "Förstörd" av trailerträsket ännu och jag läser oftast inte långa artiklar om filmer jag nte sett (såvida jag inte ska köpa dem)

• Moderator

Ser aldrig trailers för filmer jag verkligen vill se. Jag läser heller aldrig handlingen om filmen i recensionerna. Det är tur att jag känner till historien i Sagan om Ringen så det inte gör nåt om jag får handlingen avslöjad.

Jag håller med helt, Jojje, de största filmupplevelserna får man av filmern man nästan aldrig hört talas som innan man ser dem.

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

• Filmstar

Jag håller med, speciellt om jag vet att jag verkligen vill se en film som

jag tror mycket på. Då vill jag absolut inte höra något, läsa något eller

se något om filmen. Detta var fallet med bl.a. Memento som jag

hittade på IMDb när den kom i USA. Jag såg enorm potential i filmen,

men visste inte mycket mer än att det handla om en man med dåligt

minne eller liknande. Filmen var en wow film när jag såg den på bio

första gången och det var mycket pga att jag inte visste något om den,

men jag hade ganska höga förväntningar.

En annan film jag hittade på samma sätt (IMDb) utan att hört talas om

innan var Mulholland Drive som jag och en kompis gick och såg när vi

var i Prag (där kom den ett halvår innan den kom till Sverige) och jag

visste absolut inget om den, inget om handlingen ens...inte ens att det

var David Lynch ! Jag var SÅ (och är) imponerad, det var vi båda...

The Ring hade jag sett de första 30-40 minuterna på på datorn,

men med dålig kvalité och till slut dåligt ljud och ännu sämre bild, så jag

stängde av...Som tur är gjorde det inget, för när jag såg den på bio var

det massor av saker jag hade missat med den dåliga kvalité den hade

på datorn...Jag blev väldigt imponerad, trots att jag sett mycket, men

inte en trailer...såna förstör oerhört mycket !

Så precis som Jojje brukar jag titta bort, hålla för öronen, prata

med en kompis och liknande när det är en trailer på bio för en film jag

vill se och inte vill veta något om. En trailer jag gillade skarpt var den

för 28 Days Later (iaf den jag såg på bio). Det enda man fick se var en svart bild, lite text med typ "28 Days Later" och så kom det

en snabb bild som man inte hann uppfatta, och så ett par gånger till

och sen "Kommer snart"...Då blir man ju intresserad...och filmen var bra.

Jag hade nog aldrig sett filmen om jag inte sett just den trailern !

Men jag hatar när man får se scener som avslöjar hela filmen...

Så jag brukar inte ha förväntningar, inte nu för tiden iaf och jag håller

med om att det är bäst att försöka undvika det mesta...

• 2 weeks later...

När jag läser rubriken tänker jag mest på publikhajpade filmer.

För vad de lokala tidningskritikerna säger i tidningar de slutade jag lyssna på för länge sen.

Men stora massor av folk som hyllar en film det är svårt det, för massor av folk har oftast dålig smak. Men om vettigt folk hajpar en film då jäklar.

Efter att ha sett Tillsammans så fattade jag ärligt talat inte vad den stora fussen var om. Den var inte dålig, men det var inte en av de bästa filmern jag sett som bara berörde mig till tusen direkt.

De personer som gått på Sthlms filmfestival bör ha upplevt den totala negativa sidan av förväntingar. Jag var på mitt första besök på festivalen förra året och jag gick rakt i den kletiga fällan.

Deras informationstidning om filmerna måste juh vara direktkopplad med skärselden. Wow tänker man, vad många häftiga filmer, oj den låter verkligen bra och oj oj den får jag inte missa.

Efter att ha smärtsamt klippt ner min lista till en resonlig budget gick man på sina filmer... och efter 3-4 filmer fick jag kallduschen tror jag.

Demonlover.

Hade beskrivits som en supersnygg It-thriller... med magiska kameraåkning genom regniga parisgator och sedan estetiskt klippt till hentaifilmer(japanskt tecknat sex(iförsig betyder hentai något annat men.. hm)).

Filmen var den värsta smeten jag lurats på på länge. Det var 14-15 på dagen och jag höll fasiken på att somna i biostolen. Det hände inte ett skit och filmen såg ut att vara filmad med hemvideokamera. Det tog över en timme innan "kameraåkningarna i paris" dök upp... ahhh shiiet.

Kan babbla på i evigheter, filmen sög helt enkelt. Verkligen truely dålig, jag är väldigt reserverad för att säga att filmer är riktigt dålig, brukar leta efter saker som faktiskt är bra i filmer och hålla dom vid det. Men inte här.

Hörde förövrigt förra veckan efter att ha pratat med någon som hade en kompis som skrev sådanadär beskrivningar... och han sa att de flesta inte ens ser filmerna.. de bara skriver. Möjligen letar lite fakta på internet.

:blink: <-- dreyfus

Annars tycker jag personligen att trailers är väldigt roliga. En äkta stereotyp amerikansk trailer är juh så underhållande som det kan bli innan en biofilm.

-this summer...

Bwaam

-something eeeviil has arisen...

bwwwaaam!

-and its...

bwuum!

-your neighbooor!!

BWASJKSAJSDKK!!

-Ahhhhh!! Noooo *SLAsh* *swoOOSH! Blood!! argggh!!

....................................

....................................

-coming to your theather this summar

• Filmstar

Håller med. Såg också Demonlover på Sthlm Filmfestival. Den lät ju så bra... men men... Hörde nån i salongen som efter visningen sa att det kändes som regissören försökt göra en David Lynch-film men misslyckats kapital. Den beskrivningen stämmer rätt så bra. Den var usel.

Den film som överraskade mig mest på festivalen var Carnages. Det gjorde att man glömde bottennappet med Demonlover rätt snabbt.

Nej... festivalstidningarnas filmbeskrivningar är inte särskilt tillförlitliga vad gäller hur bra filmerna är har man lärt sig. Men jag tror nog ändå att personerna som skriver om filmerna i dessa tidningar har sett filmerna. Det brukar ju oftast vara de som valt ut filmerna som skriver om filmerna, tex festivalchefen. Iallafall är det så i Umeå och Göteborg (Jannike Åhlund, Gunnar Bergdahl tex).

Angående Carnages så tyckte jag också den var bra men mina kompisar som jag släpade med till den filmen häcklar mig fortfarande för "den där sega tjurfilmen"... :D

• Filmstar
Angående Carnages så tyckte jag också den var bra men mina kompisar som jag släpade med till den filmen häcklar mig fortfarande för "den där sega tjurfilmen"...

He, he, jag känner igen mig. :) Det värsta är när "häcklingarna" påbörjas redan inne i salongen medan filmen visas. Därför går jag ofta ensam på den här typen av fimer som jag vet att mina Rush Hour 2-kompisar sågar efter 10 min.

Rosens namn gillar jag också.

Salvatore: "Penitenziagite! Watch out for the draco who cometh in futurum to gnaw on your anima! La mort e supremos! You contemplata me apocalypsum, eh? La bas! Nous avon il diabolo! Ugly cum Salvatore, eh? My little brother! Penitenziagite!"

William explains to an incredulous Adso: "He speaks in all languages - and none"

Ändrad av Jojje

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...