Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Recommended Posts

Martin (1977)

Spenderade natten med Martin, George A. Romeros kultklassiker till tonårsvampyrfilm han gjorde i samband med Dawn of the dead vilket märks då budgeten inte är den bästa vilket är synligt. John Amplas som gör din debutroll som den karaktäristiska trubbliga och ångestfyllda tonåringen Martin är en något psykotisk karikatyr som lever ett vanligt medelklassliv hos sin "kusin" i Pittsbourgh, där hans nuvaranda fantasier om att han är en vampyr fortgår i allt snabbare takt med att hans fantasier tar sig form av att släktingen han bor hos är en vampyrdödare. Flummigt? Något ja, men ändå riktigt bra bitvis i sitt formande i manus och med Amplas som Martin gör en spektakulär roll som en ensam och utsatt personlighet med psykiska problem medans man som publik ser han som en vilsen själ som tar sig an mord för att liva upp tillvaron och såklart dricka offrens blod. I allt detta virrvar dyker det upp snygga svartvita arty installationer i vissa av scenerna som formar och symboliserar Martins verklighet som egentligen är en enda stor påhittad fantasi. Sen vad som döljer sig under ytan i Romeros andra film av flera är en sorgligt sargad och tråkigt nog bortkommen film om utanförskap och ensamhet som inte känns sådär riktigt placerat i en vampyrfilm som ändå går hem, trots allt.

+3/5

• Replies 18.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

shoottokillwk3.jpg

Shoot to Kill

Produktionsår: 1988

Genre: Action / Thriller

Regi: Roger Spottiswoode

Skådespelare: Sidney Poitier, Tom Berenger, Kirstie Alley, Clancy Brown, Richard Masur

Handling: Två män förbereder sig för att ta upp jakten på en hänsynslös mördare som flytt ut i den ödsliga vildmark som skiljer USA från Canada. Den ene är FBI-agenten Stanton (Poitier) som kommer att gå långt, mycket långt utöver sina befogenheter för att försöka gripa den efterspanade. Den andre är Jonathan Knox (Berenger), en erfaren vägvisare, som nekar att släpa med sig en storstadssnut som han påstår grips av panik när han ser tre träd och två buskar på en gång. Men Stanton envisas och tillsammans ger de sig av, den ene för att utkräva hämnd... den andre för att rädda den kvinna han älskar.

shoottokill1za4.jpg

Omdöme: En 80-tals action/thriller jag haft ögon på länge innan jag tillslut köpte den härom dagen. Roger Spottiswoode (mer känd som regissör till Bond rullen Tomorrow never dies) har här gjort en mycket tät och intensiv action som håller hög klass. Faktiskt blev jag glatt överraskad att den höll så bra klass. Action scenerna är på många håll mycket realistiska, tänker mest på en scen där Berenger håller på att ramla ner för ett stup och Poitier blir tvungen att dra upp honom. Annars är det Berenger som regerar i skogen och det är Poitier som går runt och irrar. Handlingen är mycket simpel, men vad gör det? - Ingenting, då den håller ett så högt fartfyllt tempo och det är spänning från första början till slut.

Mördaren de jagar är mer smart än den gamla vanliga filmskurken. Det är faktiskt så att man först efter att halva filmen har gått som man vet och får se hur han ser ut. Det här är något som ställer till det för Poitier i början av filmen och han har inget annat att gå på och chansar på att jaga en man som sägs ha följt med en grupp fiskare i bergen.

shoottokill2yn7.jpg

Sidney Poitier och Tom Berenger har verkligen fått till ett härligt samspel här. Omaka Par? Javisst! Den ena är en riktig skogsmulle som lever i vildmarken och avskyr folk från storstaden. Den andra är en riktig stadsmänniska som säkert inte varit utanför stadens gränser, iaf har han inte varit i närheten av de han får uppleva här. Faktiskt bjuder den här filmen på en hel del humor också. Och det mesta från Poitier! T.ex en scen där de möter en björn i skogen som Poitier lyckas skrämma iväg genom att göra en massa konstiga ljud.

Det här var verkligen en film i min smak! Tycker den delvis påminner om Midnight Run som jag blev väldigt sugen på att se om nu. På minus sidan kan jag tillägga att jag tycker det blev en anning för utdraget tillslut och man kunde säkert ha fått till en lite bättre avslutning. Men jag är helt nöjd som det är nu med. Kirstie Alley var en riktig irriterande typ med, synd att hon fick så mycket utrymme.

Betyg som helhet: 4- /5

Imdb rating: 6,5

• Filmstar

Donnie Darko: Såg också remaken från 1998 (gick på många filmer när jag pluggade i England -98). Men vill se originalet och har haft den hemma en längre tid. Synd att jag inte kunde se den när den gick på TV, men nu har jag blivit än mer inställd på att se den och andra filmer av David Lean.

Rakii: Har haft Martin en längre tid, men aldrig blivit av att jag sett den. Verkar intressant.

Spicoli: Gillar också Shoot to Kill som är en bra äventyrs/action-film som utspelar sig ute i vildmarken. Tycker också att Kirstie Alley är jobbig och får för mycket utrymme. Dock måste sägas att den inte kommer i närheten av Midnight Run (enligt mig) som är underbar på alla sätt och vis och får en femma !

• Filmstar

post-462-1193949364.jpg

Titel: Welt am Draht

Genre: Drama/Sci-Fi/Kriminalare

Land: Västtyskland

År: 1973

Regi: Rainer Werner Fassbinder

I rollerna: Klaus Löwitsch, Barbara Valentin, Mascha Rabben, Ulli Lommel

Handling: Bygger på en bok av Daniel F. Galouye. I projektet under namnet "Simulacron" har man lyckats skapa en totalt verklighetstrogen simulation. Plötsligt dör projektets ledare Henry Vollmer, alltmedan hans efterträdare Fred Stiller börjar uppleva underliga fenomen. Hans gode vän Guenther Lause försvinner spårlöst mitt under en konversation och en vecka senare är det inte någon som ens känner igen namnet. Fred börjar undersöka dessa underliga händelser för att hitta sanningen...

Omdöme: Denna västtyska kultfilm av Rainer Werner Fassbinder (min första film av denna hyllade regissör för övrigt) är väldigt svår att få tag på och har främst visats på tysk tv genom åren. Man har också kallat det för en föregångare till The Matrix. Nu är det kanske lite väl att jämföra dessa två då det inte förekommer några specialeffekter i denna film. Däremot är det historierna som man ser likheter mellan. Det är en komplex story som kräver att man är koncentrerad rakt igenom, vilket inte är allt för lätt när man bjuds på en hel del prat (på tyska) där man förklarar och introducerar olika karaktärer i 200 minuter.

post-462-1193950093.jpg

Filmen är gjord för TV i två delar. När man kommer till slutet av första delen har man byggt upp en mystik som gör att man vill se vidare och se vart det ska leda. Man har likt 2001 i princip bara använt sig av klassisk musik vilket gör att det blir mer tidslöst. Tyvärr tycker jag inte det passar för det mesta och man har musiken i bakgrunden lite för ofta istället för att välja rätt scener och platser. Och den "spännande" och stämningshöjande musiken håller inte riktigt måttet vilket inte hjälper. Jag hade förväntat mig en bättre film, det sticker jag inte under stolen med. Trots det finns det positiva saker i filmen, som t.ex. fotot. Det är inte jättesnyggt, men det är flera smarta vinklar och framförallt har man använt sig av speglar oerhört mycket. Skådespeleriet måste också nämnas där Klaus Löwitsch i huvudrollen sköter sig bäst. Gör sig nog bäst som bok, något som hade varit väldigt spännande att läsa.

4 - Skådespelare

3 - Handling

3 - Känsla

2 - Musik

4 - Foto

--------------

16 - Totalt

Betyg: 3/5

IMDb: 8.5

Rakii: Har haft Martin en längre tid, men aldrig blivit av att jag sett den. Verkar intressant.

Borde du göra, en ytterst annorlunda och bra skildring av psykisk sjukdom såväl som en fin vampyrfilm utöver det vanliga, ska bli kul att höra dina åsikter efter du sett den.

• Filmstar

post-462-1193991655.jpg

Titel: King of California

Genre: Drama/Komedi

Land: USA

År: 2007

Regi: Mike Cahill

I rollerna: Evan Rachel Wood, Michael Douglas, Willis Burke II, Anna Khaja

Handling: Pappa har precis återvänt hem efter att ha vårdats på ett sinnessjukhus. Men han är långt ifrån frisk och det får hans snart 17-åriga dotter erfara. Hon dras mot sin vilja in i faderns långa räcka av galna infall och jakten på en guldskatt nedgrävd av spanska missionärer i Kalifornien.

Omdöme: Denna lilla film fick jag upp ögonen för då Stockholm Filmfestival ska visa den. Tog mig en titt på trailern och gillade det jag såg. Filmen är regidebut för Mike Cahill (som även skrivit manuset) och han har gjort ett kap i sina två huvudrollsinnehavare Evan Rachel Wood och Michael Douglas. De har bra kemi mellan varann och klarar båda av att bära filmen på egen hand när det behövs. Evan Rachel Wood har jag tidigare sett i bl.a. Tretton och The Upside of Anger, men här har hon en lite annorlunda roll där hon har varit tvungen att växa upp snabbt och ta hand om sig själv i ung ålder. Och hon gör det mycket bra.

post-462-1193992275.jpg

Michael Douglas å andra sidan gör en av sina starkare roller på flera flera år. Och det är förfriskande att se honom i en sån här roll där han får spela komiskt istället för råallvarlig som man annars är van vid att se honom. I flera scener ser han verkligen ut som en galning med sina vidöppna ögon. Filmen i sig är lite av en roadmovie där de två ger sig ut på ett äventyr som pappa Charlie dragit med sin dotter Miranda på. Och även om Charlie har en skruv lös, hoppas man in i det sista att han ska ha rätt. Avslutningen på filmen var kanske inte klockren, men helhetskänslan var en feelgood-film med både humor och värme. Kanske att det kunde varit ännu mer humor i filmen, men den har definitivt sina ögonblick och det vore kul om Michael Douglas fick en Oscarsnominering.

5 - Skådespelare

3 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

3 - Foto

--------------

17 - Totalt

Betyg: +3/5 alt. -4/5

IMDb: 7.3

• Filmstar

Har sett Hotel Chevalier, en kortfilm på 13 minuter av Wes Anderson som ska vara någon slags förfilm till The Darjeeling Limited där man introduceras en av karaktärerna från långfilmen, Jack. Kortfilmen har Jason Schwartzman och Natalie Portman i rollerna och det finns egentligen inte så mycket att säga om filmen. De två passar bra ihop och det hade varit intressant att se dem tillsammans i en långfilm. Men här hinner det inte hända så mycket mer än att de träffas i ett hotellrum. Tyckte inte den gav så mycket så det fick bli +2/5 i betyg.

hellinthepacificsy2.jpg

Duell i Söderhavet

Orginaltitel: Hell in the Pacific

Produktionsår: 1968

Genre: Krigsdrama

Regi: John Boorman

Skådespelare: Lee Marvin, Toshiro Mifune

Handling: En nedskjuten amerikansk pilot hittar en liten obebodd ö där han hoppas på att hitta förnödenheter. Snart upptäcker han att han inte är ensam; en japansk officer är även han strandsatt på ön. Klarar de av att samarbeta för sin överlevnad?

Omdöme: Två av filmhistoriens hårdaste skådespelare möts här i ett andra världskrigs drama där båda är strandsatta på en obebodd ö. Man får inte veta mycket alls hur dom kommit dit, Marvin som är pilot fick sitt plan nerskjutet får man veta men hur Mifune kom dit har man ingen anning om. Nu hade jag sett den här en gång tidigare och visste hur filmen kom att utveckla sig så det var bara att koppla av och inte tänka för mycket på vissa saker. Jag gillade den här filmen första gången jag såg den och det gjorde jag nu också. Boorman är en skicklig regissör som gjort flera filmer som jag gillar väldigt mycket (t.ex Den sista färden, Hope and Glory) och får oftast ut max av sina skådespelare. Det är verkligen en fröjd att se Marvin och Mifune mot varanda. De råkar på varandra rätt snart och man får direkt klart för sig att det kommer bli en kamp mellan de två. Det är ju såklart självklart då de bådas länder var i krig med varandra och så kan de inte förstå varandra ett dugg. Men allra mest handlar det om överlevnad.

hellinthepacific1gt7.gif

Jag kan tycka att filmen blir lite för enformig ibland och jag tycker Boorman kunde gjort något mer oväntat. Det hade givit filmen ännu ett steg i rätt riktning. Lite spänning saknar jag även ibland och det kunde man enkelt fått till genom att ändra en del scener. Men på det stora hela är det här en film jag gillar mycket. Och det är tack vare Marvin och Mifune som presterar på topp nivå rakt igenom. Jag har sett att på olika sidor diskuteras det om slutet som kommer ganska plötsligt (det gjorde det även för mig första gången) och man tycker helt olika. Jag vet inte själv vad jag ska tycka, tycker både att det är passande men samtidigt skulle jag vilja se mer och det hade kunnat få en annan lösning. Efter en andra titt får filmen nu ett lite svagare betyg.

Betyg som helhet: 4- /5

Imdb rating:7,3

intothenightum8.jpg

Trassel i Natten

Orginaltitel: Into the night

Produktionsår: 1985

Genre: Action / Komedi

Regi: John Landis

Skådespelare: Jeff Goldblum, Michelle Pfeiffer, Bruce McGill, Dan Aykroyd, Stacey Pickren, David Bowie, Richard Farnsworth

Handling: När två främlingar av en slump blir inblandade i en internationell härva i nattens Los Angeles kan vad som helst hända. Ed Orkin (Jeff Goldblum) lider av sömnlöshet, har en otrogen fru och ett tråkigt jobb. Hans utsikter för lite spänning i tillvaron ser hopplösa ut, när den mystiske blondinen Diana (Michelle Pfeiffer) plötsligt hamnar på hans motorhuv. Ed kastas in i en äventyrlig romans när Diana drar in honom i en uppsluppen och mordisk jakt där belöningen antingen är död eller pengar.

intothenight1bp4.jpg

Omdöme: Såg denna till stor del för att det är John Landis som regisserat samt såklart att det verkade som en skön 80-tals rulle. Landis gjorde ju en hel sköna rullar under 80-talet så som Blues Brothers, Ombytta Roller, En amerikansk varulv i London, En Prins i New York osv.

Går direkt på sak och säger att den här funkade inte alls för mig. Och det var oväntat, jag hade förväntat mig en riktigt skön avslappnad action komedi. Men filmen saknar mycket både action och komedi väg. Jeff Goldblum är verkligen tråkig i sin roll och kommer endast med ett fåtal sköna kommentarer. Michelle Pfeiffer gör inget större väsen av sig heller. Man sitter och väntar i hela filmen på det ska ta fart och man ska få till en härlig typisk 80-tals stämning. Dock så lyfte BB Kings låt "Into the night" det hela en anning och varenda gång den spelades så blev det helt plötsligt lite fart.

Jag vill inte vara för hård nu i min bedömning. Men när man vet vad Landis kan så hade jag förväntat lite mer. Filmen är godkänd och visst finns det ett fåtal riktigt sköna scener. Bland annat med David Bowie som en riktigt sliskig skurk som trycker i sin pistol i Goldblums mun. Sen är det även roligt att se så många olika regissörer med i små bi-roller t.ex David Cronenberg, Lawrence Kasdan, Jonathan Demme och Landis själv som spelar en i muslim gänget som är efter Goldblum och Pfeiffer.

Betyg som helhet: 3 /5

Imdb rating: 6,3

• Filmstar

Spicoli: Duell i Söderhavet såg jag för över fyra år sen och jag skulle gärna se om den. Just slutet sitter ju dock kvar och det fungerar nog bäst första gången man ser den. Då visste jag inte att den skulle ha ett speciellt slut, så jag blev klart överraskad och fick se om det två gånger till. Bra skådespel av de två och bra att de inte kan varandras språk. Gav den 4/5 när jag såg den och som sagt tror jag den fungerar bäst första gången man ser den.

Czech: Ja, det kan nog säkert vara som du säger att den funkar bäst första gången man ser den. Jag gav också den en 4/5 första gången. Nu andra gången visste jag hur allt skulle gå och det kanske var just det som gjorde att inte kände lika starkt för den nu som då.

Edit: Blev väldigt sugen på King of California nu efter ditt positiva omdöme. Gillar ju Michael Douglas mycket så förhoppningsvis borde jag gilla den.

• Filmstar

Bloody Sunday (2002)

Oj, vilken annorlunda film jämfört med Lynchs senaste Inland Empire, som var den film jag såg innan Paul Greengrass skildring av det som kom att kallas Den Blodiga Söndagen/Bloody Sunday i Derry (Nordirland). I Bloody Sunday är skräcken så mycket mer konkret än i den psykedeliska Inland Empire. Greengrass använder givetvis handhållen kamera för att få den där dokumentära realistiska känslan. Hela det olyckliga förloppet känns nästan skildrat i realtid och det känns som om man själv är där. James Nesbitt är suverän som politikern som försöker anordna den fredliga marschen. Han far runt som en skållad råtta och hans entusiasm inför marschen känns på riktigt. Liksom hans desperation under marschen och sorg efteråt.

post-22-1194021730.jpg post-22-1194021736.jpg

Precis som i Greengrass nerviga skildring i United 93 så är känslan av en kommande och oundviklig katastrof påtaglig. Nånstans känns filmen lite vinklad kanske. Engelsmännen framstår nästan enbart som onda despoter även om Greengrass lyfter fram några undantag. Nu ska dock sägas att jag inte har full koll på vad som verkligen hände och hela historiken bakom. Frågan är om nån har det? Faktum är i alla fall att det inte gjorde situationen bättre, vilket var engelsmännens tanke, utan IRA kunde glädja sig åt nya och arga rekryter villiga att ta till våld mot engelsmännen.

4-/5

PS. Nåt jag inte visste var att det finns en annan Blodig Söndag, nämligen från den ryska historien. År 1905 massakrerades flera hundra fredliga demonstranter av tsarens soldater St. Petersburg. Lite mer research visade att det tydligen finns ett antal fler blodiga söndagar genom historien...

PS. Nåt jag inte visste var att det finns en annan Blodig Söndag, nämligen från den ryska historien. År 1905 massakrerades flera hundra fredliga demonstranter av tsarens soldater St. Petersburg. Lite mer research visade att det tydligen finns ett antal fler blodiga söndagar genom historien...

Jag har ett stort intresse för IRA och den Nordirländska kampen. Har även rest runt i Michael Collins fotspår på öarna, en film som rekommenderas om du inte redan sett den. Liam Neeson gör rollen ypperligt och det är en bra historisk inblick. Känslan när du går runt i 'Free Derry' är enorm eftersom du vet vad de fått genomlida på grund av Engelsmännen. Bloody Sunday är även den riktigt bra, skulle ge den 4/5.

Bloody Sunday väcker minnen hos mig, var nämligen nere och såg den på Berlins Filmfestival med vår klass, tyvärr var ju samtliga elever otroligt bakis när det var dags att gå på filmfestival och jag tror vi var 3-4 personer av 50 som såg filmen, resten satt och sov i salongen. Jag gillade också den skarpt och gav den 4/5 i betyg. Blev nästan lite sugen på att se om den nu.

Czech// Får man fråga var du hittade den filmen, har nämligen själv letat runt efter den utan framgång?

• Filmstar

Plox: Vilken menade du ? Welt am Draht eller King of California ? Iofs hittade jag båda på samma ställe, i internetvärlden. Eller var det Duell i Söderhavet kanske ? Den har jag på DVD, så den bör finnas lite överallt.