Jump to content

VM 2010


Tjalan

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Oj vad tyskarna kommer att köra över även Spanien, Tyskland känns som givna och minst sagt värdiga slutsegrare.

Inget är säkert, allt kan hända. Men jag håller med, de är de värdiga mästarna så som de spelat. Detta har de byggt i fyra års tid sen hemma-VM och det är otroligt kul att de fortsatt med samma roliga offensiva spel och även fått in nytt blod som höjt laget ett snäpp. Men Spanien är Europamästare och "laget att slå" så det blir säkert en tuff match.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Undrar om Mesut Özil ens fått spela om Ballack inte varit skadad?

Konkurrerar väl knappast om samma position. Hade nog varit Khedira som fått kliva åt sidan.

 

Har missat brutalt mycket fotboll under P&L. Såg lite åttondelsfinaler här och var och något man blir lite lack över är att Puyol inte kan gå och hänga ett självmål och skicka ut Spanien. Hade kollapsat av garv.

 

Kvartsfinaler då. Holland-Brasilien såg jag inte första halvlek på, men i andra är det ju Holland som har taktpinnen i princip hela tiden. Brasilien sticker väl upp men det kändes som att Sneijder trummade igång. Visste dock inte att han överhuvudtaget kunde nicka. Brasilien ska ju f.ö. ha två röda, när Bastos, med gult kort, kapar sönder Robben. Melos var solklar. Grymt att han bara kutar av dock istället för att stå och gnälla som en liten bitch.

 

Uruguay-Ghana jagade jag som en jävla tok. Hittade ett camp under förlängningen och lyssnade på matchen där. Det var helt sinnesjukt. Från att ha varit typ fem stycken som lyssnade när andra förlängningshalvleken började så var det säkert 25-30 när det var dags för straffar. Rätt trevligt. Nice av Abreu att chippa in den avgörande bollen. Enkel matematik går även att använda för varför det var Uruguayo som gick vidare. Sebastian Egurens speltid i VM = 3 min. Derek Boatengs = 0 min. 3-0. Boom.

 

Såg f.ö. att det diskuterades i tråden att det helt plötsligt diskuterades att straff och rött kort är för LÖST när någon handsar på mållinjen, medan det annars brukar gnällas på att det straffet är för hårt. Bara för att Suarez är smart nog att inse att det är viktigt att han gör en keeper och tar den, och att det röda inte kommer att spela någon större roll i den här matchen så kan det ju inte var ett för löst straff. Det är ruggigt osportsligt men finns inte en jävel härinne, eller någonstans, som hade gjort annorlunda.

 

Hoppas Uruguayo tar hem hela skiten nu. Av de lagen som är kvar är det i och för sig bara Spanien som inte får vinna, resten är riktigt trevliga.

 

Tyskland-Argentina var den enda hela kvartsfinalen jag såg. Tänker låta extremt besserwisserig nu men har hävdat hela tiden att så fort Argentina stöter på ett ordentligt organiserat lag så kommer de att få stryk. Inspiration och motivation kan bara ta dig till en viss gräns. Tyskland är så fruktansvärt jävla imponerande. Man har fortfarande det där sjukt hårt indrillade försvarsspelet i ryggmärgen och man spelar så jävla bra defensivt spel. Messi hade inte ett enda rätt. Han drog en, då kom nästa, tog han sig förbi den också så kom nästa eller den andra tillbaka. Då blev han frustrerad och började skjuta från 30 meter också.

 

Där har vi även ett av de största problemen med Messi - han är jävligt självisk. Det är jävligt ofta som allt ska göras på egen hand.

 

Klose och Müller var så förbannat duktiga. Müller är helt sjukt bra och leder liksom poängligan. Helt otroligt bra. Özil var desto anonymare och tycker att Podolski var ungefär som mot Serbien och bara sköt utan tanke hela tiden. Ja, vi vet att du kan sparka som en jävla häst men det ger dig inte rätten att försöka varje gång.

Även Bastian Schweinsteiger måste lyftas fram. Utan tvekan en av världens allra bästa mittfältsankare. Förunderlig utveckling, även om han visade yttertakterna idag när han drog tre argentinare och hittade Friedrich.

 

Spanien-Paraguay såg jag ungefär en kvart av innan teven la av. P&L hade vansinnigt dålig respekt mot fotbollstittare. Det fanns tre ställen man kunde se kvällsmatchen på båda dagarna. Under Spanien-Paraguay så var en tv trasig, en tv hade inte SVT (de stirrade på kontrollen i ungefär en kvart innan de gick därifrån... service!) och den tredje teven, vars skärm var vågig (något som de inte fixade), pajade ungefär en femma före andra halvlek.

 

EDIT: David Villa, vilken jävla lirare.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Ja, det blev väl ingen vacker match att skåda igår. Jag har beskyllt England för att spela tråkig sparka-och-spring-fotboll, men Holländarna är inte mycket bättre, förutom att de inte slår långbollar, och att de faktiskt spelar bättre. Deras fysiska, tunga spel med ångvältarna på mittfältet och sina svårfångade anfallare blev i längden för mycket för det lättare Uruguay. Uruguay stod emot bra länge, men deras aggresiva spel, med hög press och snabba omställningar är ett jobbigt spelsätt och de orkade inte hela vägen.

Holland var det bättre laget sett till hela matchen (såg dock inte första femton), men i början på andra halvlek gjorde de samma misstag som Ghana, de lät Uruguay få initiativet och det straffade sig snabbt. Efter det tog Holländrna tillbaka matchen och var sedan relativt ohotade, ja förutom slarvet på övertid då de släppte in ett mål till. Synd bara att de filmer lite för ofta, jag gillar det inte! Visst filmade Uruguay också, fast mest för att få straff eller bra frisparkslägen. Holländarna filmade över hela planen.

 

Skönt att lite "rättvisa" skipades, Uruguay skulle inte ha varit i semi alls, det var Kingsons målvaktsmiss och Suarez fusk som tog dem, istället för Ghana dit.

Van Persie var inget vidare igår heller, men honom i form skulle Holland bli ännu bättre. Robben är en fröjd att se, Sneijder är så nyttig och Van Bommel är skönt ful om man håller på hans lag och ett riktigt hatobjekt om man är motståndare. :)

 

Ikväll är det den egentliga finalen som spelas. Holland är bra, men jag tror inte de rår på Tyskland eller Spanien. Vinner Tyskarna blir det en lite tråkig final, med två fysiska lag som ska knuffa sig mot mål, dock är det inget tvivel om att Tyskland är det bättre laget.

Vinner Spanien visar de att de kan hantera den typen av motståndare och då bör inte Holland vara nåt problem heller.

 

Jag håller på Spanien, men det gör jag lite med hjärtat, inte för att de spelat den bästa fotbollen. Dock tror jag jag kommer vara rätt nöjd om Tyskland vinner också, då de verkligen har vunnit över mig under detta VM. De spelar så fin fotboll, de är definitivt värda att vinna VM, sett till vad de presterat hittills.

Link to comment
Share on other sites

Jag missade gårdagens semifinal, blev öleria istället. Kändes väl ändå ganska väntat att Holland skulle ta hem det. Men dem blir en mumsbit för tyskarna i finalen, för Tyskland kommer såklart att köra över Spanien idag - inget snack. :)

 

Tyskland-Spanien 3-1

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Uruguay-Holland 2-3

Var inte alls glad efter matchen igår. Detta har verkligen varit Hollands VM så här långt, ett riktigt flytlag. Matchen var helt jämn vid 1-1 och den stod verkligen och vägde. Men så får de 2-1 på en väldigt misstänkt offside (kommentatorerna verkade iaf tycka det var offside) och det är det där extra flytet de haft som vänder matcher till deras fördel. Att sen Robben av alla gör mål på nick visar bara att allt funkar för dem. Utan det där 3-1 målet tror jag faktiskt Uruguay hade kunnat komma tillbaka. Sen tycker jag det var konstigt att man byter ut sin bästa spelare i Forlan med 6 minuter kvar (plus tilläggstid) i en semifinal ! Man kan bara inte ge upp där. De fick in 2-3 och med honom på plan hade de kanske fått in 3-3, en frispark hade räckt. Börjar bli allt mer irriterad på Holland faktiskt, trots att jag brukar gilla dem. De spelar inte bra (förutom när de leder med några mål och kan spela ut och har ytor, men det kan alla). Uruguay var ett av mina favoritlag i VM och hade gärna sett dem nå ända fram till final. De var hur som helst välförtjänta semifinalister (men borde ha mött Brasilien istället för Holland för att detta VM hade varit i princip perfekt).

Link to comment
Share on other sites

Underbart att Spanien gick vidare :D

 

Kombinationen att de mötte ett lag som vågade skapa något eget och att Spanien inte var favoriter passade nog de alldeles utmärkt. Spaniens spel höjdes markant i den här matchen jämfört med tidigare.

 

Intressant dessutom att det fortfarande inte känns som om Spanien har nått sin fulla kapacitet. Ett riktigt gott betyg för ett lag som är i en VM-final.

Link to comment
Share on other sites

Intressant dessutom att det fortfarande inte känns som om Spanien har nått sin fulla kapacitet. Ett riktigt gott betyg för ett lag som är i en VM-final.

Nä och det märkliga/roliga är ju att det känns som att även Holland har en växel till. Så vi får hoppas på en fartfylld final. :)

Link to comment
Share on other sites

Skönt med Spanien i final. Riktigt dåligt idag av Tyskland som verkade ha för stor respekt för Spanjorerna från första början. Dom hade aldrig någon riktig chans och vågade inte spela lika respektlöst som mot tex. Argentina.

 

Man märkte även att Muller var borta eftersom Tyskland inte fick samma fart i anfallen.

 

En spännande final väntar där jag tippar Spanien som vinnare.

Link to comment
Share on other sites

I och med att detta är ett filmforum kan man ju försöka kombinera fotboll med film och ställa frågan: Är det bara jag som ser en viss likhet mellan Sergi Busquets och Bruce "Ash" Campbell?

 

36600_news.jpg

 

medium_EVIL-DEADI-3---ASH.jpg

 

(Inte de bästa jämförelsebilder, men ni kanske förstår principen?)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...