Jump to content

Härskarringen del 1,2 och 3

Rekommenderade inlägg

• Svar 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är en av de saker som jag tycker är bra med tolkienböckerna! Man vet inte vad som kommer att hända... då det var Helms deep i boken glömde man gandalf (liksom man gjorde i filmen) och sedan har han samlat ihop alla som flytt, träden kommer och uruk haierna är slafsmat :)

Hur frodos äventyr skulle utspela sig hade jag ingen aning om... Att gandalf skulle komma tillbaka var aldrig i ens tanke!

• Filmstar

Tänkte komma med en ny och möjligtvis "debatt-fråga".

Hade balroger vingar eller inte? Vad tror ni? Eller kanske mer relevant: Hur föreställer ni er Balroger? Med eller utan?

När jag läste boken för första gången så såg jag inte framför mig att Balrogar hade vingar, eftersom det inte stod tydligt i boken. Men sedan tittade jag lite på John Howes (underbar illustratör) bilder och märkte där hur bra och skräckinjagande den såg ut med vingar. Efter att jag såg den bilden så kunde jag inte se framför mig en balrog utan vingar. Det kändes så naket på något sätt. Därför har jag alltid sett den med vingar och blev glad att PJ följde Howes bild om hur balrogen skulle se ut.

Här kan ni se bilder på Howes balrog (underbar):

http://www.warofthering.net/gallery/johnho...rog_gandalf.jpg : man ser inte balrogen så bra på grund av att den faller, men den har iallafall vingar.

http://www.warofthering.net/gallery/johnho...onthebridge.jpg : Bättre bild på balrogen

Nå, såg ni framför er att balrogar hade vingar när ni läste boken? Och vet någon om Tolkien menade att de hade det?

har faktiskt oxå alltid tänkt mig Balrogerna med vingar. Det har liksom varit en självklarhet tycker jag...

men jag har aldrig hittat någonstans där det står.

"Väldiga och åbäkiga var balrogerna, människoliknande demoner med fladdrande manar av eld och lågor som slog ut från näsborrarna. de tycktes röra sig inne i moln av svarta skuggor, och deras lemmar hade ormars ringlande förmåga. " David Day. Tolkien Bestarium...

:wub:

Hade balroger vingar eller inte? Vad tror ni? Eller kanske mer relevant: Hur föreställer ni er Balroger? Med eller utan?

Eftersom jag kom från Drakar och Demoner-världen så har jag alltid satt likhetstecken mellan demon och balrog. (En demon i DoD kunde se ut i stort sett hur som helst, åtminstone före 1991 års upplaga.)

Så länge balrogen ser stor, farlig och skräckinjagande ut så är det OK för mig.

Dewil

Det som är det bästa med tolkiens värld är ju det att man kan fantisera om allt. Det var väl egentligen inte mycket som beskrevs om balrogen förutom et att den hade piska, svärd samt att den var en demon. Även i Silmarillion så vär det inte mycket beskrivande om dess balrogar. Den kan alltså se ut hur som helst egenligen bara dessa kriterier faller in... :)

jag hade nästan ingen föreställning om balrogar över huvud taget när jag läste boken.. så jag svalde john howes och pj's balrog med hull och hår.

men jag tror jag hade tänkt mig mer som ett jättestort.. moln typ.

av eld. nåt som inte hade några egentliga konturer men som ändå är något av det mest skräckinjagande man kan tänka sig.

jag tycker dom lyckades bra. jag hade inte sett john howes balrog innan jag såg filmen.

orcherna har jag alltid tänkt mig efter den här teckningen av inger edelfeldt:

http://img-fan.theonering.net/middleeartht...es/orcs_ied.jpg

fast hela bilden är bättre:

http://img-fan.theonering.net/middleeartht...merrypippinorcs

Vilken nostalgi! Den där bilden av Inger Edelfeldt var min allra första kontakt med Tolkien. Den publicerades i KP någon gång i början av 90-talet, jag råkade få syn på den och den stannade i huvudet. När jag sedan läste böckerna, omkring fem år senare, och kom till stället där Merry och PIppin ligger på marken omgivna av orcher fattade jag äntligen vad den föreställde.. Hittade den sedan på internet igen, men tyvärr hade minnet bättrat på bilden och den såg inte alls ut som jag mindes :rolleyes: Men så brukar det ju vara.

På tal om Balrogen så tänkte jag mig aldrig att den skulle ha vingar, utan mer som en varelse insvept i en gigantisk skugga. Det står ju att "skuggan bredde ut sig likt vingar" eller liknande.

Vet nån förresten om man kan lägga in bilder i inläggen här på forumet? Det skulle vara kul att öppna en "dagens bild-tråd" där folk kan lägga upp sina favoritbilder, jämföra och kommentera. Själv har jag en rätt fin samling på min hårddisk, så jag är redo :)

• Filmstar
Vet nån förresten om man kan lägga in bilder i inläggen här på forumet? Det skulle vara kul att öppna en "dagens bild-tråd" där folk kan lägga upp sina favoritbilder, jämföra och kommentera. Själv har jag en rätt fin samling på min hårddisk, så jag är redo

Det finns en tag där uppe vid Quote och SIZE m.m. som heter IMG, den finns ovanför rutan där du skriver inlägget. Tryck på den, sedan kommer en ruta där du ska skriva adressen och efter den så kommer en ruta där du skriver in namnet på bilden.

Det låter som en bra idé, det där med Dagens bild. Det finns en sådan tråd på skalman.nu forumet och den är redan uppe i ca 80 sidor :)

Angående den som refererar till David Day angående Balrogerna. Använd inte Days bestarium som en källa till Tolkien. David har hittat på lite som han vill i den, ganska mycket som inte stämmer med Tolkiens bild. Det enda man igentligen kan gå på är de böcker som Tolkien har skrivit. Det finns även vissa andra uppslagsverk som funkar, men absolut inte David Days bestarium

• Filmstar

Haha, ni måste bara se vad jag har hittat.

Det är såkallade "captions". Man har hittat riktigt dåliga översättningar av en asiatisk kopia av TTT. Det här är riktigt roligt.

Och tror mig, det här är riktiga försök till översättningar!

"Follow you fools!"

"I am Arogon, son of Alfred"

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...