Jump to content

Härskarringen del 1,2 och 3

Rekommenderade inlägg

• Svar 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vet inte cilken bok som jag tycker är bäst eftersom de alla innehåller olika delar av färden så att säga. Om jag måste välja en så säger jag bok nr 1. Det är i den man får själva känslan för den (Efter prologen :P) pga att hans skrivsätt och om ni ska läsa boken tänk på vissa trick som tolkien använder sig av, särskilt då i bok 1=

Efter många av de historier/dikter som berättas så tillägger andra karaktärer ofta beröm till det hela som t ex efter Frodos sång på den stegrande ponnyn så hurrar de andra besökarna "en gång till" liksom man ber bilbo berätta sin dikt en gång till när han var i vattnadal. Andra exempel är Sam som säger: "Den där tyckte jag om" till gimlis berättelse om Moria. Det behöver inte vara berättelser utan det kan vara andra saker som t ex när Sam gör en vers om hur storslagna fyrverkerierna som gandalf gjorde var och som verkligen gör Gandalfs fyrverkerier ännu bättre (Samt ökar läsarens sympati till honom).

Många av dessa saker hoppar man över i filmen vilket gör att filmen inte får samma djup som böckerna men man får med det viktigaste: Att situationen är helt hopplös och att det var bättre förr!

Film 3 tror jag däremot kommer att bli den bästa!

jag har svårt att bestämma mig huruvida jag gillar 2:an eller 3:an bäst.

jag tycker mycket om enterna och isengårds fall i 2:an men å andra sidan är det ju slaget på pelennor och denethors död i 3:an... och så är den sorglig på ett sätt som de andra två inte är, och som jag tycker mycket om.

jag fick edition-utgåvan av SoR i julklapp, så nu har jag sett den, och den kändes bättre. att det var längre tid i fylke och hos alverna, den kändes helt enkelt mer komplett.

• Filmstar

Själv så tycker jag att trean är den som jag njöt mest av att läsa. Missförstå mig inte nu, jag njöt mycket av de andra också :), men det var den som jag verkligen inte kunde slita ifrån mig en sekund.

Alla dessa slag och spänningar. Och såklart, jag älskar att läsa böckers slut :)

Ettan och tvåan kommer på delad plats, mycket bra böcker.

Läs dem, ni som inte har gjort det ;)

• Moderator

Gillar nog tvåan bäst, faktiskt. Kanske är därför jag varit så hård i min bedömning av filmen. Gillade den andra delen, den om Frodo, Sam och Gollum. Speciellt gillade jag avsnittet om Honmonstret.

Det som gör böckerna så stora är att de är så genomtänkta. Tolkien kände verkligen sina karaktärer. Han visste exakt hur varje karaktär skulle reagera i en given situation.

Jag gillar också att ingen egentligen är övermäktig. Gandalf är inte har inte hur stora krafter som helst, Frodo har inga krafter alls, han är väldigt "mänsklig". Den enda som har omätbar styrka är Sauron. Gillar också att han inte har någon gestalt, att han bara är. Han blir så småningom besegrad, men inte i envig med Gandalf eller Aragorn eller nåt sånt "enkelt".

En filmrelaterad fråga då (som kanske är ställd tidigare): i första filmen (och i boken även om det inte skedde i någon beskriven händelse) bär Sauron ringen, men han förblir synlig. Hur kommer det sig? Alltså, spekulera kan även jag, vill veta om någon läst någon given förklaring till det.

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

• Filmstar
En filmrelaterad fråga då (som kanske är ställd tidigare): i första filmen (och i boken även om det inte skedde i någon beskriven händelse) bär Sauron ringen, men han förblir synlig. Hur kommer det sig? Alltså, spekulera kan även jag, vill veta om någon läst någon given förklaring till det.

Jag kan inte ge bevis, men jag vet att jag har läst någonstans om detta.

Det stod ungefär såhär:

Aragorn nämner själv under Elronds råd att ringen inte kan svara någon annan än Sauron själv. Alltså bestämmer den vad den vill göra med sin bärare. Men när han som smidde ringen trär på den förblir han synlig för att det är endast han som kan bestämma över vad ringen ska göra ocxh inte göra.

Jag tycker att det låter rätt rimligt.

• Filmstar

Greenleafs förklaring verkar vettig men jag kom att tänka på en annan. Det kan ju vara så att Sauron är osynlig under sin rustning, vilket ju är vad man egentligen ser. Nej, förresten, i såna fall borde ju Frodos kläder synas också. Glöm det... :blink:

Satt och var lite tjurig i ganska stor del av filmen eftersom den där mäktiga känslan jag fick i ettan, men i slutet fick jag den äntligen. När Människorna håller på att förlora helms klyfta till orcerna och aragorn och theoden bestämmer sig för att rusa ut och dö en ärofylld död, då inträffar det allra mäktigaste när Gandlaf kommer med sina trupper och man får se en vinkel från sidan där gandalf som ser ut som en gammal målning tillsammans med sina trupper rusar in i orcernas spjut, det är film det är så fruktansvärt härligt. MUMS

• Filmstar
var det nån som tittade på dokumentären i natt om hur de höll på men TTT och lite ur 3:an som jag inte minns namnet på.

NEEEEJ!

Jag missade den igen! <_<

Jag hann se de två sista minuterna första gången den visades och jag har letat i tidningen när reprisen går, men det funkade inte. Typiskt.

Var den bra, ni som har sett den?

Menar du trean i härskarringen-trilogin?

I sådana fall så är det sagan om konungens återkomst.

• Moderator
var det nån som tittade på dokumentären i natt om hur de höll på men TTT och lite ur 3:an som jag inte minns namnet på.

:angry:

Jo, missade lite i början, men såg det mesta. Jag blir så avundsjuk när jag hör deras prat om hur filmen svetsat samman skådespelarna och hur magiskt tiden tillsammans var. Tänk att få spela med i filmatiseringen av Sagan om Ringen, få bra betalt för det och känna att det är det roligaste man gjort i hela till liv! Hade offrat min gamla mor och en av mina uppsättningar av Härskarringen-trilogin för att få byta med någon av dem! ... nåja... kanske inte böckerna när jag tänker efter...

Gillade när Andy Serkies spelade in scenen där Gollum jagar fisken. Kan inte vara kul att simma omkring i nollgradigt vatten. Fyra gånger...

Och Viggo låg tydligen risigt till i vattnet även han...

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

• Filmstar

Har en fråga som är nästan lite off-topic.

Tänkte ta en ny avatar, men jag har inte bestämt mig än.

Kan inte ni hjälpa mig att välja ut en bland dessa.

Sauron:http://www.councilofelrond.com/user.php?op...dule=NS-NewUser

Gil-Galad:

http://www.councilofelrond.com/user.php?op...dule=NS-NewUser

Haldir:

http://www.councilofelrond.com/user.php?op...dule=NS-NewUser

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...