Jump to content

Recensera mera

Greenleaf

Rekommenderade inlägg

Dark city

Regi: Alex Proyas

I rollerna bl.a.: Rufus Sewell, William Hurt, Kiefer Sutherland, Jennifer Connelly

En presentation av handlingen, som jag förstod den, lyder som följer: Ett gäng utomjordingar har tagit med sig ett gäng människor till en stad över vilken de har total kontroll. Syftet är att leta efter människornas själar, vilket de gör genom att byta runt på och mixtra med allas minnen. Vid midnatt stannas tiden, och ett antal personer förses med nya minnen, en ny bakgrund. Man vill veta om en människa är mer än sina minnen, om man automatiskt faller in i sin nya roll eller inte. Dessa utomjordingar, långa, svartklädda och vitsminkade, som av nån anledning fick mig att tänka på hattifnattar, kan stanna tiden, hindrar solen från att någonsin gå upp, och kan förändra sin omgivning.

Huvudpersonen vaknar upp i ett badkar på ett hotellrum, med minnesförlust, och finner sig snart jagad av polisen, misstänkt för mord, och av hattifnattarna, som vill åt honom därför att nånting gick fel när man skulle få honom att "bli" en viss John Murdoch. Han har nu istället fått vissa, ännu okontrollerbara, utomjordiska egenskaper, såsom att kunna förändra materian omkring sig, och letar stan runt efter ett förflutet som inte ens är hans eget.

Trots att man kunde tro motsatsen gillade jag faktiskt mörkret i den här filmen. Ständigt mörker, skuggor, väggar som ser sneda ut i oändliga korridorer, dörrar som leder ut i ingenting och trappor som blir längre och längre. Me like. Jag gillade den surrealistiska stämningen, att ingenting var vad det såg ut att vara. Jag kände dock att filmen hade kunnat få mig att känna ännu mer olust inför tanken på en plats det inte går att komma ifrån, där ingen vet vad som ligger utanför. Man hade lyckats bra, men jag anser att man hade kunnat ta det ännu längre.

Ibland tyckte jag att man överförklarade saker, samtidigt fanns det luckor i historien. Upplösningen kändes lite för enkel, vägen dit var för lätt på nåt sätt, och "slutstriden" var ganska rörig, så jag orkade inte kolla då. Jag gillade stämningen i filmen, och skådespelarna var helt okej. Hade svårt att sätta ett betyg, men med uteslutningsmetoden kom jag fram till att dark city inte är en 5:a, inte heller en 3:a, utan en 4:a, men inte en klockren sådan, så mitt betyg blir: -4/5

• Svar 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu äntligen har jag sett den kritikerrosande filmen

Battle royale:

regi: Kinji Fukasaku

skådisar: Tatsuya Fujiwara, Aki Maeda,Taro Yamamoto, Masanobu Ando

Filmen handlar om en klass på 42 elever som genom ett lotteri valts ut till att åka till en ö. Men det är inte vilken resa som helst, utan de ska där med hjälp av ett enda vapen döda så många klasskamrater som möjligt på 3 dygn för att vinna detta terrorexperiment som kallas Battle Royale. Alla elever är först helt emot detta sjuka experiment men fortare än vad de någonsin anat så mördar och torterar de sina kamrater.

Alla skådespelare i filmen var helt enkelt lysande och hada alla en sorts utstrålning som gjorde sig perfekt i filmen. Den skådis i filmen som jag personligen tyckte var mest perfekt i sin roll var Masanobu Ando som det lös galenskap ur ögonen på. En galen mördare som aldrig tvekade.

Innan jag såg filmen igår så hade jag hört väldigt många goda ord om den. Jag trodde inte att den skulle vara så bra men det visade sig tvärtom. Det är en mycket smart genomtänkt film som skildrar människans sanna natur. Musiken till filmen var så opassande och spelades alltid vid fel tillfällen att det blev snuskigt bra.

Det som både var bra och dåligt med filmen var att den sade emot sig själv gång på gång. Några scener kan inte kopplas ihop med andra, detta var både smart men samtidigt lite dåligt för att man hela tiden fick ändra inställning. De som settt filmen vet vad jag pratar om, och man måste nog ha kollat på myclet film för att faktiskt förstå det jag försöker komma fram till.

Brutala och rent ut sagt avskyvärda scener skildras i denna dramatisering av människans sanna natur. En mycket bra film som jag rekommenderar till alla som inte sett den.

Hade kunnat ge filmen en stark 4 men gör inte detta då som jag sagt förut, att filmen går emot sig själv vid ett par tillfällen, så detta drar ner betyget en aning.

Det blir en vanlig 4/5

//filmis

Ändrad av filmlover_424

• Filmstar

Idag har jag sett Daredevil så jag tänkte komma men en liten snabb recension på den.

Daredevil

Filmens handling är som vanligt underligt likt alla andra seriefigurers början till allting. Såklart så blir Matt Murdocks pappa, en avdankad boxare, dödad av en viss man vid namn Kingpin. Detta hände när Matt bara var 12 år gammal. Och som ni alla misstänker så ska denna Matt hämnas på Kingpin när han blir äldre. Batman, någon?

Vid en olycka innan fadern dog tappade Matt synen, men istället så fick han superbra instinkter som gjorde att han nästan kunde se utan ögonen. Efter många år tar han på sig masken och börjar sin jakt efter denna Kingpin.

Jag kan börja med att säga såhär. Jag var inte speciell hoppfull till denna film. Efter kritik från Orvar och allas vår Peo så hade jag mycket låga förväntningar. Och jag bemöttes inte av bättre film än vad kritikerna sade. Det här är riktigt dåligt.

Skådespelarna var inte det bästa man har sett. Ben Affleck som spelar Daredevil var inte imponmerande, vilket visar att han egentligen bara kan spela obotlig romantiker, som hän visar upp i den här filmen. Ja, han har såklart en vacker flicka som han träffar på vid ett café.

Elektra Nachios, dotter till en känd miljonär. Även hon är lite speciell eftersom hon har tränats av sin pappa att försvara sig sedan 5 års ålder. Det visar hon upp ganska tidigt i filmen.

Skådespelerskan bakom Elektra är den vackra Jennifer Garner. Ska jag vara ärlig, så kan jag säga att jag tittade ganska mycket på henne än vad som hände runt omkring.

Som skurken Kingpin spelade den store Michael Clark Duncan. Vad ska man säga. Inte bra, inte dåligt. Han spelade sig själv ganska mycket, förutom att han inte kunde röka cigarr, som han visade tydligt i filmen.

Kingpin hyr en annan liten skurk som är väldigt träffsäker av sig, därav namnet Bullseye. Colin Farrel, mannen som är med i alla filmer just nu, spelar denna flintskalliga träffsäkra skurk. Han spelar rollen ganska bra förutom att han inte kan tala irländska, men det är en annan sak.

Actionscenerna i filmen var häftiga då och då, men jag kände att det blev lite för mycket hoppandes och sådant. Jag förstår inte hur Daredevil kan hoppa så långt och högt när han bara har utvecklat sina sinnen till max. Men dem fungerade. Resten blev bara för mycket.

Kommentarer som var lika smöriga som Julio Iglesias flög hit och dit och man skrattade ofta till saker som bara var allmännt larviga.

Sammanfattning: Jag kom, jag såg, jag garvade.

Betyg: 3/10

är det bara jag som tycker att daredevil's filmaffisch liknar den för "spy kids 2"? jag trodde rent av att det var en spy kids 3 vid en hastigare glimt från bussfönstret och tänkte "nämen för helvete..."

dessutom har dom gjort jennifer garners midja så smal på affischen att hon förmodligen skulle gå av om hon såg ut sådär på riktigt.

Såg idag på morgonen den omtalade filmen Battle Royale som det talats om en del på forumet. För regin står Kinji Fukasaku och rollerna görs av bl a Tatsuya Fujiwara, Aki Maeda, Taro Yamamoto och Masanobu Ando

Vad är då battle royale, En brutal version av Robinson utan robinson-Leif (men med Patric som sticker folk i ryggen)? Eller en modern version av Flugornas herre. Lite av varje skulle man kunna säga.

15% av Japans befolkning är arbetslösa och 800000 elever struntar i skolan. Därför hittar man på en ny lag som kallas Battle Royale som innebär att en skolklass tas till en öde ö där endast den som är ensam kvar efter 3 dagar överlever, vilket betyder att han/hon själv tvingas göra sig av med de andra 41. I filmens inledning möter vi ett antal reportrar som springer mot en karavan med bilar. I den främsta bilen hittar vi en liten flicka som håller hårt i sin nerblodade docka. Hon tittar upp och ler mot reportrarna. Därefter träffar vi nästa års deltagare som i tron om att de ska på klassresa skrattar och skojar i den buss de färdas med. Väl framme på önbörjar en galen lek på liv och död där alla är mördare och ingen går säker. Till och med den snällaste och sötaste av alla flickor kan bli din baneman.

Fruktansvärt kontroversiell film som skildrar människans äldsta instikt, jaktinstinkten. Filmen är väldigt brutal och det sparas verkligen inte på blodet. Det som är intressant i denna filmen är precis som i boken

Flugornas herre av William Golding, är hur människan reagerar då han/hon ställs i ett hörn. Samtidigt kan man se dödsleken som vardagens kamp för överlevnad där den starkaste klarar sig och de andra hamnar utanför samhället. Ibland känns filmen överdrivet våldsam och en del scener skulle jag faktiskt helst inte ha sett, men samtidigt gör detta filmen både rå och naken på ett obehagligt och intressant sätt. Sedan kan det ju tyckas perverst att någon dödar någon annan till tonerna av Bachs Air. Musiken är precis som Filmlover sa mycket bra och huvudtemat älskar jag bara, det blir supermäktigt på hemmabiosystemet:). I början av filmen då man mötte förra årets överlevare är verkligen supermäktig och jag fick gåshud över hela kroppen. Filmen i sig är gjord som ett datorspel vid vissa tillfällen och detta förstärker obehaglighets känslan

Visst kan jag förstå Czechflash besvikelse då filmen kanske inte tilltalar alla, men själv hade jag som vanligt inga speciella förväntningar och filmen träffar dig verkligen även om budskapet kan hamna i skuggan av det brutala våldet.

Skådespelarna klarar sig bra, särskilt läraren som är mycket bra som känslokall "lekledare". Den stereotypa skurken är också härlig även om han är dålig på att träffa.

Detta är en mycket sevärd film 4/5 är den verkligen värd

Ändrad av roadwarrior

• Filmstar
humor??...vad menar du...

nu får du allt förklara dig :D

Nej, jag tyckte bara inte Battle Royale var spännande eller

skrämmande, som en sån film ska vara. Det hade kanske varit

bättre om det varit äldre personer det handlade om, skulle bli

lite verkligare. Men jag vet inte vad alla (de flesta) ser i filmen ?

Skådespeleriet är ingen höjdare, det känns inte som allvar och

inte heller särskilt intressant. Kanske är det för det är japanskt,

kanske för att jag trodde det skulle vara grymt.

Men det hela var ju inte så bra, spännande eller skrämmande

som den hade potential till att bli.

Av mig skulle den nog får 4 av 5 för intressant idé, men 2 av 5

för slutresultatet som jag var riktigt besviken på...Jag menar inte

att allt var dåligt, var ett par saker jag tyckte var bra, speciellt

när de spelar klassisk musik, men annars var det lite...fånigt.

Skulle vara kul att se en amerikansk version, om de nu skulle

kunna göra den allvarligare och spännande. Men skrämmande

skulle den nog inte bli, fast man kan alltid hoppas.

• Filmstar
Om du inte tyckte filmen var grym alltså att den var brutal börjar jag bli orolig. Tycker den är riktigt hemsk!!!!

Nej, jag tyckte helt ärligt inte att den var brutal. Den kanske skulle

vara det och kanske var det, men jag upplevde den inte som det.

Vad jag menar med brutal är när en film visar mycket som är extremt.

I det här fallet tycker jag det var ganska nedtonat. Visst fanns det

en del saker som var råa, men det gick aldrig över till brutalt.

Jag fick en känsla av att det hela kunde varit bättre och mer skrämmande.

Det är svårt att förklara vad jag menar. Ok, kanske hjälper det här -

Om man jämför The Ring med Scream (vilket man inte bör göra eftersom

det inte är samma sak), så är det ganska enkelt att se att den först nämnda

är allvarlig, medans den andra är en parodi. Så upplevde jag det, till vis del,

med Battle Royale. Jag trodde det skulle vara som The Ring, men det visade

sig vara mer som Scream.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...