Filmstar Greenleaf Skriven 5 Januari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 5 Januari, 2003 Här kan man skriva recensioner av filmer som man har sett. Sätt gärna ett betyg på filmen längst ner i en skala från 1 till 10. EDIT: Det står recension av böcker och filmer under själva titeln till ämnet. Glömde bort att det här bara var ett filmforum, så strunta i böckerna. Jag kan börja med en recension på filmen Sagan om de två tornen. När filmen börjar kastas jag åter in i Midgård. Ett år har passerat sedan första filmen kom, då vi träffade ringbäraren Frodo för första gången. I midgård har dock bara några minuter passerat sedan brödraskapet splittrades. Frodo och Sam fortsätter att vandra mot Mordor. De försöker finna en väg genom Emun Muil, de mörka åsarna. De går dock bara runt i cirklar i det labyrintliknande landskapet. Efter ett tag upptäcker Sam och Frodo att de är förföljda. Det är den tidigare ringbäraren Gollum som går i deras fotspår. En gång var Gollum en helt vanlig hob vid namn Sméagol. Men ringen, Den Enda, tog över hans själ och gjorde en ond varelse av honom, eller rättare sagt, en delad varelse. Det finns nämligen en god, och en ond del av honom. Sméagol är den goda sidan, och Gollum är den onda sidan. Frodo och Sam tar i alla fall Gollum tillfånga, och Frodo övertalade honom om att han skulle visa vägen till De Mörka Portarna, ingången till Mordor. Gollum blev deras vägvisare, fast Sam var inte så glad över det. Gandalf får vi följa i hans kamp mot Balrogen. Den kampen tycker jag mest var förvirrande i filmen. Båda två faller mot Morias djupaste botten. Det som är förvirrande i kampen är att allting bara snurrar runt och det är svårt att se var Gandalf befinner sig. Det enda som syns är eld, och mörker. Merry och Pippin är på väg till Isengård, till den onde trollkarlen Saruman. De blir förda dit av Uruk-Hai, väldig starka orcher, men efter vägen mister några av orcherna humöret och de börjar döda varandra. Merry och Pippin lyckas fly från orcherna, in i Fangorns skog. Där träffar de Fangorn, även känd som Lavskägge, och de möter en gammal vän. Aragorn, Legolas och Gimli försöker hinna ifatt Uruk-Hai, och rädda hoberna Merry och Pippin från en säker död i Isengård. På deras färd i Rohan möter de Éomer och hans ryttare. Éomer gör deras resa enklare genom att ge dem två hästar att färdas med. Det råder stor kris i Edoras, huvudstaden i Rohan, där kungen blir förd bakom ljuset av sin rådgivare. Situationen blir inte bättre när hela staden måste fly för ett kommande anfall från Isengård. De flyr till deras tillflyktsort vid Helms klyfta. Det är även där som filmens största slag utkämpas. Folket från Rohan är i stort underläge mot Sarumans stora armé med 10000 orcher. Det som jag inte gillar i filmen är slutet. För vad jag minns av boken så slutar den inte som filmen gör. I "Sagan om ringen" fortsatte filmen in en bit i nästa bok. Men i "Sagan om de två tornen" avslutar dem inte boken, utan slutar när det är runt 20 sidor kvar i handlingen. Det jag nu inte kan förstå, är hur resten av sagan ska få plats på den kommande, och sista filmen. Skulle nog behövas en fjärde film också, tror jag. Men hur slutet blir får jag, och alla andra se om nästan ett år. Min favoritkaraktär i denna film är Gollum. Han är så speciell, inte mycket självförtroende i honom precis. Andy Serkis har verkligen gjort en bra insats som Gollum. Så mycket jobb utan att ens synas i filmen. Ni har säkert redan hört det i "Bakom kulisserna på Sagan om de två tornen", men jag tycker i alla fall att det är helt otroligt! Effekterna är ännu bättre i denna film, men variationerna på handlingen är inte så stora. Väldigt många slag, fast utan blod. Jag tror inte jag såg något blod alls när folket dödade varandra. Det enda blod som syntes var runt sår på t.ex. Aragorn och Merry, men det blodet hade ju redan så gott som torkat. Vad jag har hört så kommer det finnas mer blod i den förlängda versionen av filmen. Det tycker jag är ganska tråkigt, men med blod hade dem nog fått höja åldersgränsen till 15 år, och då hade ju inte lika många kunnat se filmen. Jag rekommenderar i alla fall denna film starkt. Filmen har både för- och nackdelar i jämförelse med förra filmen, som jag redan har nämnt. Betyg: 9/10 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 5 Januari, 2003 Report Share Skriven 5 Januari, 2003 Böcker? Är det inte ett filmforum? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 5 Januari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 5 Januari, 2003 Böcker? Är det inte ett filmforum? Aha, sorry. Glömde det Ska fixa det. Man kan gärna lämna en kommentar om andras recensioner för att piffa upp det hela. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 6 Januari, 2003 Report Share Skriven 6 Januari, 2003 De omutbara från 1984 (som för övrigt går på tv idag) handlar om Kevin Costners rollfigur som tillsammans med sitt team försöker sätta dit den legendariske Al capone spelad av rutinerade Robert De niro. Costner samlar ihop ett team för att stoppa Capones brottssyndikat och få honom på fall. Teamet består av en äldre polis (spelad av Sean connery som vann en oscar för bästa biroll) och en ung polis (Andy Garcia tror jag) som plockats direkt ut ur polisskolan. Anledningen till att de kallas de Omutbara (the untoucheables) är att de inte tra några mutor och att Maffian inte kan komma åt dem på det sättet. Detta gör att de lever mycket farligt och man får följa deras kamp genom nederlag och vinst. Arbetet försvåras hela tiden när de motarbetas av sina egna som maffian har i sin ficka. De slår till mot spritlager och motarbetar maffioser och det för tillslut med sig konsekvenser. Sean Connery är suverän som den lojale mentorn som Costner tar hjälp utav och Andy Garcia gör även han en strålande rollprestation. Kevin Costner tycker jag dock är aningen svag men jag har å andra sidan aldrig gillat honom särskilt mycket. Regissören Brian de Palma har lyckats mycket bra med färgerna och kameraperspektiven liknande gudfadern och robert de niro trots att han inte är med mycket är färgstark som Maffiabossen Al Capone. Det finns en del rått våld med i filmen som gör den mer händelserik och den blir nästan aldrig tråkig. Filmen bärs dock upp av sean connerys suveräna spel, jag tycker verkligen han var värd en Oscar. Var ett tag sedan jag såg filmen men, måste ge den en klar 8,5/10 för den är näst intill fulländad men det är ändå inte riktigt en 10 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 6 Januari, 2003 Report Share Skriven 6 Januari, 2003 När jag ändå är i farten kan jag ju ta en till film som alla borde se Memento handlar om en man som efter en olycka där hans fru dog får en permanent sjukdom som gör att han efter 15 minuter glömmer allt han gjort enda sedan han råkade ut för olyckan, därför har han tatuerat in allt viktigt i sitt liv på kroppen som till exempel, vad han vet om de som mördade hans fru, vem han är och vad som hänt. Det som är intressant med filmen är berättarsättet som spelas upp baklänges. Det som egentligen ska sluta filmen börjar man med och sedan får man följa huvudpersonens resa fram till slutet som är början. Emellan varje avsnitt av tillbakahopp spelas en svart vit version upp som är nutid eller något liknande där han berättar om sitt tidigare liv för någon i telefon. Detta binds sedan ihop med resten av i historien och utmynnar i en ganska överaskande final. Guy Pearce har huvudrollen och detta gör han strålande och filmen i säg är mycket bra. Kan förstå om någon som inte sett filmen har svårt att förstå vad jag egentligen skrivit här ovan men den måste ses för att man ska förstå, en frisk fläkt i den kronologiska film världen, så här ska det vara. En lätt 9/10 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 7 Januari, 2003 Report Share Skriven 7 Januari, 2003 Ville bara tillägga en sak till De omutbara som jag glömde. Barnvagns scenen som är en sorts hyllning till pansarkryssaren potemkin är helt suverän och är otroligt snyggt filmad. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 8 Januari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 8 Januari, 2003 Recension på Lilja 4-ever. Lilja 4-ever är en verklighetsbaserad film. Den 16-åriga Lilja bor någonstans i det forna Sovjetunionen, men ska flytta till USA med sin mamma och hennes nya man. Men någon dag före resan får Lilja reda på att hon inte får följa med på en gång utan komma efter senare. Strax efter att hennes mamma åkt kommer hennes stränga faster som säger åt Lilja att hon ska flytta till en mindre lägenhet. Den nya lägenheten är mycket sämre och full av saker som gubben som bodde där före ägde. Lilja blir tvungen att ta lägenheten, för det var ett bättre alternativ än att sova på gatan. Hennes mamma hörde aldrig av sig, och pengarna började ta slut. En dag när hon kom hem hade elverket tagit bort elen för henne också. Hon och hennes kompis åkte till en porrklubb för att tjäna pengar genom att ligga med folk. Hennes kompis låg med en kille, men Lilja klarade inte av det. Dagen efter kom kompisen till Lilja, tillsammans med sin pappa, och gav pengarna till Lilja och så att hon inte ville ha pengarna. Senare i skolan hade kompisen spritt ut falska rykten om Lilja så alla kallade henne hora. Lilja blev väldigt sårad, och nu hade hon bara en kompis kvar. Den unga killen Volodja, som var några år yngre än Lilja. Livet började se ljusare ut för Lilja när hon träffade en kille som hon blev förälskad i men det blev inte som Lilja trodde... Till en början så vill jag säga att jag inte var så värst förtjust i varken Fucking Åmål, eller Tillsammans. Så förväntningarna på denna var lite halvtaskiga, vilket kanske var bra. Med detta verk så höjer sig Lukas Moodysson sig rejält, (hos mig). Det här är faktiskt ruskigt bra. Lilja 4-ever lämnar nog ingen oberörd, det här oerhört gripande, och på något vis så lyckas moodysson gripa tag om en och ruska om en på ett sätt jag aldrig var med om innan. Efter filmen kände man sig helt stum och tung. Med detta visar Moodysson verkligen vilket geni han är. Jag skall inte heller glömma skådespelarna, som är helt strålande. Kanske Sveriges bästa film, nu under senare tid. Denna film borde bli nominerad i Oscarsgalan för "Bästa utländska film". Den platsar i alla fall där tycker jag! Ni som inte sett Lilja 4-ever borde gå och göra det. Den är verkligen värd att se. Betyg: 9/10 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 18 Januari, 2003 Report Share Skriven 18 Januari, 2003 en film som jag tycker att alla ska se är amores perros. En film om tre pararella historier som smidigt korsar varandras vägar. 1:a historien handlar om en gubbe som lämnade sin fru och dotter coh han är yrkesmördare. I desperata försök om att få kontakt med sin dotter som numera inte känner igen sin far förföljer han henne. 2:a historien är om en ung kille som bor hemma och som är kär i sin brors fru. Han tjänar snabba pengar på att låta sin hund möta andra i dödsmatcher. 3:e historien handlar om en familjefar som är otrogen och tillslut lämnar sin fru bara för att förstå vilket misstag han gjort. Ett mästervärk med duktiga skådespelare, lägg märke till gael garcia som även är men i min morsa också, som får 10/10 av mig.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 18 Januari, 2003 Report Share Skriven 18 Januari, 2003 Har hört en massa snacka om den filmen och har aldrig vetat vilken den är förrän nu, den heter ju älskade hundar på svenska och den har jag ju sett, konstigt. Den är väl sådär. Bra när historiena vävs ihop och när yrkesmördaren vandrar ut i öknen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 18 Januari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 18 Januari, 2003 Ett mästervärk med duktiga skådespelare, lägg märke till gael garcia som även är men i min morsa också Såg precis Din morsa också. Visste att jag hade sett den där snubben nån annanstans. Nu fick jag svaret! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 21 Januari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 21 Januari, 2003 Lägger in min kortrecension på Din morsa också! som jag såg i helgen. En sevärd film som är aldrig blir tråkig. Lite väl mycket sexsnack några gånger men oftast roligt bara. Annorlunda när dialog och övriga ljud plötsligt tystnar och en speaker-röst berättar antingen vad som händer (har hänt) någon karaktär i filmen eller något mer generellt politiskt/socialt om det mexikanska samhället. På slutet får vi reda på lite mer om Luisa vilket gör att hennes beteende under biltrippen hamnar i ett annat ljus. Betyg 7/10. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 22 Januari, 2003 Moderator Report Share Skriven 22 Januari, 2003 Såg om Minority Report igår. Skriver ner en recension när jag har den färskt i minne. Filmen är byggd runt en fråga; var är vi på väg? Hur hårt kommer vi att övervakas i samhället i framtiden? Var går gränsen för vad som är för vårt bästa och vad som hotar vår personliga integritet? Eller det är åtminståne meningen. Filmen bygger på en roman av Phillip K. Dick och som jag förstår det (har inte läst boken själv) så ställer Dick den här frågan i boken. Som vanligt lyckas Spielberg inte fullfölja sin avsikt och lämnar frågan för att koncentrera sig på att ge sin film en vacker fasad. I ett framtida samhälle använder företaget Precrime tre ungdomar med förmågan att se in i framtiden, de precognitiva, för att förhindra mord innan de sker. Polisen John Anderton (Tom Cruise) som arbeta på Precrime tror blint på iden, ända till de precongitiva uppfångar en bild av Anderton själv när han begår ett mord. Anderton flyr från sina forna arbetskamra och påbörjar försökten att rentvå sig. Historien är skruvad, men håller som sagt inte hela vägen. Skulle varit kul att se vad Kubrick kunnat göra av den här filmen, han var ju helt kompromisslös när han berättade en historia. Spielberg är en av de största regissörerna i underhållningskategorin, men han har inte klarat av att släppa taget om den när han tog steget till att göra djupare filmer. Han klarar inte av att smutsa ner sina skapelser. Historier som inbegriper tidsresor eller spådomar blir sällan bra, mycket på grund av de paradoxer som lätt uppstår. Även i Minority Report kan man diskutera länge varför de precognitiva ser eller inte ser saker. Visuellt är filmen mycket bra. En grå färgton genomsyrar hela filmen och ger framtiden ett medvetet tråkigt utseende. Klippningen och specialeffekterna är utmärkta. Musiken däremot är intetsägande, liksom Tom Cruise. Han är inte dålig, men hans karaktär är samma som alla jagade hjältar med en personlig sorg så han gör ett standardjobb, varken mer eller mindre. Däremot är Colin Farrell mycket bra. Peter Stormare är filmens behållning som slummig kirurg med förkylning. Filmens stora brister är de luckor som lämnas i historien på ett par ställen och som drar ner betyget regält. Mer om dessa nedan för er som vill läsa. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* *** spoilers *** Spielberg måste alltid snygga till sin filmer så. Den här slutar med att Anderson och hans ex blir ihop igen och ska ha barn och att de precognitiva gömts undan och ser ut att vara lyckligast på jorden. Luckorna jag pratar om är först när Anderton blir fast i bilen som håller på att monteras ihop. Hur klarade han sig ur den? Sedan när han och Agatha flyr från spelhallen, hur? Han är helt plötsligt bara ute. Och när han tar sig in på Precrime med sina gamla ögon, hur dumt är inte det! Hur kan han fortfarande ha tillträde och varför går det inget larm? Och också när han flyr med Agatha genom att spola ut dem genom avloppet i poolen. Varför fanns den möjligheten och hur kom de ut? Men visst är han lik DeNiro när han använt medlet för att förvrida ansiktet? :-) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 23 Januari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 23 Januari, 2003 Tänkte att jag skulle recensera Equilibrium, en film jag nämnt tidigare, men som jag inte berättat mycket om. Christian Bale (känd från American Psycho) gör sin bästa roll sedan AP i denna framtida Sci-Fi/Action/Thriller. Känslor är förbjudna i denna värld och människorna måste ta en injektion av en vätska ett par gånger om dagen för att inte få känslor. De som visar känslor eller ertappas med att ha gamla saker som minnen från förr i tiden, blir avrättade utan rättegång genom att eldas upp. Allt förstörs eller tas om hand som bevismaterial. Christian Bale är en av de som har i uppdrag att få fast dessa människor. Det finns även en "undre värld" där människor som har känslor befinner sig och de försöker stoppa den nya världen. Snygga actionscener, mörk historia, bra film... Har bara sett den en gång och det var ett par veckor sen, så jag kanske lägger till något om jag kommer på något viktigt. Men världen de lever i innehåller iaf oftast väldigt raka linjer, hemmen är kalla osv, men det är snyggt...Människorna är lika kalla som omvärlden...passande. Jag ger filmen 9 av 10. Vilket betyder MISSA DEN INTE ! *****SPOILER VARNING***** Christian Bales kollega, Sean Bean, slutar ta sina injektioner och får känslor, vilket leder till dödsstraff...Christian Bale själv får en ny kollega och även han (Christian Bale) slutar en dag att ta injektionerna. Första gången man får se att Bale slutar ta injektionerna är väldigt intressant eftersom han "råkar" stöta omkull den lilla flaskan innehållande vätskan. Är det omedvetet eller medvetet ? Och där börjar ett intressant filmtittande. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 23 Januari, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 23 Januari, 2003 Manetheren och Czeckflash. Det skulle vara kul att se vad ni gav för betyg till filmerna också, så att man vet säkert hur bra filmen var enligt erat smak. Tänkte komma med en stor recension på någon film snart. Det blir nog mellan Kubricks Full metal Jacket eller Clockwork Orange. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 23 Januari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 23 Januari, 2003 Greenleaf Det är sant, jag har nu uppdaterat min recension med ett betyg. Tack för tipset. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.