Jump to content

Recensera mera

Greenleaf

Rekommenderade inlägg

• Svar 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

tittade på Braveheart i söndags. Filmen e helt okej, men jag gillar inte den skottska engelskan...

Får rysningar av skottska...

Va skottska är ju nästan den skönaste engelskan som finns, "hey lad".

Såg också gladiator på bio och eftersom jag inte hört ett piss om filmen då blev jag mycket positivt överaskad. Gillar verkligen inledningscenen och scenerna då han går på fälten och stryker sina händer mot vetet

jag kan inte förstå vad folk har emot skotska och irländska...det är ju helt oemotståndligt...Förresten det ROADWARRIOR påpekade om gladiator och om att han strök händerna över fältet...det var ju bra men det som var ännu bättre var hur han alltid tog jord och kastade det mellan händerna innan han skulle strida :)

• Filmstar

Greenleaf recenserar Gudfadern:

Filmen handlar om maffiafamiljen Corleone ledd av den åldrande Vito Corleone ( Marlon Brando ). Corleones maktställning i New York ( där de härjar ) verkar till en början minst sagt orubbad och Vito Corleone bemöts med stor respekt av alla omkring sig. Dock blir det med tiden ändring på detta. En annan inflytelserik maffiafamilj med namnet Sollozzo vill börja sälja knark på gatorna. Vito Corleone är dock mycket skeptisk till detta och är emot verksamheten. Detta blir upptrappningen till en större konflikt mellan de olika familjerna som bla leder till ett mordförsök på Vito och att Vitos son Michael ( Al Pacino ) blir tvungen att fly från landet för att överleva konflikten.

Den här filmen har verkligen fått ett kultstatus. Den är gangsterfilmernas gangsterfilm och den är dessutom den film som Marlon Brando alltid kommer bli förknippad med pga sin roll som maffiabossen Vito Corleone ( trots att hans karriär i helhet är mycket imponerande ).

För visst är denna film väldigt bra och när det gäller maffiafilmer så är filmen utan tvekan överlägsen resten. Däremot tycker jag den saknar den sk AHA-upplevelsen som jag anser att en film bör ha för att den ska kunnas ses som en av de största bland filmer. Det finns nämligen inget direkt ordinärt eller speciellt med filmen som får den att riktigt sticka ut från mängden. Däremot är det ingen fråga om att filmen är mycket bra. För det första är handlingen mycket spännande. På samma gång känns filmen väldigt fräsch ( pga samma anledning som varför tex Pulp fiction känns så fräsch ) nämligen det faktum att handlingen cirkulerar kring en kriminell maffiafamilj.

Här ser vi en familj som definitivt har udda värderingar. Lojalitet prioriteras före allt annat och om någon är illojal mot dem, vemsomhelst, så röjer dem dessa personer ur vägen. På samma sätt hittar man sympatiska drag hos den här familjen, särskilt hos Vito Corleone som trots allt ständigt försöker använda diplomatiska metoder framför våld. Detta visar att det även finns ljuspunkter i maffiavärlden. Detta ger en annorlunda aspekt på hela maffiavärlden och även om man ( likt jag sade tidigare ) inte får någon direkt AHA-upplevelse av det så ger det filmen en speciell dimension.

Sen får man inte glömma skådespelarprestationerna. Al Pacino visar upp många av sina typiska drag som skådespelare i den här filmen. Däremot har han till en början en betydligt mer lågmäld stil än vanligt i sin roll som Michael Corleone. Robert Duvall gör en bra prestation som Vito Corleones högra hand Tom Hagen. Dock är det förstås Marlon Brando som verkligen stjäl showen. Hans insats har resulterat i en av de mest klassiska rollprestationerna någonsin och alla de personlighetsdrag han förmedlar; Vitos hesa röst, hans attityd mm. känns mycket övertygande.

Väldigt lyckad film som går hem hos dem flesta, skulle jag tro. Kanske lite överskattad, men enligt mig är det en film som man alltid ska tänka tillbaka till när någon frågar vilken som är en av dem bästa filmer som någonsin har gjorts.

På www.imdb.com kan man se den här filmen ligga på första plats på listan om de bästa filmerna genom tiderna.

Det är en mycket bra film och jag ger den fullt betyg.

10/10

Jag ska sluta med att bara recensera bra filmer. Nästa blir ett bottennapp.

En kortis, är på jobbet:

Dum and dumber handlar om två av världshistoriens mest korkade vänner som tillsammans ger sig ut på en helknasig resa till Aspen.

På vägen bränner den ene nästan upp sig själv, han fastnar med tungan på en isig stolpe....

En helfestlig rulle som man bara inte kan hålla sig för.

Filmer som bland annat Dude where's my car har försökt återuppliva dessa karaktärer i yngre gestalter men utan dtörre framgång.

Denna film är ett måste för alla filmälskare och som bara känner för ett gott skratt.

Jim Carrey och Jeff Daniels gör lysande rollpresentationer i denna fullspäckadefilm. Jim Carrey gör som vanligt sina världsberömda ansiktsminer och för omväxlingensskull är det roligt att se Jeff Daniels i en sådan roll.

Komedier är oftast inga mästerverk så därför har det vart svårt att sätta ett betyg men för att vara en komedi anser jag att mitt betyg är ytterst rättvist.:

5/10

filmlover_424 recension av Grease 1:

Grease är en Broadmaw musikal som har storfilmats 2 gånger..

Jag ska recensera den första som filmades år 1978.

*Filmen utspelar sig i Usa på 70-talet och handlar om en ung ligist vid namn Danny som är skolans populäraste kille. Han blir under sommarlovet kär i en ung tjej som som heter Sandy och till skillnad från honom är en lugn med hederliga betyg. När skolan snart ska ta sin början efter det långa lovet skills de åt och de förmodar att de aldrig mer ska träffas.

Tiden går och skolan har precis startat, allt går som vanligt tills han upptäcker att hon har börjat i hans skola. Detta gör honom först mycket glad men när han märker att hans vänner tycker hon är en tönt låtsas han inte om henne.

Denna film är en bra musikal med bra musik och dans.

Underhållande men kan ibland bli lite väl löjlig.

Skådespelarna John Travolta(Danny och olivia-John-Newton(Sandy) gör bra ifrån sig och John Travolta visar ännu en gång att han sjunga, dansa, och spela, allt på samma gång.

Efter Grease ville folk se John och Olivia tillsammans på vita duken igen och därför gjorde de ännu en film tillsammans som den här gången hade en lite mer allvarligare handling. Kan dock inte titeln på denna film.

*Grease är enligt min åsikt en av de bästa musikalerna som finns och den var välgjord med skådespelare och hela köret men hur bra kan en musikal egentligen vara. Knappast mästerverk är dem så därför får den en

4 1/2 /10

//filmlover....

ps...vet att det nu blir två inlägg efter varann men det andra skrev jag några timmar tidigare :)

• Filmstar

Strangers on a Train (Främlingar på tåg) från 1951

av Alfred Hitchcock som jag såg igår.

*** INNEHÅLLER SPOILERS ***

Två främlingar som aldrig träffats tidigare stöter på varann

på ett tåg. Den ene är tennisspelaren Guy Haines och den

andre är den uttråkade rikemanssonen Bruno Antony.

Bruno visar sig snabbt veta en hel del om Guy, inte bara

hans tenniskarriär, men även hans privatliv. När de båda

går till Brunos cupé för att äta, kommer Bruno med en idé

han har om att begå mord utan att åka fast. Eftersom Guy

ska skilja sig med sin fru för att kunna vara med en annan

kvinna, föreslår Bruno att de "byter mord". Bruno vill i sin

tur att Guy dödar hans far, som Bruno har fått nog av.

Efter att Bruno kommit med sitt förslag svara Guy att det

är en bra idé (han vill mest vara trevlig och tycker nog att

Bruno är lite underlig).

När sen Bruno får reda på att Guys fru inte tänker gå med

på skiljsmässa, tar han saken i "egna händer" och stryper

Guys fru. När Guy får reda på detta av Bruno blir han givetvis

upprörd, men Bruno påstår att de hade kommit överens om

att byta mord så nu måste Guy döda Brunos far. När polisen

pratar med Guy om mordet på hans fru säger han som det var,

att han var på ett tåg vid tiden av mordet (vilket stämmer).

Han har även ett vittne, men när vittnet kommer till polisen

säger han att han inte kommer ihåg något, han var för full...

Alltså kan inte Guy bevisa sin oskuld och Bruno för spelet...

Bruno förföljer Guy hela tiden och försöker pressa honom

till att utföra mordet på hans far. När till slut Guy går med

på det och besöker huset på natten där hans far bor,

visar det sig att han vill avslöja Bruno för sin far. Men Bruno

har genomskådat det hela och väntar på Guy...när han får

reda på att Guy inte tänker genomföra mordet vill han hämnas...

Allt i allt en bra film med smarta små detaljer. Tyvärr tycker jag

inte att den kommer upp i klass med t.ex. North by Northwest.

Kanske fattas Cary Grant, men Farley Granger (som spelar Guy) gör

det bra och även Robert Walker (som spelar Bruno) gör en bra roll.

Jag ger därför filmen 7 av 10, vilket betyder sevärd och bör ses av

de som känner för att se bra äldre film. Jag skulle också rekommendera

människor att titta på ett flertal Hitchcock filmer och sen själva avgöra

vilken/vilka som är bäst. Tycker t.ex. inte att Psycho är så bra...

7/10

• Filmstar

Greenleafs recension på Kopps

Jakob ( Fares Fares ), Benny ( Torkel Pettersson ), Agneta ( Sissela Kyle ) och Lasse ( Göran Ragnerstam ) är poliser i området Högsboträsk där brottsligheten minst sagt är obefintlig. Deras främsta sysselsättningar under dagen blir därför att köra omkring i området, spela kort med gamla tanter, fånga in kossor som sprungit bort osv. Polisjobbet är alltså så pass enkelt att dem i huvud taget inte har något att klaga på i livet. Men helt plötsligt får de veta att Högsboträsk måste lägga ned polisstationen just pga att den inte behövs. Hela polisgänget med Jakob i spetsen blir förstås desperata då de inte vill förlora sina jobb och de bestämmer sig därför för att se till så att brottsligheten i området ökar så att polisstationen inte kommer behövas läggas ner.

Jalla!Jalla! är sannerligen en av senaste års mest ihågkomna svenska filmer. I alla fall är det denna uppfattning som de flesta människor verkar ha om "Jalla! Jalla! ". Själv var jag inte fullt lika förtjust i filmen då jag mest fnissade under filmens många småroliga scener i stället för att skratta hysteriskt vilket mest gjorde den till en halvbra komedi i mina ögon. Detta beror på att jag föredrar sjuk parodisk humor framför igenkänningshumor ( Jalla!Jalla! grundades ju mycket på igenkänningshumor ). Därför hade jag dess to större förväntningar inför Josef Fares andras film " Kopps " just eftersom denna film är betydligt mer parodisk än "Jalla! Jalla! " då den driver med amerikanska actionfilmer, den svenska polisen osv.

Dess värre så är inte filmen fullt så lyckad som den kunde ha varit. Det positiva med filmen är att då man skrattar som mest så faller " Jalla!Jalla!s" komik platt i jämförelse. Tyvärr så är filmen på samma gång långt mer ojämn än vad "Jalla!Jalla! " är. Många skämt upprepas många gånger om. Ett bra exempel är den amerikanska polisfilmswannabeen Benny, en karaktär som typ nått kultstatus innan " Kopps " i sig haft premiär tack vare en lyckad trailer. Bennys dagdrömmar om hur han bekämpar brottslighet är först hysteriskt roliga men blir med tiden bara uttjatade då samma skämt visas upp om och om igen. Ännu värre är filmens stundtals pinsamma försök till komik. Filmens huvudrollsinnehavare ska nämligen jämt och ständigt vräka ur sig sk one liners. Dessa one liners känns mest som desperata försök att göra absolut varje replik i filmen komisk. Humorn känns därför lite väl ansträngd emellanåt och ett flertal skämt har man sett i andra filmer vilket gör att komiken stundtals saknar finness. På samma gång så är det tragiskt att man inte kunnat utnyttja Sissela Kyles komiska talanger på ett bättre sätt då hennes rollkaraktär mest känns trist och meningslös.

Trots all denna negativa kritik så har filmen en hel del positiva sidor. Filmens parodiska scener är ofta väldigt lyckade och filmen är på många sätt bättre än andra filmer som försöker driva med polisfilmer och livet som polis. Filmen har dessutom specialeffekter som är långt bättre än vad specialeffekter vanligtvis är inom svensk film vilket gör att många actionladdade scener känns väldigt snygga och fräscha. Faktum kvarstår dock att filmen kunde varit ännu bättre om manusförfattarna skulle ha gjort något åt ojämnheten i manuset.

Men den var väldigt kul, så den får:

7/10

• Moderator

Recension på Roadkill

Roadkill beskriver jag helst som en roadmovie-thriller. Orginalnamnet på den är Joy Ride vilket är en mycket bättre titel. Varför man ändrar till en annan engelsk titel är som vanligt en gåta, men jag är inte säker på att den ändringen är gjord här i Sverige.

Lewis Thomas (Paul Walker) köper en bil med avsikten att bila från Colorado till New Jersey, mest för att Vennas (Leelee Sobieski) skull. På väg till henne hämtar han upp brodern Fuller som precis släppts ut ur fängelset. Under bilfärden skojar bröderna med en lastbilschaffis som kallar sig Rusty Nail, och som visar sig inte kunna uppskatta skämt.

Resten av filmen är den vanliga katt och råtta leken där Rusty Nail leder huvudpersonerna i näsan genom att hela tiden ligga ett steg före.

Hur många såna här filmer har vi sett egentligen? Svar: Massor!

Är den här filmen bättre än någon av de andra? Svar: Ja, faktiskt!

Den senaste filmen stöpt i den här formen var Jeepers Creepers. Den var riktigt obehaglig de första 20 minuterna, för att sedan totalt spåra ut och bli snudd på löjlig under den andra halvan.

Styrkan i den här filmen är att det är John Dahl som regisserat. Jag gillar både The last seduction och framför allt Rounders på grund av att han lyckas få mig engagerad i den historia som utspelar sig. Så även här.

Karaktärerna är ganska kantiga. De har bara de karaktärsdrag som behövs för att kunna föra historian framåt. Egentligen är det bara Fuller som har några egenskaper att spela på, de andra är väldigt stereotypa.

Det jag gillar med filmen är att huvudpersonerna reagrerar väldigt trovärdigt. I många andra filmer ger sig folk in i situationer man i verkligheten aldrig skulle göra. I början av Jeepers Creepers till exempel glider killen ner med huvudet före i ett enormt rör i vilken han just sett skurken kasta ner blodiga lik. Inget jag skulle göra kan jag säga. Å andra sidan träffar jag inte så många psykotiska massmördare heller, men ni fattar vad jag menar.

Emellanåt blir Roadkill förutsägbar, men inte alls lika mycket som andra filmer blir. Scenen i majsfältet drar ner betyget lite på grund av att det är så korkat.

Filmen har också en väldigt bra skurk. Det finns inget övernaturligt med honom och han håller sig mestadels i skuggan, vilket gör honom mer skrämmande.

Filmen lämnar lite lösa trådar efteråt, kärlekshistorien blir hängande och den känns inte riktigt avslutad. Slutet är riktigt bra. Jag kollade in orginalslutet och jag är glad att de bestämde sig för att göra om det. Ni kan ju se själva.

Ger den 6 av 10 i betyg

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Okej jag har inte recnserat någon film här ännu, men jag gör ett försök och ser vad jag kan hitta på...

Filmen jag har valt är en film jag tycker är bra... '

nämligen Falling Skye

I rollerna har vi bland annat Brittany Murphy, Jeremy Jordan. Sedan som mamma i dramat har vi Karen Allen i egen hög person.

Mor och dotter flyttar till Las Vegas för att börja ett nytt liv, modern vid namn har problem med alkoholen och dricker väldigt mycket, detta är inte första gången de bestämmer sig att flytta pg a alkoholen, men hon har som så många gånger förut skrivit en lista över vad som skall bli en ändring på.

Dottern Emelie kallad Em tar en sväng förbi affären och utanför sitter vad jag anser då dom som är skolans lite mer coola killar, Mark, "CC", Vance och Kyle. Självklart blir ju Vance då som tycks vara den snyggaste utav dem intresserad av Em. Marks pappa äger affären, han har en bror vid namn Willie som är förståndshandikappad, när Em kommer till affären så håller CC o Kyle på att tracka honom, Em sätter dom på plats. Det visar sig att de kommer att gå i samma High School vid namn Valley.

Under tiden så är modern ute och söker jobb hos en kille vid namn Donnie, han har inga lediga jobb åt henne, men hans kompis har en ledigt jobb som servitris, men erbjuder henne även ett jobb som strippa.

Modern tar vid ett senare tillfälle i filem jobbet som strippa och börjar att dricka igen, Em blir då väldigt arg och dom bråkar och så bestämmer hon sig för att ge sig av. Modern tar då livet av sig, om Em börjar knarka, men Em och Vance har utvecklat ett litet "förhållande" och han änna hjälper henne ur detta... Men det är bara en liten del av filmen det är så mycket mer att säga..

Av mig får Falling skye 7/10...

THE RING!!

När Rachel Keller systerdotter dör en mystisk bestämmer hon sig för att ta reda på sanningen. Hon upptäcker att Katie(systerdottern)en vecka innan sin död tillsammans med sina vänner kollade på ett band.

Bandet i fråga har ett rykte om sig att visa hemska mardrömsbilder, och efter att man sett filmen får man ett telefonsamtal som talar om att man har sju dagar på sig att leva.

Först är Rachel skeptisk mot detta men efter en tids undersökning förstår hon att ryktet är något som många tror på.

På flickans begravning hittar Rachel en framkallningslapp av bilder Katie aldrig hann framkalla. I hopp om att hitta en ledtråd framkallar hon dem och till sin förvåning upptäcker hon något mycket ovanligt på en utav bilderna. Katie och hennes vänner står framför en stuga någonstans och deras ansikten är helt förvrängda.

Genast hittar hon hotellet som hyrt ut stugan till Katie och hennes vänner. Hon bokar samma stuga som de övernattade i. I en hylla i receptionen hittar hon en omärkt video och tar den med sig till stugan, i hopp óm att det är samma band Katie såg. På bandet ser hon en massa bilder taget ur en mardröm och efter filmens slut ringer telefonen. En röst talar om att hon har sju dagar kvar att leva.

I all hast är hon nu fast bestämd att ta reda på sanningen och vad bandet döljer men främst, vem har gjort den?

Skådespelarna var mycket duktiga speciellt Naomi Watts som är perfekt för sin roll.

Regissören har lyckats göra en oerhört bra nyinspelning av den kultförklarade skräckfilmen, the ring, som världen över skrämt åskådarna. Gore Verbinski har lyckats med det svåraste, att göra en riktig bra version baserat på originalet.

Jag tycker som många andra att det är bland det läskigaste jag sett.

Det verkligen tar på ens syke och biter sig fast. Man tror att telefonen ska ringa mitt i en film närsomhelst, och tanken inför att kolla på ett omärkt videokasett är skrämmande.

En film jag rekommenderar till alla skräckfantaster, inte ens det starkaste kan stå emot denna lysande skräck!

Den får en självklar 4/5, som är ovanligt för skräckfilmer, de brukar sällan vara mästerverk men det är inte vad jag kan säga om the ring, en mycket intelligent film..

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...