Batuss Skriven 2 Mars, 2003 Report Share Skriven 2 Mars, 2003 Här följer min recension på Two Hands! *Filmen utspelar sig i Australien och handlar om den 19-åriga killen Jimmy som är vakt på en strippklubb. En sen kväll när han jobbar kommer stadens maffiaboss upp till honom och erbjuder honom ett uppdrag. I glädje över att äntligen få vara med i hans gäng så tar han uppdraget men klantar till sig rejält. Uppdraget gick ut på att leverera 10000 australienska dollar till en kvinna. Självklart så blir han rånad och i rädsla för att bli dödad av maffian bestämmer han sig för att råna en bank för att få tillbaka pengarna, men allt går inte som han planerat och snart inser han att råna en bank är mycket svårare än vad han någonsin trott. På sin väg möter han en ung tjej vid namn Alex som han blir förälskad i. *Heath Ledger bevisar i filmen att han kan mer än att stå och se bra ut i rutan. Han har faktiskt talang och är som gjord för rollen som Jimmy. Alex är spelad utav den unga Rose Byrne som har dykt upp i b.la Stars Wars episod 2-klonerna anfaller. De övriga skådespelarna är också mycket duktiga. *Jag tycker att det var en mycket bra film med en mängd duktiga skådisar. Filmen får en att känna sympati för Jimmy och man sitter och håller på honom hela tiden även om man vet att han inte gör det rätta. Helt enkelt en bra film i sin changer, välgjord med ett bra manus. Berättarsättet är lite som den i Amores Perros och Pulp Fiction. När filmen kom 1999 blev den nominerad till 11 otroliga Australian awards.. *Det svåraste men roligaste, betyget: En bra film med fina skådespelare, en bra story..ja ett mer rättvist betyg än detta kan jag inte sätta: En STARK 3/5 Snygg sexig&singel: *Filmen handlar i sin helhet om tre singeltjejer som lever loppan. Men som de flesta längtar de efter en fast partner. På en club träffar en av dem en kille som hon börjar gilla, men snart försvinner han och hon känner sig dum för att hon inte tog intiativet till att bjuda ut honom eller helt enkelt börja känna honom. I all mystik kommer hon ihåg att han berättade att hans bror skulle gifta sig och att han hade berättat var..Tillsammans med en av sina vänner ger de sig ut på en resa för att hitta drömkillen, men när saker inte visar sig vara vad man trodde vänder allting och en ångest våg sväller över henne.. *Jag tycker att Cameron Diaz, Christina Appelgate, och Selma Blair gör ett oerhört kasst jobb och lyfter aldrig filmen ur dess tråkiga handling. En flopp frö Diaz, att hon ens tog rollen förstår jag inte. *Filmen var urkass, tråkig,väldigt ytlig och meningslös. Ingenting lämnades åt fantasin. När man ser filmen tänker man på hur mycket den påminner om dum&dummare, men den kan inte ens mäta sig med den filmen. *Jag ger den betyget den förtjänar och inget annat: 0/5...jag säger bara VARNING!VARNING! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokig flicka Skriven 3 Mars, 2003 Report Share Skriven 3 Mars, 2003 (ändrad) En korting till recension av Tigerland Som så många andra amerikanska krigsfilmer har denna två hjältar en gapig sergeant och en galen menig. Filmen utspelar sig år 1971 under Vietnamn kriget. (fast aldrig i Vietnamn) Våra hjältar är Bozz och Paxton. Dom tjänstgör i amerikanska militären, Bozz är gruppledare, men han vill bort, medans Paxton inte är rädd för att gå ut i krig. Innan dom drar ut i krig så åker dom till Tigerland där dom skall få sin sista avgörande träning innan kriget. På Tigerland finns även Wilson, detta är den galna menige jag nämnde tidigare, han hyser ett ofantligt stort hat för vår hjälte Bozz, och dom kommer att drabba samman många gånger. Jag är ingen större fantast av krigsfilmer, speciellt inte dom som målar fram Usa som hjältar, så därför är det inte många bra. Men denna film gillade jag, den var väl gjord och kändes verklig. I rollen som Bozz har vi Colin Farrel ("Ordinary Decent Criminal). Och som Paxton hittar vi Matthew Davis. Båda gör en bra prestation och får filmen att kännas mer verklig än vad den egentligen är. http://www.tigerlandmovie.com 3/5 sorry glömde betyget Skall gå och se chatch me if you can nu i dagarna.. kommer en recension om den då... Ändrad 3 Mars, 2003 av *A n n a* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 3 Mars, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 3 Mars, 2003 Bra recension Anna, men skulle du kunna sätta ett betyg på den, så att jag vet ungefär hur filmen ligger till betygsmässigt. SJälv så somnade jag nästan när jag tittade på den filmen på grund av dålig och skakig kamera och dåligt filmad film. Skulle uppskattas. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 3 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 3 Mars, 2003 Tack för recensionerna *Anna* och Filmlover. Det var två filmer (alltså Two Hands och Tigerland) som jag inte hade hört talas om innan (jo, kanske Tigerland men inte speciellt mycket). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 3 Mars, 2003 Report Share Skriven 3 Mars, 2003 då borde du se two hands...den är faktiskt bra!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 3 Mars, 2003 Report Share Skriven 3 Mars, 2003 Hmm. ja two hands duger väl om man gilar heath ledger. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokig flicka Skriven 5 Mars, 2003 Report Share Skriven 5 Mars, 2003 Lite granna i stuket av en recension. *A n n a *s recension av Human Traffic "The weekend has landed. All that exists now is dubs, drugs, pubs and parties. I've got 48 hours off from the world, man ... I'm gonna blow steam out of my head like a screaming kettle. I'm going to talk shit to strangers all night. I'm gonna lose the plot on the dance floor. The free radicals inside me are freaking, man. I'm goin' to Never Never Land with my chosen family. We're gonna get more spaced out then Neil Armstrong ever did. Anything could happen tonight..." - Jip Vi får följa fem ungdomar som under en helg enbart skall dansa, supa, knarka och lite till… … Och komma bort från en ”riktiga” världen. Man får från början följa Jip ((John Simms) som är vår huvudroll, kan kalla honom berättaren) under hans arbete, där får man även på ett sätt lära känna hans vänner Koop, Lulu, Moff, Nina. Vi träffar Lulu och Nina inför festen och dom börjar förbereda sig. Moff är ute och letar knark och Koop säljer skivor. När dom sedan träffas för att ge sig ut på äventyr. De kommer till en nattklubb, och Lulu har ingen biljett, men dom tar sig in ändå. (har för mig hon skulle få en av Moff som glömde den) Jag har glömt att nämna att Jip lider av ångest, han är rädd att inte vara fullständig i, ja ni vet…. Sängen…. Detta är en av mina favorit filmer, varför vet jag inte, men jag tror faktumet att det är en Engelsk film har en del med det att göra.. Bara älskar Engelska filmer. John Simms gör en enastående roll, men många kan nog kalla den jobbig och inte alls roande på rätt sätt… Lorraine Parker som spelar Lulu, var med i en tv serie kommer inte ihåg namnet. Även hon gör en bra roll. Miljön runt omkring den är bra och i vissa scener känns det som om att man är i samma rum… (iaf med bra surround ljud ) Kort och gott av mig får Human Traffic 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 6 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 6 Mars, 2003 (ändrad) Här följer en recension av filmen Sleuth från 1972. Filmen är regisserad av Joseph L. Mankiewicz efter en pjäs av Anthony Shaffer. Filmen, som är nästan 2.20, har endast två skådespelare i hela filmen. Laurence Olivier och Michael Caine blev båda Oscarsnominerade för sina rollprestationer och det är inte svårt att förstå efter att ha sett hela filmen. Man måste verkligen se hela filmen för att tycka om den. Den börjar ganska långsamt den första halvtimmen, men det är så spelet börjar. En mycket smart thrillerdeckare... Deckarförfattaren Andrew Wyke (Laurence Olivier) bjuder in frisören Milo Tindle (Michael Caine) till sin stora herrgård på en fredagskväll. Väl inne i det stora och vackra huset, börjar spelet mellan de två. Olivier vet att Caine har ett förhållande med Oliviers fru (som är bortrest över helgen) och ger sin tillåtelse att få träffa henne. Han erbjuder även Caine att stjäla smycken som tillhör Oliviers fru. Dessa smycken ska sen Caine sälja till en person som Olivier känner och tjäna stora pengar (£170,000, vilket motsvarar över 2m kr). Olivier i sin tur får ut pengar på försäkringen och det hela verkar vara ett föräkringsbedrägeri. Men då Olivier vill att Caine klär ut sig och bryter sig in i huset, blir det hela intressant. Caine väljer att klä ut sig till clown (mycket roligt !) och klampar runt i stora skor (lämnar då stora skoavtryck till polisen, smart). Han bryter sig in i huset och får därinne hjälp av Olivier med att spränga kassaskåpet. Men när det hela är klart, visar det sig att Olivier bara har spelat ett spel - det är precis det han älskar att skriva om, det är hans liv. Vad han egentligen vill är att döda Caine och det är här historien tar en härlig vändning... Laurence Olivier och Michael Caine är helt strålande i sina roller. Till en början var det endast den förstnämnde som imponerade, men när filmen "vänder" så att säga, tar Caine över och för filmen... till slut leder de tillsammans och gör ett härligt jobb. Filmen är mycket bra filmad och känslan är där hela tiden. Tyvärr såg jag filmen utan någon textning och ljudet var inte det bästa (fick ha väldigt hög volym för att inte missa något). Filmen finns inte att få tag på med svensk text (vad jag vet) och den kan vara svår att få tag på som import också...Men eftersom jag velat se filmen en väldigt lång tid, var det värt de 269 kr jag fick betala. Kvalitén på bilden är bra, men som sagt så var ljudet inte det bästa. Jag ger filmen 9 av 10 och skådespelarna 10 av 10 ! Ändrad 6 Mars, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 6 Mars, 2003 Moderator Report Share Skriven 6 Mars, 2003 Tack för den, Czechflash! Du har gjort mig mycket intresserad av Sleuth, mest för att skådespelarna fick så högt betyg. Gillar att se filmer med bra skådespelare och Caine är en favorit. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 6 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 6 Mars, 2003 Manetheren Ja, jag ville inte avslöja allt för mycket, men det hela har flera "twists" och man blir verkligen imponerad av skådespeleriet, det kan jag lova...Jag är iaf väldigt nöjd med att ha köpt den Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 7 Mars, 2003 Report Share Skriven 7 Mars, 2003 (ändrad) Filmlover_424 skriver en recension omIn The Bedroom: Filmen utspelar sig i delstaten Maine vid Englands kust. Under en sommar får ett äldre par besök av sin son som studerar på universitet. Men mycket tid av denna vistelse går åt för att han ska träffa sin flickvän, vilken är äldre samt har två barn och en mycket svartsjuk ex man. När en oerhörd tragedi äger rum förändrar det familjens liv för alltid, och saker man aldrig trodde att de skulle göra utfördes. Sissy Spacek var som vanligt mycket bra i sin roll, och även så Tom Wilkinson som chockade med sitt brutala men ändå så milda rollpresentation. Andra välkända ansikten som Marisa Tomei kunde ma se. Storyn var bra men betyget dras ner då det blir segt och långtråkigt. Berättelsen kunde utvecklats mer till en mer dramatiskt historia då den i mina ögon var en misslycka en. Todd Field lyckades dock att under några scener skapa stämning, och tack vare de utmärkta skådespelarna får filmen ändå ett hyfsat betyg: 3/5 okej....nu blev det lite kort, men jag hinner inte mer!! Ändrad 7 Mars, 2003 av filmlover_424 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 10 Mars, 2003 Moderator Report Share Skriven 10 Mars, 2003 Kom över The Boondock Saints på OBS för 89 kr. Det är skönt att se att DVD-film äntligen är så inne att det kommer lågprisalternativ även i detta format. Det är naturligtvis gamla filmer, men det finns alltid favoriter som jag vill ha i hyllan. Nåja, filmen är en klar favorit, det var den även när jag såg den första gången. Kanske låter lite konstigt eftersom jag var så kritisk mot Natural Born Killers tidigare. Jag tror det beror på att den här filmen inte uttalat ska vara en antivålsdfilm. The Boondock Saints handlar om två irländska bröder som, efter ett felsteg då de hamnar på fel sida lagen finner det lika bra att fortsätta hålla sig där eftersom de anser att de kan utföra en del goda gärningar i detta ruttna samhälle. Med hjälp av vännen Rocco, som jobbat åt maffian tidigare och som känner den brottsliga verksamheten väl, börjar bröderna rensa upp i maffiaträsket. Maffians svar är att anlita döden själv, i form av Il Duce. Eftersom maffian är inblandad dyker en FBI-agent upp för att utreda brotten. Filmen är våldsam, åt Pulp Fiction hållet. Gillar ni Tarantions rullar, se den här då! Den har också massor av humor, en humor jag gillar skarpt. De här är regissören Troy Duffys hittills enda film vilket är skamligt, enligt mig. Regin är utmärkt, handligen utspelar sig inte tidsmässigt linjärt utan utgår ofta från brottsplatser och växlar mellan handlingar före och efter brottet. Manuset och framför allt dialogen är underbar. Ordet Fuck förekommer garanterat fler gånger i den här filmen än i samtliga Tarantinos filmer tillsammans! Bröderna MacManus spelas utmärkt av Sean Patrick Flanery (Young Indiana Jones) och Norman Reedus. Kompisen Rocco spelas av David Della Rocco och är en av filmhistoriens roligaste karaktärer. Killen är ingen skådespelare egentligen, detta är hans första och enda film, men han är så rolig som hysteriske Rocco. Han levererar en av de skönaste repliker jag vet. "Shut your fat ass Rayvie! I can't buy a pack of smokes without running into nine guys you fucked! Den homosexuelle FBI agenten spelas av en av mina stora favoriter, en man som sällan drar sig för att göra utmanande roller, Willem Defoe. Han är helt lysande här, han stjäl varje scen han är med i. Detta är en väldigt grabbig film. Den är högljudd, våldsam och ofantligt rolig. Ger den lätt 4 av 5 i betyg. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 10 Mars, 2003 Report Share Skriven 10 Mars, 2003 Mmm..håller med däremot tvivlar jag på detta: Ordet Fuck förekommer garanterat fler gånger i den här filmen än i samtliga Tarantinos filmer tillsammans! Pulp fiction har hade rekordet för mest svärord ända till south park kom så visst borde där finnas en del "fuckord" Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 10 Mars, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 10 Mars, 2003 Mmm..håller med däremot tvivlar jag på detta: Ordet Fuck förekommer garanterat fler gånger i den här filmen än i samtliga Tarantinos filmer tillsammans! Pulp fiction har hade rekordet för mest svärord ända till south park kom så visst borde där finnas en del "fuckord" Ok, här kommer lite kuriosa angående ordet Fuck. Världsrekordet av det ordet i en film är mycket riktigt i Pulp Fiction. Där förekommer den otroliga 257 gånger! Vill faktist se The Boondock Saints inom en snarare tid. det blir väl att hyra den så småning om. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
éowyn Skriven 10 Mars, 2003 Report Share Skriven 10 Mars, 2003 Jahapp, då har jag sett Bakshis tecknade lotr-film, som sträcker sig fram till nånstans runt slaget vid Helm's Deep. Ja, var ska jag börja? Det var visserligen kul att se nåt om härskarringen, men, det här var inte bra. Satt och störde mig så på alla ändringar, och fel i översättningen, till exempel kunde personen som översatt inte bestämma sig för om det skulle heta Rivendell eller Vattnadal, och det blev 2 timmar bland personer och platser som Grima Masktunga, Trädskägg och Hjälmdjupet. (argh!) Animationerna sen, de kändes... futtiga. Jag saknade den detaljrikedom som jag tycker finns i tolkiens värld, men bakgrunderna var ofta suddiga, bluddriga. Hobbitarna var väldigt enkelt ritade, och sen förstod jag inte meningen med att frodo, merry och pippin skulle vara i princip lika som bär (jag lärde mig då inte skillnaden i alla fall) medan sam var kortare, bredare, och hade fått stora stirriga ögon, bred glugg mellan stora framtänder och mycket större näsa än sina kompisar, vilket resulterade i att han påminde mig om disneys ringaren i notre dame, eller ett elakt litet troll. Dessutom hade han en liten ovana att fnittra så fort tillfälle gavs. Och gollum påminde mest om en kremerad farao. Balrogen var faktiskt riktigt rolig. Den såg ut som en stor fluffig nallebjörn med röda ögon och ett par små vingar på ryggen. Mycket läskig. Det jag trots allt tyckte var positivt med animationerna var att man ibland, till exempel vid värdshuset i bri, och vid slagen, hade filmat skådespelare, och sedan animerat dem. Det kunde se snyggt ut stundtals, men hade också den nackdelen att det kändes som man ville framhäva hobbitarna som mer fantasivarelser än de andra karaktärerna. Inte bra. Historien kändes komprimerad så långt det bara var möjligt, och stressades hela tiden fram. Filmen kändes överhuvudtaget väldigt otolkien, det fanns ingen tolkienkänsla. Inte heller i musiken, som kändes väldigt opersonlig. Det allra roligaste i hela filmen var en scen efter väderklint. Frodo skadad, bråttom, osv. Då kommer plötsligt en alvkille ridande på en vit häst, och jag tänkte "oh my god, Glorfindel är med!". Aragorn lyser upp, öppnar munnen, och ska ropa på honom, jag är till 100% beredd på "Glorfindel!", men vad ropar han? "Ah, Legolas!" Hjälp, vad jag skrattade! Ett betyg ska det bli också. Ja-a. Är ny på att sätta sifferbetyg på filmer, så jag har inget system än, om man nu får det, men det här känns som en 2/5. En film om härskarringen kan absolut accepteras med vissa ändringar, men det här känns inte tolkien överhuvudtaget, och den är inte ens snyggt animerad. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.