Jump to content

Musik

Zoodiack

Vad lyssnar ni helst på av dessa  

153 members have voted

1. 1. Vad lyssnar ni helst på av dessa

• Iron maiden
      27
    • Sting
      6
    • Beatles
      30
    • Elvis
      15
    • J-LO
      6
    • BOB marley
      14
    • Eminem
      17
    • Maria Carey
      4
    • Rolling stones
      20
    • Rollergirl
      7

Rekommenderade inlägg

• 2 weeks later...
  • Svar 1,6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Cee Lo Green från Gnarls Barkley:

Jag har dessutom bestämt mig för vem som är den bästa MC:n någonsin, och vinsten går till Eminem. I alla fall just nu. Hans sätt att få in samma stavelser och uttal genom hela verser utan att någonsin glida från ämnet eller att använda sig av nödrim gör honom bäst. Därtill så har han alltid något att säga och har en jävla scennärvaro.

Han måste komma hit så att jag får se honom.

Jay-Z är en minst sagt hedervärd tvåa... just nu. Jay-Z borde nästan leda för att jag har sett honom live, men what to do.

I see you driving 'round town with the girl I love, and I'm like: "FUCK YOU!"

EDIT: Haha,

. Klass!

• 2 months later...

Någon här som fortfarande lyssnar på gamla hederliga vinylskivor och kanske till och med har sig en liten trevlig samling hemma?

Jag har nämligen själv fått för mig på sistone att jag ska börja samla och lyssna på vinylskivor. Mina första inköp till min samling fick bli Pink Floyd.

Dark Side of the Moon

Bild 1

Bild 2

The Wall

Bild 1

Bild 2

Vinylskivor är något man funderat på att börja samla, vet att en polare bara köper vinyl. Personligen är jag alldeles för fast i MP3-världen för att ens orka köpa skivor. Skivor är väldigt jobbigt i mina ögon, man kan ju inte bestämma ordningen själv eller radera låtar... håller mig nog till mina playlists.

Kanyes nya har läckt och första halvan av skivan är riktigt bra. Den andra är tyvärr sämre. Det är lite som att det är rap på den första halvan och sen går han ifrån det på andra delen även om det inte är 808 i alla fall. Gorgeous, Power och See Me Now är mina favoriter just nu, förutom So Appalled då. Det är lite tråkigt att han har droppat så många spår som GOOD Fridays-låtar (där han släppt ett spår i veckan, på fredagen), eftersom att jag redan har lyssnat sönder So Appalled. I och för sig så droppade han ju Power i juni så den är ju också rätt utspelad.

Som slutsats kan jag inte säga något om att Kanye inte gör bra musik, för jag gillar skivan, men jag är lite trött på honom även om han är rätt rolig. Han har bara blivit lite för artsy-fartsy med allt som han håller på med. Jag saknar soulen och samplingarna som fanns på de första skivorna, fortfarande. Han kommer aldrig att överträffa College Dropout när det kommer till bra skivor även om han tekniskt sett är en mycket bättre rappare på många plan i dagsläget.

Sist men inte minst kan jag flika in att jag var på Strand i torsdags och såg Jedi Mind Tricks, och de var riktigt tunga. Helt klart något jag ska lyssna mer på, då jag inte lyssnat så fasligt mycket innan. Vinnie Paz är dock stenhård och hans "hit" från soloplattan Season of the Assassin End of Days är extremt bra. För att inte tala om R.A. the Rugged Man's vers från Uncommon Valor: A Vietnam Story, där han rappar om sin fars upplevelse av Vietnam-kriget. Versen är överhuvudtaget en av de bästa jag har hört och inledningen är sick:

Call me Thorburn, John H., Staff Sergeant, marksman

Skillin', killin', illin'

I'm able and willin'

Kill a village elephant, rapin' and pillage a village

Illegitimate killers, U.S. military guerillas

Testa att läs den högt en gång, för att få full effekt, eller för den delen, lyssna.

Nä, det är fortfarande smidigast med digital musik och det kommer jag använda främst. Men jag ser vinylskivor som ett trevligt komplement och framförallt gillar jag att man med dem har en större benägenhet att lyssna på hela album snarare än enskilda singlar. Vilket gör att man hittar bortglömda spår som man annars hade missat om man själv hade fått välja. Dessutom gillar jag de stora omslagen och har funderat på att köpa en vinylram så att jag kan sätta upp dem på väggen här hemma.

Angående Kanye har jag själv inte lyssnat så mycket på honom. Som Daft Punk-fantast har jag självklart lyssnat på "Stronger" och även andra låtar från Graduation där jag gillar en del och knappt kommer ihåg andra. Sen har jag via radio lyssnat på några låtar från 808, där jag inte alls gillade auto-tuningen. Fast gillar du ändå inte Tjalan att han åtminstone försöka testa nya saker och inte fastna i samma gamla mönster?

Någon här som fortfarande lyssnar på gamla hederliga vinylskivor och kanske till och med har sig en liten trevlig samling hemma?

Jag samlar faktiskt, även om samlingen inte är jättestor, men det finns en del bra där i alla fall - mest singlar. Jag har praktiskt taget växt upp med en maniskt samlande farsa som hade ett helt garage proppfullt med rockabilly och komiskt nog Sveriges största Sven-Ingvars-samling en gång i tiden, så det är väl mitt öde att köpa musik på vinyl även för mig antar jag. Själva grejen med vinyl är ju att man får så snygg förpackad musik och just ljudet av knastrande vinylskivor tycker nog de flesta är den största magin. Känslan av att lyssna på musik som man gjorde under dess storhetstid är ju nästan orgasmisk i sina bästa stunder. :D

Jag köper mest gamla, hederliga radiolåtar från glappet mellan 60-70-talet och försöker sakta men säkert samla på mig Dylans LP:s, men det är ju en hyfsat dyr hobby. För tillfället har jag inte ens en fungerande vinylspelare, så då brukar samlandet prioriteras lite lägre än filmsamlandet, exempelvis. :)

Jag samlar faktiskt, även om samlingen inte är jättestor, men det finns en del bra där i alla fall - mest singlar. Jag har praktiskt taget växt upp med en maniskt samlande farsa som hade ett helt garage proppfullt med rockabilly och komiskt nog Sveriges största Sven-Ingvars-samling en gång i tiden, så det är väl mitt öde att köpa musik på vinyl även för mig antar jag. Själva grejen med vinyl är ju att man får så snygg förpackad musik och just ljudet av knastrande vinylskivor tycker nog de flesta är den största magin. Känslan av att lyssna på musik som man gjorde under dess storhetstid är ju nästan orgasmisk i sina bästa stunder. :D

Jag köper mest gamla, hederliga radiolåtar från glappet mellan 60-70-talet och försöker sakta men säkert samla på mig Dylans LP:s, men det är ju en hyfsat dyr hobby. För tillfället har jag inte ens en fungerande vinylspelare, så då brukar samlandet prioriteras lite lägre än filmsamlandet, exempelvis. :)

Intressant läsning, Yojimbo :)

Oavsett om man vill det eller ej så lär man sig mycket från sina föräldrar.

Håller med dig om att musiken är snyggare förpackad i vinyl, där det skapas en större "helhetskänsla", och det knastrande ljudet är mysigt.

Samlar du förresten på någon annan speciell artist förutom Dylan? Själv ska jag främst samla på Pink Floyd och Daft Punk. Förmodligen blir det Justice eminenta skiva "Cross" också på ett hörn.

Disintegrator: Hehe, förstår hur du menar Last.fm. Fast ibland får man faktiskt klara sig utan det och man kan ju alltid spela det man lyssnar på via vinyl senare via datorn. Så att statistiken blir intakt :)

Angående Kanye har jag själv inte lyssnat så mycket på honom. Som Daft Punk-fantast har jag självklart lyssnat på "Stronger" och även andra låtar från Graduation där jag gillar en del och knappt kommer ihåg andra. Sen har jag via radio lyssnat på några låtar från 808, där jag inte alls gillade auto-tuningen. Fast gillar du ändå inte Tjalan att han åtminstone försöka testa nya saker och inte fastna i samma gamla mönster?
808 är ett hyfsat concept album, men inget jag är så överdrivet förtjust i.

Och det är klart att man inte vill att artisterna man lyssnar på ska stå och stampa, för att låna ett par rader från Jay-Z i On to the Next One:

Hov on that new shit

Niggas like how come?

Niggas want my old shit

Buy my old albums

Niggas stuck on stupid

I gotta keep it moving

Det är givetvis sant, men grejen är att Kanye (eller Jay-Z för den delen) inte överträffar sina tidigare plattor, vilket gör att man "saknar" den artisten var då. Sen är det ju så att jag inte är fullt lika förtjust i dagens beats som jag är i de från början av 2000-talet när Kanye tog tillbaka samplingen på riktigt. Just Blaze och Kanyes beats från tidigt 00-tal är mina favoriter.

Håller med dig om att musiken är snyggare förpackad i vinyl, där det skapas en större "helhetskänsla", och det knastrande ljudet är mysigt.

Samlar du förresten på någon annan speciell artist förutom Dylan? Själv ska jag främst samla på Pink Floyd och Daft Punk. Förmodligen blir det Justice eminenta skiva "Cross" också på ett hörn.

Nej, egentligen samlar jag bara på Dylan, men jag har oavsiktligt ganska mycket Linda Scott-singlar också, och en del Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich, som jag blev lite besatta av strax innan Grindhouse gick upp på bio. :)

Köpte just ett ex av den extremt sköna LP:n "Forever Changes", av psykedeliska 60-70-talsgruppen Love, som verkligen rekommenderas! Bara genom att se skivomslaget förstår man att det är en klassiker.

LoveForeverChanges.jpg

Nej, egentligen samlar jag bara på Dylan, men jag har oavsiktligt ganska mycket Linda Scott-singlar också, och en del Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich, som jag blev lite besatta av strax innan Grindhouse gick upp på bio. :)

Köpte just ett ex av den extremt sköna LP:n "Forever Changes", av psykedeliska 60-70-talsgruppen Love, som verkligen rekommenderas! Bara genom att se skivomslaget förstår man att det är en klassiker.

[imghttp://www.lib.washington.edu/Media/new/images/LoveForeverChanges.jpg[/img]

Har du några speciella låtar du skulle vilja tipsa om från de artisterna du nämnde. "I've Told Every Little Star" med Linda Scott är väl egentligen den enda låten jag har hört från dem (Dylan exkluderat).

"Forever Changes" är en sådan skiva man egentligen kan köpa enbart för omslaget. Gillade det starkt och psykedelisk musik från 60-70-talet låter intressant. Får kolla upp den skivan och jag tror inte jag har hört något från Love tidigare.

Gillade förövrigt också omslaget till deras konsertskiva "Forever Changes Concert".

the-forever-changes-concert.jpg

Usch, vad jag hatar Kanye. Var, som man kan se härinne, inte sådär överförtjust till en början av hans nya skiva men den bara växer och växer. Det är helt otroligt. Den är vansinnig. Det är en sådan fantastisk känsla i alla beats och man märker hur mycket all musik betyder för Kanye. Där har vi väl skillnaden på t.ex. Kanye och Jay-Z nowadays. Även om Kanye fortfarande inte kan steppa till Jay-Z som en mc, knappt i närheten, så är Jay-Z:s liv för perfekt för att han ska fortsätta göra musik, egentligen. Han är rik, lyckligt gift med en av världens snyggaste brudar och bara... "färdig", med sitt liv. Kanye däremot, är en rätt störd själ, han är en musiker helt enkelt. Han bär fortfarande på demoner, han har saker han måste få utlopp för genom sin musik.

Nej, fyfan, grym jävla platta. Fortsätter nästan bli bättre varje gång jag hör den.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...