Jump to content

Snacka sport

Ingoman

Rekommenderade inlägg

4-5 till slut. Förlusten känns inte såå smärtsam ändå, då Tre kronor gjorde sitt jobb över förväntan och höll skenet uppe och mer där till, längre än vad man kunde hoppas på. Kanada fick ett mål för mycket helt enkelt och sista målet Lundqvist släppte in var surt, men trycket han fick på sig matchen igenom var svåraste tänkbara och när fan skulle han få tid till att fylla på vatten?? Sverige kan känna sig stolta över insatsen Tre kronor gjort och det positiva i det här VM:et (Murray, Strålman, kämpaglöden, överprestationen tex.) tycker jag väger tyngre än det negativa. Detta Tre kronor är nästan den årgång som jag känt mest för - i alla fall sen Finlands-VM.

• Svar 202
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tycker nästan lite synd om Sverige, men dom kämpade i alla fall och Kanada vann nätt och jämnt. Kanske vi hade vunnit om Tellqvist stått i målet från start?

Men det blir i alla fall en härlig bronsmatch mellan Sverige och Finland nu, skulle vara kul om Tre Kronor kunde ta med sig en bronsmedalj hem från turneringen.

Ikväll smäller det! Kom igen nu United! Hoppas och tror på seger men det är snuskigt nervöst nu bara.

På tal om annat, Black Army intervjuade Gerhard Sager, ordförande för Svenska Fotbollsförbundets tävlingskommitté som planerade cuphelgen och publikfesten i Gävle, om varför de valde att organisera en cupomgång på det sättet, och varför de inte talade med supportrarna, kunderna, dom som ska köpa produkten svensk fotboll, om hur det borde organiserats. Svaret: ”Varför skulle vi lyssna med er? Det har ju inte ni med att göra”.

Nu känner man sig uppskattad som trogen AIK-supporter, och man känner verkligen att SvFF och SEF strävar efter att förbättra svensk fotboll. Först reglerna om bortaresor och nu det här, det är helt sjukt vilka tomtar som driver fotbollssverige. Att ingen vill ta på sig något som helst ansvar för floppen som var cuphelgen är också patetiskt.

Hela artikeln på Black Armys hemsida.

Läsvärd krönika på Landskronas Svenskafans-sida.

• Filmstar
Skönt att ryssland vann. Ogillar de fuskande kanadickerna.

Hmm, så brukar det tyvärr låta när man inte kan erkänna att de är bäst. Tyvärr lyckades ryssarna muta schweizarna i kvartsfinalen så att de gjorde två (!) självmål i första perioden. Det var verkligen pinsamt att se. Först skickar backen in pucken i eget mål med handsken. Sen slår en annan back ett slagskott i eget mål på ett sätt som är omöjligt att göra om man inte blivit mutad. De ryska oljemiljonerna talade sitt tydliga språk här.

Och finnarna såg väldigt tama ut i semifinalen, ingen sisu alls här. Nästan så man misstänkte något liknande här, men ryssarna var helt enkelt bättre, speciellt i försvaret.

I finalen, vad ska man säga. Kanada var det bättre laget under halva matchen fram tills de gjorde 4-2, sen slutade de spela och gav bort segern. Hade de bara fortsatt så hade de vunnit lätt, men se slutade spela och på ett sätt var det rätt åt dem - hatar när lag gör så och förhoppningsvis lär de sig av läxan. Dock kul för ryssarna och deras fans då de in inte vunnit på 15 år. Det var mest ryska fans i Quebec faktiskt och de festade ordentligt på gatorna under den kvällen/natten. Själv satt man och åt en god middag uppe i det roterande tornet i centrala Quebec och snackade lite med representanter från spanska och mexikanska ishockeyförbundet...

Det var riktigt kul att se Kandas lagkapten Shane Doan stå och grina efter finalförlusten, medans Ilya Kovalchuk grät av glädje. Kul också att just han fick avgöra, det var han värd.

Ryssland var helt klart värd denna seger, Kanada får skylla sig själva när dom dekar ned sig så förbannat i sista perioden att dom tappar en tvåmåls-ledning.

• Filmstar

Jag skyller helt och hållet allt på coachningen då två saker avgjorde. Första så var det som alla såg en miss att lägga av att spela och "bevaka" ledningen efter halva matchen. Den andra missen var att inte välja en målvakt att satsa på i slutspelet och itstället fortsätta rotera mellan Ward och Leclaire. Det gjorde att ingen av dem såg bättre ut än den andra, även om de visste vem som skulle stå. En målvakt behöver komma in i rytmen och det fick de aldrig göra. Är övertygad om att Ward hade presterat bättre om han även hade stått mot Sverige i semin. Han hade t.ex. tagit 4-4 målet som var billigt. Men det är lätt att vara efterklok (även om detta var något jag och min bror kritiserade redan inför semifinalen).

Sen gillade jag inte att Doan inte fick mer speltid under turneringen. Lagkaptenen behöver kanske inte alltid spela mest, men när han också är en av de bästa spelarna ska han spela mer. Förstakedjan med Getzlaf-Nash-Heatley var ostoppbara, men Doan skulle spelat i en andra kedja och inte i tredje. En annan miss var att fortsätta spela med Spezza (som jag inte ville ha i turneringen i första hand) när han match efter match såg ointresserad ut och inte gjorde något bra. Fick mestadels spela i fjärdekedjan med grovjobbare och satte då Mayers på bänken istället, något som borde varit tvärtom.

Men i slutändan var det de två första punkterna som var avgörande - coachningen och målvaktsroteringen. Hade varit väldigt kul att få vara på plats när Kanada vann. Å andra sidan var det egentligen inte SÅ många som brydde sig som det kändes. När det kom till semi började det pratas på TV, men det var inte förrän det var dags för final mellan Kanada och Ryssland som det verkligen blev liv. Jag är väl en av få som älskar Kanada, och jag kan säga att efter att ha varit där för första gången vill jag gärna åka tillbaka och se andra städer. Riktigt trevliga människor och vi träffade inte på en enda otrevlig kanadensare under vistelsen. T.o.m. på flygplatsen hjälpte de oss mer än de behövde när vi missade planet pga bagageproblem (miss av Arlanda-personalen). Förresten, hon som hjälpte oss var en vit Jackie Brown ! En riktig kopia alltså, både jag och brorsan tyckte detsamma. Kusligt var det, samma kroppsbyggnad, jobbade som vid biljettdisken/flygvärdinna, men var alltså vit...

• Moderator
Jag skyller helt och hållet allt på coachningen då två saker avgjorde. Första så var det som alla såg en miss att lägga av att spela och "bevaka" ledningen efter halva matchen.
Det är ju det som är det tråkiga med den moderna hockeyn - och fotbollen också för den delen. Det är så mycket taktik att det ibland blir tråkigt. Anfall är bästa försvar existerar inte längre. Har man ett måls överläge är det försvar som gäller och tråk hockey. Bara bra i sån här fall när tråkhockeyn inte lönar sig.

• 5 months later...
  • Moderator

Såg sista tio minuterna av matchen mellan Liverpool och Atletico Madrid och det stör mig så ofantligt att storlagen alltid premieras i såna här matcher, speciellt på hemmaplan. Hur svenskarna kan döma straff i tredje övertidsmenuten för en sån situation är skandal. Har inget emot Liverpool, det är favoriseringen av storlagen som stör mig.

Hah, för Atletico Madrid är så små menar du Manetheren? Du får det att låta som att det var liverpool mot BATE Borisov.

Samtidigt är straffen patetisk, ja, men det är ju Martin fucking Hansson. Killen kan inte döma för fem öre, kolla bara straffen han ger AIK mot hammarby i derbyt i augusti. Han är en parodi på en människa. Han gav gais en helt obegriplig straff mot ljungskile för nån vecka sen och när ljungskile spelade volleyboll i straffområdet mot norrköping gav han den inte.

Att det sen är två tydliga handssituationer i liverpools straffområde som borde varit straff och en rätt klar i Atleticos som inte helt omöjligt kunde ha blivit straff är en annan patetisk sak.

Näe, Martin Hansson är en riktig jävla pajas.

Och trots att jag hade 70 spänn på att Chelski skulle vinna så får jag ändå en riktigt bra känsla i magen när de förlorar mot ett lag med så urusel form som Roma. Underbart. Synd att Anorthosis inte kunde hålla ut och slå Inter också, det hade varit helt fantastiskt.

Ikväll blir det nog rätt svettigt för United och jag gissar på 1-1 eller 2-2 borta mot Celtic. Men det har stått klart så väldigt länge vilka som kommer gå vidare från den gruppen ändå. Man har inte råd att spela 0-0 hemma mot gruppens stryklag som Celtic gjorde.

EDIT: Å andra sidan har United utvecklats både som lag men framförallt just sitt europaspel sen senaste mötena med Celtic. Man är så mycket bättre nu och Sir Alex verkar ha förstått att det måste tråkas för att vinna, man måste ligga på defensiven borta mot bra lag som man gjorde mot t.ex. Barcelona i våras. För att göra det kort kan man säga: Man måste vara lika skittråkiga som Liverpool har varit de senaste 9 åren för att ta sig vidare.

• Moderator
Du får det att låta som att det var liverpool mot BATE Borisov.
Det är din egen tolkning. Men visst är det skillnad på Liverpool och Atletico.

Men jag förstår att spanjorerna börjar yla om mutor, man hoppas ju att åtminståne svenskar kan hålla sig ifrån sånt. Man jag kanske är oerhört naiv.

Ara och hans tränare stängs av i två år

Beklagligt med maktmissbrukande tölpar som bara täner på sig själva och som kastar ut orimliga straff för att skrämma slag på undermänniskan. Straffet är ju värre än en dopingsavstängning inom idrotten, så det enda som är förkastligt här är fjollorna på internationella brottarförbundet. Det är läskigt att det också är lika IQ-befriat på många, många andra av de maktpositioner som finns runt om i Sverige och världen...

För att få makt måste man sälja sin själ till djävulen och slicka honom och hans undersåtar i röven.

• 5 months later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...