roadwarrior Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Såg igår den omtalade Training day med bla Denzel Washington och Ethan Hawke i huvudroller. Handlar om den unge polisen Jake (hawke) som precis ska börja på sitt nya jobb på narkotikaroteln. Där träffar han den sergade och cyniske polisen Alonzo (Washington) som ska besluta om Jake får jobbet eller inte. Under dagen som kallas Training day får Jake vara med om de mest underliga saker och han märker ganska snart att Alonzo inte alls agerar som en polis bör. För det första vill jag nämna att jag haft svårt för Ethan Hawke ända sedan Varghunden (som visserligen inte är jättedålig) men i denna film har Hawke skaffat mustasch och tuffat till sig lite, han är alltså bra i denna film. Denzel Washington behöver jag knappt nämna för han är stor i denna filmen, den bästa film jag sett med honom tillsammans med the hurricane, han är grym i denna filmen och förtjänar en oscar (vet ej vad han hade för motstånd dock). Fräckt filmad och välgjord med mycket känsla för "the street". Finns väl en del stereotyper bland latinamerikanerna i filmen "Watch that shit motherfucker" och sådana utryck känns ganska oorginella. Dock är detta en tät och intensiv film ända in i den mäktiga slutscenen. rekommenderas starkt 4/5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Posted June 30, 2003 Moderator Report Share Posted June 30, 2003 (edited) Föll inte för Traning Day. Tyckte den började mycket bra, väntade mig en ordentlig moralkaka, typ helgar ändamålen medlen, måste polisen hålla sig på rätt sida, eller gör de mer nytta om de sänker sig till buset nivå. Och framför allt, är det moraliskt riktigt? Tyvärr besvarades aldrig frågan, utan filmen övergick till att bli en vanlig actionfilm mot slutet, vilket gjorde att jag blev besviken. Tyckte det fanns en tanke bakom det hela inledningsvis, men det höll inte hela vägen. Washingtion är bra, men den här rollen skiljer sig inget från hans andra roller. Han är svart, han har attityd, ingen djävlas med Denzel! Börjar bli lite för uttjatat enligt mig. Han måste byta inriktning snart. När vi ändå är inne på svart med attityd. Såg Undercover Brother igår. Det verkar inte finnas någon hejd på hur många versioner av en töntig James Bond-karaktär det går att göra. Vi har sett mycket av Austin Powers och senast nu Johnny Englesh (typ, heter han väl?) med Rowan Atkinson i huvudrollen. Senast i raden är alltså Eddie Griffin som svart 70-tals funkig hemlig agent. Den här filmen vänder sig först och främst till afro-amerikaner som den korrekta amerikanska benämningen ska vara. Storyn går ut på att skurken, kallat The Man (Mannen) kommit på ett sätt att förgöra alla svarta i USA och på så sätt återinföra den vita rasens dominans. B.R.O.T.H.E.R.H.O.O.D. är en hemlig oranisation, bestående av endast färgade medlemmar, ja och så en blekfis då, som ska stoppa The Mans planer. De rekryterar den superfunkige agenten Undercover Brother för att hjälpa dem i deras kamp. Skämten är uteslutande rasskämt, med hänvisningar till svarta sångare, skådelsplare, filmer med rasistiska teman och TV-serier. Har man inte koll på den amerikanska musik och TV-industrin har man svårt att hänga med i skämten. Hyrde den är filmen som en familjefilm, så barnen hängde ju inte med i dessa skämt, men det finns gott om överdriven mimik, skrik och slagsmål för att det ska roa även dem tillräckligt. Eddie Griffin gör en ganska rolig karaktär, komplett med extrema 70-talskläder och en jättemikrofon på huvudet (kläderna tyckte faktiskt min sambo var skitsnygga, så ni förstår hur jag måste se ut för att hon ska forsätta vara min sambo!) Chris Kattan, ännu en av raden Saturday Night Live-medlemmar som gått över till film, spelar över hejdlöst som The Mans närmanste man. Han är dock rolig emellanåt då han inte riktigt kan hata den svarta musiken så mycket som han borde. Denise Richards... hrrmmm ... ursäkta, rösten sprack där..... jo, Denise Richards är med. .. ja... Även gamle soul-gudfadern James Browne svingar sina lurviga vid tillfälle, och han är alltid en njutning att se. Kul att återse Billy Dee Williams (Lando Calrissian i StarWars), det är inte ofta han visar sin, numera rätt gamla nuna. Filmen bjöd faktiskt på några riktiga garv emellanåt, även om det var långt emellan dem. Det känns att filmen inte vänder sig till en blek svensk, men det funkar ändå. Ingen jättehöjdare, men är man lite barnlig som jag, kan den fungera. Den får 2+ av fem (plusset är till rollbesättaren som castade Denise Richards. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* .... sa jag att Denise Richards är med i filmen??? EDIT. Stavar som en kratta, men det visste ni väl redan? Edited June 30, 2003 by Manetheren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitchie Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 roadwarrior Håller helt och hållet med dig i din recension av Training Day. Jag tyckte också mycket om filmen och att både Denzel Washington och Ethan Hawke spelade bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 roadwarrior Håller helt och hållet med dig i din recension av Training Day. Jag tyckte också mycket om filmen och att både Denzel Washington och Ethan Hawke spelade bra. Du har som sagt bra smak. Förresten Manetheren jag tyckte den höll hela tiden och jag störde mig inte på slutet alls, tyckte aldrig filmen hade den där stämningen med moral och liknande för jag skulle kunna hålla med båda två även om Denzels metode ibland var överdrivna. Visst kan man tycka att den tappar fokus när man frångår frågan om vad som egentligen är rättvisa till en actionfilm, men jag gillar det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Posted July 1, 2003 Filmstar Report Share Posted July 1, 2003 Mitchie: Jag gillar ockå Casablanca. Gav den t.o.m 5/5. Bogart är hur cool som helst, men ändå mänsklig till slut som du skriver. Och Öster om Eden var också riktigt bra. Gråtvarning på den. Idioterna har jag inte vågat se än. Manetheren: Jag håller med dig om Insomnia. Blev aldrig riktigt gripen av den. Williams har för lite att jobba med som du säger. One Hour Photo är bättre. Har du (eller nån annan) sett det norska originalet som också heter Insomnia med Stellan Skarsgård (från 1997 tror jag)? Och i så fall, hur är den? Roadwarrior: Jag har inte sett Lone Star (så du behöver inte leta efter mitt inlägg ). Missade den när SVT visade den. Ska se den så småningom. Angående Midnight Run så kan jag bara hålla med. Det är en mycket rolig film och samspelet mellan Charles Grodin (vittnet) och De Niro är underbart. Gillar den skarpt. Har inte sett Training Day egentligen. Den visades på en buss i Mexiko när jag var där i höstas. Dubbad på spanska! Jag sov/såg den. Ska kolla in den ordentligt. Förstår inte varför Filmkrönike-Orvar har så svårt för Denzel Washington. Han verkar ju hata honom. Jag tycker han är en bra skådis. Skärp dig, Orvar! Greenleaf: Måste bara säga att jag älskar Brazil. Det är en av mina favoritfilmer och jag ger den 5/5 i betyg. Jag tycker det är en film full av med glädje, ångest och kärlek, blandat till en en härlig berg-och-dal-bansresa. Om nån mer gillar Brazil, se även Fisher King med Jeff Bridges och Robin Willliams om ni inte sett den. Inte lika fantastisk men mycket bra ändå. Gillar också Sleepy Hollow, inte minst för att Christina Ricci är med... Czechflash: Kul att du gillade Eyes Wide Shut. Tyckte också den var bra. Gillar att den är skum. Vissa likheter med The Ninth Gate finns, men tycker känslan är rätt annorlunda. Polanskis film bleknar lite. Kul att du kollar in Helan & Halvan-filmer förresten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 Jag såg just Sjätte sinnet, och när man vet filmens innehåll. Så blir den verkligen värd att se en andra gång. Mycket vacker film som spånar om döden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Posted July 2, 2003 Moderator Report Share Posted July 2, 2003 Manetheren: Jag håller med dig om Insomnia. Blev aldrig riktigt gripen av den. Williams har för lite att jobba med som du säger. One Hour Photo är bättre. Har du (eller nån annan) sett det norska originalet som också heter Insomnia med Stellan Skarsgård (från 1997 tror jag)? Och i så fall, hur är den?Har inte sett orginalet. Hade glömt att det fanns ett, kom på det när jag såg hänvisningen till det i början av filmen. Skulle vara kul att jämföra versionerna. Förstår inte varför Filmkrönike-Orvar har så svårt för Denzel Washington. Han verkar ju hata honom. Jag tycker han är en bra skådis. Skärp dig, Orvar!Varför? Orvar måste väl inte gilla Denzel om han inte vill/kan. Tycker som sagt han är bra, men att han gjort samma roll för många gånger. Gillar också Fisher King! Kanonrulle, Williams är bra i den! *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitchie Posted July 2, 2003 Report Share Posted July 2, 2003 Boogie Nights (1997) Paul Thomas Anderson's supercoola film om porrfilmsbranschen under 70-talet osar av stil, alltifrån musiken till kläderna och frisyrerna. Snyggt foto och en fantastisk skådespelarensemble som bl.a. inkluderar Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Julianne Moore, John C. Reilly, Philip Seymour Hoffman, Heather Graham och William H. Macy. Betyg: 4/5, på gränsen till 4+ Magnolia (1999) Behöver vid det här laget inte tillägga något mer om denna helt fantastiska film av mästarregissören PT Anderson, annat än att jag efter att ha sett den för 3:e gången inser att den här filmen ska ha högsta betyg. Betyg: 5/5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Posted July 2, 2003 Moderator Report Share Posted July 2, 2003 Boogie Nights (1997) Paul Thomas Anderson's supercoola film om porrfilmsbranschen under 70-talet osar av stil, alltifrån musiken till kläderna och frisyrerna. Snyggt foto och en fantastisk skådespelarensemble som bl.a. inkluderar Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Julianne Moore, John C. Reilly, Philip Seymour Hoffman, Heather Graham och William H. Macy. Betyg: 4/5, på gränsen till 4+ Magnolia (1999) Behöver vid det här laget inte tillägga något mer om denna helt fantastiska film av mästarregissören PT Anderson, annat än att jag efter att ha sett den för 3:e gången inser att den här filmen ska ha högsta betyg. Betyg: 5/5 Håller med, mitchie, Boogie Nights är en klar favoritfilm. Här får Mark Wahlberg verkligen visa att han är en duktig skådespelare. Burt Reynolds gör också en bra insats. Bra känsla och bra skådespelare ger filmen 4 av fem i betyg. Magnolia? Aldrig hör talas om! :-) *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Posted July 2, 2003 Filmstar Report Share Posted July 2, 2003 Varför? Orvar måste väl inte gilla Denzel om han inte vill/kan. Tycker som sagt han är bra, men att han gjort samma roll för många gånger. Visst har Orvar rätt att inte gilla Denzel. Grejen är att han gör en grej av det, om man så säger. Redan på ZTV-tiden och programmet Bio ihop med en annan snubbe så gjorde de narr av D-mannen. Detta fortsatte i hans egna Recensenten och även nu i SVT. Varje gång Denzel nämns så ska det hade alltid komma en spydig kommentar också. Jag börjar tröttna på det helt enkelt. Det finns värre saker att klanka ner tycker jag nog. Nåja... I övrigt gillar jag Orvar. Jag har sett Bergman-filmen Sommaren med Monika (1953). Skriver mer om den i Bergman-tråden. Betyget blev dock 3/5 om ni nu vill veta det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Posted July 2, 2003 Filmstar Report Share Posted July 2, 2003 Jag har sett den franska filmen Överflödiga människor (Ressources humaines, 1999). Den är gjord av Laurent Cantet som även gjorde Time Out (L'Emploi du temps, 2001) som kanske en del har sett. Precis som Time Out handlar Överflödiga människor om arbete. Sonen, Franck, i en familj kommer hem från studier i Paris för att jobba som praktikant på personalavdelningen på fabriken där hans pappa jobbat i 30 år. Tiderna har varit dåliga och året innan har företaget sagt upp ett antal personer. Franck ska jobba med införandet av 35-timmars arbetsvecka. Han är lite naiv och har sina idéer om hur det ska gå till och hamnar därför mitt i korselden mellan facket och företagsledningen. När han sen upptäcker ett dokument på personalchefens dator som involverar hans egen far får Franck det ännu svårare. Det här är ingen spektakulär film men den handlar om, så kändes det i alla fall, verkliga människor. Den har, liksom många andra franska filmer, en dokumentär känsla. Den handlar om stolthet, klasstillhörighet och arbete. Låter kanske som blaha blaha men det är en engagerande film som är politisk utan att vara tråkig. Den kvinnliga fackledaren är en riktig karaktär. Betyget blir 4-/5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Posted July 2, 2003 Report Share Posted July 2, 2003 Såg Transporter från 2002 av Corey Yuen, Louis Leterrier med bla Jason Statham och Corey Yuen . Handlar om den fd militären Frank Martin som försörjer sig på att transportera saker utan att ställa frågor. Han är skicklig chaufför och mäktig slagskämpe. En dag transporterar han en en last som visar sig vaar en japansk kvinna. Han lämnar av henne och sedan bryter helvetet lös. Klichee över allt annat med de vanliga inslagen men i mycket vackert paket. Underhållande med Statham som är kul i Lock stock och Snatch som slåss en hel massa so, världens Jet li fats med coolare stil och bättre engelska. Många roliga scener och en del orginella stiler, men annars finns här det mesta man kan hitta i all annan film. 3/5 för att det var så underhållande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Posted July 3, 2003 Moderator Report Share Posted July 3, 2003 Har varit lite sugen att se Transporter. Låter ju som om den är sevärd på din resension, roadwarrior. Gillar Statham från Lock, Stock och Snach, precis som du. Känns lite svårt att föreställa sig honom som hård slagskämpe. :-) *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcosw Posted July 3, 2003 Report Share Posted July 3, 2003 (edited) På tal om ruggigt bra filmer, nån som sett Welcome to the Dollhouse? En lysande film om hur det kan vara att ta sig igenom tonårsåldern! En annan riktigt bra film (som nämnts här tidigare tror jag) är Donnie Darko. Se den idag om du missat den! Delikatessen ska heller inte missas! Genial! Klart överskattade: Monsoon Wedding och Mitt stora feta grekiska bröllop... Ett par riktigt dåliga filmer oxå bara: xXx, Livet i 8 bitar och Gone in 60 Seconds. Säg inte att jag inte varnade er! Edited July 3, 2003 by marcosw Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Posted July 3, 2003 Moderator Report Share Posted July 3, 2003 På tal om ruggigt bra filmer, nån som sett Welcome to the Dollhouse? En lysande film om hur det kan vara att ta sig igenom tonårsåldern! Hmm, okänd för mig, tack för tipset!(som nämnts här tidigare tror jag...Årets underdrift! :-)Ett par riktigt dåliga filmer oxå bara: xXx, Livet i 8 bitar och Gone in 60 Seconds. Säg inte att jag inte varnade er! XXX gillade jag faktiskt, som actionfilm är den riktigt bra. Livet... har jag inte sett. Gone in 60 seconds blev aldrig intressant, det håller jag med om. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts