Zoodiack Skriven 8 Januari, 2003 Report Share Skriven 8 Januari, 2003 Om ett riktigt skrik låter falskt så måste ett falskt skrik vara riktigt. Eller? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcelebgor Skriven 8 Januari, 2003 Report Share Skriven 8 Januari, 2003 Om ett riktigt skrik låter falskt så måste ett falskt skrik vara riktigt. Eller? ingen aning faktiskt. När i filmen e det egentligen? det måste jag ha missat... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 8 Januari, 2003 Report Share Skriven 8 Januari, 2003 När han sparkar på en hjälm vid likbålet faller ner på knä och upptäcker spåren! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 8 Januari, 2003 Report Share Skriven 8 Januari, 2003 Det var bara en upplysning, menade inte att vara sarkastisk. :-) Jag tog det inte så, det kunde ju inte du veta att jag råkat se det innan. Och angående skriket. För att jämföra. Du har enskådespelare som verkligen går in i sin roll och verkligen känner precis som hans karaktär gör, detta behöver inte betyda att han gör en bra insats i filmen, det beror på hur bra han är på att visa det eller hur? Sparkar du på något och känner äkta smärta så behöver det inte alltid låta som om du gör det eller hur? ELLER HUR???? : ) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strebers Skriven 8 Januari, 2003 Report Share Skriven 8 Januari, 2003 Såg just Usual Suspects. Rätt så bra, fast jag tycker det börjar bli lite tjatigt med Spacey's så kallade stil, stilen som är så vacker, intelligent m.m. om ni förstår. Alla senaste filmer så har han ungefär likadan personlighet som American Beauty, K-Pax, Pay it Forward, Usual Suspect m.m. Eller vad säger ni andra? /Danne Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcelebgor Skriven 9 Januari, 2003 Report Share Skriven 9 Januari, 2003 Zoodiack. Tack, jag får nog kolla det nästa gång jag ser filmen. har ju tyvärr inte sett den mer än en gång..... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 9 Januari, 2003 Report Share Skriven 9 Januari, 2003 Usual suspects (de misstänkta) är en riktigt bra film och slutet ger kalla kårar. Jag tycker nog att du har efl angående spacey, visst hans roller kan vara likartade (tycker dock att i pay it forward så bryter han mönstret och är mer känslofull) men jag tycker han gör ett suveränt jobb. Tyvärr blir inte usual suspects lika bra andra gången då hela filmen bygger på överaskningar dock en mycket bra film som är ovanligt intelligent för att vara hollywood producerat. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 9 Januari, 2003 Moderator Report Share Skriven 9 Januari, 2003 Du har enskådespelare som verkligen går in i sin roll och verkligen känner precis som hans karaktär gör, detta behöver inte betyda att han gör en bra insats i filmen, det beror på hur bra han är på att visa det eller hur?Håller jag med om. Reagerade själv inte på att hans skrik inte kändes äkta. Förmodligen för att jag tänkte på att han verkligen bröt tårna i den scenen och kände hur det började värka i mina egna. :-) Usual suspects är en favoritfilm. Bryan Singer visar på en gång att han är en riktigt bra regissör. Jag är glad att han accepterade att göra uppföljaren till X-men. Hoppas mycket på den. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 9 Januari, 2003 Report Share Skriven 9 Januari, 2003 jag såg filmen för ett par dagar sedan och blev också delvis besviken delvis nöjd. Slaget om Rohan var underbart och går enligt mig till filmhistorien. Det vackra i filmen med den behagliga atmosfären fanns dock inte lika mycket som den gjorde i 1:an. Men det var trots allt en mycket bra film och får av mig 4/5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 10 Januari, 2003 Moderator Report Share Skriven 10 Januari, 2003 Att se en film är som att färdas nedför en fors. I vissa delar är forsen vild och strömmande, andra flyter lugnt fram. Man måste kunna och våga skjuta ut från stranden för att upplevelsen ska bli total. Har man någonting som förankrar en intill stranden kommer man aldrig att uppskatta färden. Jag såg om TTT igår. Ni som läst mina inlägg tidigare vet att jag varit mycket kritisk till den. Jag var hårt förankrad i böckerna när jag såg filmen första gången. Denna gång visste jag vad som väntade och kunde därför svepas ut i strömmen och verkligen njuta av färden. :-) Filmen är otroligt bra. Jag har inte kunnt uttala mig om den var bra eller dålig tidigare, för jag såg den inte riktigt första gången. Men som film är den underbar. Den är välgjord, välspelad, bra klippt och har fantastisk musik. Gandalfs och Balrogens fall är hisnande. Jag saknar dock någon referens till vandringen uppför ändlöshetens trappa. Efter att ha fallit länge, står de och slåss helt plötsligt uppe i ett torn. Jag tyckte faktiskt ännu bättre om Gollum denna gång. Hans karaktär känns bra. Gillar inte riktigt hans ögon dock, men det är som bekant svårt att animera ögon. Några reaktioner tyckte jag inte passade. När han sjunger i den förbjudna gölen till exempel. Han borde vara arg och förtvivlad över att ringen är borta. Och en sak funderade jag på, han berättade vid portarna att det finns en annan väg in i Mordor. Uppför långa trappor och genom en tunnel. Han borde veta vem som bor i den tunneln. Men det är inte förräns i slutscenen som han kommer på att HON kan få dem. Effektfull cliffhanger visserligen, men lite ologiskt. Inledningen (fram till Edoras) är hyfsad, men den känns lite stressad. Hoppas att mycket av extramaterialet hamnar där. Ville se mer av Merry och Pippins fångenskap. Lite dumt också att de börjar prata om vad som låter i skogen när de får tillfälle att prata med varandra. De är mitt i en hop blodtörstiga orcher och borde frukta för sina liv. Det som händer i Edoras känns bra, äntligen lite om karaktärerna. Gillar dock inte Gandalfs excorsism riktigt, känns fånig. Striden mot Vargryttarna är snygg. Men hoppar inte Legolas upp bakom Gimli på hästen? I nästa scen sitter han ju framför. Eller såg jag fel? Aragors lilla bad förstår jag inte alls. Vad är tanken? Vi har diskuterat det förr, men jag har än inte hört någon bra förklaring. Lavskägge är bra animerad. Har svårt även med hans ögon. Men enternas roll måste byggas ut i den förlängda versionen. Och jag gillar fortfarande inte lösningen med att lura Lavskägge söderut. Han kände ju till att Saruman förändrats, att Saruman "inte längre bryr sig om det som växer". Hur kunde han då har missat förödelsen utanför Isengård? Enternas anfall och syndafloden är dock helt fantastiska visuella upplevelser. Jag har fortfarande den uppfattningen att Saruman korrumperats av Sauron. Gandalf litade blint på honom och Lavskägge hade höga tankar om honom också. Varför skulle en sådan man helt plötsligt bli maktgalen och få habegär till Ringen för egen del. Jag tror att Sauron fördärvade Saruman då denna såg i Palantiren, och att Sauron efter detta använt Saruman för sina egna syften. Den här gången fick jag den storslagna känslan alla talar om vid slaget om Helms Klyfta. Striden känns dock för lång. Jag kom på mig med att bli lite less efter ett tag. Även här finns saker jag funderar över. Om Ormstunga kände till svagheten med vattenutloppet, varför kände han inte till sidodörren Aragorn och Gimli använde sig av? Och det kändes lite löjligt när Aragorn hoppar med stegen ner mitt i horden av orcher och ändå kommer först tillbaka till portarna. Nåja, det är bagateller. De bra och logiska scenerna här uppväger de dåliga, det vill jag framhålla. Jag har till och med börjat acceptera lite av PJs logik. Jag förstår att Alverna vill sända hjälp till människorna, eftersom de lagt på Ringbäraren den börda han bär. Det kändes inte lika illa när Alvarmen dök upp i borgen den här gången. Hur de hann dit är en annan fråga. :-) Zoodiacks tanke om det historiska perspektivet är intressant. Genom att hjälpa människorna kan man säga att Elrond förlåtit dem för Isildurs svek, när denne behöll ringen. Slutscenen med Gandalf och Rohirrm är magnifik! Gimlis alla skämt störde mig inte lika mycket den här gången. Jag skulle gärna sett lite mer allvarliga saker från den gode dvärgen dock. John Rhys-Davies gör en bra insats. Orlando Bloom är nog den som imponerar på mig mest. Han gör en jättebra karaktär, Legolas känns äkta. Han är stolt och högfärdig, men mjuknar allt mer. Synd bara Orlando inte snygg, alver ska ju vara det. Tyckte inte lika illa om Sean Astin den här gången. Jag gillar faktiskt hans lilla tal på slutet. Summan blir att filmen får 4 av 5 i betyg den här gången. Det är långt ifrån Tolkiens TTT, men PJs TTT fungerar eftersom han gjort ett gott hantverk. Innan årets slut kommer jag förmodligen att älska den här filmen. Det hänger på den förlängda DVD-utgåvan. :-) *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 10 Januari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 10 Januari, 2003 Varför skulle en sådan man helt plötsligt bli maktgalen och få habegär till Ringen för egen del Eh, ja just det, för Ringen utövar ju ingen makt alls. Det är ju bara ett dött litet ting, eller vad tror du Boromir skulle säga...? Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen; bland dem få sakerna jag stör mig på i filmen, så är det Sarumans roll. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 10 Januari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 10 Januari, 2003 Bra recension, trots Saruman-svammlet, Manetheren! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 10 Januari, 2003 Report Share Skriven 10 Januari, 2003 Fin reciension manatherien... Dagens inlägg Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ovän Skriven 10 Januari, 2003 Report Share Skriven 10 Januari, 2003 Jag har fortfarande den uppfattningen att Saruman korrumperats av Sauron. Gandalf litade blint på honom och Lavskägge hade höga tankar om honom också. Varför skulle en sådan man helt plötsligt bli maktgalen och få habegär till Ringen för egen del. Jag tror att Sauron fördärvade Saruman då denna såg i Palantiren, och att Sauron efter detta använt Saruman för sina egna syften. mjae. håller inte riktigt med dig. jag stör mig väldigt mycket på att han blir kallad nickedocka. i filmen är det nästan som att sauron och saruman smälter ihop till samma person (vänner till mig som inte läst böckerna hade otroligt svårt att hålla reda på vem som var vem). när jag läste böckerna fick jag uppfattningen att det visserligen är så som du säger, att han blev "uppfångad" och fördärvad av sauron när han använde palantíren lite för girigt, men att han ändå har egna planer, och en förhoppning om att kunna använda ringen själv. (hade han verkligen lyckats ta ringen innan isengård föll hade han förmodligen ändå inte lyckats motstå dess frestelse.) bra redogörelse för filmen förresten.. hoppas jag är lika positiv som du när jag ser om den..! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalimac Skriven 11 Januari, 2003 Author Report Share Skriven 11 Januari, 2003 nope manetheren, jag är av åsikten att du har fel om Saruman. Han fångades aldrig av Sauron, hans planer på att ta ringen började mycket längre tillbaka än så. I silmarillion finns beskrivet väldigt tydligt Sarumans avsikter. Han grävde ner sig alldeles för mycket i sina studier om Sauron tills han började se honom mer som en medtävlare än en fiende. Han bidade sin tid och tänkte att om Sauron lämnades ostörd kanske ringen skulle titta fram av sig själv och då skulle han sno åt sig den först. Han var aldrig ute efter att bli Saurons tjänare, han var mer ute efter att Sauron skulle bli hans Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.