éowyn Skriven 9 Augusti, 2003 Report Share Skriven 9 Augusti, 2003 läste igenom uppgiften en gång, och tänkte att "nä, det där är ju skvatt omöjligt!". läste vidare och såg att folk faktiskt lyckats, så jag funderade lite på det, men kom fram till att det är skvatt omöjligt. nu har jag på nåt vis ändå lyckats välja ut fem filmer och försökt placera ut dem i nån sorts ordning som jag skulle kunna vela fram och tillbaka med hur mycket som helst. lyder som följer för tillfället i alla fall: 5. lotr 4. romeo and juliet 3. dancer in the dark 2. lilja 4-ever 1. the piano uss, känns otillräckligt och orättvist. men ändå ganska bra. the holy grail borde naturligtvis ha varit med, men det är så länge sen jag såg den att jag inte alls vet var jag ska placera den. jag minns bara att jag tyckte den var grymt kul, men inte riktigt min känsla när jag såg den. life of brian och memento borde också ha fått vara med på nåt hörn. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 9 Augusti, 2003 Report Share Skriven 9 Augusti, 2003 WOW - häftig idé! Ja, helt omöjlig, egentligen, men ändå. För min del blir det mer som en dagsnotering. Om en vecka kanske jag tycker helt annorlunda. Nåja inte helt... de tre första sitter där ganska säkert. Tills jag upptäcker någon bättre som jag ännu inte sett. OK: 1. The Matrix 2. Offret 3. Vanilla Sky 4. Truman Show 5. Dark Water Jag protesterar mot att rösta på trilogier som EN film. Isåfall är det ju omöjligt att rösta på LoTR... vilket man iofs inte behöver göra ändå he-he Samma gäller Matrix. Ingen har ju sett del tre av dessa. Min etta är iallafall The Matrix , första filmen. Den är så påtagligt mycket bättre än Reloaded, som ändå är otroligt bra, enligt mig, att det är omöjligt att bunta ihop dem. Att göra så blir ännu märkligare när det gäller "serie-filmer" som Terminator eller Alien som har olika regissörer (Alien har fyra olika...). Tycker jag alltså. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitchie Skriven 9 Augusti, 2003 Report Share Skriven 9 Augusti, 2003 Aentligen nan som hade med Truman Show pa sin lista...den hade varit med pa min om det varit en 10-i-topp. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 9 Augusti, 2003 Report Share Skriven 9 Augusti, 2003 Ja helt klart kul Truman Show gillar jag med men kunde inte ha med den på 5listan, kommer ju på i efterhand en massa nu och vill ändra lite men gjort är gjort, gillar nog Raging bull mer än elefantmannen som skulle blivit utbytt mot Pulp fiction, men men, Donnie Darko är ju iallafall med på andra plats YATTA!!!!!!! Kul att någon tog med Dark water med som är en härlig film. Tycker dock fortfarande att Lotr inte är världens genom tiderna bästa film och jag kommer aldrig tycka det, det är faktiskt så att jag tycker den är överskattad (bah....piska mig mjukt ). Men visst det är en bra film Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 9 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 9 Augusti, 2003 Truman Show gillar jag med men kunde inte ha med den på 5listan, kommer ju på i efterhand en massa nu och vill ändra lite men gjort är gjort, gillar nog Raging bull mer än elefantmannen som skulle blivit utbytt mot Pulp fiction, men men, Donnie Darko är ju iallafall med på andra plats YATTA!!!!!!! Kul att någon tog med Dark water med som är en härlig film. Tycker dock fortfarande att Lotr inte är världens genom tiderna bästa film och jag kommer aldrig tycka det, det är faktiskt så att jag tycker den är överskattad (bah....piska mig mjukt ). Men visst det är en bra film Truman Show är helt ok, men på min lista finns säkert 100+ filmer som jag väljer före. Men det betyder inte att jag inte gillar den *ler* Dark Water var kul att se på listan, men samma sak här, det är inte en film som platsar så pass högt upp på min lista. En av de bättre rysarna helt klart, men The Ring (amerikanska) rankas högre. Sen finns ju även äldre, som t.ex. Halloween. Lotr ÄR överskattad och vi verkar vara några av de få som förstår det. Visst är den bra, men människor borde ta och se MER FILM ! Då kanske de förstår att det finns annat. Men de flesta är nog yngre än vad jag är (inte du roadie, men du är förståndig) och de har kanske inte sett så mycket av äldre filmer (gillar dem kanske inte eller vill helt enkelt inte se på "gamla" filmer). Men de missar väldigt mycket. Så om man ser det så, kan jag förstå att man tycker Lotr är bäst, eftersom de bara sett nya filmer. Men de flesta nya filmerna är inte bra. Avslutningsvis säger jag bara det jag sagt ett antal gånger, och det är att Mulholland Drive är den bästa filmen på 2000-talet (hittills). Memento, Donnie Darko och The Ring är några andra som är bättre än Lotr. Vidga era vyer och se MER FILM ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 10 Augusti, 2003 Author Report Share Skriven 10 Augusti, 2003 Jag ser mycket film(ja tom Donnie Darko) och jag har ändå LOTR i topp. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 10 Augusti, 2003 Report Share Skriven 10 Augusti, 2003 Lotr ÄR överskattad och vi verkar vara några av de få som förstår det.Visst är den bra, men människor borde ta och se MER FILM ! Då kanske de förstår att det finns annat. Men de flesta är nog yngre än vad jag är (inte du roadie, men du är förståndig) och de har kanske inte sett så mycket av äldre filmer (gillar dem kanske inte eller vill helt enkelt inte se på "gamla" filmer). Men de missar väldigt mycket. Så om man ser det så, kan jag förstå att man tycker Lotr är bäst, eftersom de bara sett nya filmer. Men de flesta nya filmerna är inte bra. Avslutningsvis säger jag bara det jag sagt ett antal gånger, och det är att Mulholland Drive är den bästa filmen på 2000-talet (hittills). Memento, Donnie Darko och The Ring är några andra som är bättre än Lotr. Vidga era vyer och se MER FILM ! Bra sagt Czechflash Särskilt det med att jag var förståndig . Eftersom jag inte är för gammal ännu, så har jag ju fruktansvärt mycket film att se, särskilt alla dessa 70-tals filmer du tittar på ständigt Czech. I början av min filmtittningskarriär, tittade jag mest på alldaglig smörja men nu har jag börjat koncenterar mig på klassiker och har så smått börjat gå över till annorlunda och speciella filmer. Har även börjat titta in äldre filmer. Har dock många kvar och jag har väldigt svårt att sätta Lotr så högt när det finns så mycket bra äldre filmer, men filmen är bra. Dark Water är ingen 5:a men en bra film. samma sak med Truman Show också en bra film men ingen 5:a hos mig Avslutningsvis säger jag bara det jag sagt ett antal gånger, och det är att Mulholland Drive är den bästa filmen på 2000-talet (hittills). Memento, Donnie Darko och The Ring är några andra som är bättre än Lotr. Vidga era vyer och se MER FILM ! Helt klart, tycker alla där är bättre en lotr med en resarvation för Mullholland drive osm jag vill se igen!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 10 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 10 Augusti, 2003 Måste säga att jag håller med jonas om att det inte riktigt funkar att se ex. hela LotR-serien som en film (jag antar att ni som röstar på den då menar de två första filmerna i serien eftersom den inte är färdig än). Vaddå en film, det är ju en serie, som dessutom inte är klar. Jag tycker de borde behandlas som separata filmer. Sen kan man ha en separat omröstning där det handlar om filmserier. Jag menar Star Wars t ex, där är ju (tycker jag) de tre första flera klasser bättre än de nya episoderna. Det blir betydligt enklare om man betrakter en film som en film och inte om en del i en serie. Tycker jag alltså. Men, men om tycker att Star Wars-serien platsar på listan även med den nya episoderna så tycker man väl det. Jättekul omröstning dock, Achtung! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 10 Augusti, 2003 Author Report Share Skriven 10 Augusti, 2003 (ändrad) Ja måste nog ta och försvara mitt val av att räkna triologier som en film. Anledningen är helt enkelt att jag har sett för många liknande omröstningar där resultatet av att inte göra så har sabbat omröstningen ganska rejält. Ex. Både LOTR och Star Wars(gamla triologin) har en ganska konsekvent kvalitet och deras supportrar är i båda fallen delade i olika läger om vilken del i triologierna som är bäst. Resultatet i en omröstning är då att röstaren ställs inför ett dilemma: Antingen så anser man att om en platsar på listan så måste alla filmerna in. Vilket resulterar i att man knappt får med nån annan film. Eller så väljer man att ta med den film man tycker om bäst även om man gillar alla. Men eftersom alla inte har samma åsikt om det så blir rösterna spridda. Då kan det bli så här. Mitt i naturen:The Movie 10 röster SW:IV 9 röster SW:V 9 röster SW:VI 9 röster Är det rättvist? trots att SW tydligen är den populäraste? ---------------- Sen så kan det komma invändningar mot att bristen på en avslutande del och de dåliga prequellerna till SW gör att man inte kan rösta generellt. Men jag anser ändå att det kan bortses ifrån. Anser du att FOTR är bäst så rösta på LOTR och tycker du att SW:V är bäst medan SW:IV suger så kan du rösta på SW. För man röstar inte negativt. Man röstar inte för att undvika dåliga filmer utan för att framhöja bra. Matrix är ett specialfall där kvaliteten sänktes brutalt mellan 1:an och 2:an men det är ändå inga problem. Rösta generallt om du gillade ettan och strunta i 2:an. Ändrad 10 Augusti, 2003 av Achtung Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 10 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 10 Augusti, 2003 (ändrad) Är det rättvist? trots att SW tydligen är den populäraste? Ja, jag tycker det är rättvist. Man röstar på den film man tycker är bäst helt enkelt. Svårare än så är det inte. Ja, ja, spelar inte så stor roll. Ändrad 10 Augusti, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 10 Augusti, 2003 Author Report Share Skriven 10 Augusti, 2003 Är det rättvist? trots att SW tydligen är den populäraste? Ja, jag tycker det är rättvisst. Man röstar på den film man tycker är bäst helt enkelt. Svårare än så är det inte. Ja, ja, spelar inte så stor roll. Nej, jag tycker inte att triologier som SW och LOTR kan bedömmas enskillt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 10 Augusti, 2003 Report Share Skriven 10 Augusti, 2003 Angående Star wars så måste det i stort sätt behandlas som en film annars blir det som Achtung säger, eftersom att star wars är så bra. Däremot tycker jag inte det ska tillämpas på Lotr och TTT eftersom de är större skillnader på tycker jag, antingen skulle alla ha funnits ute eller så måste de bedömas var för sig, men det är ju Achtungs regler så jag tänker inte bryta dem . Bah, dessutom är denna tävling otroligt svår men underhållande RÖSTA PÅ DONNIE DARKO ALLESAMMANS Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 10 Augusti, 2003 Author Report Share Skriven 10 Augusti, 2003 Det handlar inte bara om SW och LOTR det handlar också om Gudfadern och Terminator där treorna är sämre men där det är delade läger om 1:an eller 2:an är bäst. Slutsatsen är helt enkelt att man måste vara konsekvent och bedömma alla triologier lika. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 10 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 10 Augusti, 2003 (ändrad) Det blir mest rättvist om man bedömer filmerna separat fastän de är delar av serier. Man kan inte anpassa reglerna bara för att filmserier ska komma högre upp i omröstningen. Tycker jag. Men det har jag redan sagt. EDIT: Vill bara tillägga att jag givetvis accepterar Achtungs regler (under tyst protest... ). Rösta nu allihop som inte har röstat! Ändrad 10 Augusti, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 10 Augusti, 2003 Report Share Skriven 10 Augusti, 2003 Jaha... Fanns det en sådan här tråd, viker väl av från rotk forumet då Lotr - Mest i tron att den sista filmen kommer att bli storslagen. Dr No Donnie darko Starwars (4,5 och 6 det andra håller inte) Gudfadern Om vi ser till flera filmer håller inte matrix, reloaded var kass! Jag är lite av en hädare, har inte sett filmer som cykeltjuven, the ring, när lammen tystnar, Mulholland drive, Memento, Gudfadern två och tre(ja), gökboet mm. DVS min lista kommer antagligen att se annorlunda ut i framtiden. Har förresten bara sett en film på en och en halv månad pga semester... Känner på mig att somliga här inte skulle klara av det... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.