VitoCorleone Skriven 5 December, 2003 Report Share Skriven 5 December, 2003 Köpte nyss De Sju Samurajerna Jag tyckte faktiskt den var riktigt bra. Man vänjde sig vid japanskan efter 10 min, sedan kändes det normalt. (Det är min första japan film). Toshiro Mifune var ju grym. Han som spelade Yohei likaså Är det någon som kan tipsa mig om någon annan Kurosawa film? Jag tycker det är svårt att betygsätta denna men jag tror: +4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 5 December, 2003 Report Share Skriven 5 December, 2003 (ändrad) SPOILERVARNING Hahaha ja, läraren (som gillade filmen) undrade lite ironiskt vad det var för film jag tagit med och undrade vad som skulle hända om rektorn kom in....Plus att vi under dagen disktuerat huruvida jag var snuskig eller inte och nu verkar det som om det förstärktes (alltså, jag är inte snuskig, vet inte varför de fått för sig det??!?). Jag tycker scenen är sådär lite obehaglig och påträngande, vilket givetvis är positivt . Musiken är som du säger magisk, precis som i tex Twin peaks, och Naomi Watts spelar verkligen starkt. Gillar även killen som spelar Adam Kersh, han är frän. Åh MD är verkligen riktigt bra! Du, snuskig ? Ja, det kan jag förstå, haha ! Du får nog utveckla det där lite mer...Förresten, var det du och läraren som hade diskuterat om du var snuskig ? Får lite Donnie Darko-vibbar...Men det kanske inte hör till filmvetenskapen... Ja, Adam Kesher spelas mycket bra av Justin Theroux, som hade en biroll i underbara American Psycho (då med bakåtkammat hår). Som sagt, MD blir bara bättre för varje gång man ser den. Och det man tycker är oförklarligt första gången man ser den, blir mer och förklarligt och logiskt för varje gång... Det var mina klasskamrater som diskuterad huruvida jag är snuskig, vilklet jag egentligen inte är, jag är bara lite frispråkig ibland . Det var under religion och svenska vi såg filmen vilket var lite kul (religion och MD ??? hahaahl vi lurade läraren att se den eftersom vi sett den på svenskan). Hoppas hon såg den igår så jag klan kolla om hon förståd, annars vill jag givetvis upplysa henne om vad som egentligen händer i det stora hela VITOCORLEONE: Jag har ännu inte lyckats beta av de sju samurajerna, tror den är bra, men har inte hunnit med. Men jag kan tipsa dig om den underbara samurajfilmen Yojimbo av samma regissör, denna film har jag varmt om hjärtat och filmer som last man standing och For a few dollar more bygger på samma sak. Har även sett Rashemon och Den vilda flykten, men dessa är jag inte särskilt förtjust i. Angående japanfilmer så finns det ett hav av bra filmer du bör se! Ändrad 5 December, 2003 av roadwarrior Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitoCorleone Skriven 5 December, 2003 Report Share Skriven 5 December, 2003 VITOCORLEONE:Jag har ännu inte lyckats beta av de sju samurajerna, tror den är bra, men har inte hunnit med. Men jag kan tipsa dig om den underbara samurajfilmen Yojimbo av samma regissör, denna film har jag varmt om hjärtat och filmer som last man standing och For a few dollar more bygger på samma sak. Har även sett Rashemon och Den vilda flykten, men dessa är jag inte särskilt förtjust i. Angående japanfilmer så finns det ett hav av bra filmer du bör se! Det är väl "A Fistful Of Dollars" som är Yojimbo och inte "For A Few Dollars More"? Jag är lite skeptisk till Yojimbo, för jag tycker inte "A Fistful Of Dollars" är något speciellt.(Lungt Leones sämsta). Så jag vet inte riktigt. Jag köper nog "Ikuri" istället. (Dom säljer alla kurowasas filmer för 59kr på VHS, så jag ska nog köpa många fler också.) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 5 December, 2003 Report Share Skriven 5 December, 2003 (ändrad) VITOCORLEONE:Jag har ännu inte lyckats beta av de sju samurajerna, tror den är bra, men har inte hunnit med. Men jag kan tipsa dig om den underbara samurajfilmen Yojimbo av samma regissör, denna film har jag varmt om hjärtat och filmer som last man standing och For a few dollar more bygger på samma sak. Har även sett Rashemon och Den vilda flykten, men dessa är jag inte särskilt förtjust i. Angående japanfilmer så finns det ett hav av bra filmer du bör se! Det är väl "A Fistful Of Dollars" som är Yojimbo och inte "For A Few Dollars More"? Jag är lite skeptisk till Yojimbo, för jag tycker inte "A Fistful Of Dollars" är något speciellt.(Lungt Leones sämsta). Så jag vet inte riktigt. Jag köper nog "Ikuri" istället. (Dom säljer alla kurowasas filmer för 59kr på VHS, så jag ska nog köpa många fler också.) Sorry, satt och tänkt på fvilken det var och sade fel, givetvis är det a fistful dollar jag menar. Förresten tycker inte jag du ska dissa Yojimbo, den har fått fem av mig medan fistful ligger på en svag 4. Yojimbo är mycket bättre och vill du ha en cool samuraj bör du se denna slaktiga skildring av Japan... Men Ikuri ska ju vara en riktigt bra film också, jag har den hemma men har inet sett den. Har hört massor med bra om den och den snittar på 5 på filmtipset, så det är nog inget dåligt val Ändrad 5 December, 2003 av roadwarrior Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 5 December, 2003 Moderator Report Share Skriven 5 December, 2003 Anger management Klart man höjde på ögonbrynen första gången man hörde namnen Adam Sandler och Jack Nicholson kopplade till samma film. Och någonstans känns det ändå som om det finns en viss distans emellan dem, mest känns det som om Nicholson inte riktigt passar in i sin omgivning. Inte för att han är dålig eller för att inte försöker göra komedi, tvärt om, men filmens känsla av under- bältet skämt och hysteri-komik tycker jag inte hör gamle Jack till. Filmen handlar om den oerhört beskedlige Dave (Sandler) vars verklighet ställs på ända när han plötsligt befinner sig inför rätta, anklagad för att ha misshandlat en flygvärdinna under en flygning. Domen för Dave blir att delta i en kurs som ska lära honom tygla sitt temperament. Kursledare är Dr Buddy Rydell (Nicholson), som med stor hängivenhet och en del okonventionella metoder tar sig an Daves fall. Låter inte mycket, och det är det väl inte heller. Handlingen går mest ut på att Dave i en hel del pinsamma situationer ska lära sig tygla en ilska han inte känner. Någonstans bland pinsamheterna och barnligheterna har Regissören Peter Segal försökt lägga lite djup och värme, men det gäller att söka de tillfällena för att uppfatta dem. Segal har tidigare regisserad filmer som Naked Gun 33 1/3 o ch The Nutty Professor II, och den barnsliga, skrikiga humorn från dessa filmer känns bitvis igen i Anger management. Filmen är väldigt ojämt. Vissa bitar gillar jag skarpt, jag skrattade högt vid ett flertal tillfällen, andra gånger är det pinsamt kliché-artat och löjligt. Filmen är också väldigt förutsägbart, vilket gör att nyfikenheten på vad som egentligen händer Dave aldrig infinner sig. Slutet är ett typiskt Hollywood-romantisk-komedi-slut, och ett svagt sådant till det, men jag gillar såna så jag led inte av det. Sandler är nåt så ovanligt som en komedi-karaktärs-skådespelare. Han har gjort nästan uteslutande komedier (har inte sett Punch Drunk Love) och han lyckas alltid med ganska små medel skapa trovärdiga karaktärer. Så även här. Nicholson har egentligen inte så mycket att jobba med, han kör mest den hysteriska karaktär vi sitt några gånger tidigare, men det är alltid en njutning att se honom agera. Som bonus ser vi flera kända bra skådisar som Marisa Tomei, John Turturro, John C Reilly (som verkar vara med i varenda film som produceras numera) och Woody Harrelson, plus en hel hög kändisar som spelar sig själva. Betyg då? Skitsvårt, faktiskt. Bitvis är filmen en 4, bitvis en 2. Jag måste nog lägga mig mitt emellan och ge filmen en klar 3. Manus är mycket roligt och det fanns mycket större potential för en bättre film än vad resultatet blev. Jag vill skylla på regissörens Peter Segals platta och enkla lösning rakt igenom hela filmen, jag hade velat ha lite mer djup och känsla, a la As good as it gets, det hade kunnat göra filmen riktigt bra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dewil Skriven 5 December, 2003 Report Share Skriven 5 December, 2003 Är det någon som kan tipsa mig om någon annan Kurosawa film? Du missade Kurosawafestivalen som SVT körde vintern 2001, ser jag. Då visade de "De sju samurajerna", "Yojimbo", "Dodeskaden" och "Vägvisaren". De två första är Vilda Östern-filmer, "Dodeskaden" handlar om en samling udda existenser som lever sitt liv på en soptipp och "Vägvisaren" är INTE den där samisk-isländska filmen om ett rövarband som alla verkar tro. "Vägvisaren" är i stället ett snudd på episkt drama om hur en rysk arméofficer på lantmäteriuppdrag i östra Sibirien lär känna "vilden" Dersu, som är till stor hjälp med sin goda lokalkännedom och skogsmannaskap. En varm och livslång vänskap utvecklas mellan kaptenen och vägvisaren och filmen utspelas mot bakgrund av den snabba europeiska kolonisationen av Sibirien som järnvägarna innebar vid förra sekelskiftet. Vackert foto, storslagen natur, en del civilisationskritik. En klar femma. Dewil Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 5 December, 2003 Report Share Skriven 5 December, 2003 Köpte nyss De Sju SamurajernaJag tyckte faktiskt den var riktigt bra. Man vänjde sig vid japanskan efter 10 min, sedan kändes det normalt. (Det är min första japan film). Toshiro Mifune var ju grym. Han som spelade Yohei likaså Är det någon som kan tipsa mig om någon annan Kurosawa film? Jag tycker det är svårt att betygsätta denna men jag tror: +4/5 Ran. Absolut en grym kurosawa i min mening. Går på cinemateket i stockholm den här månaden. Den ska jag verkligen inte missa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 5 December, 2003 Filmstar Report Share Skriven 5 December, 2003 Är det någon som kan tipsa mig om någon annan Kurosawa film? En sammanfattning av mina Kurosawa-filmer med betyg. Ja, Ran ska man se. Och Blodets tron som jag tyckte var mycket bra. Sen ser jag att jag gav Vägvisaren en stark trea, men nu i efterhand känner jag att det nog var en fyra ändå. Dersu är en av de skönaste karaktärerna jag har sett i nån film. Yojimbo tror jag nog du gillar. Det verkar många göra, även om det just inte är min favorit. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MasterChief Skriven 5 December, 2003 Report Share Skriven 5 December, 2003 Gick och köpte "Bad Boys 2 " igår , Poppade lite Popcorn och kikade på den . Tidvis kan ju skämten bli lite uttjatade men måste ändå gilla filmen . Innehåller en del trevliga Eldstrider + En av de snuggaste stringRumpan i Filmhistorien (Tjejen som serverar drinkarna på Beachen ) . + Det Coolaste SWAT -teamet jag sett på länge . Jag säger bara Henry Rollins och Gary Nickens ...... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psylocke Skriven 5 December, 2003 Report Share Skriven 5 December, 2003 Kollade nyss på The Jackal med Bruce Willis och Richard Gere. Bra film. Betyg: 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 6 December, 2003 Report Share Skriven 6 December, 2003 Ja....såg precis Quentin Tarantinos fjärde film Kill Bill Vol 1 med bla Uma Thurman, David Carradine, Daryl Hannah, Michael Madsen, Vivica A Fox, Lucy Liu, Michael Jai White, Gordon Liu Chia-hui, Chiaki Kuriyama, Sonny Chiba i olika roller The Bride tillhör en grupp yrkesmördare men på hennes eget bröllop föråds hon av sina kollegor och hon lämnas döende och gravid på kyrkogolvet. Men under mystiska omständigheter så överlever hon och hämnden....den är ljuv. UMA THURMAN WILL KILL BILL!!!! Visst hade jag förväntningar på denna film eftersom jag är ett Tarantino-fan, men visst inte mycket om filmen då jag gick in i biosalongen. Just nu känns hela upplevelsen som ett stort svart hål, och ja...jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Inledningen är i sig ett litet mästerverk, jag satt och rös åt den svartvita underbara scenen och lyssnade spänt till Bills röst. Sedan drog förtexterna igång och redan här sitter man och fnittrar, tex hur kan man gästskådespela i en film? Dte var iallafall några stycken som gjorde det, haha. Sedan kommer förstås Klingoncitatet, hehe. Allt är så estetiskt vackert och våldet, brutalt as it may be, känns stilfullt (första gången gore varit något vackert? hihi). Musiken behöver väl inte nämnas i Tarantino fall, den är totalt underbar och växlar från seriös och rogivande till fullkomlig slakt, ibland tyst, ibland fartfyllt. Allt känns som en enda stor perfektion. Inte många dialoger behövs...vi har ju det fruktansvärt överdrivna splattret...jag satt och tjöt av skratt hela tiden, folk som exploderade i en enorm blodmassaker...hoho. Och animeavsnittet, kul men långt. Allt känns så orginellt, levande och nyskapande. VIsst det spretar åt alla håll och kanter men det är totalt, ofattbart...UNDERBART. Och Uma thurman är officiellt min nya idol. Detta är den bästa film jag sett på bio någonsin (inkluderat sagan om ringen samt uppföljaren), har ju iofs inte sett så överdrivet många filmer på bio, men ändå! 5/5 Ps slutet kändes utmärkt, inte avslutande, inte cliffhanger. Tarantino är min personliga gud Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 6 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 6 December, 2003 Kul att du gillade den Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 6 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 6 December, 2003 (ändrad) Titel: Natural Born Killers Genre: Action/Drama År: 1994 Regi: Oliver Stone I rollerna: Woody Harrelson, Juliette Lewis, Robert Downey Jr, Toomy Lee Jones Mickey och Mallory har på kort tid mördat över femtio människor och framställs som superstjärnor i massmedia. De överfaller oskyldiga helt slumpmässigt och lämnar alltid en överlevande så att denne kan berätta för omvärlden. Wayne Gale, reporter för TV programmet "American Maniacs", följer deras spår. Hans jakt efter sensationer och höga tittarsiffror kommer att få fruktansvärda konsekvenser. En av de flummigare filmerna, om man säger så. Till viss del känns det att Tarantino har ett finger med i spelet (hans historia), men filmen har inte samma känsla som just QT får fram i sina filmer. Det känns lite som en pårökt David Lynch, så det blir inte lika bra. Finns en del bra scener i filmen och Woody Harrelson och Robert Downey Jr spelar båda bra. Men det här var inget som jag vill se igen och det intresserade mig inte allt för mycket, även om själva historien i sig är intressant. Hade varit klart häftigt om QT hade regisserat den själv. Betyg: -3/5 / *** / 6.0 IMDb: 6.5 Rekommenderas: Nja ---------------------- Titel: Infested Genre: Skräck/Drama År: 2002 Regi: Josh Olson I rollerna: Zach Galligan, Lisa Ann Hadley, Daniel Jenkins, Amy Jo Johnson En väns begravning blir en dödsfälla för de övriga när fem gamla vänner hålls gisslan i ett sommarhus invaderat av mördarflugor. En tragisk död sammanför det gamla gänget i deras hemstad. De beslutar att spendera helgen på barndomens semesterort. Vad de inte vet är att den tagits över av en sorts muterade mördarflugor som lever av människokött! Den ena efter den andra faller offer för flugorna, som tar kropparna i besittning och lägger allt fler av sina dödliga ägg - ingen kommer levande därifrån! Ja, bara av beskrivningen förstår nog de flesta att detta inte kan vara bra. Men grejen är den att jag inte visste vad den handlade om och en kompis hade tagit med sig den och ville se den. Så här går det när någon annan får välja film, haha. Antagligen de sämsta specialeffekterna jag sett. Dock är vissa scener ok, men det blir så töntigt att man måste skratta åt att skådespelarna tar det hela på allvar. Detta ska man definitivt undvika (som om någon skulle vilja se den efter att ha läst beskrivningen). Betyg: 1/5 / * / 2.5 IMDb: 2.9 Rekommenderas: Nej Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 6 December, 2003 Report Share Skriven 6 December, 2003 Jag håller inte riktigt med i NBK recensionen. Jag gillar filmen och tycker att den är på snudd till en femma faktiskt, kommer nog aldrig bli en femma, men efter att ha sett den några gånger gillar jag den skarpt. Harrelson är ju überfrän och hela filmen känns som ett enda långt drogrus, slutet är så älskvärt. Angeånde Kill Bill så är jag totalt frälst, tex när man såg vajrnarna till flygplanet, så bara log man av lycka. Och blodet, estetiken, MUSIKEN, allt var verkligen underbart. Jag älskade filmen och jag kommer antagligen köpa dvdboxen med vol1-2 senare, jag längtar! Har inte varit så här uppespelt över en film på länge! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 6 December, 2003 Filmstar Report Share Skriven 6 December, 2003 (ändrad) Håhåjaja. Nu ska skriva lite om två filmer som jag såg för en månad sen, innan Filmfestivalen. David Lynch, hooo! Har faktiskt varit tvungen att plugga lite för att klara en kurs jag går på KTH under hösten så jag har inte haft tid att skriva nåt om sedda filmer på senaste tiden (förutom festivalfilmerna då). __________________________________________ Kontakt (Contact, 1997) Manus av Carl Sagan i denna historia om varelser från rymden som kontaktar oss. Jodie Foster spelar forskaren som först plockar upp signalerna dem skickar. Filmen är regisserad av Forrest Gump-regissören Robert Zemeckis. Forrest Gump blev en väldig succé. Själv tyckte jag den var OK, men inget mer. Då tycker jag, den inte alls lika uppmärksammade, Kontakt är betydligt bättre faktiskt. Jag är lite förvånade över mig själv, över att jag gillade filmen så pass. Den är på gränsen till smetig, men just i den här filmen så går det inte över den gränsen. Filmen är kanske vad man skulle kunna kalla en realistisk science fiction, även om den förmodligen inte alls är det. Men det känns så. Rymdvarelserna skickar ritningar till en väldig byggnad/maskin. En sorts cyklotron som ska funka som en transportör av nåt slag. En ska få åka, vart man nu än kommer. Givetvis vill Fosters karaktär, Ellie, åka. Men det blir inte riktigt som hon tänkt sig. Filmen innehåller en hel del intressanta filosofiska diskussioner. Foster som inte är troende kristen får svårt att bli vald p.g.a detta. Själv har hon svårt att tro på nåt som inte går att bevisa, som Guds existens. Hon försöker få en troende vän att inse detta, försöker få honom, Palmer, att bevisa Guds existens. Då får hon svar på tal: Palmer Joss: Did you love your father? Ellie Arroway: What? Palmer Joss: Your dad. Did you love him? Ellie Arroway: Yes, very much. Palmer Joss: Prove it. Just det, ja. Filmen utnyttjar, precis som Forrest Gump, modern filmteknik på ett bra och innovativt sätt. Det är en lång film, 2.5 timmar, men den blir aldrig tråkig, utan startar liksom om hela tiden. Nej, jag gillar den helt enkelt. 4/5. Jag har fått för mig att Manetheren (som förmodligen avskyr den) skulle gilla den också. Har du sett den? __________________________________________ Blair witch project (The Blair Witch Project, 1999) Tre filmstudenter åker ut i skogen för att göra ett reportage om en legend om en häxa. De försvinner och ett år senare hittar man vad dem filmat. Och vad dem filmat visar sig vara en riktigt dålig film, enligt mig. Man ska få känslan av äkthet, att det är på riktigt, och därför ska man bli rädd. OK, det känns kanske lite äkta, men PROBLEMET är att jag inte blir rädd överhuvudtaget. Det bir bara tråkigt när man får se tre amerikanska snorungar springa omkring vilse i skogen och skälla på varann. Det blir aldrig läskigt, tycker jag. Jag vet att vissa tycker den är just läskigt, men för mig gjorde den absolut inget. Men det var kul att se den ändå. Hade velat se den ett bra tag och nu blev det äntligen av. Men dålig var den hur som helst. Nä, tacka vet jag The Ring. Då blev jag rädd så att jag darrade. Här darrade jag av kaffet som jag var tvungen att dricka för att hålla mig vaken, hehe. Betyget blir en svag tvåa. 2-/5. __________________________________________ Sen hoppar jag som vanligt in och säger att NBK är alldeles underbar. Ett berg-och-dal-bane-rus utan dess like. Tycker jag. Ändrad 6 December, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.