Batuss Skriven 1 December, 2003 Report Share Skriven 1 December, 2003 Har nyss sett Rules of AttractionLite konstigt tycker jag att den inte vart större. Jag tyckte den var grym. Filmningen var ju bra, speciellt öppningscenen. Men jag tycker filmen inte lever upp till förväntningarna man får efter man har sett öppningsscenen. James Van Der Beek (tror han heter då), trodde jag skulle bli förknippad med Dawson jämt, men i denna film är han ju skitbra. Inte en tanke på Dawson. Lite svårt att bestämma denna film, men det blir nog: -4/5 Håller fullständigt med dig. Han var ascool(ansiktsminer), fattar inte alls varför han spelar tönten Dawson... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psylocke Skriven 1 December, 2003 Report Share Skriven 1 December, 2003 Såg Ondskan igår på bio, det var en av de bästa filmer jag sett på länge! Trodde inte alls att den skulle vara så bra, men jag blev ordentligt positivt överraskad! Betyg: 4.5 / 5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 1 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 1 December, 2003 (ändrad) Titel: A Streetcar Named Desire / Linje Lusta Genre: Drama År: 1951 Regi: Elia Kazan I rollerna: Marlon Brando, Vivien Leigh, Karl Malden, Kim Hunter Heta känsloutbrott utbryter mellan den djuriske Stanley Kowalski (Marlon Brando) och hans svägerska Blanche Dubois (Vivien Leigh) i en trång liten lägenhet i New Orleans. Samtidigt är hans fru (Kim Hunter gravid och hans vän och pokerpartner (Karl Malden) kär i Blanche. Tyvärr hade On the Waterfront/Storstadshamn fastnar i tullen (!), istället visades alltså denna film. Varför jag var besviken när jag kom till bion var för att jag ville se just Storstadshamn. Däremot har jag Linje lusta hemma på datorn...Men när man ändå var där, gick man. Brando och Malden spelar både bra, där även förstnämnda är cool. Däremot är tycker jag Leigh spelar väldigt mycket teater, vilket känns jobbigt. Men jag antar att det är meningen att hennes karaktär ska vara en diva och uppfattas som jobbig. En del bra scener, men även många längre transportsträckor. Detta var tyvärr inte så bra som en klassiker borde vara. Hoppas mer på Storstadshamn. Betyg: 3/5 / *** / 7.0 IMDb: 8.1 (#171) Rekommenderas: Nja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dewil Skriven 1 December, 2003 Report Share Skriven 1 December, 2003 (ändrad) Hmm... ingen av recensenterna som såg Tomten är far till alla barnen i går? Nåja, Tomten är far till alla barnen är en svart komedi i regi av Kjell Sundvall och manus av Monika Rolfner med stora delar av den svenska skådespelareliten - Katarina Ewerlöf (Guldbaggebelönad), Peter Haber, Leif Andrée, Dan och Anders Ekborg, Nina Gunke, Jessica Zandén, Suzanne Reuter m.fl. Sara (Ewerlöf) och Janne (Haber), ett par som börjar närma sig medelåldern, bor ihop. De har inga barn tillsammans, men alla Saras barn från tidigare äktenskap samt ett och annat barn från en av Saras ex-makars tidigare äktenskap torde räcka. Denna jul ska hela klanen samlas - alla Saras och Jannes föredettor och alla deras barn - hemma hos dem, för att fira en Riktig Svensk Jul enligt konstens alla regler. Janne är skeptisk, men Sara är övertygad om att det kommer att bli en underbar jul. Emellertid kommer inte bara gammalt groll upp till ytan - allt för många av julfirarna har allt för många hemligheter för varandra. Sara har inte talat om för Janne att hon är gravid - och Janne har inte talat om för Sara att han inte kan få barn... Vem är fadern? "Tomten är far till alla barnen" tar alltså en dos svensk helgneuros (alla som har sett mamma/hustru/flickvän/dotter/annan kvinnlig släkting bryta ihop för att det inte blev en Riktig Svensk Jul, Riktig Svensk Midsommar eller Annan Riktig Svensk Högtid vet vad jag talar om) och en dos svartsjuka och låser in allt i en villa över julen. Det gnabbas, grälas, förs grabbiga diskussioner, sups, gråts, skvallras och slåss. Över lag bra skådespelarprestationer, även om jag generellt sett har svårt för Peter Haber annat än som Hamilton. Det enda jag egentligen har att anmärka på den här filmen är en onödigt våldsam scen i slutet. Behövde "Jägarna"-regissören lite action? Efter att ha sett den här filmen vill man sterilisera sig, raka av sig håret, klä sig i orange kåpa och flytta till ett tibetanskt munkkloster, eller i alla fall resa någonstans där man inte firar jul. Som Tibet. Eller Nepal. Den enda vettiga personen i hela huset, den upproriska tonårsdottern (spelad av Alexandra Dahlström), försäkrar sin oroliga mor att "jag behöver bara gå in i det här huset och se mig omkring i en minut för att vilja köra med dubbla kondomer resten av livet!" Betyg: Klar 4/5. Se den? Ja! Med familjen eller släkten? Det beror på vilken relation ni har till varandra. Dewil Ändrad 2 December, 2003 av Dewil Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 1 December, 2003 Report Share Skriven 1 December, 2003 Instämmer, Tomten är far till alla barnen är en klar 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hell-e Skriven 2 December, 2003 Report Share Skriven 2 December, 2003 Jag såg nyss "Hitta Nemo", eller ja, "Finding Nemo" som den heter på engelska... Det är så bra animation och man bli så kär i filmen, eftersom att man aldrig någon gång trott att fiskar hade känslor. Det är verkligen en film som jag tycker måste ses...=) //Hell-e Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 2 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 2 December, 2003 Jag såg nyss "Hitta Nemo", eller ja, "Finding Nemo" som den heter på engelska... Det är så bra animation och man bli så kär i filmen, eftersom att man aldrig någon gång trott att fiskar hade känslor. Det är verkligen en film som jag tycker måste ses...=) //Hell-e Instämmer, den är bra och ska man se en animerad film, ska man se den. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 2 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 2 December, 2003 (ändrad) Titel: The Prize / Jagad av agenter Genre: Mysteriekomedi År: 1963 Regi: Mark Robson I rollerna: Paul Newman, Elke Sommer, Edward G. Robinson, Diane Baker Amerikanske författaren (och kvinnotjusaren) Andrew Craig (Paul Newman) ska få Nobelpriset i litteratur. Inger Lisa Andersson (Elke Sommer) får i uppdrag att ta hand om honom under hans vistelse i Stockholm. Till Stockholm reser också fysikpristagaren Stratman (Edward G. Robinson). Andrew, som har livlig fantasi, misstänker att det är något konstigt med Stratman och rätt vad det är försöker någon döda honom och han blir inblandad i en konspiration. En ganska underhållande film som alltså utspelas i Stockholm, vilket är trevligt. Paul Newman spelar övertygande i huvudrollen och man märker att det redan då var något speciellt med honom. Elke Sommer spelar svenska, vilket hon ändå gör godkänt (uttalet på svenska är inte alltid det bästa). Specialeffekterna är däremot inte alls bra och måste snabbt glömmas bort. Det finns en nudistscen med i filmen som får mig att tänka på en viss Peter Sellers i den andra Rosa Pantern-filmen då han följer efter just Elke Sommer in på detta nudistläger. Här följer inte Newman efter Sommer, men hon spelar ändå i filmen...Som sagt, en småtrevlig film, men inget som ses om. Betyg: -3/5 / *** / 6.5 IMDb: 6.5 Rekommenderas: Nja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MasterChief Skriven 2 December, 2003 Report Share Skriven 2 December, 2003 Sträck-Såg just " Band of Brothers "-Boxen . Underbar Miniserie om 2:a Världskriget . Man vill aldrig att den skall ta slut ............ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 3 December, 2003 Report Share Skriven 3 December, 2003 Köpte den i våras...riktigt bra serie, inte helt utan anledning som den är den mest påkostade serien någonsin! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 3 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 3 December, 2003 (ändrad) Titel: On the Waterfront / Storstadshamn Genre: Drama År: 1954 Regi: Elia Kazan I rollerna: Marlon Brando, Eva Maria Saint, Lee J. Cobb, Karl Malden, Rod Steiger, Martin Balsam Terry Malloy (Marlon Brando) drömmer om att bli boxare medan han springer ärenden åt Johnny Friendly (Lee J. Cobb), en korrupt fackföreningschef. En dag blir Terry vittne till ett mord som utförs av Johnny Friendlys hejdukar. Sedan kommer han i kontakt med den mördades syster (Eva Maria Saint) och en präst (Karl Malden). Dessa försöker få honom att avslöja den information som behövs för att krossa den korrupte fackföreningschefen i domstol. Efter filmen inte visades i måndags, då jag istället såg Linje Lusta av samma regissör, gjorde jag ett nytt försök idag. Jag ringde först för att försäkra mig om att den skulle visas. Jo, men den nya kopian var fast i tullen fortfarande, så man skulle visa en äldre version man hade i kylen...Ja, det märkte man också då det var flera hack i filmen. Men så farligt var det inte. Filmen då ? Jag tyckte den var bättre än ovan nämnda film med fler intressanta karaktärer och en bättre kvinnlig huvudrollsinnehaverska. Eva Maria Saint passar bra i sin roll och gör ett gott intryck. Tyckte också hon skulle passa i en Hitchcock-film och ser också att hon varit med i North by Northwest/I sista minuten. Sen är Brando bra i huvudrollen och man har verligen fått till hans ansikte att se ut som en boxare (svullnad runt ögonen, jack vid ögonbrynet). Men mest imponerar kanske skurken Lee J. Cobb som både liknar och låter som George C. Scott. De skulle kunna vara bröder, hehe. Jag gillade honom även i 12 Angry Men/12 edsvurna män (1957). Trodde det var George C. Scott, men det visade sig alltså vara Lee J. Cobb. Måste även nämna Karl Malden som spelar prästen i filmen. Han är alltid sevärd, speciellt med den potatisnäsan han har. Den är grym ! Som sagt, filmen var bättre än Linje lusta, men jag tycker ändå inte att den griper tag i en eller imponerar som den borde...Betyget ligger mellan en stark trea och en svag fyra. Betyg: +3/5 / ***½ / 7.0 IMDb: 8.4 (#77) Rekommenderas: Ja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 3 December, 2003 Report Share Skriven 3 December, 2003 Muhaaha nu har jag äntligen sett alla filmer i Halloweenserien. Ville ha det bakom mig eftersom jag tycker det är kul att ha sett sådana här kultfilmer. Nu vill jag bara klargöra en sak....de hade räckt med 1,2 och 4. Trean är totalt värdelös (handlar inte om Myers ens!!) och 5:an och 6:an spårar ur totalt. 7:an är vanlig hollywoodunderhållning och 8, ja ungefär samma sak fast med lite tvist. Halloween - Ressurection från 2002, regisserad av Rick Rosenthal och med Jamie Lee Curtis, Busta Rhymes, Bianca Kajlich En grupp ungdomar vinner en plats i en dokusåpa som ska utspela sig under halloween i Michael Myers gamla hus. Vad de inte vet är att de inte är de enda som återvänt till huset...brrrrr Ja, jag älskar verkligen första filmen, tycker om andra och är svag för fjärde. Michael Myers är verkligen den coolaste mördaren, Freddy och Jason är långt ifrån. Michael är verkligen stenhård och genomond. Och han är inte den hjärndöda fjollan som Jason är eller den hetsiga onelinersnubben som Freddy är (det är iofs kul med freddys kommentarer ). Men..tyvärr har detta blivit allt för mycket varumärke och även om filmen ibland faktiskt blir läskig, bla när man får följa de olika personerna ur deras eget perspektiv då de har en kamera runt huvudet, så blir det aldrig riktigt samma sak. Busta Rhymes är verkligen urusel och spelar över som bara den, vilket drar ner. Och förklaringen till att Myers är tillbaka ännu en gång är ganska lam. Nej nu går det för långt. +2/5 , får ett plus tack vare vissa stunder av spänning och för att det är MICHAEL MEYERS MUHAHAHAH Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinL Skriven 3 December, 2003 Report Share Skriven 3 December, 2003 Jag såg Empire of the sun idag, och jag gillade den inte. Jag var bara tvungen att berätta för nån Jaså, varför inte då? Jo, ibland kan man inte riktigt sätta fingret på vad som är fel på filmer, men den här gången kunde jag hitta felet. Felet är pojken. Huvudpersonen, det stackars barnet som förlorar sin familj, sitt hem, och förmodligen sina vänner som han inte verkade ha. Han var för störig, jobbig och snobbig. Det kanske låter löjligt men jag tror jag har något emot småpojkar på film (värst var han i Big fat liar). Jag stör mig på hans tur hela tiden. Han föds i en rik familj i kina (som jag inte ens försår vad dom gjorde där), han lyckas hitta folk som tar hand om honom. Han får följa med sina släktingar när dom åker till lägret och så vidare. T o m när han är i helvetet, mitt i kriget i ett fångläger, så är allt frid och fröjd för honom. När maten "delas ut" och alla trängs så lyckas han hamna mitt i smeten och fylla sin burk. Jag menar, ska vi tycka synd om killen eller vad är tanken? Han lär sig japanska och kommunicerar med "fienden" och blir allas hjälte. Detta måste nog vara en av dom värsta scenerna, när snorungen agerar fredsdiplomat och lugnar ner den japansk militären. (Måste dock erkänna att jag blev lite imponerad av hans japanska. Mycket bättre än Lucy Liu's försök). Nej, filmen började bra. Såg ut att vara en vacker historia men det blev istället en blandning mellan Ensam hemma och Pearl Harbor. Kanske jag som förväntade mig lite mer kvalite, med tanke på att det var mannen bakom Rädda menige Ryan och så. Hade killen bara varit lite äldre så skulle det hela sett mycket mer trovärdigt ut. Annars bara älskar jag kvällsbilderna när man ser skuggor och den röda solnedgången. Mycket fin film för att vara från 80-talet nångång. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heenke Skriven 3 December, 2003 Report Share Skriven 3 December, 2003 Såg just Adaption med Nicolas Cage. Nicolas spelar den kände manusförfattaren Charlie Kaufman & dennes tvillingbror Donald. Filmen är skriven av just Charlie Kaufman och är precis som hans andra filmer "inte som andra filmer", vilket gör den så bra!! Tänkte också höra med er som sett filmen och kanske vet... Finns det någon verklighetsbakgrund till denna film?? Jag menar är Charlie en sådan "loser" som han framställs som i filmen? Har han en tvillingbror eller är brodern bara någon sorts schizofren föreställning av sig själv, om ni förstår??? Denna film rekomenderar jag andra att se. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dewil Skriven 3 December, 2003 Report Share Skriven 3 December, 2003 Heenke: Adaptation har avhandlats tidigare i den här tråden, bl.a. här. Med sökverktyget kan du hitta de övriga tillfällena. Dewil Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.