Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

B00003CXBU.01.MZZZZZZZ.jpg

Titel: On the Waterfront / Storstadshamn

Genre: Drama

År: 1954

Regi: Elia Kazan

I rollerna: Marlon Brando, Eva Maria Saint, Lee J. Cobb, Karl Malden, Rod Steiger, Martin Balsam

Terry Malloy (Marlon Brando) drömmer om att bli boxare medan han springer ärenden åt Johnny Friendly (Lee J. Cobb), en korrupt fackföreningschef. En dag blir Terry vittne till ett mord som utförs av Johnny Friendlys hejdukar. Sedan kommer han i kontakt med den mördades syster (Eva Maria Saint) och en präst (Karl Malden). Dessa försöker få honom att avslöja den information som behövs för att krossa den korrupte fackföreningschefen i domstol.

Efter filmen inte visades i måndags, då jag istället såg Linje Lusta av samma regissör, gjorde jag ett nytt försök idag. Jag ringde först för att försäkra mig om att den skulle visas. Jo, men den nya kopian var fast i tullen fortfarande, så man skulle visa en äldre version man hade i kylen...Ja, det märkte man också då det var flera hack i filmen. Men så farligt var det inte. Filmen då ? Jag tyckte den var bättre än ovan nämnda film med fler intressanta karaktärer och en bättre kvinnlig huvudrollsinnehaverska. Eva Maria Saint passar bra i sin roll och gör ett gott intryck. Tyckte också hon skulle passa i en Hitchcock-film och ser också att hon varit med i North by Northwest/I sista minuten. Sen är Brando bra i huvudrollen och man har verligen fått till hans ansikte att se ut som en boxare (svullnad runt ögonen, jack vid ögonbrynet). Men mest imponerar kanske skurken Lee J. Cobb som både liknar och låter som George C. Scott. De skulle kunna vara bröder, hehe. Jag gillade honom även i 12 Angry Men/12 edsvurna män (1957). Trodde det var George C. Scott, men det visade sig alltså vara Lee J. Cobb. Måste även nämna Karl Malden som spelar prästen i filmen. Han är alltid sevärd, speciellt med den potatisnäsan han har. Den är grym ! Som sagt, filmen var bättre än Linje lusta, men jag tycker ändå inte att den griper tag i en eller imponerar som den borde...Betyget ligger mellan en stark trea och en svag fyra.

Betyg: +3/5

IMDb: 8.4 (#77)

Rekommenderas: Ja

Jag var också på Sturebion och såg Storstadshamn :up:

Jag håller med om allt i recensionen, inklusive betyget 3+.

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar
Jag var också på Sturebion och såg Storstadshamn  :up:

Jag håller med om allt i recensionen, inklusive betyget 3+.

Wow, det var intressant. :up: Både att du var där och att du håller med om det mesta jag tyckte om den. :D Har du sett Linje lusta ? Och i så fall, vilken tycker du är bättre ?

Ändrad av Czechflash

• Filmstar
Jag såg Empire of the sun idag, och jag gillade den inte. Jag var bara tvungen att berätta för nån  Jaså, varför inte då? Jo, ibland kan man inte riktigt sätta fingret på vad som är fel på filmer, men den här gången kunde jag hitta felet.

Felet är pojken.

Nu har jag inte sett filmen (än), men tänkte se den nu till helgen när den visas (iaf spela in den). Det kommer jag att göra, trots att jag blev lite besviken att läsa att du inte gillade den lilla pojken i huvudrollen. För det är ju den största orsaken till att jag ville se filmen. Det är ju ingen mindre än Christian Bale som bl.a spelat väldigt bra i American Psycho och Equilibrium/Cubic. Men det är klart, kan var ju liten då och jag brukar inte heller gilla barn på film. Vi får se...

• Filmstar
Nu har jag inte sett filmen (än), men tänkte se den nu till helgen när den visas (iaf spela in den). Det kommer jag att göra, trots att jag blev lite besviken att läsa att du inte gillade den lilla pojken i huvudrollen. För det är ju den största orsaken till att jag ville se filmen. Det är ju ingen mindre än Christian Bale som bl.a spelat väldigt bra i American Psycho och Equilibrium/Cubic.

Aaaah, Christian Bale. Ja, då blir det till att ladda videon. Hörde du roadie, det är Bale!!

• Filmstar
Nu har jag inte sett filmen (än), men tänkte se den nu till helgen när den visas (iaf spela in den). Det kommer jag att göra, trots att jag blev lite besviken att läsa att du inte gillade den lilla pojken i huvudrollen. För det är ju den största orsaken till att jag ville se filmen. Det är ju ingen mindre än Christian Bale som bl.a spelat väldigt bra i American Psycho och Equilibrium/Cubic.

Aaaah, Christian Bale. Ja, då blir det till att ladda videon. Hörde du roadie, det är Bale!!

Har för mig att roadie redan sett den och tyckte den var ganska bra, inte sant ?

Har för mig att roadie redan sett den och tyckte den var ganska bra, inte sant ?

Ja, det är inget fel på Bale tycker jag, han spelar bra. Men däremot är väl filmen inte så bra som den kunde blivit

Såg "Solens Rike" på bio ngn gång på 90-talet tror jag . Och om jag inte minns fel så tyckte jag den var bra . Minns att jag gillade Bales (då helt okänd ) prestation .

Jag gillade även John Malkovich i filmen . Fotot var ngt jag minns från den filmen som mkt bra .

FRÅGA ! Är det ngn som sett filmen "Cabin Fever " ? Det skall vara en Skräckis som utspelar sig ute i Skogen där ett gäng drabbas av ett köttätande Virus .

Ändrad av MasterChief

Mmmmm eftersom jag är lite av en auktoritet när det gäller film i klassen så lyckades jag övertyga läraren (som också är filmintresserad) om att vi skulle se Mullholand Drive när vi var inne på modernismen och surrealismen, allt det är utan sammanhang och fram och tillbaka. Hon verkade alldeles tagen av filmen och lånade hem den så hon kunde se klart (De andra hann bara se till Silencio...så de tyckte inte filmen var så konstig...ännu!! MUHHA). Och jag måste säga att jag äntligen förstod på allvar vad Czechflash har sett i filmen. Nu när man förstår lite mer vad som händer så grips man av en sådan mäktig känsla och vid flera scener får man sådan gåshud att man inte vet var man ska ta vägen. När jag sett färdigt den i skolan (tisdag nästa vecka), så är det möjligt att jag faktiskt höjer den till en femma, allt känns så perfekt och så underbart, till och med skådespeleriet som i början av filmen känns krystad får ett sammanhang och en mening...mmmm :up:

Mmmmm eftersom jag är lite av en auktoritet när det gäller film i klassen så lyckades jag övertyga läraren (som också är filmintresserad) om att vi skulle se Mullholand Drive när vi var inne på modernismen och surrealismen, allt det är utan sammanhang och fram och tillbaka. Hon verkade alldeles tagen av filmen och lånade hem den så hon kunde se klart (De andra hann bara se till Silencio...så de tyckte inte filmen var så konstig...ännu!! MUHHA). Och jag måste säga att jag äntligen förstod på allvar vad Czechflash har sett i filmen. Nu när man förstår lite mer vad som händer så grips man av en sådan mäktig känsla och vid flera scener får man sådan gåshud att man inte vet var man ska ta vägen. När jag sett färdigt den i skolan (tisdag nästa vecka), så är det möjligt att jag faktiskt höjer den till en femma, allt känns så perfekt och så underbart, till och med skådespeleriet som i början av filmen känns krystad får ett sammanhang och en mening...mmmm :up:

Bra gjort, att övertala läraren att se det som efter 2a gången blev min favoritfilm

(efter Fight Club). :up:

Bra att höja den till 5. :up:

• Filmstar

Är det andra gången du ser den ? Jag säger ju att den blir bättre för varje gång. Efter tre gånger har man ett bra grepp om den och sen kan man bara njuta...Och precis som du säger får jag också gåshud vid flera av scenerna. Och musiken är magisk...

Skådespelarinsatserna är ju riktigt bra också, men jag förstår vad du menar. Men när man ser den fler gånger förstår man att det var meningen att det skulle kännas lite konsigt till en början.

Naomi Watts äger i den filmen...Längtar till 21 Grams...

Inget annat än +5+ till Mulholland Drive !

***SPOILER***

Hmm, vad tyckte klassen/lärarna om en viss scen med de två kvinnorna ?

***END OF SPOILER***

Ändrad av Czechflash

Naomi Watts äger i den filmen...Längtar till 21 Grams...

Inget annat än +5+ till Mulholland Drive !

***SPOILER***

Hmm, vad tyckte klassen/lärarna om en viss scen med de två kvinnorna ?

***END OF SPOILER***

SPOILERVARNING

Hahaha ja, läraren (som gillade filmen) undrade lite ironiskt vad det var för film jag tagit med och undrade vad som skulle hända om rektorn kom in....Plus att vi under dagen disktuerat huruvida jag var snuskig eller inte och nu verkar det som om det förstärktes (alltså, jag är inte snuskig, vet inte varför de fått för sig det??!?). Jag tycker scenen är sådär lite obehaglig och påträngande, vilket givetvis är positivt :D.

Musiken är som du säger magisk, precis som i tex Twin peaks, och Naomi Watts spelar verkligen starkt. Gillar även killen som spelar Adam Kersh, han är frän. Åh MD är verkligen riktigt bra!

• Filmstar
SPOILERVARNING

Hahaha ja, läraren (som gillade filmen) undrade lite ironiskt vad det var för film jag tagit med och undrade vad som skulle hända om rektorn kom in....Plus att vi under dagen disktuerat huruvida jag var snuskig eller inte och nu verkar det som om det förstärktes (alltså, jag är inte snuskig, vet inte varför de fått för sig det??!?). Jag tycker scenen är sådär lite obehaglig och påträngande, vilket givetvis är positivt  :D.

Musiken är som du säger magisk, precis som i tex Twin peaks, och Naomi Watts spelar verkligen starkt. Gillar även killen som spelar Adam Kersh, han är frän. Åh MD är verkligen riktigt bra!

Du, snuskig ? Ja, det kan jag förstå, haha ! Du får nog utveckla det där lite mer...Förresten, var det du och läraren som hade diskuterat om du var snuskig ? Får lite Donnie Darko-vibbar...Men det kanske inte hör till filmvetenskapen...

Ja, Adam Kesher spelas mycket bra av Justin Theroux, som hade en biroll i underbara American Psycho (då med bakåtkammat hår). Som sagt, MD blir bara bättre för varje gång man ser den. Och det man tycker är oförklarligt första gången man ser den, blir mer och förklarligt och logiskt för varje gång...

Ändrad av Czechflash

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...