mitchie Skriven 11 Juli, 2003 Report Share Skriven 11 Juli, 2003 Lost Highway (1997) Skum, om aen cool Lynchfilm, som paminner en hel del om Mulholland Drive, pa flera saett och vis. Taenker inte ga in pa handlingen, for det gaer liksom i de flesta av Lynchs filmer inte att gora filmen raettvisa genom att besrkiva det obeskrivliga. Jag kan i alla fall konstaterna att det haer aer en vaeldigt obegriplig film vid en foersta anblick, som kraever att man taenker sjaelv och pusslar ihop allting. Vaeldigt snygg rent visuellt, liksom alla Lynchfilmer. Mycket av styrkan ligger i samspelet mellan ljud och bild, samt den gatfulla mystiken och det overnaturliga. Robert Blake aer helt oforglomlig som Mystery Man, en karaktar som ger en rysningar, bara man taenker pa honom. Men daremot sa aer resten av skadespelarna ganska medelmattiga, det kaenns som att skadespeleriet hade kunnat vara annu baettre, aven om det aer helt okej. Filmen aer inte i minsta lilla naerheten av den ganska liknande Mulholland Drive, som bade aer betydligt mer vaelgjord pa alla punkter och mycket mer underhallande. Men jag gillar anda Lost Highway, av de anledningar som jag naemnt nyss. Betyg: +3/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 11 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 11 Juli, 2003 (ändrad) Nu har jag kommit tillbaka till Sverige... Jag hann se två mycket bra filmer innan jag åkte hem dock. Den första var The Pianist (Pianisten) som "tyvärr" var dubbad på franska. Det enda som inte var dubbat var de tyska soldaterna. Detta var lite jobbigt, speciellt som man vill höra originalspråket. Å andra sidan passade det ganska bra med franska och jag störde mig inte så mycket på det efter ett tag. Tyvärr satt jag längst fram. Det var sista dagen den gick och det var utsålt till slut (ingen stor sal). Hur som helst gillade jag filmen som var väldigt väl berättad, hade mycket kraftfulla krigsscener och en kamp för överlevnad som var stark. Ju längre filmen gick, ju bättre blev Adrien Brody och han passade verkligen i sin roll. Skulle kunnat vara lite kortare dock. 4 av 5. Jag köpte biljetter till Hulken som hade premiär på torsdagen, men så såg jag att en annan film som verkade intressant också hade premiär. Jag bytte biljetterna och gick istället på City of God. Detta är en brasiliansk film (Cidade de Deus i originaltitel) och man talar portugisiska. Inte alltid lätt att följa med, men klart värt slitet ! Filmen handlar om slummen i Rio där man får följa olika personer som alla hamnar i gäng som dödar, rånar, finner kärlek, säljer och tar knark. Filmen utspelar sig mest på 70-talet och ger en mycket realistisk känsla. Det känns verkligen som om det vore filmat på 70-talet, mycket pga linsen som ger ett lite smutsigt intryck, men även kläderna, frisyrerna, som gör att det känns som om någon hittat filmen. Men det används även en del effekter i filmen, som stillbilder, foto, delad bild etc. Filmen är blodig, effektfull, intressant, bra och mycket sevärd. Vissa scener kan vara lite jobbiga för vissa eftersom det ofta handlar om barn eller ungdomar, men så ser/såg verkligheten ut eftersom berättelsen är en sann händelse. +4 av 5, nästan en femma. EDIT: Vet inte om/när filmen kommer/kommit till Sverige, men håll utkik efter den, för den ska man se ! En av de bättre "gangsterfilmerna" som gjorts. Ändrad 24 Juli, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 12 Juli, 2003 Report Share Skriven 12 Juli, 2003 Har återigen haft en lite film afton med lite olika filmer. Bruce Almighty inleddes det med (på inte helt laglig väg) som ni alla vet är [Jim Careys[/b] senaste film Jennifer Anistonfinns även i rolllistan. Handlar om Bruce som råkar ut för en massa oturliga saker som att förlora jobbet och kvadda bilen, han förbannar gud och påstår att han själv skulle göra det mycket bättre. Dagen därpå vaknar han av att sökaren ringer och han undersöker adressen för att få reda på att gud tänker ta semester och att Bruce ska ta över för en tid….. Låt mig inleda med att säga att detta kunde ha varit bättre med rolige Carey. För mycket kärleksdravel och vanliga hollywood slut får en att må illa. Visst här finns många roliga scener som man skrattar friskt åt men alldeles för mycket sensmoral (dock finns här lite tänkvärda ord kring gud och hur han styr världen). Känns också lite krystat med Morgan Freeman som gud och hans gråbruna hår som jag stör mig på (stör mig ofta på sådana saker). Men det är en trevlig film och Carey är kul, kunde blivit bättre dock. ”I’ve got the power”. 3/5 _____________________________________________________ Nästa film blev animefilmen Princess Mononokefrån av Studio ghibli (Stavning) som även producerat spirited away och graves of the fireflies m.m. Människan har allt mer och mer invaderat på djurens territorie och skövlar allt mer och mer skog. Djuren som bor i den magiska skogen är speciella och lever under skogsandens beskydd, dessa börjar slå tillbaka mot människan. Prins Ashitaka blir under ett anfall av ett besatt djur själv besatt av en ond demon. Han tvingas lämna sin by för att söka hjälp hos skogsanden som är hans enda räddning undan döden. Låter lite flummigt och det är det därför kanske min beskrivning både är fel och dåligt skriven men det är i alla fall filmens grundkoncept, har tidigare sett en Ghibli film som jag tidigare nämnt (Graves of the fireflies) och liksom den är denna vältecknad och bra gjord. Såg tyvärr en dubbad version men eftersom det var flera kända skådespelare (bla Gillian Andeson m.m) som gjorde rösterna blev det aldrig dåligt. Lite splattig för de allra yngsta (japaner verkar ha en förkärlek till att rita splatter). Bra soundtrack och många roliga karaktärer. Blir lite flummigt med skogsanden, men budskapet är ganska tydligt, att djur och människor (eller natur och människor) ska kunna leva tillsammans utan att utrota varandra. Trevlig film med underbara små skogsfigurer som vrider huvudet fram och tillbaka och låter roligt (de är för sköna). 4/5 har börjat få lite smak för anime nu (i och med att många filmerskapare tycks ta inspiration härifrån bl a Matrix), riktig film äger dock. ______________________________________________________ Versus från 2000 en japansk splatterfilm, det ni!!! Två brottslingar kommer springandes genom skogen och träffar ett gäng med tuffingar som tydligen ska hjälpa dem därifrån. Bråk uppstår och en man skjuts, plötsligt märker man att mannen återigen får liv och reser sig från de döda och skogen är full med dessa. Historien bakom är att det finns 666 (åh så oväntat) portaler till andra dimensioner i världen och att den 444:e finns i japan i skogen. En reinkarnation av olika människor strider om och om igen om att försöka öppna portalen respektive stänga. Idiotisk story, som i riktigt kul i början där man får se en massa japanska lädernördar springa runt och skjuta ner zombies (som också har vapen, det är inte ofta man ser zombies med pistoler även om de knappt kan använda dem). Splatter och groteska zombies är kul att se men senare visar det säg att detta inte alls är mycket till zombiefilm för senare blir det bara en massa dueller som av någon anledning är mycket snyggt gjorda och orginellt filmade ,vilket känns bortkastat på en sådan dålig film. Lite komik men inte tillräckligt, man håller på med en massa jobbiga färger som värsta hero men inte i närheten av så snyggt. 2/5 för att den var så snygg annars var det ett sömnpiller. ________________________________________________ Blood the last vampire en animekortfilm från 2000 Handlar om en flicka som bekämpar några konstiga vampyrliknande saker i 45 minuter på en skola i japan där alla pratar engelska för att en massa amerikanska baser finns där (vilket är ganska ologiskt, ibland talas dock japanska). Ingen story som går att etablera på denna tiden, men väldigt snyggt gjort och mycket splattigt (som sagt japaner + splatt). Gillade den fast utan story blir det inte mer än 3/5 ____________________________________________________ Och tillsist såg jag Chaos en japansk film från 1999 med Miki Nakatani, Masato Hagiwara av Hideo Nakata Handlar om allti-allon som får i uppdrag att kidnappa en flicka vilket drar in honom i intriger och förväxlingar. Är lite besviken på denna film som trots sin blandade kronologi aldrig blev riktigt oförutsägbar. Spännande och bra musik men man kunde lista ut en massa saker innan de blev en ahaupplevelse, kanske är man allt för mycket av en veteran men så var det i alla fall. Snyggt gjord men inte med det där lilla extra som finns i tex Memento där det verkligen uppkommer ahaupplevelser. Är mer spänd inför nyinspelningen av filmen med bla Robert De niro, tex The Ring var en bra remake, så……. -4/5 eller +3/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitchie Skriven 12 Juli, 2003 Report Share Skriven 12 Juli, 2003 Czechflash Vad kul att du gillade Pianisten, jag tyckte ocksa mycket om den. Haller med dig om att Brody aer vaeldigt bra och haller ocksa med om betyget. Vet du naer City of God kommer till svensk bio? Jag har hort mycket om den fran andra hall och alla saeger att den ska vara fruktansvaert bra, bland annat sa aer den hogt rankad pa imdb. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 13 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 13 Juli, 2003 Czechflash Vad kul att du gillade Pianisten, jag tyckte ocksa mycket om den. Haller med dig om att Brody aer vaeldigt bra och haller ocksa med om betyget. Vet du naer City of God kommer till svensk bio? Jag har hort mycket om den fran andra hall och alla saeger att den ska vara fruktansvaert bra, bland annat sa aer den hogt rankad pa imdb. Ja, båda filmerna var mycket bra. Men jag måste nog säga att City of God nog var snäppet bättre. Läste någonstans att det är "en brasiliansk Goodfellas" och det stämmer ganska bra. Kanske vet Peo när City of God kommer till Sverige ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psylocke Skriven 13 Juli, 2003 Report Share Skriven 13 Juli, 2003 Såg tre filmer igår: - Rush Hour 2 3/5 - Bubbleboy 4/5 - Weddingsinger 4.25/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 13 Juli, 2003 Filmstar Report Share Skriven 13 Juli, 2003 (ändrad) Läste någonstans attdet är "en brasiliansk Goodfellas" och det stämmer ganska bra. Och vips så blev jag riktigt sugen på att se den! Eftersom Gangster-genren är en av mina favoritgenrer och Goodfellas är en av mina favoriter i den genren så borde Cidade de deus vara bra. Såg The awakenings igår med De Niro och Williams i rollerna. Det handlar om en läkare (Williams) sombörjar att jobba på ett nytt sjukhus med patienter som är i en speciell trans och har varit det under flera decennier. Williams försöker att göra allt för att väcka upp dem igen. Leonard (De Niro) blir hans första fall. En bra film, fast handlingen var inte den bästa. De Niro lyfter hela filmen med mycket bra skådespeleri och jag har aldrig sett honom i en sådan roll förut, vilket gör att det blir intressant att se honom. Annars är filmen ingen höjdare. 3/5 Predator: Ah, Arnold. Och han är inte en maskin i den här filmen! Jag måste säga att han är väldigt skön här. Dutch (Arnold) åker till de latinamerikanska skogarna på ett krigsuppdrag. Sakta men säkert så dör flera stycken i hans grupp och det visar sig att en utomjording står bakom dessa attacker. Mycket kul att se Arnold och flera andra ansikten som man känner igen. Speciellt Carl Weathers som spelar Apollo i en av mina favoriter Rocky. Det var härligt att se den här filmen och man hoppade till lite då och då tack vare musiken och den läskiga känslan som befann sig lite här och var. 4/5 Scary Movie: En parodi på Scream, jag vet vad du gjorde sista sommaren och små inslag av andra filmer. Den var faktist ganska kul, men vissa scener kändes bara så löjliga så att det inte är sant. Men det fanns roliga scener också. T.ex Wazzup! Den scenen som jag överraskades mest av kom i slutet. Jag ska inte berätta om den, men jag kan säga att det är en parodi på slutet av De Misstänkta. Den var riktigt skön! 3/5. Ändrad 13 Juli, 2003 av Greenleaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 13 Juli, 2003 Report Share Skriven 13 Juli, 2003 Vill se Bubbleboy där Jake Gyllenhaal ska vara med, hur var den?? Såg själv två filmer igår: David Lynch omtalade svarta drama Blue Velvet från 1986 med Kyle Macachlan (stavning!!!)Dennis HopperLaura Dern och Isabella Rossillini i huvudroller. Jeffrey (kyle) hittar ett avhugget människoöra på väg hem från sjukhuset där han hälsat på sin far. Har tar det till polisen som fortsätter utreda fallet. Jeffrey vill dock veta mer och tillsammans med poliskomisariens dotter lyckas han hitta en kvinna kopplad till fallet (Rossillini). Hon bär på en mörk hemlighet och våldgästas av den sinnessjuke psykopaten Frank (Hopper). Var rädd att se denna film efter floppen Dune men drogs snabbt in i detta välgjorda och mystiska drama om vad som hände under den perfekta idyllen. Väldigt suggestivt både i bildspråk och när det gäller musiken som för övrigt är väldigt välgjord och liksom tryckande i likhet med Mulholland drive. En favoritscen är när Laura Dern och Kyle sitter i bilen och hon snackar om sin dröm, ganska trivial men musiken arbetar så väl med bildspråket och Laura Derns utryckssätt är verkligen träffande, det är vackert. Hopper är suveräna som halvscizofren psykopat som andas i en liten mask hela tiden. Rossillin är också bra som nästan vansinnig sångerska. Kyle är väl som han brukar vara, inte jättebra men han sköter sig bra. Laura Dern gillade jag också (vilket jag inte gjorde i Wild at hearts). Bra film helt enkelt som har en älskvärd scen i mot slutet. Inte lika svårbegriplig som tex lost highway eller Mulholland drive men den har sina tvister. 4/5 ______________________________________________________ Akira en klassisk anime film från 1988, också denna dubbad men det gjorde inte speciellt mycket. Utspelar sig i Neotokyo som ligger där gamla tokyo låg som blev utplånat av en enorm explosion av okänt ursprung som också startade andra världskriget. Kaneda är medlem i ett motorcykelgäng tillsammans med bla Tetsuo m.m. dessa åker runt och ställer till ofog i den ganska anarkistiska staden där upplopp och explosioner tillhör vardagen. En dag råkar motrocykelgänget i knipa och Tetsuo blir tillsammans med en liten underlig pojke bortförd av militären. Kaneda börjar undra vad som är i görningen och träffar en tjej som är medlem i en förening som tydligen vill störta regeringen. Tetsuo förlyttas till ett sjukhus där han plötsligt börjar få märkliga krafter och underliga drömmar om en liten pojke kallad Akira..... Är som sagt inget fan av anime men efter att ha sett denna börjar man undra. Alla mina kompisar som gillar anime har smutskastad denna film som enligt mig är den bästa jag sett hittills. Vackra miljöer, ganska blodigt, snyggt animerat. Dock lite skrikig ibland men det gör ju inget. Slutet är lite utdraget men annars mycket bra, gillar den häftiga musiken som hela tiden varvas med komplett tystnad. Jag kan ju säga att mystiken kring Akira aldrig riktigt klarnade för det var lite svårt att förstå vad han egentligen vad även om man förstod vissa delar av vad han gjort. det som hände allra sist kändes också ganska obegripligt och förklaringen kring minnen och energi (de som sett den fattar) var också ganska mystiskt. Men jag gillade tecknarsättet och storyn och satt uppe till 2 för jag kunde inte sluta titta. Rekommenderas 4/5 och nästan ett plus för att den var så häftig, de andra animefilmer jag satt 4 på känns inte riktigt värda det just nu Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 13 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 13 Juli, 2003 Greenleaf - Ja, den (City of God) var mycket bra och ska ses av speciellt alla som gillar gangsterfilmer. Predator var ett tag sen jag såg, men det är en mycket skön film och helt klart en av de bästa med Arnold. Det är väl den och Alien-filmerna som är bäst med "aliens", eller finns det andra bra som jag glömmer ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 13 Juli, 2003 Filmstar Report Share Skriven 13 Juli, 2003 . Predator var ett tag sen jag såg, men det är en mycket skön film och helt klart en av de bästa med Arnold. Det är väl den och Alien-filmerna som är bäst med "aliens", eller finns det andra bra som jag glömmer ? Det beror på vad du menar med "Alien"filmer. Menar du utomjordingar som kommer till jorden, eller bara filmer som handlar om andra varelser än oss. I såna fall finns ju Star Wars Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 13 Juli, 2003 Report Share Skriven 13 Juli, 2003 Vet inte om man kan räkna Mars Attacks för den tycker jag är skön (fast det är ju visserligen en komedi) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 13 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 13 Juli, 2003 Nej, när jag skrev "aliens" menade jag "monster", så att säga. Star Wars räknas ju inte då... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 13 Juli, 2003 Report Share Skriven 13 Juli, 2003 Brasilianska City of God som nämnts några gånger ovan ser jag också fram emot sedan minst ett halvår... Den distribueras av Triangelfilm och datum för biopremiär är ännu inte bestämt, men hösten 2003 är senaste budet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
RamRod Skriven 13 Juli, 2003 Report Share Skriven 13 Juli, 2003 Såg Hulken i förrgår och tyckte att den var sevärd men inte mer.Börjar bra men blir sämre och sämre ju mer tiden går.Nick Nolte gör en bra roll tolkning annars är det inte mycket att hurra för.Animeringen av hulken är ganska dålig om man jämför med vad som kan göras idag(tänkte på gollum i sagan om ringen).Ok det är en marvel film så man får ta det för vad det är. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ovän Skriven 13 Juli, 2003 Report Share Skriven 13 Juli, 2003 jag såg den ryska arken igår och.. ja roligare filmer kan man ju se. den var ganska imponerande i fotoarbetet (men man tenderar att sitta och fundera på exakt hur mycket de förberett det hela), och det kändes verklighetstroget på det sättet att jag hade svårt att tänka mig att alla de där människor faktiskt fortfarande lever. men herregud så seeegt. och jag blir frustrerad av sån där pladdrig dialog som man inte förstår hälften av vad den egentligen vill säga (det påminner om woody allen och gör mig vansinnig). kanske hade det hjälpt om man kunnat ryska, eller vetat mer om den ryska historien, jag vet inte... men jag förstår liksom inte riktigt vad filmen gick ut på förutom att vara snygg. nåja. ryska är i alla fall ett vackert språk att lyssna på. den får 2/5 i alla fall. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.