Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

• Filmstar

marcosw, jag känner igen känslan du fick när du såg Ken Park från när jag såg Clarks tidigare filmer Kids och Bully. Alla är "losers" som jag inte kan känna nåt för. Det kan hända att det är realistiskt, men... det får bara mig att må dåligt. Måste ändå säga att det finns nåt i Kids och Bully som gjorde att jag blev... jag vet inte, fascinerad ändå. Efter Bully kände jag dock att det blev för mycket. Kommer nog att se Ken Park så småningom men det blir nog på video.

ovän, jag håller med. Den var outhärdligt seg. Gav den 3-/5 pga av det tekniska, mest eftersom den i efterhand känns rätt så imponerande, men det var på gränsen att den fick helt underkänt. Det mest jobbiga var nog att det inte fanns nån handling. Men tänk dig en sån film, rent tekniskt och konceptmässigt, men med en handling, och sen om handlingen dessutom vore bra. Ja, det skulle vara en film det. Men det kanske är att begära för mycket.

Det här är Jojjes grej ju, att beskriva invecklade europeiska filmer!
He he, jaså. Jo, kanske det. Jag gillar ju att skriva, precis som du. :P

Kan säga att jag efter detta inte kommit närmare någon önskan att se europeiskt film.

Hmm, måste säga att jag blir liten störd av att man alltid måste stämpla filmer, sätta in dem i fack. Visst, finns det väl skillnader och så, men en bra film är alltid en bra film oavsett varifrån den kommer. Det finns ju dåliga amerikanska filmer, men det stoppar ju ingen att fortsätta kolla in amerikanska filmer. Men, men, Manetheren, du kanske inte stött på nån riktigt bra "europeisk" film. Jo, vänta nu Elling gillade ju du, så då kan du inte såga "europeisk" film. Ett tips: Kolla in franska Vargarnas pakt om du inte sett den. En äventyrs/action/kostymfilm som innehåller både kung fu, sköna damer och datoranimerade monster. Vissa hatar den och vissa älskar den. Jag tyckte det var en 4-/5. Oj, sorry, nu har jag visst missionerat igen.

mitchie, Mystery Man är verkligen obehaglig! Gillar den här dialogen:

Mystery Man: We've met before, haven't we.

Fred Madison: I don't think so. Where was it you think we met?

Mystery Man: At your house. Don't you remember?

Fred Madison: No. No, I don't. Are you sure?

Mystery Man: Of course. As a matter of fact, I'm there right now.

Fred Madison: What do you mean? You're where right now?

Mystery Man: At your house.

Fred Madison: That's fucking crazy, man.

Mystery Man: Call me. Dial your number. Go ahead.

Czechflash, jag tyckte också The Pianist bra, grymt bra t.o.m.. Ser fram emot City of God.

Greenleaf, gillar också Rovdjuret. Riktigt bra och precis en sån film som Arnold ska göra. Inga dagisnutar, eller familjedravel som t ex The 6th Day. Ren och skär action ska det vara. Så lite skådespel från Arnolds sida som möjligt. Han ska bara vara cool.

Ändrad av Jojje

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Moderator
Hmm, måste säga att jag blir liten störd av att man alltid måste stämpla filmer, sätta in dem i fack. Visst, finns det väl skillnader och så, men en bra film är alltid en bra film oavsett varifrån den kommer. Det finns ju dåliga amerikanska filmer, men det stoppar ju ingen att fortsätta kolla in amerikanska filmer. Men, men, Manetheren, du kanske inte stött på nån riktigt bra "europeisk" film. Jo, vänta nu Elling gillade ju du, så då kan du inte såga "europeisk" film. Ett tips: Kolla in franska Vargarnas pakt om du inte sett den. En äventyrs/action/kostymfilm som innehåller både kung fu, sköna damer och datoranimerade monster. Vissa hatar den och vissa älskar den. Jag tyckte det var en 4-/5. Oj, sorry, nu har jag visst missionerat igen.
Inser att benämningen "europeisk film" är en dålig beskrivning av vilka filmer jag menar. Jag tänker nog mest på dramer från Frankrike, Italien och Spanien. Har ju testat några, Amelie från Montmartre t.ex. Den gav mig samma känsla, bra filmad, bra känsla för bildspråk och, antar jag, bra skådespelare. Ändå gör filmen mig förvirrad och jag lämnas med en tomhetskänsla efteråt. Som om filmens storhet undgår mig pga av att jag är för "dum" för att fatta.

Att dela upp film i Amerikans film och ickeAmerikans film är jag inte först med att göra. Den diskussionen har förekommit vid ett flertal tillfällen här på forumet också.

Har inte sett Vargarnas pakt, men jag kunde ju testa. Får återkomma med ett betyg i så fall.

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Inser att benämningen "europeisk film" är en dålig beskrivning av vilka filmer jag menar. Jag tänker nog mest på dramer från Frankrike, Italien och Spanien. Har ju testat några, Amelie från Montmartre t.ex. Den gav mig samma känsla, bra filmad, bra känsla för bildspråk och, antar jag, bra skådespelare. Ändå gör filmen mig förvirrad och jag lämnas med en tomhetskänsla efteråt. Som om filmens storhet undgår mig pga av att jag är för "dum" för att fatta.

Att dela upp film i Amerikans film och ickeAmerikans film är jag inte först med att göra. Den diskussionen har förekommit vid ett flertal tillfällen här på forumet också.

Har inte sett Vargarnas pakt, men jag kunde ju testa. Får återkomma med ett betyg i så fall.

På tal om icke-amerikansk film:

Vargarnas pakt ska du absolut se! Härlig film! :up:

Sen kan du ju spana in Serial Lover som är en fransk film men som är helt flippat kul om en middagsbjudning som går riktigt, rejält, käpprätt åt skogen! :up:

Den åttonde dagen tyckte jag oxå var riktigt bra.

Men döm absolut inte ut dramerna/filmerna från mellan/sydeuropa! En hel del av dem är riktigt bra. :rolleyes:

• Filmstar
He he, jag vet. Sorry, jag är lite känslig när det gäller det där. :P

Ändå gör filmen mig förvirrad och jag lämnas med en tomhetskänsla efteråt. Som om filmens storhet undgår mig pga av att jag är för "dum" för att fatta.

Det där händer mig hela tiden. Senast med Den ryska arken.

• Filmstar

Jag såg igår en väldigt intressant film som jag spelade in från TCM.

Filmen heter Westworld och är från 1973. För regin står en viss

Michael Crichton (som är en mycket intressant regissör).

Filmen handlar om ett futuristiskt nöjesfält dit turister åker på semester.

De får betala $1000 dollar per dag och de får välja mellan tre olika "världar".

Västern, Romartiden och Medeltiden. Vi får mest följa två turister i Västern.

De som inte är gäster/turister, är robotar (men de ser ut som vanliga

människor). Eftersom detta är Västern, förekommer det en del skjutande.

Gäster kan inte bli skjutna, däremot kan gäster skjuta robotar.

En av gästerna, spelad av Richard Benjamin, skjuter en robot som

muckar med honom (Yul Brynner). När en robot "dör", tas han in för

reparation och kommer tillbaka igen. James Brolin ses i en av de

andra turistollerna. Men något går fel med robotarna och gästernas

liv är i fara, speciellt Richard Benjamins eftersom roboten (Brynner)

är ute efter honom !

Allt är inte strålande i denna film, men den är 30 år gammal också.

Dock är idéerna mycket intressanta och Yul Brynner spelar mycket

kallt och coolt. När man får se hans synvinkel liknar det...Terminator.

Läs mer om varför detta är högintressant HÄR.

Betyget blir +3 av 5 och jag tycker man ska se denna film.

Ändrad av Czechflash

Var i malmö och såg "The Hulk" på premiär dagen, filmen var mycket bättre än mina förväntningar, special effekterna och fysiken var underbart att sitta och stirra på , även om det inte har sett så ut på alla trailers som spottats ut från burken.

etta är onekligen en av de bästa filmerna som har baserats på "Marvel" karaktärer, Ang Lee har byggt upp filmen väldigt bra, jag hade inte trott, att han kunde ta en karaktär som hulken, och göre en intressant film med riktig handling och intriger.

Underhållande, mättande och inte för löjligt mycket action, de känns skönt att kunna vara nöjd efter att ha gått på en film.

Även icke fanatiker ska se denna film, den är värd att gå på.

:up:

• Moderator

Czechflash, det där lät intressant, det! Men vilken budget filmen skulle behöva för att ha, Schwarzenegger, Stallone och Willis i samma film! De skulle behöva anamma Von Triers metod att rita kulisserna på golvet för att få råd med resten av filmen! :-)

Edit: Kan inte stava till Che.. Czhehklf.. Ctj.... äh, skit samma!

Ändrad av Manetheren

• Filmstar
Czechflash, det där lät intressant, det! Men vilken budget filmen skulle behöva för att ha, Schwarzenegger, Stallone och Willis i samma film! De skulle behöva anamma Von Triers metod att rita kulisserna på golvet för att få råd med resten av filmen! :-)

Edit: Kan inte stava till Che.. Czhehklf..  Ctj.... äh, skit samma!

Jo, men Schwarzenegger producerar filmen och eftersom de är

vänner till honom (de var alla ägare av Planet Hollywood), tror jag inte

att det skulle kosta allt för mycket att ha med dem...Men det är inget

som är säkert. Det enda som är säkert är att Arnold är med och

han har sagt att han velat göra filmen en längre tid och att han älskade

filmen när han såg den då den kom.

• Filmstar

Såg just på Prizzi's Honor (Prizzis heder) från 1985 av John Huston

och med Jack Nicholson och Kathleen Turner.

Ja, vad ska man kalla detta för. Ett romantiskt-maffia-drama kanske ?

Nicholson jobbar som "hit man" åt familjen Prizzi. En dag träffar han

en vacker kvinna (Turner) som han blir förälskad i och hon i honom

och de gifter sig. Men historien börjar bara där, för det visar sig att

även hon är i samma bransch. Saker och ting kompliceras och de får

båda kontrakt att döda varandra. Hur det slutar ska jag inte avslöja

för de som inte sett filmen, men jag blev iaf överraskad av utgången.

Nicholson är bra som vanligt och även Anjelica Huston, som spelar

dottern till en av bossarna i familjen Prizzi, är bra här. Hon vann även

en Oscar för sin biroll. Filmen var för övrigt nominerad till 8 Oscars (vann

alltså en). Filmen växte, men till en början tyckte jag inte den var något

speciellt. En skön film som jag ger 3 av 5.

ett par filmer blir det ändå, trots lågsäsong.

storytelling. kände mig lite va? efter att ha sett den, tror jag missade nåt... väsentligt. typ poängen. skulle ha kollat på the matrix istället.

anger management. nä, inget roligt. övriga forumister som sett den verkar tycka att den var, om inte bra, så åtminstone kul för stunden, men jag tyckte inte ens det. övriga publiken, speciellt tjejen jämte mig, tyckte uppenbarligen det var superkul, men jag lyckades som mest dra lite på munnen. skådespelarna var ju bra, men det hjälpte liksom inte.

Jag har sett Anger Management med Adam Sandler och Jack Nicholson.

Filmen börjar väldigt roligt på ett väldigt kafkamässigt sätt men slutet skriker "romantisk komedi" så högt att det inte kan bli mer än 3/5. Men ett stort plus för Jack Nicholsons härliga rollprestation.

**spoilervarning**

slutet skriker absolut "romantisk komedi", men det var ändå slutet jag gillade mest. först då började det bli lite intressant, men då var det typ aningens för sent. fast det jag gillade var att det inte var som man trodde, jag gillade inte biten med stadion, med gulligullandet och alla människor som ville att han skulle kyssa henne. jesses ja.

• Filmstar

Akira:

Roadwarrior har redan berättat handlingen (föregående sidan), så jag tänker inte gör om det.

Det här var min första riktiga animefilm så jag var lite spänd infö den. Måste säga att animeringen är väldigt snygg och speciellt våldet. Blodet sprutar ovanligt mycket, men det ser väldigt bra ut. ett plus för det. Även miljöerna är mycket bra.

Dock så var handlingen väldigt otydlig och som Roadie sa så var slutet för långdraget och man förstod inte mycket av det som hände. Det kändes som allting hände på samma gång. jag ska försöka att hitta någon som fattar mycket anime bland mina umgängeskretsar och se om han kan förklara den här filmen.

På grund av det får den en 3 av 5, men allt annat är en fyra.

Planerade filmer på datorn:

The royal tennenbaums

Ghost in the shell

The Game

Jag såg The Boondocks Saints i går, och jag tycker filmen var ganska så cool. Bröderna med sitt I´m on a mission-stuk tycker jag flöt på med en charmig stil på grabbarna. Agent Bög va den som höll upp hela filmen, han gör en strålande instats. Jag gillar hans sätt att rekognosera en brottsplats, speciellt den första där han med sin walkman drar på med opera.

Nu fick jag också uppleva Greenleaf´s citat:

Rocco: Fucking... What the fucking fuck! Who the fuck fucked this fucking... How did you two fucking fucks... FUCK!

Conner MacManus: Well it... certainly illustrates the diversity of the word.

En stark 3/5

• Filmstar
Planerade filmer på datorn:

The royal tennenbaums

Ghost in the shell

The Game

Tennenbaums är en bra dramakomedi...

The Game däremot gillar jag starkt, mycket bra film.

Ghost in Hell (hehe), har aldrig hört talas om...Anime/Manga, ok.

Själv har jag sett Wait Until Dark (Nattens ögon) från 1967, av

Terence Young, med Audrey Hepburn, Alan Arkin och Richard Crenna.

En kvinna flyger från Montreal till New York med en docka fylld med

knark (heroin). Hon märker att en man förföljer henne på flygplatsen

och ger då snabbt dockan till en man (förklaringen får man senare).

Ett gäng kriminella vill åt dockan och besöker mannen som fick dockan

och finner där hans blinda fru (Hepburn, som spelar bra).

De gör nu allt för att få den blinda kvinnan att ge dem dockan som de

tror hon har...

Filmen bygger på en pjäs och det märks. Stora delar av filmen utspelar

sig i en lägenhet (i ett rum i princip) och såna filmer brukar jag gilla.

Musiken (av Henry Mancini) är mycket bra och filmen bygger upp

sig bra inför det nerviga slutet. Tycker att filmen håller mycket bra klass

och än idag, trots att det alltså är från 1967. Arkin och Crenna spelar

också bra (förutom Hepburn då) och den har sina "twists".

Jag ger filmen 4 av 5 i betyg och vill nämna två andra filmer jag

kommer att tänka på. Den ena är Sleuth, som är ännu bättre,

och den andra är Dödsfällan, som har väldigt många "twists".

PS: Audrey Hepburn var nominerad till en Oscar, men istället vann

en annan Hepburn, Katharine (Guess Who's Coming to Dinner).

Tycker dock att Audrey var klart bättre, plus att Katharine inte

ens var huvudskådespelerska i filmen hon vann Oscar i...Jaja...

Det var allt för mig :P

Intressant jämförelse mellan två megabra filmer!! Fast, även om både Noriega och Cruz Spanish version är bättre så skulle jag p.g.a. helheten vilja vända på betygsättningen... eller rättare sagt, jag ger ALO=4,5 och VS=5+. Typ.

Betyder detta att jag gillar dansen i Zions rave-grotta i Matrix Reloaded? Återkommer till det på lämpligt ställe så snart jag hinner... :)

Jamen det är väl klart att du gör! :D Det var något av det bästa i den filmen... återkommer med fler synpunkter på denna iofs häftiga rulle.

Mer om Vanilla Sky bland annat här.

• Moderator

Greenleaf, jag kan berätta att jag såg Akira tre gånger innan jag riktigt fattade vad som hände på slutet. :-)

Vad gäller det animerade är Ghost in the shell betydlige bättre än Akira, men som helhet är Akira den bättre filmen.

Filmen bygger på en pjäs och det märks. Stora delar av filmen utspelar

sig i en lägenhet (i ett rum i princip) och såna filmer brukar jag gilla.

Czechflash, hade du sett Flickan och döden (Death and the Maiden) av Polanski? Med tanke på citatet ovan så borde du gilla den filmen. Här får framför allt Sigourney Weaver visa vilken duktig skådespelare hon är. Även Ben Kingsley och Stuart Wilson gör mycket bra ifrån sig i de andra rollerna.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...