Jump to content

*Struntsnack* Volume 1.0

Greenleaf

Rekommenderade inlägg

• Svar 4,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Filmstar
Jo jag vet att jag stavar som en kratta. Jobar på det. ;)

Tvärtom, du stavar mycket bra. Däremot har du vissa grammatiska egendomligheter för dig ibland. ;)

Ah, eftersom jag ändå är inne nu så kan ta upp två saker som jag ibland kan störa mig på.

1. Istället för sin/sina används det felaktiga hans/hennes/deras. Exempel:

Den ensamme mannen spelas av Isaach De Bankolé som Jarmusch har använt i fyra av hans filmer.

Hans? Vems? Isaach De Bankolés? Här ska "sina" användas eftersom det givetvis är Jarmusch som avses, inte skådisen.

2. Den klassiska särskrivningen, som vi nog får lära oss att leva med. Typexempel: "80-tals film". Ska förstås vara 80-talsfilm. En variant när det ska särskrivas är om man skriver "80-talets filmer".

Ah, då har jag fått min fix för den här gången. :)

2. Den klassiska särskrivningen, som vi nog får lära oss att leva med. Typexempel: "80-tals film". Ska förstås vara 80-talsfilm. En variant när det ska särskrivas är om man skriver "80-talets filmer".

Särskrivningar hoppas jag få slippa lära mig leva med, men det har varit jobbigt de senaste åren då särskrivningar numera syns bland de mest kompetenta av medier och det gör att jag känner att det är jag som gör fel och inte "särskrivarna". Sådana felstavningar hittas i reklam för stora "märken" och till och med i tidningsrubriker och på baksidan av populära böcker. Har yrkeskorrekturläsarna tagit semester de senaste tre åren?

Så ja... Särskrivningar existerar även det i språket. Några exempel är:

• Över huvud taget
  • I går
  • I väg
  • I gång
  • Framför allt
  • före detta

Jag har inte förklaring för alla men, de flesta skrivs så för att syftningsfel ska uteslutas, till exempel över huvud taget inte ska blandas ihop med överhuvud i en text.

Vad gällande i går och i väg så grundar det sig i för mig att vara konsekvent. De flesta skriver i förrgår och inte iförrgår. Samma gällande i väg och inte ivägen, även i gång och inte igången.

Ett tips till Plox som jag lagt märke till: Allt som är jätte-någonting skrivs ihop. Jättekul, jättefint, jätteroligt, jättebra etc. (I all välmening.)

:)

En annan sak som börjar gå på lite inflation på detta forumet är tankestrecket, eller bindestreck som ni (de flesta) ersätter ett tankstreck med i en text. Det gäller att inte missbruka tankstrecket alldeles för mycket i en text. Ser gärna lite dumt ut, om ni frågar mig. Komma finns och är mest användbart i de flesta fallen.

Bindestreck kan aldrig och skall aldrig ersättas med tankstreck. Ett tankstreck är som en längre paus i en mening. Det kan även användas vid inskott i en text. Men det är jag inget fan av när det gäller enstaka ord, då fungerar kommatering precis lika bra.

Lilla tankstrecket får ni fram genom att trycka alt, därefter 0150 på numpaden, om ni sitter på en PC.

Stora tankstrecket får ni fram genom att trycka alt, därefter 0151 på numpaden, om ni sitter på en PC. Det är mer vanligt i engelska och inte i svenskan, men är nog lite vilket som, om ni frågar mig. Båda är att föredra framför ett bindestreck. Det lilla är dock vanligast i media.

Just det, det var en till sak: När man i svenska ska påvisa ägandeskap så används inte apostrof, mycket viktigt!

Det heter Spögs hund, inte Spög's hund, till exempel. Spelar ingen roll om det är ett utländskt namn eller svenskt, aldrig apostrof vid ägandeskap i svenskan. Bara om missförstånd kan uppstå, till exmepel om jag hade hetat Spögouz, då kan det vara på plats med en apostrof i slutet:

Spögouz's hund.

Semikolon är heller aldrig en vettig ersättning för vanliga kolon, tänker på det. Finns ett par förövare här inne. ;)

Går även bra med 80-tals-film, om man vill undgå missförstånd eller göra det tydligare för läsaren.

"Överhuvudtaget" är så jag brukar skriva den frasen, för just i det fallet tycker jag att det ser något snyggare ut än "över huvud taget" - det känns så upphackat annars.

Jag har varit lite tvekande när det gäller apostrof på utländska namn eftersom jag vet att det inte används i svenskan, men då blir utländska namn plötsligt mycket fulare. "David Lynchs Mulholland Drive" ser lite fräsigare ut när det skrivs "David Lynch's Mulholland Drive". :)

Det är också svårt att skriva saker som ska "delas upp" i tre delar, som exempelvis "blu-ray-film", tv-serie-recension, science-fiction-film eller liknande. Och som med det sistnämnda som jag skulle vilja stava science fiction-film, men då känns det som att ordet "science" inte hör till resten av ordet. :(

Jag håller med dig Yojimbo om att det ser snyggare ut med apostrof, så jag kör vidare på det oavsett om det är rätt eller fel ;)

Oavsett att skriva rätt eller fel så är det viktigaste att vi faktiskt skriver lite här på forumet. Jag vill hellre se ett aktivt forum, med stavfel, än tvärtom.

Hoppas inte nya användare tar den här diskussionen på fel sätt och skräms iväg, för att de tycker att det är för många skrivregler att tänka på.

Så skriv på och gör det på ditt eget sätt. Vill du få hjälp med att förbättra ditt skrivande, så är jag säker på att både Jojje och Spög är villig att hjälpa dig :)

"Överhuvudtaget" är så jag brukar skriva den frasen, för just i det fallet tycker jag att det ser något snyggare ut än "över huvud taget" - det känns så upphackat annars.

Jag har varit lite tvekande när det gäller apostrof på utländska namn eftersom jag vet att det inte används i svenskan, men då blir utländska namn plötsligt mycket fulare. "David Lynchs Mulholland Drive" ser lite fräsigare ut när det skrivs "David Lynch's Mulholland Drive". :)

Det är också svårt att skriva saker som ska "delas upp" i tre delar, som exempelvis "blu-ray-film", tv-serie-recension, science-fiction-film eller liknande. Och som med det sistnämnda som jag skulle vilja stava science fiction-film, men då känns det som att ordet "science" inte hör till resten av ordet. :(

Det är en smakfråga också, skulle jag vilja påstå. Jag hatar ju inte dig för att du skriver ihop det. ;)

Det finns mycket som ser konstigt ut, men det är också korrekt och därför skriver jag det så. Att använda apostrof i svenskan vid ägandeskap kan få er lynchade (höhö) på vissa ställen, jag låter folk skriva hur de nu behagas göra och tänker inte så mycket mer på det, egentligen. Tog mest upp det för att jag hade sett att det var förekommande här.

Jag skulle nog skriva science fiction-film. Just efter som science fiction är främmande och inte svenska. Ska man vara extra petig så ska man markera texten för att visa att den inte hör hemma här. Men det är väl till att vara lite väl pretentiös, alla förstår vad man syftar på och då är det inga problem.

Jag håller med dig Yojimbo om att det ser snyggare ut med apostrof, så jag kör vidare på det oavsett om det är rätt eller fel ;)

Oavsett att skriva rätt eller fel så är det viktigaste att vi faktiskt skriver lite här på forumet. Jag vill hellre se ett aktivt forum, med stavfel, än tvärtom.

Hoppas inte nya användare tar den här diskussionen på fel sätt och skräms iväg, för att de tycker att det är för mycket att tänka på.

Så skriv på och gör det på ditt eget sätt. Vill du få hjälp med att förbättra ditt skrivande, så är jag säker på att både Jojje och Spög är villig att hjälpa dig :)

Ni får göra hur ni vill, bra att ni vet att det är felaktigt i svenska bara.

Fast ett forum är ju lite friare, skulle ju vara skillnad om ni ansökte om ett jobb och det var fullt med apostrofer och andra "felaktigheter" just för att ni tycker det passar bättre. ;)

Samma här, samma här. Vi behöver ju inte ha svensklektioner över hela forumet och i varje tråd, vill man enbart ge lite kritik så ska det väl inte vara någon större fara, och det funkar väl bra i denna tråden, antar jag.

Jag finns här om någon undrar något. ;)

Ja jag känner mig lite skyldig angående tankstrecket.

Mitt problem är meningsuppbyggnader. Jag får lite panik när meningarna blir långa och slänger ofta in ett par tankstreck för att få det mer lättläst och överskådligt, även fast jag vet att de inte har där och göra...

Jättekul och jättespännande ska jag försöka komma ihåg.

En allmän fråga: Hur är det när man satt punkt efter en mening, får man då börja nästa mening med Och? Mina lärare har under hela min skoltid hävdat att det får man absolut icke, men jag ser att många av er gör det.

Men annars är jag på Nit89rams linje, jag har hellre ett forum i liv med lite fel här och var, än ett 100% korrekt forum där nästan ingen vågar posta några inlägg.

Ja jag känner mig lite skyldig angående tankstrecket.

Mitt problem är meningsuppbyggnader. Jag får lite panik när meningarna blir långa och slänger ofta in ett par tankstreck för att få det mer lättläst och överskådligt, även fast jag vet att de inte har där och göra...

Jättekul och jättespännande ska jag försöka komma ihåg.

En allmän fråga: Hur är det när man satt punkt efter en mening, får man då börja nästa mening med Och? Mina lärare har under hela min skoltid hävdat att det får man absolut icke, men jag ser att många av er gör det.

Men annars är jag på Nit89rams linje, jag har hellre ett forum i liv med lite fel här och var, än ett 100% korrekt forum där nästan ingen vågar posta några inlägg.

Om en mening börjar bli lite för lång, använd ett komma i mitten någonstans och avsluta sedan mening. ← Ungefär så som jag gjorde nu.

Vet du inte om ordet ska skrivas ihop eller isär: Testa att säga det högt för dig själv, låter det som ett ord, skriv ihop det.

Det är inte förbjudet att börja en mening med och, men du ska helst undvika det. Gör du det mer än en gång i en text ser det lite knasigt ut.

Vad man kan göra i stället för att sätta punkt är att använda sig av semikolon, semikolon är perfekt för att det används när punkt är för starkt och komma för lätt. En regel är att semikolon används bara om det går att byta ut det emot en punkt, haken är den att semikolon kan vara svårt att sätta ut om man inte har riktigt koll på den. Vet man inte när den ska sättas så gör man nog bäst i att undvika den helt och hållet.

Jag brukar undvika den och bygger upp meningarna i stället, ser mest kladdigt ut med tusen semikolon, tycker jag.

Semikolon är bäst vid uppräkningar av något: Mjöl och potatis; kylskåp och frys; russin och bär.

Huvudsaken är ändå att folk skriver i forumet och inte räds att göra fel, för vem bryr sig om ett par stafvel här och där? ;)

Edit: Plox, läste precis detta inlägget, och det var ju inte pjåkigt. Du bygger allt bra meningar.

Vad man kan göra i stället för att sätta punkt är att använda sig av semikolon, semikolon är perfekt för att det används när punkt är för starkt och komma för lätt. En regel är att semikolon används bara om det går att byta ut det emot en punkt, haken är den att semikolon kan vara svårt att sätta ut om man inte har riktigt koll på den. Vet man inte när den ska sättas så gör man nog bäst i att undvika den helt och hållet.

Jag brukar undvika den och bygger upp meningarna i stället, ser mest kladdigt ut med tusen semikolon, tycker jag.

Semikolon är bäst vid uppräkningar av något: Mjöl och potatis; kylskåp och frys; russin och bär.

Semikolon har jag alltid undrat lite när man ska sätta ut, men nu blev jag lite klokare. Närmare punkt än komma, men inte riktigt punkt. :)

Semikolon har jag alltid undrat lite när man ska sätta ut, men nu blev jag lite klokare. Närmare punkt än komma, men inte riktigt punkt. :)

Precis! :)

Angående apostrofen: kan inte släppa det riktigt, men att använda korrekt språkbruk hör mycket till att man inte skriver för sig själv (argument som att det ser snyggare ut och så vidare håller inte), utan man skriver för den som läser. Avskiljer man då genitiv-s ifrån namnet med hjälp av en apostrof, kan läsaren hänga upp sig på det och kan inte ta in all text som kommer därefter. Just eftersom man hänger upp sig på felet som var tidigare – det avbryter flödet.

Tåls att tänkas på. ;)

• 3 weeks later...
  • Filmstar
Semikolon är heller aldrig en vettig ersättning för vanliga kolon, tänker på det. Finns ett par förövare här inne. ;)

Japp, jag är skyldig. Det beror på att jag håller på att experimentera med användandet av semikolonet just nu, haha. Ibland blir det rätt, ibland fel. Men enda sättet att lära sig är ju att testa.

Sen brukar jag även gilla att börja meningar med "Men" och "Och" just för att man fick lära sig att man minsann inte fick det. :P

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...