Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

hej jag kan ju säga som så att min absoluta favorit film nog är

Pirates Of The Caribbean

den är rolig, lite spännande kanske och helt enkelt hur bra som helt!!

johnny depp är ett annat skäl att se den!

han är en av mina favorit skådespelare eftersom han är så mångsidig skådis...

pirates är helt enkelt bra!!!!!! :banana:

checka in---> :stupid:

nån annan som också gillar den ??

dark angel är bäst!

Manetheren, jag gillar slutet i Adaptation som du verkar lite mer skeptisk till. Att det händer en massa saker plötsligt har ju väl motiverade orsaker helt i linje med filmens budskap. Årets (ja jag vet att den kom ut i USA förra året, men svensk biopremiär gäller här) smartaste film och en av de mer underhållande. Nicholas Cage är också väldigt bra rakt igenom hela filmen, liksom övriga skådespelare.

• Moderator
Manetheren, jag gillar slutet i Adaptation som du verkar lite mer skeptisk till. Att det händer en massa saker plötsligt har ju väl motiverade orsaker helt i linje med filmens budskap. Årets (ja jag vet att den kom ut i USA förra året, men svensk biopremiär gäller här) smartaste film och en av de mer underhållande. Nicholas Cage är också väldigt bra rakt igenom hela filmen, liksom övriga skådespelare.

Tack för det, Peo. Jag känner att jag skulle behöva se om filmen, får inte riktigt grepp om den, det känns som om jag missat det du kallar filmens budskap. Det känns som om det finns där, jag såg inte till att ta fånga upp det bara.

Pirates Of The Caribbean

checka in---> :stupid:

nån annan som också gillar den ??

dark angel är bäst!

Nja, jag tyckte PotC var så där, underhållande, men inte överdrivet bra. Men eftersom ditt egentliga budskap var att få fram att dark angel är bäst, så kan jag inte annat än att hålla med dig i allt :D

Pirates Of The Caribbean

Du råkar inte ha sett en film som heter Sagan Om Ringen? Den är mycket bättre än POTC, som i och för sig också är bra, men Ringen är ju i en helt annan klass.

Ändrad av PCbastian-Off_The_Ground

Hmmm kollade precis färdigt på Hämnaren från alcatraz - Point Blank från 1967. Regisserad av John Boorman (Sista färden, Duell i söderhavet). Huvudrollen innehas av Lee Marvin

Filmen bygger på samma roman som filmen Payback med Mel gibson och handlar således också om en man som blir sviken av sin partner och lämnad för att dö. Han överlever dock attacken och bestämmer sig för att hämnas mannen som lurade honom och ta tillbaka sina 93000 Dollar som han förlorade.

Väldigt snyggt gjort. Lee Marvin är stencool. Tempot är slött och drömmande. Det sammanfattar filmen ganska bra. Orginalitet finns i filmen både i klipp och i musik. Allt är väldigt suggestivt och allt är inte helt klart vad som verkligen händer. Ja nu är jag lika osammanhängande som filmen?? haha nej allavarligt talat, detta är en bra film, som sagt väldigt snyggt gjord, tex scenen som visades i filmkrönikan är otroligt snygg, när Walker går med hårda fotsteg samtidigt som bilden mixas med andra klipp eller kanske scenen då Walker går in i mörkret så att halva ansiktet är mörkt och halva ljust, väldigt välgjort. Men jag tyckte också att filmen var lite väl mycket rakt på plus att vissa fighter var lite lama. Men Lee Marvin är som sagt väldigt frän

+3/5

• Filmstar

roadwarrior: Jag håller med, den har sina ljuspunkter och jag ger den samma betyg. Tycker just den scenen när Lee Marvin med tunga steg går i en lång korridor och det växlar mellan andra scener, samtidigt som man hör de tunga stegen, är väldigt bra och effektfull. Och Lee Marvin är riktigt cool. Hade du sett Duell i Söderhavet än ? Se den om du inte gjort det.

Har sett 2 filmer nyligen som jag starkt vill rekommendera.

Första är Love Actually en romantisk komedi som är helt underbar.Ta någon ni gillar med er på bio nu i juletid för det är den tiden den utspelar sig. 5/5 helt klart.

Andra är Bowling for Colombine.En dokumentär av Michael Moore om vapen lagar i USA.Efter att ha sett denna film fick jag (som alltid sett USA som det bästa land i världen)en annan syn på det stora landet i väst.En mycket bra och sevärd dokumentär.

roadwarrior: Jag håller med, den har sina ljuspunkter och jag ger den samma betyg. Tycker just den scenen när Lee Marvin med tunga steg går i en lång korridor och det växlar mellan andra scener, samtidigt som man hör de tunga stegen, är väldigt bra och effektfull. Och Lee Marvin är riktigt cool. Hade du sett Duell i Söderhavet än ? Se den om du inte gjort det.

Mmm.....den scenen är helt suverän måste jag säga. Och nej jag har inte sett Duell i söderhavet ännu, men jag lade precis in den på "Filmer jag vill se listan" på filmtipset :up:

Okej, kunde inte lägga mig tidigt som jag tänkt så jag tittade på största delen av den danska Blinkande Lyktor från 2000, regisserad av Anders Thomas Jensen och med bla Sofie Gråböl, Peter Andersson, Mads Mikkelsen, Ulrich Thomsen, Iben Hjejle, Thomas Bo Larsen, Sören Pilmark, Nikolaj Lie Kaas, Ole Thestrup

Torkil som är en misslyckad småskurk och efter sin 40-årsdag där allt verkar gå snett, inklusive en rad lånehajar som väntar på hans betalning, får han nog. Han tillsammans med sina barndomsvänner råkar av en händelse få vantarna på 4 miljoner som de tänker använda till en Barcelona resa. På vägen blir de dock strandsatta ute i skogen i ett gammalt fallfärdigt hus

Såg inte riktigt hur det hela började men såg i stora delar hela filmen. Väldigt vemodig humor, precis sådan jag gillar, och vid många tillfällen lockas man till skratt utan att det är så där givet som det brukar vara i amerikanska komedier. Mycket kul machohumor och en av de roligaste scenerna är nog jakten....med maskingevär :D. Skådespelarensemblen är perfekt, jag gillar varenda person (okej flickvännen hanna är väl ganska jobbig), de väger alla upp varandra. Fina tillbakablickar i deras liv och hur de blivit de de är ger också filmen styrka. Sedan har vi förstås musiken som är riktigt bra. Emot slutet kommer också en otroligt rolig scen som jag inte ska avslöja men de flesta vet nog vad jag talar om. Vaför gör inte svenskar sådana här filmer. Blir faktiskt sugen att se lite mer danskt nu, hade tänkt mig bla riket, kanske till och med festen eller idioterna :D

4/5

• Filmstar

Hmm, fast jag själv tipsade om Blinkande lyktor så varken såg jag den eller spelade in den. Hade inte tid att se början och var tvungen att spela in Musikbyrån i tvåan åt en kompis (gick samtidigt), så det blev inga blinkande lyktor för min del.

Och, roadie, Festen måste du se snarast. Det är en av mina favoritfilmer. Ja, det är inte därför du ska se den, utan för att den är ruskigt bra. Oj, oj, vilken middag. Ulrich Thomsen och Thomas Bo Larsen är mycket bra i den bl a. Riket är också bra. Idioterna har jag faktiskt inte sett än (von Trier är ingen favorit).

• Filmstar

B00007ELEP.01.MZZZZZZZ.gif

Titel: Lock, Stock and Two Smoking Barrels

Genre: Kriminalkomedi

År: 1998

Regi: Guy Ritchie

I rollerna: Jason Flemyng, Dexter Fletcher, Jason Statham, Vinnie Jones, Sting

Eddy har ett rykte om sig att vara en av stans skickligaste kortspelare. Tillsammans med sina tre kompisar Tom, Bacon och Soap har han lyckats få ihop 100.000 pund, som han tänker satsa på illegalt kortspel. Kortkvällen slutar med katastrof. När Eddy lämnar spellokalen är han skyldig Yx-Harry, en hänsynslös falskspelare, en halv miljon, som han måste betala tillbaka inom en vecka. Om inte, kommer Eddy och hans polare bli av med ett finger i taget...

Rolig, smart och rapp, utan att bli onödigt konstig eller krånglig. Det var väl främst med Snatch som Guy Ritchie blev riktigt känd (mest pga att han använde ett par kända amerikanska skådespelare). Men redan i sin debutfilm med endast brittiska skådespelare, visar han vilken skön regissör han är. Han är lite av en brittisk Quentin Tarantino. Du har musiken, kameraarbetet och klippningen, blandat med språket och våldet. Även om jag tycker QT är bättre, är det ändå skönt att det finns andra som gör såna här filmer. Personligen tycker jag nog att den här är snäppet bättre än Snatch (även om de flesta antagligen inte håller med mig pga att de hellre ser en film med kända ansikten). Det roliga är att på IMDb har båda filmena fått exakt samma betyg (7.9) och de ligger på plats #208 och #209...Ganska ofattbart egentligen ! Just nu ligger iaf Lock, Stock... snäppet högre upp på den och min lista...

Betyg: 4/5 / **** / 8.0

IMDb: 7.9 (#208)

Rekommenderas: Ja

Ändrad av Czechflash

• Filmstar

0792838947.01.MZZZZZZZ.jpg

Titel: Thief / Gatans lag

Genre: Kriminalthriller

År: 1981

Regi: Michael Mann

I rollerna: James Caan, James Belushi, Tuesday Weld, Robert Prosky, Dennis Farina

Frank, en professionell kassaskåpssprängare, drömmer om att lägga av och bilda familj. Han planerar en sista stor kupp. Men det går snett. Nu är det bara gatans lag som gäller...

Man hamnar mitt i handlingen med en gång och skön stämningsmusiken (av Tangerine Dream) håller på i 10 minuter. Filmen har rakt igenom mycket av stämningsmusiken med flera längre partier utan repliker. Stör detta ? Absolut inte, det höjer bara känslan i filmen. Speciellt i slutet när musiken griper tag i tittaren och det som händer i rutan får tala för sig självt. Den är inte överdriven, den är inte så där töntigt dålig att skurkarna eller polisen gör bort sig, den är helt enkelt bra. James Caan gör en stark prestation i huvudrollen och filmen innehåller flera minnesvärda scener. Innan Heat fanns Thief...

Betyg: 4/5 / **** / 7.5

IMDb: 7.2

Rekommenderas: Ja

Ändrad av Czechflash

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...