Moderator Manetheren Skriven 27 November, 2003 Moderator Report Share Skriven 27 November, 2003 Czech, håller med om att Lock, stock... är den bättre filmen. Kan vara för att den kom först, att jag såg den före Snatch. Snach känns lite som en upprepning av Lock..., mycket för att stil och känsla är desamma. Det är lite lustigt att Snatch blivit mer känd bara för att det är fler "stjärnor" med i den, de brittiska skådespelarna är ju ändå bättre än stjärnorna! Har sjäv sett The Bulletproof Monk. Trodde det skulle vara en annan typ av film, så det tog lite tid att justera till mig. Måste först säga att jag börjar bli lite less på wireslagsmål, framför allt där karaktärerna tydligt bryter mot tyngdlagen. Det ser helt enkelt fånigt ut. Filmen var en hyfsad action/komedi. Några nya grepp skymtade förbi, men i stort var den ganska förutsägbar. Skådisarna är vad man förväntar sig, huvudpersonerna hade ett ganska bra samspel emellanåt. En 3 av 5 är den värd. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MasterChief Skriven 27 November, 2003 Report Share Skriven 27 November, 2003 (ändrad) " Lock Stock ... " och " Snatch " e 2 av mina Absoluta Favoriter . Dels e det en rätt bra , genomtänkt story . Sedan är det bra Skådisar och Sköna Karaktärer med Skön Dialog a lá Tarantino . Älskar de 2 misslyckade inbrottstjuvarna i "Lock Stock" . Den ena som inte vill förstöra sin frisyr med att dra ner en strumpa över huvudet så han binder den runt ansiktet istället , sedan gillar han att Elda på folks fötter . Och den Underbara Cogney-Gangstern "Barry the Baptist " . I "Snatch" de sköna Dialogerna mellan Turkish och Tommy om att dricka Mjölk, Tyskarna , Användbara Revolvrar mm . Den Otäcke "Brick-Top" , "Bullet-Tooth Tony " , "Franky - Fuckin - Four Fingers " mm , Kan det bli bättre ? ? ? Ett + i kanten till Brad Pitt som kontaktade Guy för en roll i filmen efter ha sett "Lock Stock " . Han gör som alltid en underbar Rollprestation som den RotvälskPratande Zigenaren "One Punch Mickey " och han sänkte sitt vanliga Gage på X antal Miljoner för att göra filmen . På DVD´n finns ett par underbara scener som tyvärr har klippts bort , bla en där Vinnie Jones urinerar i Errols ficka medans de står och utmanar varandra . Ändrad 27 November, 2003 av MasterChief Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 27 November, 2003 Report Share Skriven 27 November, 2003 Synd, Jojje, filmen var väl värd att se. Och festen ska jag försöka få tag i Lock Stock är underbar, tredje gången jag såg den tror jag var den bästa, så underbart cool. Snatch såg jag före så den ligger mig nästan varmast om hjärtat (jag och två kompisar var ensamma på hela bion!) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 27 November, 2003 Report Share Skriven 27 November, 2003 - They got no money! Look, they cant even afford to buy new furniture! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 27 November, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 27 November, 2003 - They got no money! Look, they cant even afford to buy new furniture! Haha, ja den repliken var verkligen perfekt ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 27 November, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 27 November, 2003 (ändrad) Titel: Master and Commander Genre: Krigsäventyr År: 2003 Regi: Peter Weir I rollerna: Russell Crowe, Paul Bettany, James D'Arcy, Chris Larkin Äventyrsdrama baserat på Patrick O’Brians romaner med Russell Crowe i huvudrollen som “Lucky” Jack Aubrey. Jack leder sin besättning på H. M. S. Surprise i en kamp mot en tyngre beväpnad och skoningslös fiende och jakten tar skeppet till andra sidan av världen. Ett mycket välgjort sjöäventyr/krig som känns realistisk rakt igenom utan en massa onödiga kommentarer och vanliga Hollywood-klichéer. Just krigsscenerna är väldigt kraftfulla och bra, även om vissa saker kunde ha gjorts lite annorlunda. Crowe passar bra i rollen och detsamma kan sägas om resten av skådespelarna. Lite irriterande att det fanns med en del barn ombord (lärlingar), men de var ju ombord av en anledning. Ett plus är att inga kvinnor är ombord, vilket är realistiskt. Då slipper man också den vanliga kärlekshistorien som alltid dyker upp i såna här filmer. Filmen är nästan 2.20 och blir lite seg på sina ställen, men visar då upp livet ombord på skeppet. Kanske inte en film man orkar se om, men som man dock ska se en gång. Betyget ligger nära ett lite svagare pga att den just blir lite seg när den är så lång. Betyg: -4/5 / ***½ / 7.5 IMDb: 7.7 Rekommenderas: Ja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 28 November, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 28 November, 2003 (ändrad) Titel: Le Mans Genre: Racingäventyr År: 1971 Regi: Lee H. Katzin I rollerna: Steve McQueen, Siegfried Rauch, Elga Andersen, Luc Merenda En film om det franska 24-timmars loppet Le Mans. Delaney racar mot Stahler, Porsche mot Ferrari, för att vinna ära. Delaney hämmas av en olycka ett år tidigare då han orsakade en väns död. Den bästa racingfilmen som gjorts ? Ja, iaf den bästa jag sett. Vilken upplevelse att se denna film på bio i formatet 70 mm. Motorljudet var så högt i början att folk höll för öronen inne i biografen. Minimalt med dialog och handling, maximalt med kameravinklar, fart och spänning. Stundtals även bra musik som ger den rätta stämningen. Nej, det var kul att se denna film i detta format. Orsaken till det låga IMDb betyget kan bara förklaras av den tunna handlingen, men vem bryr sig om den ? Betyg: 4/5 / **** / 7.5 IMDb: 6.2 Rekommenderas: Ja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dewil Skriven 29 November, 2003 Report Share Skriven 29 November, 2003 Den bästa racingfilmen som gjorts ? Ja, iaf den bästa jag sett. Vilken upplevelse att se denna film på bio i formatet 70 mm. Motorljudet var så högt i början att folk höll för öronen inne i biografen. Minimalt med dialog och handling, maximalt med kameravinklar, fart och spänning. Stundtals även bra musik som ger den rätta stämningen. Nej, det var kul att se denna film i detta format. Inte kan det väl vara någon skillnad att se filmen i 70 mm? Den är ju filmad i 35? Eller är det möjligen så att man kan belysa en 70-mm-film starkare utan att den skadas (eftersom den är större - effekt per ytenhet), vilket gör att man kan projicera bilden på en större yta? Ja, nån orsak måste det väl finnas till att i efterhand kopiera en film från 35 mm till 70. Dewil Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 29 November, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 29 November, 2003 (ändrad) Titel: Varsity Blues Genre: Drama År: 1999 Regi: Brian Robbins I rollerna: James Van Der Beek, Jon Voight, Paul Walker, Scott Caan I början är reservquarterbacken "Mox" (James Van Der Beek) så långt ifrån fotbollsstjärna man kan komma. Men när huvudquarterbacken (Paul Walker), lagets stjärna och kapten skadats, är det bara för "Mox" att bege sig ut på planen, i direkt konflikt med sin hetlevrade tränare och flickvän. Snart upptäcker alla i den fotbollstokiga omgivningen att en ny stjärnquarterback och hjälte har tänts. Tycker det här fungerar ganska bra fram till slutet då det blir lite för mycket hjältesinsatser. Kanske var jag upplagd för en film där man inte behövde tänka något. Något som var kul var flera referenser som komedin Not Another Teen Movie använder från den här filmen. De använder även ett par skådespelare, så det blev roligt trots att det var allvar här. Fotbollsscenerna tycker jag är välgjorda och Jon Voight spelar mycket bra i rollen som tränare. Han lägger inga fingrar emellan, utan det är full fart från hans sida hela tiden och det är han som står för klassen bland skådespelarna. Betyg: -3/5 / *** / 6.0 IMDb: 5.9 Rekommenderas: Nja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 29 November, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 29 November, 2003 (ändrad) Titel: Crimes and Misdemeanors / Små och stora brott Genre: Dramakomedi År: 1989 Regi: Woody Allen I rollerna: Martin Landau, Woody Allen, Alan Alda, Mia Farrow, Anjelica Huston Gifte ögonläkaren Judah Rosenthal (Martin Landau) har haft en affär med Dolores (Anjelica Huston) under ett par år och nu hotar hon att förstöra hans liv om han inte gifter sig med henne. När hans bror Jack föreslår att de skall låta mörda henne så hamnar Judah i ett svårt moraliskt dilemma - personlig katastrof eller mord. Samtidigt vill filmmakaren Clifford Stern (Woody Allen) göra en film om en filosofiprofessor, men får istället uppdraget att göra ett porträtt av den framgångsrike TV-producenten Lester (Alan Alda). Lester, som dessutom är hans svåger, repressenterar allt som Clifford avskyr. En bra blandning av humor och drama där filmen består av två historier. Imponerande skådespel av veteranen Martin Landau (kanske mest känd från den gamla TV-serien Mission: Impossible). Även Alan Alda (mest känd från TV-serien M*A*S*H) spelar bra med mycket humor. En av Woody Allens bättre filmer av de jag sett, även om den inte är stark rakt igenom. Det här är iaf en av hans filmer jag kan rekommendera (tillsammans med Kulregn över Broadway som är roligare, men inte lika djup). Värt att nämna är att Sven Nyqvist står får fotot i filmen, som man märker är annorlunda än i Woodys andra filmer, känns proffsigare här. Betyg: -4/5 / **** / 7.5 IMDb: 7.9 Rekommenderas: Ja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 30 November, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 30 November, 2003 (ändrad) Titel: Her Alibi / Hennes alibi Genre: Deckare/Komedi År: 1989 Regi: Bruce Beresford I rollerna: Tom Selleck, Paulina Porizkova, William Daniels, James Farentino Deckarförfattaren Phillip Blackwood brukar gå på rättegångar för att få inspiration till nya böcker. Han träffar den vackra Nina som är anklagad för mord, blir kär i henne och ger henne alibi för mordkvällen. Samtidigt som han faller för henne börjar han betvivla hennes oskuld. Filmen är smårolig, har ett par toppar och ett par dalar. Det bästa med filmen är nog att författaren, Tom Selleck (som passar bra i rollen), skriver en ny bok under tiden allt utspelas. Bara det att hans beskrivning i boken är mer av en fantasi och blir oftast rolig. Som t.ex. när han i filmen känner sig rädd för henne och låser dörr efter dörr efter sig. I boken skriver han att han kallt väntar på henne, och liknande saker...Vissa saker påminner faktiskt om Bond-filmen Ur dödlig synvinkel där Roger Moore och Carole Bouquet spelar huvudkaraktärerna. Här är det Tom Selleck och Paulina Porizkova (som faktiskt är ganska lik henne) som spelar motsvarande karaktärer. Ja, lite så är det iaf. Hur som helst, en småtrevlig och smårolig film vars roligaste scen nog är den som har med pilen att göra... Betyg: 3/5 / *** / 6.5 IMDb: 5.2 Rekommenderas: Ja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitoCorleone Skriven 30 November, 2003 Report Share Skriven 30 November, 2003 Har nyss sett Rules of Attraction Lite konstigt tycker jag att den inte vart större. Jag tyckte den var grym. Filmningen var ju bra, speciellt öppningscenen. Men jag tycker filmen inte lever upp till förväntningarna man får efter man har sett öppningsscenen. James Van Der Beek (tror han heter då), trodde jag skulle bli förknippad med Dawson jämt, men i denna film är han ju skitbra. Inte en tanke på Dawson. Lite svårt att bestämma denna film, men det blir nog: -4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
éowyn Skriven 30 November, 2003 Report Share Skriven 30 November, 2003 jag har sett blinkende lygter. tyckte om. roadie, du skrev att musiken var bra, jag tänkte inte på den, måste se om filmen snart. la du märke till det speciella runda fönstret som återkom genom hela filmen? ett runt fönster med ett +. det fanns i alla fyra barndomshusen, som fönster ut, och dessutom i dörren in till det lilla rum där cigarrkillen blev inlåst som barn, och i dörren till det rum i skogshuset där samma kille blev inlåst som vuxen. är fortfarande rasande på mig själv för att jag inte spelade in festen när den gick på svt. se den fortast möjligt! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 30 November, 2003 Report Share Skriven 30 November, 2003 jag har sett blinkende lygter. tyckte om. roadie, du skrev att musiken var bra, jag tänkte inte på den, måste se om filmen snart. la du märke till det speciella runda fönstret som återkom genom hela filmen? ett runt fönster med ett +. det fanns i alla fyra barndomshusen, som fönster ut, och dessutom i dörren in till det lilla rum där cigarrkillen blev inlåst som barn, och i dörren till det rum i skogshuset där samma kille blev inlåst som vuxen. är fortfarande rasande på mig själv för att jag inte spelade in festen när den gick på svt. se den fortast möjligt! Ja jag tyckte om musiken, särskilt i slutet. Och det där fönstret såg jag men tänkt inte jätte mycket på eftersom jag inte hängde med i början (arbetade på datorn). Jag försökte skaffa festen på Dreamhack men den fanns tyvärr inte, fick trösta mig med riket som också är danskt Vito: Tyckte jätte mycket om rules of attraction, ganska naken film (inte bokstavligt talat), för att inte tala om hur bra den är gjord tekniskt sett. Jag har ju inte sett Dawson så därför referarade jag aldrig de olika karaktärerna med varandra, gillade Der Beek här Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitoCorleone Skriven 1 December, 2003 Report Share Skriven 1 December, 2003 Vito:Tyckte jätte mycket om rules of attraction, ganska naken film (inte bokstavligt talat), för att inte tala om hur bra den är gjord tekniskt sett. Jag har ju inte sett Dawson så därför referarade jag aldrig de olika karaktärerna med varandra, gillade Der Beek här Ja, det är ju ingen person som jag avgudar precis. Så jag håller inte reda på den exakta stavningen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.