Filmstar Czechflash Posted April 14, 2009 Author Filmstar Report Share Posted April 14, 2009 ...Happy-go-Lucky...Om jag inte missminner mig såg Czechflash den här filmen för en tid sen och var inte heller så överdrivet positiv till den? Nej, det var inte jag som hade sett den. Däremot fick jag en liknande känsla som du beskrev när jag såg den kvinnliga huvudpersonen i filmen i en snutt då hon var nominerad till en Golden Globe. Ville definitivt inte se filmen efter det. Tror det kan ha varit Jojje som såg filmen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Posted April 14, 2009 Author Filmstar Report Share Posted April 14, 2009 Titel: 5 Fingers / Affären Cicero Genre: Drama/Thriller Land: USA År: 1952 Regi: Joseph L. Mankiewicz I rollerna: James Mason, Danielle Darrieux, Michael Rennie, Oskar Karlweis Handling: Spionhistoria om den ökände spionen Cicero som arbetade på brittiska ambassaden i Ankara och sålde topphemliga dokument till tyskarna under andra världskriget. Omdöme: Denna verklighetsbaserade spionhistoria om den brittiske spionen som fick kodnamnet Cicero utspelas på plats i Turkiet där allt hände. Det hela börjar med att en man vid namn Ulysses Diello (James Mason) tar kontakt med en tysk vid namn Moyzisch (Oskar Karlweis) och erbjuder honom hemliga brittiska dokument mot en stor summa pengar. Om de är nöjda kommer han kunna leverera många fler dokument mot betalning. Ulysses är en brittisk betjänt på ambassaden i Ankara och har inte bara tillgång till de hemliga dokumenten utan är även väldigt klipsk. Britterna får dock nys om att det finns en läcka och skickar agenten Colin Travers (Michael Rennie) till Ankara för att utreda det hela. Men Ulysses hindras inte av detta och hittar nya sätt att utnyttja systemet för att tjäna stora pengar på operationen. Historien tar ett tag innan den blommar ut och blir intressant. Men filmen är hela tiden småtrevlig och James Mason ger en fin prestation som den typiskt brittiska betjänten som spelar ett dubbelspel. Filmen bjuder även på en del humoristiska scener utan att de förstör spänningen. Ett plus till att det blir en del nerv i filmen går till Bernard Herrmann som komponerat musiken. Och även om det inte är hans bästa så är den passande till vad som försigår. 4 - Skådespelare 4 - Handling 3 - Känsla 4 - Musik 3 - Foto -------------- 18 - Totalt Betyg: -4/5 - 7.5/10 IMDb: 7.8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Posted April 14, 2009 Report Share Posted April 14, 2009 Jag såg Happy-go-Lucky där innan oscarsgalan någon gång och ptja den är "speciell" - eller åtminstone är huvudkaraktären det. En huvudkaraktär som man mest vill ta livet av och en film man absolut inte vill genomlida mer än en gång. Skulle jag ge den ett betyg såhär i efterhand skulle det nog inte bli mer än 2/5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galvatron Posted April 15, 2009 Report Share Posted April 15, 2009 Efter att jag såg Sleuth så bestämde jag mig för att se mer av Joseph L. Mankiewicz. All About Eve var rätt ok men inte alls i samma klass som Sleuth, jag får nog ta och se 5 fingers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Posted April 15, 2009 Author Filmstar Report Share Posted April 15, 2009 Efter att jag såg Sleuth så bestämde jag mig för att se mer av Joseph L. Mankiewicz. All About Eve var rätt ok men inte alls i samma klass som Sleuth, jag får nog ta och se 5 fingers. Ja, Sleuth (originalet alltså) är en riktigt trevlig film. Joseph L. Mankiewicz vann för övrigt fyra Oscars (två för regi och två för manus). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Posted April 15, 2009 Report Share Posted April 15, 2009 Nämnde i annan tråd att jag sett om Into the Wild. Vill bara nämna även här vilken genialisk berättelse det är. "Alex" resa är indelad i kapitel som tydligt beskriver livets olika skeenden, och varje kapitel ger mycket igenkännande. Budskapet att det först är efter att man levt hela livet som man förstår vad som är viktigt för en är så tydligt, och ger en tvetydig känsla av att jag förstår att det inte är någon mening med att försöka förstå i förtid . Skådespelarna är överlag bra, men det är givetvis Sean Penns regi det strålar mest om. Det är oerhört skickligt att kunna hålla ihop en berättelse som är så tidsmässigt olinjär som Into the Wild är och ändå få berättelsen att få flyt och mening. Endast en gång tappar filmen tempo, men det måste den ju också göra för att beskriva det tradiga skeenden i vuxenlivet. Dock drar det ner ett annars helgjutet intryck. Ger ändå filmen en 4+/5. Var någonstans tycker du att Into the Wild tappar tempo? Och till alla Bluray-ägare så borde ju just Into the Wild vara ett givet köp med sitt insvepande foto - om den har kommit ut på Bluray vill säga? Skam annars... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Posted April 16, 2009 Report Share Posted April 16, 2009 Nope - Into the Wild har inte fått någon Bluray-release i Schweden än. Ett givet köp när den kommer. Sleuth har jag inte sett, men den återfinns ju på Imdbtopp-listan så jag ska se den någon gång, blev allt lite sugen på den nu när ni flaggar för den. Fick inte den filmen en remake också, eller minns jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Posted April 16, 2009 Author Filmstar Report Share Posted April 16, 2009 Sleuth har jag inte sett, men den återfinns ju på Imdbtopp-listan så jag ska se den någon gång, blev allt lite sugen på den nu när ni flaggar för den. Fick inte den filmen en remake också, eller minns jag fel? Jo, med Jude Law och Michael Caine (som spelar motsatt roll jämfört med originalet). Har inte sett remaken, men känner inte att det fyller någon funktion när man redan sett en bra film i originalet. Tyvärr har min DVD-utgåva ingen text så det är lite svårt att höra vad de säger emmellanåt med deras hårda brittiska. Filmen fick fyra Oscarsnomineringar, varav Laurence Olivier och Michael Caine båda fick en nominering vardera för bästa manliga huvudroll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoName Posted April 16, 2009 Report Share Posted April 16, 2009 Och till alla Bluray-ägare så borde ju just Into the Wild vara ett givet köp med sitt insvepande foto - om den har kommit ut på Bluray vill säga? Skam annars... Bara för att det är bluray så behöver det inte betyda mycket bättre bild än dvd.. Man bör kolla upp sånt tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Posted April 16, 2009 Report Share Posted April 16, 2009 Klart man ska kolla upp sånt - men i nio fall av tio så är ju bilden bättre och i tio fall av tio så är ju bilden åtminstone lika bra som på DVD. Så det är ju lite av en win/win situation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Posted April 16, 2009 Report Share Posted April 16, 2009 Crank (2006) Chev, en lönnmördare som har blivit förgiftad och giftet gör att han dör om hans hjärtslag understiger en viss nivå. På något sätt måste han rädda sig själv och sin flickvän. Där har ni grunden till denna fartfyllda film som verkligen lever upp till sitt rykte som actionrökare. Det är full fart från första minuten och forsätter sen i ett rasande tempo, släng in ett par riktigt snygga scener och en handfull smarta vändningar och ni har ett stycke mycket underhållande actionfilm. Jason Statham är som klippt och skuren för roller som dessa och fortsätter han såhär så är han snart uppe i samma klass som de gamla actionrävarna Van Damme och Segal. Amy Smart (ni vet den söta tjejen i Bufferfly Effect) sköter sig även hon bra i rollen som Cheys lite tankspridda flickvän. Att filmen bara är cirkus 80 minuter lång gillar jag också – kort, koncist och är aldrig i närheten av att tappa fart. Läste dessutom att en uppföljare kommer att komma under året och med tanke på det klockrena slutet som Crank bjöd på så kommer jag med största säkerhet även att se uppföljaren. 4/5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Posted April 17, 2009 Author Filmstar Report Share Posted April 17, 2009 Plox: Ja, Crank är en skön actionfilm som håller tempot från början till slut. Och när jag såg den när den kom sa jag direkt att det var upplagt för en uppföljare. Och om man tittar i eftertexterna märker man att det snarare är gjort som ett spel (typ baserat på GTA). Tror kanske uppföljaren inte blir lika bra, men det är samma regissörer, skådespelare etc. så det kan bli en rolig film värd att se om man gillade originalet. Gav den -4/5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Posted April 17, 2009 Report Share Posted April 17, 2009 Ja fick faktiskt lite tv-spels vibbar. Det är samma regissörer Mark Neveldine och Brian Taylor som ligegr bakom uppföljaren, detta med både Jason Statham och Amy Smart i rollistan. Så det kan nog bli spännande! Jag såg De ofrivilliga igår - vet inte riktigt vad jag tyckte om den faktiskt. Kändes lite som en Roy Andersson film - med genomgående fast kamera och med 99% amatörskådisar (som skötte sig grymt bra). En film som verkligen får en att tänka till - jag slogs flera gånger av "var den här scenen rolig eller var den tragisk?" - sånt gillar jag. Men jag vet inte jag - får nog fundera på vad jag tyckte om själva helheten ett tag till - alternativt se om den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Posted April 17, 2009 Moderator Report Share Posted April 17, 2009 Var någonstans tycker du att Into the Wild tappar tempo?Var ju just vid det kapitel som handlade om vuxenlivet, när han sökte sin plats, försökte sova över i en storstad men flydde mer eller mindre hals över huvud. Där stod filmen och stampade lite, men som sagt, det beskrev ju hur vuxenlivet kan vara för många, känslan av instängdhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Posted April 17, 2009 Moderator Report Share Posted April 17, 2009 ...Happy-go-Lucky...Om jag inte missminner mig såg Czechflash den här filmen för en tid sen och var inte heller så överdrivet positiv till den? Nej, det var inte jag som hade sett den. Däremot fick jag en liknande känsla som du beskrev när jag såg den kvinnliga huvudpersonen i filmen i en snutt då hon var nominerad till en Golden Globe. Ville definitivt inte se filmen efter det. Tror det kan ha varit Jojje som såg filmen ? Jo det var mycket riktigt Jojje som sett den, och givetvis gillade han den (hittade precis hans recension). Måste dock hålla med om att scenerna mellan Poppy och Scotty bär upp filmen (Enraha Poppy, Enraha!) men att brittisk film modell Helt hysteriskt kan vara skön håller jag inte med om. Får nog säga att min och Plox recension låg väldigt nära varandra. Skönt att se att det fortfarande finns hopp om skåningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts