Filmstar Czechflash Skriven 30 April, 2010 Author Filmstar Report Share Skriven 30 April, 2010 Titel: My Life Without Me / Mitt liv utan mig Genre: Drama/Romantik Land: Spanien/Kanada År: 2003 Regi: Isabel Coixet I rollerna: Sarah Polley, Scott Speedman, Mark Ruffalo, Amanda Plummer Handling: 23-åriga Ann lever ett enkelt liv med man och två barn i en husvagn belägen i sin mors trädgård. Hennes liv tar en dramatisk vändning när hennes läkare informerar henne om att hon har cancer och endast en kort tid kvar att leva. Omdöme: Det var efter att Plox listade filmen bland sina favoriter från 2000-talet som jag fick upp ögonen för denna lilla film. Av någon anledning hade jag fått för mig att Sarah Polley inte bara hade huvudrollen utan även stod för regin, men så är alltså inte fallet. Dock är det en annan kvinna, spanjorskan Isabel Coixet, som regisserat. Eftersom jag hade läst om handlingen visste jag vad filmens centrala punkt skulle vara. Hur man skulle hantera historien var dock något jag var nyfiken på. Skulle man välja att avslöja det hela tidigt eller skulle det komma längre in i filmen när man lärt känna huvudpersonen bättre ? Sarah Polley ger en jordnära prestation som lätt hade kunnat spelas över i andra händer. Karaktärens beslut är inte alltid normala känner jag, samtidigt är frågan vad som är normalt i denna onormala situation ? Och precis som hennes karaktär säger så finns det inga normala människor, alla är konstiga på sitt sätt. Men även om jag inte alltid höll med om hennes beslut, så förstod jag dem ju mer jag fick lära känna karaktären. Pga vissa av dessa beslut så kanske jag inte kände lika mycket med henne som jag annars hade gjort. Samtidigt kändes det som man inte ville göra det till en stor depprulle, utan snarare visa en snyfthistoria på ett lite annorlunda sätt. Och visst är filmen lite egen av sig, vilket bara är positivt. Det är absolut ingen solskenshistoria, men det kunde också ha varit mycket värre och visat mer lidande hos både huvudkaraktären och hennes nära och kära. Det beslut som jag inte riktigt gillade var hennes relation till Mark Ruffalos karaktär. Kändes lite själviskt av henne, men samtidigt så var hon i en sådan position att jag förstod henne, även om jag inte riktigt gillade det. Å andra sidan var dessa några av de bästa sekvenserna i filmen och gav filmen det romantiska inslaget. Så för filmens skull var jag glad över att hon tog detta beslut. Gillade scenen när de sitter i bilen och hon säger "If you don't kiss me right now I'm gonna scream". Kände kanske att filmen inte var tillräckligt stark för att verkligen göra ett intryck på mig som jag hade hoppats. Men känner samtidigt att det nog är en film jag inte kommer glömma i första taget just för att den var lite annorlunda än man kanske förväntar sig. Helt klart gav relationen mellan Polley och Ruffalo filmen det lilla extra som man annars hade saknat. Sen var det kul med banden som hans syster skickade och som de lyssnade på och innehöll (oftast) spanska ballader som passade bra. Och avslutande sekvenserna summerar bra filmen även om jag är osäker på om det är hennes förhoppningar eller så som det faktiskt blev. 4 - Skådespelare 3 - Handling 3 - Känsla 3 - Musik 3 - Foto -------------- 16 - Totalt Betyg: +3/5 - 7.0/10 IMDb: 7.6 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 1 Maj, 2010 Report Share Skriven 1 Maj, 2010 Kul med Mitt liv utan mig. Du hade inte sett den tidigare Czech? Jag älskar ju såklart den här filmen rakt igenom och finner den "deppiga" historien fantastisk. Bölande som en liten skolpojke när jag såg den första gången. Vet inte vad det är men jag gillar den här typen av mörka misärartade historier. Filmer som fungerar lite som motsatsen till den klassiska solskenshistorien och som känns sådär härligt hopplösa, haha. Sen håller jag med dig, man kan verkligen ifrågasätta en del av huvudkaraktärens handlingar, men jag tycker bara det bidrar till ett större engagemang. Att sitta och bli lite småförbannad på en människa som inte riktigt gör som jag själv kanske skulle gjort. Det var nog också efter den här filmen jag fick upp ögonen för både Sarah Polley, som är en fantastisk skådespelare, ganska långt ifrån sina jämnåriga kvinnliga kollegor i branschen. Väljer dessutom intressanta projekt. Hos mig kommer den här filmen alltid vara en favorit. Ett mästerverk som i alla fall fick mig att stanna upp och fundera. Och som du är inne på - klamrar sig fast. Vilket givetvis alltid är ett plus. Hos mig är femman given. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omberg Skriven 3 Maj, 2010 Report Share Skriven 3 Maj, 2010 Va iväg och såg Iron Man 2 alldeles nyss. Sitter lite i stress så jag hinner inte med en full recension men här är några tankar jag har kring filmen: Mickey Rourke, Sam Rockwell och Robert Downey Jr. är helt perfekta i sina roller och tillsammans lyfter dom filmen riktigt ordentligt. Som tidigare nämnt i tråden håller jag med om att Don Chealde inte sitter lika jutet som de andra nämnda, men har gör ändå en helt okej insats. Som film blev jag mycket positivt överraskad. Jag har ju, som alltid, försökt hålla mig borta från trailers och dylikt då jag inte gillar att veta någonting om filmen jag ska se. Detta gjorde att filmen innehöll många förvåningar gentemot vad jag hade byggt upp i mitt huvud att den skulle bjuda på. Att göra en uppföljare på en superhjältefilm är alltid riskabelt då man måste göra skurken hårdare och hjälten fräckare. Det är en tunn linje mellan förbättring och överdrift. Iron Man 2 klara denna balansgång med nöd och näppe. Jag är väldigt fundersam och nervös över vad 3:an kan tänkas bjuda på. Men Iron Man 2 är en trevlig action rulle som bjuder på mycket av just den varan. Och inte att glömma får man en härlig portion av den underbart narcissistiska Downey Jr., en sida av honom jag älskar mer för varje gång jag ser den! -4/5 7/10 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 4 Maj, 2010 Author Filmstar Report Share Skriven 4 Maj, 2010 Titel: Eyes Wide Shut Genre: Drama/Mysterium Land: Storbritannien/USA År: 1999 Regi: Stanley Kubrick I rollerna: Tom Cruise, Nicole Kidman, Sydney Pollack, Rade Serbedzija Handling: En ödesdiger vinternatt i New York ger sig Dr William "Bill" Harford ut på en erotisk utflykt som kan komma att hota hans äktenskap. En utflykt där han även riskerar att bli inblandad i en obehaglig mordhistoria. Allt detta till följd av att hans fru bekänt att hon vid ett tillfälle åtrått en annan man. Omdöme: Det hela tar sin början i det gifta parets, Dr. William "Bill" Harford (Tom Cruise) och Alice Harford (Nicole Kidman), flotta New York-lägenhet där de gör sig redo för att besöka en fest hemma hos deras vän Victor Ziegler (Sydney Pollack). Väl på plats särar paret på sig och blir uppvaktade av andra. Dr. Bill har två vackra modeller som försöker få honom att följa med dem till en mer avlägsen plats "där regnbågen slutar" medan Alice uppvaktas av en stilig äldre ungersk herre som fångar hennes intresse. Med denna inledning sätter man tonen för vilken typ av film det kommer att vara och det är genast intressant och så där lagom mystiskt så man ska dras in i det hela. Man har dock inte lärt känna de två huvudkaraktärerna än och även om man till en början har uppfattningen om att de är lyckligt gifta (med en dotter), blir man lite osäker när man ser deras beteende på festen och deras mottaglighet till flirtandet. Dr. Bill blir dock abrupt avbruten när han måste hjälpa sin gode vän Victor Ziegler som hamnat i trubbel. Vi får sedan lära känna det gifta paret där Tom Cruise och Nicole Kidman (som ju var gifta med varann under denna period) får lite tid tillsammans och där de får prata ut ordentligt. Här känner jag att skådespeleriet inte är det starkaste, främst av Kidman som spelar över en del. Å andra sidan röker hennes karaktär på en del och det har givetvis med saken att göra, men det känns hur som helst inte helt övertygande. Cruise å andra sidan får allt mer att jobba med och går från klarhet till klarhet i filmen och känns trygg i sin roll (det gör iofs Kidman också trots några nakenscener). Jag känner att filmen på allvar kommer igång kanske en timme in då Dr. Bill träffar sin gamle vän Nick Nightingale som ger honom information som han har svårt att släppa. Dr. Bill besöker sedan den nye ägaren av en uthyrningsaffär med maskeradkläder, Mr. Milich, som visar sig vara en underlig prick och spelas skönt av Rade Serbedzija. Här händer lite konstiga saker som visar sig vara ännu ett lager i Kubricks sexuella drömvärld som byggs på allt eftersom. Men för min del når filmen sin topp i och med den mystiska maskeraden som verkligen får en att undra vad det är för ställe Dr. Bill besöker. Kanske att man överdriver de sexuella bitarna lite för mycket då de inte hade behövts och man kunde gjort det lite mer diskret. Samtidigt gillar jag det faktum att det hela hålls så hemligt med tanke på vilka som är inblandade. Tycker filmen också har en halvkonstig ton rakt igenom som gör att det hela känns lite som en dröm - är det det eller inte är frågan. Jag känner mig inte helt tillfredställd med filmen, men den har något visst över sig. Några intressanta saker om produktionen är att Harvey Keitel och Jennifer Jason Leigh spelade in scener, men då det behövdes omtagningar och de inte var tillgängliga längre tog man in Sydney Pollack och Marie Richardson som ersättare. I fallet Pollack fungerade det klart bra, men Richardson kände jag var lite av en katastrof trots att hon bara är med på ett litet hörn. Även kul att Kubrick lär ha velat att Bill skulle vara lite som Harrison Ford, därav namnet Harford. 4 - Skådespelare 3 - Handling 4 - Känsla 3 - Musik 4 - Foto -------------- 18 - Totalt Betyg: +3/5 - 7.0/10 IMDb: 7.2 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 4 Maj, 2010 Author Filmstar Report Share Skriven 4 Maj, 2010 Titel: Le samouraï / Samuraj killer Genre: Kriminaldrama/Mysterium/Thriller Land: Frankrike/Italien År: 1967 Regi: Jean-Pierre Melville I rollerna: Alain Delon, François Périer, Nathalie Delon, Cathy Rosier Handling: En torped blir under ett uppdrag sedd av en kvinnlig barpianist. Vid polisens vittneskonfrontation väljer dock pianisten att inte peka ut mördaren trots att hon vet vem det var. Omdöme: Alain Delon har huvudrollen som Jef Costello, den välklädde och fåordige torpeden som blir sedd under ett uppdrag vilket gör att hans vardag försvåras avsevärt. Med en inledning på tio minuter helt utan dialog får man se och lära känna Jef som är en ensamvarg som bor i en sunkig lägenhet i ett nedgånget hus. Hans sällskap är i form av en kvittrande fågel i en bur som kommer att visa sig vara hans enda och bästa vän. Det är en film med sparsamt med dialog, som man alltså får ta del av redan vid inledningen av filmen, och det är ett mycket smart drag. Ensamvargen Jef är en riktigt hård och cool karaktär som man vill följa med så mycket som möjligt och det är precis vad man får göra. Iklädd sin stiliga långrock, kostym, matchande hatt och en iskall blick som visar hans beslutsamhet och kyla, måste man säga att Alain Delon får spela en av filmhistoriens coolaste karaktärer vars yttre säger allt. Filmen har också bra musik som bara ökar spänningen och coolheten. Emellanåt får man dock lite jazzigare takter när Jef besöker nattklubben där han utför sitt uppdrag. Eftersom Jef är en ensamvarg kan han inte lita på någon, vilket han vet mycket väl. Polisen kan bara misstänka honom utan att ha vittnen som är bergsäkra på att han är den skyldige. Och varför berättar inte nyckelvittnet att hon känner igen honom ? Och varför får Jef andra efter sig än polisen ? Filmen fungerar på så många plan och det är härligt när man försöker luska ut hur allt ligger till, men man bjuds på några överraskningar ändå. Det är en väl ihopsatt film som visar prov på en skicklig regissör som visar att det går att säga mycket med väldigt små medel. Och när filmen slutar funderar man över Jefs val som har mycket att göra med respekt och heder, därav titeln Le samouraï. Många regissörer har hämtat inspiration härifrån och likaså har Melville hämtat inspiration från den amerikanska film-noiren vilket märks väldigt tydligt på hela filmen, men framförallt på Jef Costello. 4 - Skådespelare 4 - Handling 5 - Känsla 4 - Musik 4 - Foto -------------- 21 - Totalt Betyg: 4/5 - 8.0/10 IMDb: 8.1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 4 Maj, 2010 Report Share Skriven 4 Maj, 2010 Peacock (2010) Purfärsk dramathriller, med välkända skådisar som Eller Page, Susan Sarandon och Cillian Murphy, som man dock hört ganska lite om. Förklaringen ligger antagligen i att filmen inte är speciellt lyckad eller för den skull särskilt bra. För efter en ytterst långdragen uppbyggnad bjuds man på ett enda stort jahapp. Det blir varken särskilt dramatiskt eller för den skull spännande och när filmen är slut är det egentligen bara Cillian Murphys fina skådespel värt att minnas. Betyg 2/5 Defendor (2009) En film som gick direkt till dvd här i Sverige och lägligt nog släpptes samma vecka som Kick-Ass gick upp på biograferna. För även här bjuds det på superhjältar utan superkrafter. Stundtals hysteriskt kul - men också en film med en allvarlig sida och jag gillar helt klart den sköna mixen. Regidebuterande Peter Stebbings hymlar inte med sin förkärlek till genren och slutresultatet är helt klart ganska bra. Dessutom är Woody Harrelson alltid en fröjd att skåda. Betyg 3+/5 Pandorum (2009) Hade faktiskt en del förhoppningar på den här filmen, då jag tyckte trailern utlovade stämningsfull science fiction. Det börjar också riktigt bra och första halvtimmen är briljant. Sen tar filmen ett par vändningar och jag tappar intresset allt eftersom. Men grundidén är faktiskt inte så pjåkig och det hela känns ganska fräsch. Inte minst tack vare de genuina specialeffekterna - ganska långt ifrån dagens CGI-spektakel. En fin mix av Instängd och Event Horizon. Betyg 3+/5 Babylon A.D. (2008) Fransmannen Mathieu Kassovitz slog igenom stort med den franska gangsterrullen La Haine. Därefter har han haft svårt att få till det. När han nu med Vin Diesel i spetsen ger sig på sci-fi blev jag självklart nyfiken. Men det känns som att Kassovitz än en gång tagit sig vatten över huvudet, storyn är vek och någon vidare sci-fi bjuds det verkligen inte på. Det blir mest ett klassiskt action-spektakel av det hela, ett spektakel som man tröttnar ganska kvickt på. Betyg 2-/5 Trick ‘r Treat (2008) En form av episodfilm dedikerad åt högtidsdagen Halloween. Dessutom rejält hypad på sina ställen. Själv blev jag inte lika entusiastisk, även om det blev bättre mot slutet då säcken skulle knytas ihop. Karaktären Sam gör ändå det här till en svärd liten skräckis, fantastisk karaktär som jag definitivt hoppas se mer av (finns också en animerad kortfilm med just denna karaktär, ). Dessutom kul att se Anna Paquin (True Blood), även om hon inte har någon jätte stor roll. Betyg 3/5 Me and Orson Welles (2008) Jag är inte sådär jätte förtjust i teater på film. Här bjuds det på teater i dubbel bemärkelse, då filmens handling kretsar kring just en teater och skådespelarna dessutom bjuder på ett högst teatralisk intryck. Ändå en småtrevlig film det här och Richard Linklater, en gammal favorit, får trots allt ihop det hela på ett ganska finurligt vis. Sen får man tycka vad man vill om Zac Efron - men här var han faktiskt ganska bra. Dessutom var Christian McKay i rollen som Orson Welles ruskigt lik både verbalt och till utseendet. Betyg 3/5 Death Sentence (2007) Den första Saw-filmen av James Wan är riktigt bra (uppföljarna ren skit) och det här är Wans senaste bidrag till filmvärlden. Till en början en klassisk hämndrulle där Kevin Bacons karaktär ger sig ut på hämndturné. Tyvärr spårar det ur fullständigt och slutresultatet är ganska torftigt. Men den här filmen har åtminstone en riktigt jäkla bra scen, som lyfter hela filmen minst ett snäpp för mig, bifogas nedan. Nöj er med att se den scenen ett par gånger och hoppa över själva filmen. Betyg 2/5 http://www.youtube.com/watch?v=rny6WA3xn_w Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 4 Maj, 2010 Author Filmstar Report Share Skriven 4 Maj, 2010 Titel: Le deuxième souffle / Andra andningen Genre: Kriminaldrama Land: Frankrike År: 1966 Regi: Jean-Pierre Melville I rollerna: Lino Ventura, Paul Meurisse, Raymond Pellegrin, Pierre Zimmer Handling: Gu rymmer från fängelset efter att ha suttit inne 10 år. För att kunna fly landet och starta ett nytt liv behöver han pengar och bestämmer sig därför att vara med på en sista kupp. Omdöme: Jean-Pierre Melville var en av de stora franska regissörerna mellan 50- och 70-talet, fram till hans död 1973. Denna film är inte en av hans mest kända (det är främst Le samouraï och Le cercle rouge), men det är tydligt att detta var hans storhetstid under mitten av 60-talet. Filmen följer Gu (utmärkt porträtterad av Lino Ventura) som efter tio år i fängelse rymmer och håller sig gömd med hjälp av två vänner; Alban och Manouche, den senare hans flickvän. Han har dock ont om pengar och när han får ett erbjudande av coole Orloff om att vara med på en riskfylld kupp som ger honom 200 miljoner franc, tackar han ja. Efter sig har han kommissarie Blot som känner till Gu sedan tidigare och har bra koll på de stora kriminella i landet. Detta är en av mina favoritfilmer av Melville. Man märker att många har hämtat inspiration från denna och hans andra filmer. Bl.a. finner jag flera likheter i denna och Heat och även karaktärerna Gu och Neil (Robert De Niro) i sätter hur de är mycket ärofyllda och måste avsluta det de påbörjat. Det finns så många bra och coola karaktärer här. Gu, Alban (hans vän som hjälper honom att hålla sig gömd), Jo Ricci (gangstern som ogillar Gu och som Gu ogillar), Orloff (den mustaschprydde gangstern som tipsar Gu om kuppen) och fler där till. Jag gillar att alla karaktärer är så starka och perfekt rollbesatta. Jo med sin hesa röst och Orloff som jag bara bedårar, han är så cool ! Kanske att jag velat se en mer känd skådespelare i rollen som kommisarie Blot då hans roll är ganska stor, lite som Al Pacino i Heat. Typ Jean Gabin eller Yves Montand hade funkat perfekt. Filmens svartvita foto är mycket skickligt och många scener får en att tänka på den klassiska film-noiren. Och det är en sån känsla i filmen, men blandat med ett starkt och mycket välgjort kriminaldrama. Filmen, som är nästan 2.30, bygger upp inför kuppen som äger rum ungefär i mitten av filmen, kanske lite senare. Men tempot och intresset hålls uppe även efter kuppen och det gillar jag. Man kan inte riktigt känna starkt för någon av karaktärerna då Gu är så pass brutal och rak som han ändå är. Min favorit är som sagt Orloff och jag håller tummarna varje gång han hamnar i ett tufft läge. Denna klassiker borde definitivt vara mer känd och tillhör toppen av franska filmer från denna era. 4 - Skådespelare 4 - Handling 5 - Känsla 3 - Musik 4 - Foto -------------- 20 - Totalt Betyg: 4/5 - 8.0/10 IMDb: 8.0 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 4 Maj, 2010 Author Filmstar Report Share Skriven 4 Maj, 2010 Titel: Kick-Ass Genre: Action/Komedi/Kriminal/Thriller Land: USA/Storbritannien År: 2010 Regi: Matthew Vaughn I rollerna: Aaron Johnson, Mark Strong, Chloe Moretz, Nicolas Cage Handling: Dave Lizewski är en vanlig, lite nördig, gymnasieelev som har ett stort intresse för serietidningar. En dag bestämmer han sig för att bli en superhjälte, trots att han inte har några krafter eller någon egentlig anledning. Omdöme: Jag måste säga att jag på förhand hade mina reservationer inför den här filmen då det inte riktigt kändes som min typ av film. Hur kul kan det vara att se barn utklädda till superhjältar slå och döda vuxna ? Man följer till en början Dave Lizewski (Aaron Johnson) som bestämmer sig för att bli superhjälten Kick-Ass. Men det går inte så smidigt som han först trott och råkar riktigt illa ut (borde egentligen fått mycket värre konsekvenser). Han vägrar dock ge upp och tar nya tag, nu med lite hjälpredskap. Samtidigt upptäcker han att det finns andra "superhjältar" där ute i form av 11-åriga Hit-Girl (Chloe Moretz) och hennes pappa Big Daddy (Nicolas Cage). Och så har vi den stora skurken i sammanhanget, för en sådan måste det alltid finnas, och det är Frank D'Amico (den alltid sköne och passande Mark Strong). Filmen har flera lager vilket gör att det inte blir så enformigt och förutsägbart, men trots allt är det en film som vänder sig till en lite yngre publik och jag känner mig som en av få som vill att dessa barn ska åka på rejält stryk. Det är något som alltid stör mig i såna här filmer och därför kan jag inte njuta på samma sätt. Men trots filmens uppenbara brister är den ändå bättre än jag hade väntat mig och mycket är tack vare en blandning mellan skön humor och lite mörkare ton emellanåt. Just denna mörkare ton hade jag gärna sett mer av, men då hade vi varit tvungna att skippa barnen i filmen. Hit-Girl och Big Daddy är klart filmens höjdpunkter där Nicolas Cage får en sympatisk och skön karaktär att jobba med. Filmens musik gillar jag oftast, men vid två partier när Hit-Girl dyker upp och gör sin grej så förstör man tyvärr lite med illa passande musik. Och när Hit-Girl dyker upp utan förklädnad i skoluniform tycker jag hon funkar bättre än med sin fåniga superhjälteförklädnad. Man har i en scen även använt sig av Ennio Morricone musik från För några få dollar mer som får en att direkt tänka på Tarantino. Men där Tarantino lyckas med användningen av Morricone så stör det mig mer än att jag gillar det här. Visst funkar det, men jag stör mig på att man använder det i en sån här film som inte förtjänar att förknippas med klassiker och mästerverk i en helt annan kategori. Sen stör jag mig på att man vet exakt hur det kommer sluta när man kommer till slutuppgörelsen. För en gångs skull vill jag bli överraskad, men det blir jag inte. Filmen har trots allt ett underhållningsvärde rakt igenom och är både grov och våldsam, sånt gillar vi. 3 - Skådespelare 3 - Handling 3 - Känsla 4 - Musik 4 - Foto -------------- 17 - Totalt Betyg: 3/5 - 7.0/10 IMDb: 8.4 (#123) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 4 Maj, 2010 Author Filmstar Report Share Skriven 4 Maj, 2010 Titel: Tesis / Snuff / Snuff Movie Genre: Mysterium/Thriller Land: Spanien År: 1996 Regi: Alejandro Amenábar I rollerna: Ana Torrent, Fele Martínez, Eduardo Noriega, Xabier Elorriaga Handling: Ángelas lärare hittas död framför en stor videoskärm på skolan hon går på. Av ren nyfikenhet plockar hon på sig bandet som läraren tittat på och finner att kassetten innehåller en snuffmovie, en film där människor dödas på riktigt. Hon börjar tillsammans med sin udda kompis Chema, en vålds- och splatterfantast, att undersöka var filmen kommer ifrån. Omdöme: Ángela studerar på en filmskola där hon skriver en avhandling (tesis) om våld på film. Hon ber en av sina lärare, som är hennes handläggare, om han kan skaffa fram något intressant material från skolans filmarkiv. Dagen efter hittar hon läraren död i en föreläsningssal med skärmen på och videokassetten i bandspelaren. Nyfiken på vad som finns på bandet tar hon med sig det, men vågar bara lyssna på ljudet. Därefter träffar hon Chema som är en våldsintresserad elev som hon visar bandet för och som kanske kan hjälpa henne. Chema är filmens skönaste karaktär som inte drar sig för att säga exakt vad han tycker och tänker om allt och alla. Han påminner en del om Johnny Depp i The Ninth Gate och är ett bra komplement till Ángela som inte är lika fräck. Tillsammans försöker de spåra inspelningen till vilken typ av kamera som användes för att på så vis kanske kunna få fram vem som ligger bakom. För Ángelas del blir det även en öppning till en värld som hon tidigare varit ovetandes om. Och det hela kompliceras när en av de huvudmisstänkta är en snygg kille som hon attraheras av. Tankarna går lite till den italienska giallon med Dario Argentos filmer i spetsen. Det är en liknande, smart historia som man får ta del av och som sakta men säkert leder oss längre och längre in i den mörka tunneln som kommer innebära död och svar. Med relativt små medel har man lyckats måla upp en både intressant och spännande liten film som även har likheter med The Ring (och Ringu för den delen). Att man inte har en aning om hur det ligger till är också en av filmens starka sidor där man gissar ända in i slutet. Och på tal om slutet hade jag personligen sett att filmen slutat tio minuter tidigare vid en perfekt chans att göra så. 3 - Skådespelare 4 - Handling 4 - Känsla 4 - Musik 3 - Foto -------------- 18 - Totalt Betyg: -4/5 - 7.5/10 IMDb: 7.6 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 4 Maj, 2010 Report Share Skriven 4 Maj, 2010 Hit Girl är ju så fruktansvärt bra, Czechflash. En av de roligaste och bästa karaktärerna någonsin. Hans polares reaktion, det är typ jag. Du skulle nog gilla serien, Czechflash. Den är desto mörkare, väldigt mycket mer cynisk. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 4 Maj, 2010 Author Filmstar Report Share Skriven 4 Maj, 2010 Hit Girl är ju så fruktansvärt bra, Czechflash. En av de roligaste och bästa karaktärerna någonsin. Hans polares reaktion, det är typ jag. Du skulle nog gilla serien, Czechflash. Den är desto mörkare, väldigt mycket mer cynisk. Håller med om Hit Girl och filmen var över förväntan, men det är tyvärr inte min typ av film bara. För min del krävs det egentligen att en som Christopher Nolan kliver in och ger filmen sin skicklighet som han gjorde med Batman för att det ska vara mer i min smak. Iron Man (har inte sett andra än) lyckades också väl även om den har mer humor. Båda har gemensamt att de handlar om relativt "normala" superhjältar som inte har superkrafter, plus att de är vuxna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 4 Maj, 2010 Report Share Skriven 4 Maj, 2010 Många filmer där plox. Mathieu Kassovitz var tydligen besviken på filmbolaget och hur de tvingade honom i arbetet kring Babylon A.D. Såklart så är det Fox som var i farten. (2008) Me and Orson Welles har jag varit sugen på sedan jag hördes talas om den för snart ett år sedan. Jag känner starkt att jag måste se en film med Zac Efron snart ( ) och tydligen är Christian McKay. Dessutom har jag sett en del filmer från Richard Linklater på sistone som jag alla har gillat var och en på sitt sätt. Framförallt Linklaters känsla för dialog. Förhoppningsvis så innehåller Me and Orson Welles lite av den varan. Death Sentence är ingen film jag är sugen på, men jag tackar för scenen du länkade till. Den var riktigt trevlig och det är alltid roligt med långa tagningar och scener som man känner att någon har lagt lite energi på. Jag hittade en tråd på IMDb som tog upp scenen och där hittade jag följande citat från Wikipedia: "In the garage chase scene, the crew had to build a hand-held rig which allowed the camera to be passed from one person to the other so that they could film the whole chase in one shot. To compensate, Kevin Bacon had to ride a go cart from level to level to make it seem like he ran the distance in order to catch up with the camera." Intressant! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldo Skriven 4 Maj, 2010 Report Share Skriven 4 Maj, 2010 Kick-Ass Superhjältefilmen Kick-Ass har jag hört mycket gott om. Den baserar sig på en tecknad serie med samma namn och har skaffat sig en redig plats på IMDb-listan. Filmen innehåller en del kontroversiella ämnen som upprört en del människor. Roger Ebert gav filmen lägsta betyg på grund av dess moraliska tvivelaktigheter. Det är dock inget som hejdar mig från ett biobesök, snarare tvärtom. Dave Lizewski (Aaron Johnson) är en nördig high school-student vars enda superkraft tycks vara en osynlighet inför tjejer. Hans bor ensam med sin pappa och spenderar sig fritid genom att läsa serier och titta på porr. En dag får han för sig att prova yrket som superhjälte, och fixar en lite smålöjlig dräkt åt sig själv att använda. Han lyckas halvspöa ett gäng skurkar som misshandlar en man, och ”Kick-Ass” – som Dave kallar sig – har blivit en YouTube-sensation. Frank D’Amico (Mark Strong) är ledare för ett brottssyndikat och får några av sina män dödade av vem han tror är Kick-Ass. Det är dock ett par mer erfarna rövsparkande hjältar som ligger bakom, Big Daddy (Nicolas Cage) och hans dotter Hit-Girl (Chloe Moretz). Frank har i alla fall bestämt sig för att utrota alla dessa filurer som saboterar hans affärer. Mina förväntningar var relativt höga på denna actionspäckade komedi, och de infriades så småningom. Det tar en tid för Kick-Ass att komma igång ordentligt, dess första halva är något svagare än den andra. Dave/Kick-Ass är inte en speciellt roande karaktär, men han vägs upp av Big Daddy och framförallt Hit-Girl som får mer speltid mot slutet. Hit-Girl är omkring 11-år, hon är kaxig, hon svär och spöar sina fiender så att deras blod skvätter åt alla håll, med andra är hon helt jävla underbar. Hennes karaktär är vad som orsakat lite uppståndelse och fått en del kritiker att spy galla över filmen. Men äsch, precis som Chloe Moretz själv har sagt så är det bara på låtsas och hennes karaktär skulle inte fungera i verkligheten. Det tror jag att de flesta som ser filmen är medvetna om också, värre saker har vi sett på film förr. Hon är väl inte alltför olik Mathilda i Léon heller. I stort sett bjuder Kick-Ass på en ruskigt härlig filmupplevelse. Det är synd bara att huvudpersonen är lite tråkig och att man inte sympatiserar vidare mycket med honom. Tack vare Hit-Girl och en hetlevrad slutfight kommer jag förmodligen att införskaffa en BD-utgåva i framtiden för att se om filmen. 7/10 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 4 Maj, 2010 Report Share Skriven 4 Maj, 2010 En rolig aspekt med Hit Girl/Chloe Moretz var att skådespelaren blev tillfrågad vad hennes mamma tyckte om att hon svor grovt och dödade folk i filmen. Chloe svarade med att det var hennes mamma som pushade på och tyckte att hon skulle ta rollen, då det enligt mamman inte ofta dyker upp sådana roller till tjejer i Chloes ålder. Underbart och hoppas att fler tar efter! Även yngre tjejer ska få våga ta plats i våldsamma filmer och inte skämmas över det I really researched the role, and my mom read the script before I did. She knew it was a role that was challenging and unique and something that would really change an acting career. http://www.bryanreesman.com/blog/tag/hit-girl-controversy/ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omberg Skriven 4 Maj, 2010 Report Share Skriven 4 Maj, 2010 En rolig aspekt med Hit Girl/Chloe Moretz var att skådespelaren blev tillfrågad vid en galapremiär vad hennes mamma tyckte om att hon svor grovt och dödade folk i filmen. Chloe svarade med att det var hennes mamma som pushade på och tyckte att hon skulle ta rollen, då det enligt mamman inte ofta dyker upp sådana roller till tjejer i Chloes ålder. Underbart och hoppas att fler tar efter! Även yngre tjejer ska få våga ta plats i våldsamma filmer och inte skämmas över det Låter som ett smart drag av hennes mor! Chloe är i min åsikt en duktig skådespelerska som troligen har en väldigt ljus framtid att vänta! Hon ses ju även i Let me in som släpps i höst. Ska bli spännande att se henne som Abby(Eli). Där ser vi förövrigt Kodi Smit-McPhee i den manliga huvudrollen. Kodi som spelade sonen i The Road, har inte själv sett filmen men kanske är det någon här som vet vad vi har att vänta av honom? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.