Plox Skriven 4 Maj, 2010 Report Share Skriven 4 Maj, 2010 Nit89ram: Ha, intressant där med Mathieu Kassovitz och arbetet "med" Fox. Tackar för den artikeln. Ja jag är som sagt också svag för Linklater. Me and Orson Welles är dock inte speciellt lik något han tidigare gjort och känns inte direkt som en Linklater-film. Känns mer som en klassisk storstudio-film, med mycket uppbyggda kulisser och en brudmagnet i huvudrollen. Men som sagt ändå sevärt. Ja jag är verkligen svag för långa tagningar, känns sådär härligt episkt, t.o.m. i en så liten film som Death Sentence. Kan förvisso vara värt att plocka upp dvdn om du hittar den för en spottstyver någonstans, mest pga av den bakom-kulisserna-film man får till. Där får man en fin genomgång av hur den långa tagningen var upplagd, dessutom får man se Bacon svischa förbi i den där go carten. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 4 Maj, 2010 Author Filmstar Report Share Skriven 4 Maj, 2010 Haha, kul det där att kritiker och andra höjer på ögonbrynen åt Hit Girl och hennes agerande. Det är ju det som är hela grejen med filmen och att den faktiskt fungerar. Det är sånt man inte får se på film varje dag. Istället ska de komma med moraliska åsikter och strunt som kanske är rätt i den verkliga världen, men inte i filmens värld. Intressant det där med att hon ska spela i amerikanska remaken av Låt den rätte komma in. Tror hon nog kan fungera bra i rollen. Däremot är jag mer tveksam till killen som var så där i The Road. Å andra sidan var det kanske lite som bl.a. Plox skrev att det var karaktären som var svagare än skådespelaren. Man får hoppas på det. Angående Mathieu Kassovitz så är han inte ensam om att få problem med produktionsbolagen. Det tror jag de allra flesta regissörerna får erfara, speciellt de som kommer över från Europa och ska försöka etablera sig. I Europa tror jag de får störra kontroll över projektet och det är nog också därför det kommer fler intressanta filmer från Europa nu för tiden. I Hollywood är det några få etablerade som har i princip full kontroll och det är väl Tarantino, Eastwood och Nolan bl.a. Det gäller även att ha producenter som tror och litar på regissören när de ska få chansen. Bäst är när de kan producera filmen själv... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 5 Maj, 2010 Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Plox: Intressant det du säger angående Me and Orson Welles med tanke på att den knappt visades på biograferna i USA, än mindre i Sverige. Filmskaparna kanske förväntade sig en hype kring Zac Efron, men den kom aldrig. Istället blev det Christian McKay som stal fokus i de flesta recensioner som jag har hört och läst kring filmen. Om jag hittar Death Sentence billigt på DVD får det nog bli ett inköp. Du gjorde mig faktiskt riktigt sugen på att köpa in den nu, även om det känns lite dumt att köpa en film enbart för en tre minuters lång scen plus extramaterial Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cooper Skriven 5 Maj, 2010 Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Har sett en jäkla massa på sista tiden. Igår blev det Hard Candy vilken var extremt ojämn. Jag älskade verkligen inledningen och första "tvisten". Men ju längre filmen led, ju sämre blev den och avskyet för Ellen Pages karaktär blev bara större och större. Helt jävla otroligt vad störande hennes karaktär var. Jag gillade dock Page i rollen, även om hon tenderade till att överspela lite ibland, men det var framförallt Wilson som övertygade. Iallafall, efter ungefär halva filmen blev den mindre och mindre sevärd och stundtals nästan på gränsen till olidlig. Ja, jag vet inte - det hade ju kunnat bli så mycket bättre och det började ju så bra. Hade lätt kunnat bli en av 2005's bästa, men nu stannar det på en svag trea. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 5 Maj, 2010 Author Filmstar Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Har sett en jäkla massa på sista tiden. Igår blev det Hard Candy vilken var extremt ojämn. Jag älskade verkligen inledningen och första "tvisten". Men ju längre filmen led, ju sämre blev den och avskyet för Ellen Pages karaktär blev bara större och större. Helt jävla otroligt vad störande hennes karaktär var. Jag gillade dock Page i rollen, även om hon tenderade till att överspela lite ibland, men det var framförallt Wilson som övertygade. Iallafall, efter ungefär halva filmen blev den mindre och mindre sevärd och stundtals nästan på gränsen till olidlig. Ja, jag vet inte - det hade ju kunnat bli så mycket bättre och det började ju så bra. Hade lätt kunnat bli en av 2005's bästa, men nu stannar det på en svag trea. Håller med, ungefär samma känsla jag fick då den började bra inledningsvis, men störde mig också allt mer på hennes karaktär även om hon spelar bra. Så här skrev jag om Hard Candy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puffie Skriven 5 Maj, 2010 Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Titel: Alien Genre: Skräck/Thriller Land: USA År: 1979 Regi: Ridley Scott Skådespelare: Sigourney Weaver, Tom Skeritt, John Hurt, Ian Holm IMDb: 85. Top 250: #43 Besättningen på rymdskeppet Nostromo undersöker en nödsignal från en avlägsen planet, och gör upptäckten att där finns en livsform som inte är vänligt sinnad. Nu måste besättningen dels slåss för sin egen överlevnad, men även för hela mänsklighetens. Alien är en film som vid sin release revolutionerade både skräck och science fiction genren. Nu för tiden räknas den som en riktig klassiker och det är inte många negativa adjektiv som används när Alien diskuteras. Och det med all rätt, Alien är i mångt och mycket en genial film. Ridley Scotts val att låta filmen börja i ett oerhört långsamt tempo och verkligen låta alla karaktärer få utrymme ger filmen en bra grund att stå på. Att sedan sakta men säkert bygga upp intensiteten och spänningen spikar fast tittaren i soffan. När Scott sedan väljer att låta intensiteten och spänningen kulminera för att sen återgå till ett oerhört lugn skapar han ett perfekt tillfälle att överaska tittaren. Den största fördelen med att stundtals våga dra ner på tempot är att karaktärer och händelser hinner utvecklas ordentligt, vissa partier känns nästan mer som en dramafilm, något som är mycket ovanligt i skräckgenren. En annan fördel är att man som tittare hinner sänka garden vilket ger större möjligheter för regissören att skrämma livet ur en. Även om Scott lyckas lysande med att skapa en klaustrofobisk känsla på skeppet och användandet av ljus och ljud verkligen ger filmen en nerv så handlar det hela i slutändan om ett monster. Ett monster som måste förlita sig på specialeffekter för att vara trovärdigt. När man diskuterar Alien är det här ungefär som att svära i kyrkan men specialeffekterna har åldrats vilket tyvärr gör att filmen tappar i kvalité. När monstret är i bild rör det sig otroligt stelt och ser plastigt ut, detta bryter all form av nerv och spänning som byggts upp. Som tur är förlitar sig Scott till största del på andra, ovan nämnda, metoder för att skapa spänning och skräck och själva monstret är inte i bild alltför ofta. Alien är en klassisk film som alla borde ha sett minst en gång. Tyvärr har dess specialeffekter gjort att filmen tappat med åren, dock är det fortfarande en mycket bra film som spelat en viktig roll i filmhistorien. 4-/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 5 Maj, 2010 Author Filmstar Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Filmer som Alien och The Thing använder sig ju av modeller och annat smått och gott istället för dagens CGI. Visst kan det påverka helheten, men jag tar känslan i dessa filmer 99 av 100 gånger. De bygger upp något som är så mycket större och det är vad filmerna går ut på. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 5 Maj, 2010 Filmstar Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Moon (2009) Jag hade ju hört en hel del om den här rullen (från bl a Plox) så det var faktiskt med vissa förväntningar som jag till slut fick den sedd (oj, vilka lustiga tempus det blev i den meningen). Det visade sig vara en mycket psykologisk, snygg och stilren sf-film. Sam Rockwell är sin rollfigur (eller rollfigurer kanske man ska säga). Han lyckas väldigt bra med att gestalta sina två versioner. Man märker skillnad i hur de är som individer, förutom det rent fysiska. Mycket i filmen känner man igen från andra filmer, men Moon känns ändå egen. Det är fokus på det psykologiska, och förstås även på själva mysteriet, vad Lunar Industries egentligen driver för verksamhet och på vilket sätt. Själva huvudtwisten i filmen kommer väldigt tidigt i filmen, vilket är lite ovanligt. Men det ger mer tid att utveckla det psykologiska spelet mellan de två huvudkaraktärerna. När det stod klart att det skulle anlända en "räddningsstyrka" så var jag dock helt beredd på ett actionslut i vanlig ordning, men det var skönt att det inte blev så. Det finns några småsaker som drar ner betyget. Vissa datoranimationer kändes väl uppenbara, främst under utomhusscenerna på Månen. Sen tyckte jag inte Spaceys datorröst var så bra. Nu låter i och för sig Spacey normalt som en dator så han behövde väl inte förställa sig. Men det funkade inte riktigt; jag såg Spacey framför mig. Sen tycker jag konceptet med reklamfilmer i sf-filmer känns lite trött, och jag tycker oftast att dessa är krystade. Framför allt krystade för folk i filmens verklighet som tittar på reklamen. 4-/5 Fråga: Varför användes kloner överhuvudtaget? Visade det sig att man fick strålningsskador där uppe, blev sjuk. Detta ville inte Lunar Industries avslöja utan ordnade istället med kloner? Just att vara ensam i tre år hade väl kunnat lösas med kortare perioder om det var just det som var problemet. Och det brukar alltid finnas några som är villiga att göra så kallade "skitjobb". Nja, hela logiken bakom kändes något konstig. Samtidigt var det bra att det hela förblev mystiskt. För mycket förklarande är inte bra det heller. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 5 Maj, 2010 Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Nä jag instämmer med Czech här såklart, dåtidens specialeffekter känns helt klart bättre. Visst det kanske inte är lika snyggt att titta på, men det ger en bättre och mer genuin känsla. För egen del håller jag Alien som den absolut bästa sci fi-thrillern genom alla tider och det är en given fullpottare hos mig. Jojje, gött med Moon! Finns väl egentligen inget konkret svar på din fråga där och jag tycker din teori låter ganska vettig faktiskt. Sen vet jag inte om jag tycker sådana luckor är något negativt i sammanhang som dessa, jag menar finns det en enda logisk rymd sci-fi? Jag tycker Moon rakt igenom är en fantastisk film, dessutom en ganska liten produktion och med en debutant i registolen. Sam Rockwell - fantastisk, kan fortfarande inte fatta att han blev utan Oscarsnominering. Fina rymdmiljöer, bra effekter och finstämd musik. Jag sträcker mig till och med så långt att jag håller Moon som förra årets bästa film. Så grym tyckte jag den var. Nä, åter till kvällens Argento-maraton. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 5 Maj, 2010 Author Filmstar Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Nä, åter till kvällens Argento-maraton. Huh ? Nu blev jag allt lite avundsjuk. Känner att jag också måste se om några av hans filmer snart... Angående Moon så påminde det där med "räddningsstyrkan" en del om trevliga Outland (samt lite andra grejer också), fast utan action då. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 5 Maj, 2010 Filmstar Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Angående Moon så påminde det där med "räddningsstyrkan" en del om trevliga Outland (samt lite andra grejer också), fast utan action då. Absolut. Speciellt det där med nedräkningen och allt. Outland var, som sagt, trevlig. Plox: Nja. Det där med logiska sf-filmer. Jag tycker alltid att det finns en intern logik i en (sf-)film. Man skapar sig, så att säga, en filmens egna verklighet med egna logiska regler. Om man sen tar sig vissa vetenskapliga friheter det är en annan sak. Vår logik kan man bryta mot. Men om man inte logiskt lyckas få ihop handlingen i filmens egna verklighet, då spricker liksom det hela. För mig. Men det var egentligen inget större problem i fallet Moon. Persona? Kan inte låta bli. Är nämligen sugen på att se EWS. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 5 Maj, 2010 Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Gillade också Outland. Moon är dock ett par snäpp bättre. Tror jag förstår vad du menar Jojje. Där med logiken. Haha Persona, jodå - har inte glömt. Är bara inte så sugen på att lägga 169 spänn på den, lånar nog den på nätet inom en snar framtid. Är dock betydligt mer sugen på att se om EWS... så kanske håller dig på sträckbänken ett tag till. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 5 Maj, 2010 Filmstar Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Lord of War (2005) En supercynisk film. Slick och snygg. På gränsen till satir. Ja, det är i princip en satir. Cage är riktigt bra, även fast han ser så där bajsnödig ut som han brukar göra. Jag tycker ibland den blir för övertydlig, slår in öppna dörrar. Den låter inte en tänka själv riktigt. Ibland är det supercyniskt och sen ska man plötsligt tänka mer mänskligt och det håller inte riktigt ihop. Det blir liksom för ytligt. Den är kritisk mot USA, kritisk mot hur världen funkar eller snarare inte funkar. Det hade kanske varit skönt med nåt sorts hopp ändå. Allt kan inte vara cyniskt. Det blir liksom för mycket. Jag gillar när Orlov (Cage) upprepade gånger agerar språkpolis då Liberias diktator säger fel (härifrån är ju även filmens titel hämtad ifrån). Jag gillar filmen just för att den är så satirisk, trots allt. Problem uppstår dock när den ska mjuka till det hela. Fast då motsäger jag samtidigt mig själv eftersom jag efterlyste hopp. 3+/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 5 Maj, 2010 Filmstar Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Fahrenheit 9/11 (2004) Egentligen är den här "dokumentären" inte speciellt vinklad, vilket möjligen brukar hävdas. Däremot är den osammanhängande, aningen inaktuell, och ganska tråkig. Dessutom är den för långdragen (vilket är det som gör den tråkig). Vissa delar dras ut för länge, som t ex skildringen av soldaterna i Irak (det kan man se bättre skildrat i "vanliga" spelfilmer). När det gäller sakfrågorna så har jag inte så mycket att säga. Vissa saker som kanske är slump eller icke-medvetet framställs som medvetet och illasinnat från familjen Bush sida, vilket sänker trovärdigheten. Men på det stora hela så tror jag Moore har rätt i sak, och det har ju konstaterats i efterhand att kriget i Irak bygger på lögner. Vilket är tråkigt för Iraks befolkning och de amerikanska soldater som skickades till Irak. 2/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 5 Maj, 2010 Filmstar Report Share Skriven 5 Maj, 2010 Haha Persona, jodå - har inte glömt. Är bara inte så sugen på att lägga 169 spänn på den, lånar nog den på nätet inom en snar framtid. Är dock betydligt mer sugen på att se om EWS... så kanske håller dig på sträckbänken ett tag till. Nu är ju iofs 169 spänn ganska billigt eftersom den där dvd-skivan med Persona är värd sin vikt i guld. Dessutom är ju P en bättre film än EWS - ja, i mina ögon vill säga, och det brukar av nån anledning vara ögon som ser saker lite annorlunda ibland. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.