Jump to content

VM 2010


Tjalan

Rekommenderade inlägg

Vet inte om det har nämnts men jag gillar inte den, ganska nya (väl?), regeln där det vid t ex hands i straffområdet blir både rött kort OCH straff. Det känns inte rimligt helt enkelt. Gult kort och straff känns mer rimligt. Hårdare regler ska i mina ögon stävja spelförstörande element såsom vansinniga tacklingar med dobbarna före t ex. I fallet med straff OCH utvisning så blir det nästan tvärtom eftersom spelet när det blir 10 mot 11 blir förryckt och man får oftare en tråkigare matchbild.

Det är när det är målchansutvisning, och det är rätt hårt att ge både och men jag ser samtidigt inget annat sätt.
Link to comment
Share on other sites

  • Svar 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Filmstar

Vet inte om det har nämnts men jag gillar inte den, ganska nya (väl?), regeln där det vid t ex hands i straffområdet blir både rött kort OCH straff. Det känns inte rimligt helt enkelt. Gult kort och straff känns mer rimligt. Hårdare regler ska i mina ögon stävja spelförstörande element såsom vansinniga tacklingar med dobbarna före t ex. I fallet med straff OCH utvisning så blir det nästan tvärtom eftersom spelet när det blir 10 mot 11 blir förryckt och man får oftare en tråkigare matchbild.

Det är när det är målchansutvisning, och det är rätt hårt att ge både och men jag ser samtidigt inget annat sätt.

Japp, jag vet att det är målchansutvisning det handlar om, inte bara en vanlig hands. Tycker ändå att det räcker gott med gult kort och straff. Jag vet inte vad statistiken säger om hur ofta det blir mål på straff men i de flesta fall är det mål och det tillsammans med gult kort räcker som straff enligt mig. Och det tycker jag eftersom matchen ofta blir förstörd när en blir utvisad i ena laget. Tycker alltså att den hårda regeln motverkar sitt eget syfte (ett syfte som jag tycker borde vara att främja fotboll som är trevlig att titta på).

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Det där är svårt, Jojje. Tycker det beror på situationen det blir straff för. Räddar en spelare medvetet med handen typ på mållinjen så bör det vara rött kort eftersom han medvetet stoppat bollen på otillåtet sätt. Däremot tycker jag att när en målvakt (se Uruguay-Sydafrika) fäller en motståndare bör det inte bli rött kort om det inte verkligen är solklart mål annars. Och om man får bollen på armen som Kewell fick tycker jag inte heller det bör vara rött, men domaren såg det som avsiktlig hands och då är det rött.

 

Tycker det är desto värre med en del tacklingar med dobbarna och bakifrån. Men där har man missat en hel del solklara röda kort. Klose åkte ut på en tackling bakifrån, men han hade redan ett gult så det är ok (även om jag inte tyckte han borde fått ett andra kort). Däremot missar de två solklara fula stämplingar med dobbarna på ivorianer mot Brasilien. Istället åker Kaka ut för att en ivorian filmar (och det är inte enda gången domaren gått på en filmning och visat ut "fel" spelare).

 

Nu till dagens matcher:

 

Portugal-Nordkorea 7-0

Första halvlek var ganska jämn trots allt och Nordkorea kunde fått in ett mål med lite tur. Gillade att de spelade så pass offensivt och inte bara backade hem som många andra sämre lag gör. Men i andra rann det iväg snabbt och jag tror Portugal gjorde mål på typ tre anfall på raken. Siffrorna var alldeles för stora och tyckte lite synd om Nordkorea som aldrig spelade tråkigt och defensivt utan fortsatte framåt, men blottade sig för mycket bakåt. Portugal fick å andra sidan igång alla sina spelare och kommer givetvis vara stärkta av detta. Själv hade jag tippat 2-0 innan VM. Inte trodde jag det skulle rinna iväg så här, speciellt inte efter att de mött Brasilien.

 

Chile-Schweiz 1-0

Kunde inte riktigt koncentrera mig på hela denna match då jag var på jobbet och missade händelsen som ledde till rött kort på Behrami, men vad jag hörde var det en filmning (?) av en chilensk spelare. Tråkigt helt klart, men matchen var ändå sevärd även om det var Chile som stod för det mesta av spelet. Chile var väldigt ineffektiva och kunde gjort fler mål, men att Schweiz kom så nära en kvittering mot slutet var helt sjukt med tanke på vilken chans det var. Chile spelar dock rolig fotboll och det vore kul om de gick vidare tillsammans med Spanien. Synd att de filmar mycket bara. Hade tippat 2-2, kanske hade det kunnat bli något sånt utan den tidiga utvisningen.

 

Spanien-Honduras 2-0

Skönt att se Spanien starta med både Villa och Torres, men Jesus Navas var tyvärr inte alls bra. Han slog i princip inte ett enda bra inlägg på hela matchen trots flera solklara lägen. Torres missade en hel del som man inte är van vid, men han kommer mer och mer i matchform. Villa, ja jag älskar denna spelare och han gör det på egen hand. Ok att motståndet är svagare, men han tar tag i det hela och gör målen. Spanien kunde och borde vunnit med minst 4-0, själv hade jag tippat 5-0. Om Iniesta blir spelklar ser jag hellre honom istället för Navas på plan. Och sen skulle jag ta ut Busquets och sätta in Fabregas. Lite offensivare, men det känns som det behövs faktiskt om Spanien ska ta sig vidare.

Link to comment
Share on other sites

Jo, VM'et har varit lite av en besvikelse hittills. Hade själv hoppats på att matcherna skulle komma igång ordentligt vid andra spelomgången, men det har inte riktigt varit så än.

 

Angående distansskott så tycker jag ändå att det är relativt många som har försökt sig på ett eller flera skott, men det är alldeles för få som ser ut att kunna klara av bollen. Bollen sticker iväg vid minsta felträff och det har varit alldeles för många skott som har seglat långt över ribban. Jag skulle nog vilja anse bollen inte bara ställer till det för målvakterna, utan även för utespelarna. Givetvis inte på samma märkbara sätt bara.

Från DN (Robinho: "Bollen är horribel!"):

Adidas talesman Thomas van Schaik ryckte förstås direkt ut till Jabulanis försvar:

 

–Vi har skapat en boll som är liten och tung vilket ger maximal precision, perfekt grepp och en mycket stabil luftfärd. Bollen är mycket mer exakt, vilket gör de bästa spelarna i världen ännu bättre. Om man ser tillbaka i historien har det alltid förekommit kritik mot bollen inför VM, men inte så mycket efteråt, efter att vi fått se fantastiska mål eller bra räddningar.

Komiskt när vi nu har sett resultatet av denna upplagas VM-boll. Målvaktstavlorna har duggat tätare än någonsin förr och skotten på mål stiger högt över även när det är från stillastående med någon av världens bästa frisparksskyttar bakom bollen.

 

Jag tycker VM har kommit igång under andra omgången som Czechflash sa, men hittills har jag inte sett lika många fina mål (bollens fel) och allt har inte gått som jag hoppats. Afrika underpresterar, bland annat. Så hittills är detta VM sämre än de senaste tre-fyra upplagorna åtminstone, men det inte så att jag är besviken. Maicons mål och Kjaers 70-meterspassning till Rommedahl är några riktiga ljusglimtar. Det är synd att Elfenbenskustens läge nu är omöjligt, för jag hoppades verkligen på fortsatt spel och att Drogba kunde få chansen att verkligen bli VM:s stjärna i sitt sista mästerskap och med en bra säsong bakom sig - och med Svennis bakom rodret. Svennis, dessutom... hans insats med det engelska landslaget fortsätter bara stiga i rang ju fler mästerskap som går. Jag hoppas England kan vända på sitt debacle, men med ett bättre kval än någonsin bakom sig och med Capello som coach så ser det ändå sämre ut än med Svennis.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Lite kort om gårdagens matcher:

 

Mexiko-Uruguay 0-1

Mer öppen match än förväntat på förhand. Kul att båda lagen gick framåt. Även kul att just dessa två lag gick vidare då de spelar den bästa fotbollen.

 

Frankrike-Sydafrika 1-2

Utvisningen på Gourcuff var givetvis spiken i kistan för fransmännen. Tyckte inte det var rött kort, men på repriserna ser det ut som han träffar med armbågen och kanske var det rätt ändå, men väldigt hårt. Hur som haver var Sydafrika piggare och ville hela tiden framåt. Kul att de fick avsluta med en vinst, men jag tyckte som sagt Mexiko och Uruguay förtjänade att gå vidare mer.

 

Nigeria-Sydkorea 2-2

En på förhand intressantare match än Grekland-Argentina och visst visade den sig bli så händelserik som man hade hoppats på. Hoppades på att Sydkorea skulle klara det och gå vidare då de spelat en fartfylld fotboll som bör vara roligare att titta på i en åttondelsfinal. Kunde ha slutat lite hur som helst och Nigeria hade ett par chanser att vinna det här.

 

Grekland-Argentina 0-2

En ganska så tråkig match där bara ett lag ville spela. Grekerna var dock inte ofarliga med Samaras på topp som medvetet sökte sig till svaga Demichelis i försvaret. Önskade att det slutat 0-0, men inget man kan göta åt. Argentina var det bättre laget så det var inte så mycket snack.

 

Tycker det är lite tråkigt att båda matcherna spelas samtidigt i sista gruppspelsmatchen då jag vill njuta av varje match, men det är så klart rätt. Blir lite svårt att se båda samtidigt dock, men det har funkat ganska bra än så länge. Hade hellre sett att Uruguay mött Argentina i åttondel så Argentina kunde åka ut, men hoppas Mexiko ger dem en match och har en bra dag. Tyvärr tror jag Argentina når minst semifinal i år, men jag hoppas jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Hehe, ja där ser man, blev lite som jag sa. England är vidare efter att ha gjort ett mål. Såg inte matchen men tydligen ska engelsmännen ha spelat bra, trist dock att de gick vidare. Men så blir det ju alltid på nåt sätt.

 

Tydligen var USA-Algeriet riktigt bra, synd att man missade den. Sent må och hela USA måste ju ha exploderat. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Tydligen var USA-Algeriet riktigt bra, synd att man missade den. Sent må och hela USA måste ju ha exploderat. :)

Japp, hela det amerikanska laget plus de 18 personerna hemma i USA som faktiskt är intresserade av fotboll.

Hehe, nja fast jag tror att sporten växt en del i USA, har bekanta där som är väldigt intresserade i alla fall. Men visst, de flesta kanske inte ens vet att det pågår ett VM. Det lär nog ändras om USA går långt i turneringen skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Är det fler än jag som ser Ghanas landslag som ett enda stort, trevligt spelande mittfält? De behöver verkligen skrapa fram en riktig forward i det laget för att kännas komplett, men just nu ser det ändå ut som att de tar sig till åttondelen, som tur är. :)

Link to comment
Share on other sites

Efter dagens matcher är jag riktigt nöjd, för om jag fick välja så skulle precis de lagen som gick vidare också fått gjort det. England gick vidare efter att inte ha visat sig även denna gång, men en liten gnutta hopp fanns ändå där. USA:s underhållande VM-berättelse fick en magisk fortsättning trots obligatoriska motgångar. Tyskland tar sig givetvis vidare, och för Ghana gick det precis som jag ville, även om en batalj mot England hade varit ännu bättre. Det stora mötet i åttondelen blir trots allt det mellan England och Tyskland. England ska inte ha någon chans om man ser till form, men om de går vidare så blir jag ändå glad och då kan jag hoppas vidare på ett möte med Argentina, som skulle bli VM:s höjdpunkt oavsett konkurrens...

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Nä, jag håller med, Ghana spelar en rolig fotboll. Kanske inte så organiserad, men med många trevliga individuella prestationer och mycket vilja, i alla fall så länge de har bränsle. Kan inte begripa varför Ghana väljer att spela defensivt i början av andra halvlek, de låter därmed Tyskland kontrollera bollen och såga sig framåt, och så är målet ett faktum. Varför inte fortsätta anfalla så bra som de gjorde under hela första halvleken.

Tyskarna spelar sin vanliga diciplinerade fotboll och lyckas givetvis ta sig vidare. Deras fotboll är effektiv, men fan så trist att titta på.

Link to comment
Share on other sites

10,8 miljoner amerikaner såg USA - England. Det trots att matcherna sänds på lite udda tider i USA. Åttondelsfinalen mot Ghana spås kunna slå nytt rekord. Damfinalen 99 har än så länge rekordet: 18 miljoner.

 

Underhållande match med värdig vinnare. Dempsey fightade bättre än han avslutade, men det fixade ju Donovan i sista stund.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Nu börjar det likna något med spänningen i detta VM. Jag var glad för USA:s skull att de lyckades få in en boll till slut, trots motgångarna med det regelrätta målet. Och att de fick vinna gruppen var extra kul. Synd att England fick gå vidare även om de spelade lite bättre idag. Men efter 1-0 målet slutar de i princip spela och från matchminut 60 tar Slovenien över allt mer utan att riktigt skapa något farliga målchanser (förutom trippelchansen som bara ska vara mål). Hade Slovenien kvitterat hade det varit en perfekt avslutning på den gruppen.

 

I den andra gruppen ville jag inte att Serbien skulle gå vidare samtidigt som jag verkligen ville att Tyskland skulle vinna. Tyskarna spelade inte riktigt så bra som jag hade hoppats, men de var nog också lite försiktiga så de inte blottade sig bakåt mot ett skickligt Ghana. Klose saknades även mycket då Cacau inte uträttade mycket på topp (att han fick spela hela matchen fann jag obegripligt när man har en skicklig anfallare som Gomez att slänga in). Tycker också att det var fel att inte ändra lite i anfallsspelet när det gick lite knackigt innan målet. Podolski borde ha flyttats in i banan och spelat på topp med Cacau/Gomez, Schweinsteiger ut till vänster. Istället fortsatte Löw spela exakt likadant fram till målet och sen kom några byten. Får hoppas Schweinsteiger kan spela mot England då han gick av med en lårskada.

 

Att Australien skulle visa sånt hjärta och ge Serbien en match trodde jag inte riktigt, även om jag hoppades på det. Och precis som väntat visade sig Cahill vara ledaren som de behövde. Han var hela tiden farlig i luftrummet och Australien förtjänade att vinna matchen även om Serbien lätt kunde fått en straff och kvitterat. Synd att Australien inte kunde gå vidare tillsammans med Tyskland, det hade varit önskeresultatet. Men man får nöja sig med att Serbien inte gick vidare.

 

Tyskland-England kommer bli en riktig batalj och inget av lagen kommer vilka vika sig. Tror första målet blir oerhört viktigt samtidigt som det känns som det kan gå till förlängning. USA-Ghana tror jag också blir intressant och hoppas amerikanarna kan fortsätta den positiva trenden och spela sin energiska fotboll. Bara de blir mer effektiva i avsluten kan de bli hur farliga som helst. De åttondelsfinaler som är klara än så länge ser alla ut att bli bra matcher.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Ja, för min del blir det svårt att veta vilka lag jag ska hålla på. Tyskland har spelat bra bitvis, men är ändå så trista att titta på, England har inte spelat bra och kan knappas vara stolta över att de gått vidare. Det är pest eller kolera om vem som vinner den matchen.

 

USA - Ghana är precis tvärt om. Unnar amerikanerna en framgång, kul om sporten får lite fart där borta och de har visat hjärta. Ghana spelar kul fotboll och är sevärda, och det vore skojj om nåt av de afrikanska lagen går vidare.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...