Nit89ram Skriven 8 Januari, 2012 Report Share Skriven 8 Januari, 2012 Czechflash: Även om filmer inte har blivit så lyckad i USA som beräknat har filmbolaget nu gått ut och sagt att det blir en uppföljare. Mara och Craig har skrivit på för tre filmer, men det är tveksamt om Fincher hoppar på att regissera tvåan och trean. Känns som om en regissör av Finchers kaliber inte vill binda upp sig till två uppföljare, utan han vill nog utforska nya områden i sina kommande filmer. Dessutom vad jag har förstått från de som har läst böckerna så är "Män som hatar kvinnor" den starkaste berättelsen i boktrilogin. http://www.svd.se/kultur/fler-millennium-filmer-trots-flopp_6747687.svd Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 9 Januari, 2012 Author Filmstar Report Share Skriven 9 Januari, 2012 Czechflash: Även om filmer inte har blivit så lyckad i USA som beräknat har filmbolaget nu gått ut och sagt att det blir en uppföljare. Mara och Craig har skrivit på för tre filmer, men det är tveksamt om Fincher hoppar på att regissera tvåan och trean. Känns som om en regissör av Finchers kaliber inte vill binda upp sig till två uppföljare, utan han vill nog utforska nya områden i sina kommande filmer. Dessutom vad jag har förstått från de som har läst böckerna så är "Män som hatar kvinnor" den starkaste berättelsen i boktrilogin. http://www.svd.se/ku...opp_6747687.svd Ja, jag läste också det. Man tycker ändå Fincher borde ha tagit uppdraget just för att göra trilogin. Ta t.ex. Nolan som ju gör en trilogi av Batman och det har blivit lyckat. Och han har kunnat göra filmer där emellan också (bra sådana dessutom). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 9 Januari, 2012 Report Share Skriven 9 Januari, 2012 The Girl with the Dragon Tattoo är den mest obekväma filmen jag någonsin sett, vilket är både positivt och negativt. Positivt för att den lyckas dra in mig och påverka mig som människa, negativt för att sexuellt våld är det absolut värsta jag vet. Blir helt skärrad av det och speciellt när det är så extremt grafiskt som det är i den filmen. Och även om jag förstår att de scenerna finns för att inte lägga några fingrar emellan så förstår jag inte vad som är fel på insinuationer. På riktigt. När dörren stängs så tänkte jag "fine", nu vet jag vad som pågår därinne. Men det var väl tur att hon fick sitt "a couple of hard, pipe-hittin niggas with a pair of pliers and a blow torch"-moment . I övrigt har jag alltid trott att jag tyckte Sverige och svenska miljöer har varit så jävla tråkiga på film för att jag växt upp här och för att allt därmed blir extremt icke-exotiskt. Det var tydligen inte sant. Det visade sig bara att Sverige inte har några talangfulla filmskapare, eller om man vill vara snäll, inte har budgeten att göra vårt land snyggt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cooper Skriven 13 Januari, 2012 Report Share Skriven 13 Januari, 2012 Ah, tyckte inte vidare mycket om The Girl With The Dragon Tattoo. Bland det svagare Fincher gjort. Fick inte alls samma känsla och flyt som originalet. Satt och störde mig en del på alla svenska brytningar också, fanns ingen mening att det skulle pratas på det sättet. Gillade heller inte Mara alls lika mycket som Noomi, tycker hon inte fick till det helt. På den positiva sidan var att den var jäkligt snyggt filmad och musiken var riktigt bra. Förtexterna också, fantastiskt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 15 Januari, 2012 Author Filmstar Report Share Skriven 15 Januari, 2012 Titel: Storm Warning / Under Ku Klux Klan Genre: Drama/Film-Noir Land: USA År: 1951 Regi: Stuart Heisler I rollerna: Ginger Rogers, Ronald Reagan, Doris Day, Steve Cochran Handling: Marsha Mitchell, en kringresande manekäng, stannar till i en liten stad i Sydstaterna för att hälsa på sin syster Lucy och hennes make Hank. Marsha blir ögonvittne till ett mord som Ku Klux Klan begår och blir ombedd att hjälpa distriktsåklagaren Burt Rainey med att ställa de ansvariga inför rätta. Men hon har sett något som gör det väldigt svårt för henne att vittna om vad hon sett... Omdöme: Jag är alltid ute efter att hitta mindre kända filmer, även inom klassiska genren film-noir. Man brukar ofta kunna se ganska tidigt om det är en B-noir eller en högklassig sådan. I detta fall är det inte så lätt då vi har en genomgående bra produktion. Inte minst när vi har Ginger Rogers i huvudrollen som inte direkt var känd för dessa mer dramatiska rollerna utan främst för sång och lite lättsammare roller. Det tar inte lång tid för Marsha (Ginger Rogers) att träffa på den lilla stadens mäktiga invånare - Ku Klux Klanen. Strax efter att hon klivit av bussen från New York för att träffa sin syster Lucy (Doris Day) bevittnar hon mordet på en fängslad man som får sitt "straff" av KKK. Två av männen bär ingen huva och på så vis blir hon ett utmärkt vittne. Distriktsåklagaren Burt Rainey (Ronald Reagan) vill en gång för alla stoppa KKK och litar på att Marsha ska hjälpa honom med det. Problemet är bara att Marsha sett Lucys make Hank (Steve Cochran) på mordplatsen. Extra kul att se den f.d. amerikanska presidenten Ronald Reagan i en större roll (även om jag gärna hade sett honom som KKK-medlem, hur kul hade inte det varit). Ginger Rogers är dock filmens stjärna och presterar bra, gillar henne här. Även Steve Cochran är småkul att se, speciellt då hans karaktär är lite Marlon Brando-lik med sin tajta vita t-shirt och stil. KKK och film-noir är inte direkt något man ser varje dag, så det var en lite annorlunda blandning. Men trots allt en blandning som visar sig funka. Till en början, iaf efter mordet, är filmen mest ett drama och hela staden pratar om KKK, men ingen vill berätta vad de vet utav rädsla. Marsha vill skydda sin syster, men vill samtidigt sätta dit KKK. Det hela får en ganska bra avslutning där det kan gå lite hur som helst och jag är klart nöjd med helheten när filmen är slut. 3 - Skådespelare 3 - Handling 4 - Känsla 3 - Musik 4 - Foto -------------- 17 - Totalt Betyg: +3/5 - 7.0/10 IMDb: 7.3 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 15 Januari, 2012 Author Filmstar Report Share Skriven 15 Januari, 2012 Titel: Pushover / Polisdetektiven Genre: Film-Noir Land: USA År: 1954 Regi: Richard Quine I rollerna: Fred MacMurray, Kim Novak, Philip Carey, E.G. Marshall Handling: Ett bankrån ger ett gäng rånare $210.000. Det dröjer inte länge förrän den ena rånarens flickvän Lona McLane möter Paul Sheridan och de har en het affär. Snart får hon reda på att han är polis och tillsammans ser de sin chans att komma över pengarna. Omdöme: I sin debutfilm får Kim Novak rollen som Lona, en blond femme fatale vars pojkvän jagas för ett bankrån som gav ett byte på $210.000. Hon visar redan tidigt prov på det som senare gjorde henne känd i och med Vertigo (1958). Hon har en skön stil över sig, en som passar en femme fatale bra. Hon är både vacker, smart och farlig i sitt skådespeleri och känns inte alls som en nykomling i filmbranschen. Fred MacMurray spelar polisen Paul Sheridan som får komma nära henne för att försöka ta reda på om hon vet något. Hon har en förmåga att få en man att göra galna saker och det tar inte lång tid att få honom att fundera på pengarna. Men då krävs att allt går planenligt och att man har någon på insidan - han själv. Men om allt skulle gå enligt plan skulle man inte få så värst mycket spänning. Det är inte så mycket att diskutera, jag gillar det här, mer än jag trodde. Det är en väldigt trevlig historia som öppnar upp flera möjligheter och där Paul hamnar allt djupare i soppan han skapat. På många sätt är det en typisk film-noir som även har en del Hitchcock-scener, även om det inte är gjort med samma finess. Just utförandet är ganska ordinärt, inget utöver det vanliga egentligen. Men jag gillar att det händer något hela tiden och under filmens gång tänker jag att detta skulle kunna vara utmärkt material till en remake. 3 - Skådespelare 4 - Handling 4 - Känsla 3 - Musik 4 - Foto -------------- 18 - Totalt Betyg: 4/5 - 7.5/10 IMDb: 6.8 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Red Skriven 15 Januari, 2012 Report Share Skriven 15 Januari, 2012 Läsvärda recensioner om film-noir genren, Czechflash. Känns som du har grävt ganska djupt inom den genren då du ofta recenserar filmer man aldrig hört talas om. Förvisso har du 'bara' sett 111 filmer på denna lista: http://www.icheckmovies.com/lists/250+quintessential+noir+films/?user=czechflash . Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 16 Januari, 2012 Author Filmstar Report Share Skriven 16 Januari, 2012 Läsvärda recensioner om film-noir genren, Czechflash. Känns som du har grävt ganska djupt inom den genren då du ofta recenserar filmer man aldrig hört talas om. Förvisso har du 'bara' sett 111 filmer på denna lista: http://www.icheckmov...user=czechflash . Enligt mina beräkningar har jag sett 142 stycken Har precis prickat av ytterligare några på iCheckMovies, nu 120. Tack för listan förresten, fanns en del där som jag inte hade på min ska-se-lista. Jag ser ju givetvis mycket mer film än bara film-noir, men resten dyker upp på min sida. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galvatron Skriven 17 Januari, 2012 Report Share Skriven 17 Januari, 2012 Såg Roman Polanski's "What?" och gillar man Polanski så bör man absolut inte se den här. Helskum rulle som faktiskt har Marcello Mastroianni i en av huvudrollerna. Gav den 1/5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 17 Januari, 2012 Author Filmstar Report Share Skriven 17 Januari, 2012 Såg Roman Polanski's "What?" och gillar man Polanski så bör man absolut inte se den här. Helskum rulle som faktiskt har Marcello Mastroianni i en av huvudrollerna. Gav den 1/5. Haha, tack för varningen Inget jag hade planerat att se, men nu vet jag att jag inte ska försöka se den om jag vill ha mer Polanski. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galvatron Skriven 18 Januari, 2012 Report Share Skriven 18 Januari, 2012 Såg Roman Polanski's "What?" och gillar man Polanski så bör man absolut inte se den här. Helskum rulle som faktiskt har Marcello Mastroianni i en av huvudrollerna. Gav den 1/5. Haha, tack för varningen Inget jag hade planerat att se, men nu vet jag att jag inte ska försöka se den om jag vill ha mer Polanski. Läste att det var någon/några filmer som han inte var nöjd med och hoppade av men producenterna beslöt sig för att släppa ändå, om den här inte är en av dom så blir jag väldigt förvånad För övrigt så såg jag Dodsworth - http://www.imdb.com/title/tt0027532/ nyligen och den är väldigt sevärd. Orkar inte skriva en recension men den är helt klart bland det bättre jag sett från den perioden och även 40-talet. Gav den 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 18 Januari, 2012 Author Filmstar Report Share Skriven 18 Januari, 2012 Såg Roman Polanski's "What?" och gillar man Polanski så bör man absolut inte se den här. Helskum rulle som faktiskt har Marcello Mastroianni i en av huvudrollerna. Gav den 1/5. Haha, tack för varningen Inget jag hade planerat att se, men nu vet jag att jag inte ska försöka se den om jag vill ha mer Polanski. Läste att det var någon/några filmer som han inte var nöjd med och hoppade av men producenterna beslöt sig för att släppa ändå, om den här inte är en av dom så blir jag väldigt förvånad För övrigt så såg jag Dodsworth - http://www.imdb.com/title/tt0027532/ nyligen och den är väldigt sevärd. Orkar inte skriva en recension men den är helt klart bland det bättre jag sett från den perioden och även 40-talet. Gav den 4/5 Har också sett Dodsworth och gillade den. Gav den -4/5. Håller med om att det är en bra film från perioden och funkar väl än idag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldo Skriven 18 Januari, 2012 Report Share Skriven 18 Januari, 2012 The Help Novellen som The Help är baserad på blev dumt nog avvisad 60 gånger innan en agent gick med på att representera den. Succén blev genast stor och en barndomsvän till författarinnan har nu filmatiserat novellen, Tate Taylor står för både regi och manus. Det är 1960-tal, en afroamerikansk kvinna i medelåldern med namnet Aibileen Clark (Viola Davis) har jobbat som hembiträde åt vita under nästan hela sitt liv. Minny Jackson (Octavia Spencer) är i samma sits, hennes djärva frispråkighet har fått henne sparkad flera gånger. De spenderar vardagarna genom att uppfostra vita barn, laga mat, tvätta och städa. Skeeter (Emma Stone) är en ung vit kvinna som är intresserad av skribentyrket. Hon ogillar segregationen och hur svarta hembiträden behandlas och får idén att skriva en bok om deras liv. Efter en del tvekan beslutar sig Aibileen och Minny för att hjälpa Skeeter med boken, något som kommer att skaka om samhället ordentligt. Emma Stone kan vara ett framtidsnamn att räkna med, hon har talang, det visar hon här. Skådespelarmässigt är detta en fenomenal film där även Davis, Spencer, Dallas Howard och Chastain strålar. Vi kan med enkelhet förutspå Oscarsnomineringar till åtminstone ett par av dem, det vore välförtjänt. The Help påminner en smula om Steven Spielbergs The Color Purple. Här får vi dock mer humor ihop med charmiga karaktärer och scener. Själva manusets upplägg är småhackigt och ingalunda optimalt, på den fronten har alltså inte överföringen från bok till film gått supersmidigt. I övrigt finner jag endast bra ting att skriva om. Slutligen måste jag understryka att The Help utöver de humoristiska delarna är riktigt gripande. Den står stabilt som en av de bästa filmerna från 2011 som annars tycks ha varit ett ganska tradigt filmår. 8/10 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 18 Januari, 2012 Author Filmstar Report Share Skriven 18 Januari, 2012 Voldo: Kul att The Help gick hem hos dig. Vet att den inte tagits emot lika bra av alla. Personligen tyckte jag den var bra, inte jättebra, men bra. Skådespeleriet är som du säger riktigt bra på flera håll där min favorit stavas Octavia Spencer. Jag räknar med flera Oscarsnomineringar, minst tre för skådespeleri samt manus och kanske film. Tycker inte den är årets bästa, men en typisk Oscarsfilm är det. På tal om det har jag precis skrivit om filmerna som är kvar i kategorin Bästa utländska film samt uppdaterat Oscarsgalan - Om valet var mitt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 24 Januari, 2012 Author Filmstar Report Share Skriven 24 Januari, 2012 Har sett The Artist och The Descendants, de två favoriterna till att vinna Oscarn om en månad. Ingen av dem tillhör mina favoriter från 2011 ska sägas, men ska jag välja en av dem blir det förstnämnda. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.