Jump to content

Fotbollslag?

Achtung

Rekommenderade inlägg

Under hela programmet hördes eller sågs Ekvall inte en enda gång, förutom via gamla klipp.

Och tur var väl det att vi slapp Sveriges sämsta sportjournalist. Hela EM-krönikan var totalt värdelös. Inga nya analyser. Var bara en massa highlights och en fåordig Puyol.

För att komma in i diskussionen om vilken liga man ska kolla på så är väl jag en av få som säger Serie A. Det är en gammal kärlek som aldrig kommer försvinna. Alla som inte tittar tillräckligt mycket på fotboll säger att "Italienare bara kastar sig". Filmningar är lika vanliga i Serie A som PL som La Liga. Tyvärr har jag inte kollat så mycket på fotboll i år eftersom jag endast följt PL ordentligt. Livorno åkte ur Serie A så jag tänkte att då är detta bara ett mellan år. Chelsea som är det lag mitt hjärta klampar för som mest i Europa spelar lite ojämnt förtillfället. Ikväll blir det dock storseger hemma mot Cluj i CL.

La Liga kollar jag väl inte direkt på så mycket. Inte intresserad. Kollar precis som Tjalan på stormatcherna annars har jag aldrig förstått hypen med den ligan alls. Kanske är det för inget av lagen vunnit någon plats i mitt hjärta. Utöver Chelsea och Livorno finns det bara ett lag och det är AIK som får en att ens titta på Allsvenskan. För maken till skit får man leta efter. Om inte AIK spelar tittar jag inte. Det är outhärdligt. Det är så dåligt. Så dåligt.

När det gäller landslag så har jag aldrig känt för Sverige utan för Italien. Och det kan jag tacka en viss Baggio för.

• Svar 2,4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är ändå ganska kul att svenskafolket verkar ha fattat att allsvenskan håller så låg klass att det inte ens är värt tiden man lägger ner på matcherna. Halvera biljettpriserna och lägg matcherna på helgerna så kanske folket kommer tillbaka.

Med tanke på att man sitter och kollar på europeisk toppfotboll var-varannan helg så känner man sig inte sådär jätte peppad att på måndagen gå och se Trelleborg-Gefle spela 0-0, och dessutom för en 100-200 spänn i bara entrékostnad.

På tal om Ekvall så stänger jag jag av TVn så fort han kommer i bild, vet inte vem han ligger med för att få så mycket tv-tid.

• Moderator

Ja, missuppfatta mig inte nu, jag saknade inte Ekvall ett dugg. Men det är typiskt honom att han ska han sitt namn uppläst i varenda reklaminslag, trots att han bara låtit någon annan klippa in alla highlights i ett program.

Han var vedervärdig under EM när de satt vid det där cafebordet och kommenterade runt matcherna. Ju längre kvällen led desto fullare blev de, det var tydligt.

MK47, jag gillar spelet i den italienska ligan oftast, men jag vidhåller att det är för mycket dykningar och uppvända handflator många gånger.

Sen verkar det som om de flesta är överrens om att om man inte har intresse i nåt speciellt lag är det inte så intressant att se matcher. Det måste ju vara så det blivit i Sverige, vi har inte det stora intresset för det lokala laget i högsta divisionen, på det sättet som man har i storbritannien, sydeeuropa och sydamerika. Hade vi haft det hade det nog inte spelat nån roll vilka matcher som visats på TV, det egna laget hade ändå varit intressantare.

Jag följer fotboll men tycker fortfarande att Italien är ett vidrigt land med en vidrig liga. Skandalerna 06 talar väl för sig själva. Dessutom hoppade väl både Napoli och Viola i seriesystemet lite som de kände för.

Det största problemet med Italien är att tempot är så mycket lägre, oftast i alla fall. Bara kolla på England där jag tycker att alla lag pumpar på som bara fan hela tiden, oavsett ligaposition.

Anledningen till att publiksiffrorna sjunker i Sverige just nu har väl rätt mycket att göra med att AIK och bajen har bortabojkott men allra mest för att storlagslagen slutade 5:a, 6:a, 9:a och 12:a. Ja, och så sill på plats tre, men de har ju inte ens mycket publik när de leder så.

Ekwall ja, spydde väl inte över honom förut här? Gör det överallt. Men han är ett jävla äckel, vill träffa honom i en mörk gränd någon gång. Älskade när Betnér hånade honom i Debatt på SVT och han är nära tårar. Älskade också när AIK-klacken sjöng "Patrick Ekwall är homosexuell" borta mot BP '07.

• Moderator
Jag följer fotboll men tycker fortfarande att Italien är ett vidrigt land med en vidrig liga. Skandalerna 06 talar väl för sig själva. Dessutom hoppade väl både Napoli och Viola i seriesystemet lite som de kände för.

Det största problemet med Italien är att tempot är så mycket lägre, oftast i alla fall. Bara kolla på England där jag tycker att alla lag pumpar på som bara fan hela tiden, oavsett ligaposition.

Problemet är ju att det är en handfull spelare i ligan som klarar av att hantera bollen när de "pumpar på" som du beskriver. Oftast hamnar ju bollen fem meter över mål eller ute vid hörnflaggan vid avslut just av den anledningen. För att inte tala om volleyboll på mittplat, de kan ju nicka en fem sex gånger fram och tillbaka över mittlinjen, inte så kul att se på.

Och vad gäller korruptionen i Italien håller jag med om att det är trist. Dock är väl inte PL så mycket bättre, blev ju en hel del protester när Shinawatra köpte Man City, det är ju ingen duvunge precis.

Nej, Shinawatra var riktigt illa, men de ska ju tydligen reglera det där hårdare i framtiden.

Och det där med att nickandet och passningsspelet ska hamna i andra hand är en lika stor fördom som att allt italienare gör är att filma (visserligen gör dom det, men det gör alla som det redan har pratats om). Det finns givetvis bottenlag som brunkar rätt rejält, framförallt Stoke (Rory Delap!), men importerna i England på både tränar- och spelarsidan har utvecklat spel och tanke och de flesta lagen vill ändå spela.

Hatar inte precis Patrik Ekwall, men det finn absolut ingen anledning att hylla honom heller. Han säger nästan aldrig någonting som jag inte redan tänkt själv och har därför ingenting speciellt att komma med förutom att förstärka 4:ans Dressman-aktier.

Ja, jag tycker också det låter corny med 4:ans ständiga tjatandet om "tiki taka" och "totalfotboll" och jag är trött på tv4:s fotbollssändingar och programledare i allmänhet, med all blaskig kommersiell och fantasilös underhållning, och som under EM närde hade samma jävla cover-låt om och om igen när de skjulle varva highlightsen och när det var fotbollsgalan så var det samma jävla musik igen!

Ola Wenström gillade jag aldrig och han var bara nån popkille precis som alla andra tv4-hallåorna som ständigt väller in där och försvinner efter något år. Pontus Kåmark är inte heller speciellt kul som tv-kille och nästan lika tråkig som Johan Mjällby (förlåt Tjalan och MK47 för att det blev lite många AIK-relaterade namedrops där). Visst kan jag tycka att dem gör sitt jobb, men jag blir inte så hypad av dem precis. Däremot är det kul att Ola Andersson är tillbaka i tv-rutan (AIK igen) för han var intressant till skillnad från det mesta andra. Sladjan och Lundh från Viasat respektive tv4 är också intressanta att höra på - och självklart Big Glen Strömberg och Hysén.

Är det någon mer än jag som har ett stött hjärta efter att svt förlorat rätten till fotbollsändingarna? På tal om EM- och VM-krönikor så hade ju dem en själ i sina produktioner med en utmärkt berättarröst (speciellt VM 98:s Albert Svanberg men också Pops) och poetisk dramatik som tv4 aldrig kommer komma i närheten av under detta århundrade. Det är samma sak med sportkrönikor i allmänhet där tv4 bara har reportage- och intervju-skit medan svt alltid lyckas nå "klimax" i sina produktioner.

När det nu pratas ligor så kan jag tillägga att jag också ogillar Serie A - inte mest på grund av att det filmas hela tiden, men på grund av alla spelares nonchalanta inställning och divalater. Jag vill se spelare som spelar med hjärtat och inte för pengar och rang. Visst finns det flera spelare som spelar med hjärtat i Italien också, men ju mer pengar de tjänar, ju nonchalantare blir dem. I England uppskattar ju publiken och tränarna fortfarande kämpaglöd. Jag skulle må bra om det kom ett lag som verkligen stack ut och alla spelare spelade fullblodigt Wimbledon-köttande. Inte för att jag föredrar den fotbollen, men för att kunna se de lata motståndarna kämpa på riktigt...

Kåmark är en vedervärdig människa.

För övrigt rekommenderar jag FANTVs Eurotalk som visas på svenskafans.com. Mycket bättre programledare i David Fjäll som för övrigt är både gnagare och chelseaanhängare. Varje program har tre gäster som bla. kan vara Marcus Birro, Chris Härenstam, Arne Hegerfors, Erik Niva, Claes Andersson m.fl.

Varje måndag släpps ett nytt avsnitt. Mycket sevärt och det absolut bästa programmet om fotboll.

• 1 month later...

Jag är United-supporter och det är helt underbart att vara det, speciellt just nu, med 13 raka nollor och allmän dominans.

Men ingenting går upp mot AIK. Ingenting. Var på träningsmatchen igår, och fyfan vad bra man mådde. AIK-dominans och seger med 1-0, det spelade ingen roll att det var mot Mariehamn när det var en sån fet dominans. Martin Kayongo-Mutumba aka M9 (min avatar) var äntligen tillbaka i AIK och var riktigt jävla bra.

Fyfan vad härligt, idag är det bara 56 dagar kvar tills 5:e april... KOM IGEN GNAGET!

Älskade också när AIK-klacken sjöng "Patrick Ekwall är homosexuell" borta mot BP '07.

...det är tyvärr sånt här som gör att AIK är hatade av resten av Svenska folket... Iochmed detta inte sagt att Blåvitt klacken är guds bästa barn (även om vi kallas Änglarna :lol: )... har inte förstått det där med att hata andra, räcker det inte med att tycka väldigt illa om AIK, Djurgården och Hammarby? Är inte direkt någon vän till ÖIS, GAIS eller Häcken men jäklar vad mitt hjärta även kan vara gulsvart/Grönsvart eller Rödblått när dessa lag möter tex AIK...

GBG för alltid!

...det är tyvärr sånt här som gör att AIK är hatade av resten av Svenska folket...

Ehe, nja, inte direkt va?

Är inte direkt någon vän till ÖIS, GAIS eller Häcken men jäklar vad mitt hjärta även kan vara gulsvart/Grönsvart eller Rödblått när dessa lag möter tex AIK...

Eh... lol...

...det är tyvärr sånt här som gör att AIK är hatade av resten av Svenska folket...

Är inte direkt någon vän till ÖIS, GAIS eller Häcken men jäklar vad mitt hjärta även kan vara gulsvart/Grönsvart eller Rödblått när dessa lag möter tex AIK...

Eh... lol...

Hehe Visste att kommentarer skulle komma :lol:

Nä, men helt ärligt skiter jag fullständigt i Stockholmslagen... ni får tycka vad ni vill om oss andra, jag vill bara se bra fotboll, därför håller jag på Blåvitt :up:

Eh... lol...

Hehe Visste att kommentarer skulle komma :lol:

Nä, men helt ärligt skiter jag fullständigt i Stockholmslagen... ni får tycka vad ni vill om oss andra, jag vill bara se bra fotboll, därför håller jag på Blåvitt :up:

Och allt blir ju genast mycket roligare när ni vet vad vi AIK:are tycker om Göteborg både som stad och som lag. :D

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...