Rakii Skriven 12 Juli, 2006 Report Share Skriven 12 Juli, 2006 Egentligen kan man ju säga att han dog för flera år sedan. Men hur som helst en väldigt stor förlust för alla oss Pink Floyd fanatiker. Ja, det kan man lugnt påstå men i ordets rätta bemärkelse nu ändå. Trist ja, men skönt ändå att bandet inte gick i graven som det kanske hade gjort om inte Gilmour ersatt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 15 Juli, 2006 Report Share Skriven 15 Juli, 2006 Syd Barrett var verkligen en egenartad begåvning. Trots att han i princip inte gjort något sedan 1971 (!) blev han en kultfigur för vissa av oss PF-fans och andra. Han verkar ha influerat en lång rad musiker - exempelvis David Bowie som skriver "I can't tell you how sad I feel..." Hittade en förvånansvärt utförlig minibiografi på svenska Wikipedia, finns lite mer på engelska förstås. Läsvärd är också Andres Lokkos "Syd Barrett förblev tyst" i SvD. Missa inte att lyssna på hans soloskivor. The Madcap Laughs och Barrett. Mycket speciella. Den smärtsamt vackra Golden Hair (en tonsatt dikt av James Joyce), Terrapin som lär vara en hylling till Pink Floyds frontman under 1970- och 1980-talen Roger Waters och den fascinerande Dominoes. Det här materialet har få likheter med Pink Floyds första (Piper at the gates of dawn, som Barrett var hjärnan bakom). Båda är bra, men på helt olika sätt (personligen har jag lite svårt för de mest utflippade ljudexperimenten på den sistnämnda). För den som vill veta mer om musiken, mannen och myten kan jag varmt rekommendera en brittisk dokumentär som gick på SVT för en del år sedan, tror den heter Shine on your crazy diamond. Utomordentligt bra! Mycket kommentarer från bandmedlemmarna och en hel del material från 1960-talet, gamla videos med Syd (de första singlarna) osv. Och mycket musik! Borde väl visas igen nu, nån som har koll på det? * * * Tack för en bra recension av The Wall, Rakii! EDIT: Igår då jag besökte läkaren ebbade samtalet ut i rockstjärnor som förlorat sig i droger och Barrett kom på tal, senare på kvällen fick man reda på nyheten. En knut i magen knöt sig kan jag säga er... Skumt! Måste varit en märklig känsla. Det är inte varje dag man diskuterar Barrett, trots allt. Åtminstone inte med läkare Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 15 Juli, 2006 Report Share Skriven 15 Juli, 2006 inte gick i graven som det kanske hade gjort om inte Gilmour ersatt. Det kanske inte gått i graven men jag kan sätta en rejält slant på att de aldrig blivit så stora. Gilmour är en av världens absolut bästa (rock)gitarrister! Föresten så glömde jag den främsta källan till kunskap bland mina länkar: www.sydbarrett.net. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 15 Juli, 2006 Report Share Skriven 15 Juli, 2006 Jonas: Tack för feedbacken och du själv bidrog som sagt med mycket bra information. Har ingen aning om jag sett dokumentären eller ej, några flashbacks rullar förbi men kan inte säga om det är den eller om det är från Dark Side of the Moon-produktions dokumentären som visades på SVT i och med The Wall. ----- Det är inte första gången jag har sådana prekognitiva händelseförlopp men detta satte verkligen spår för några dagar. Han hade ju visserligen varit död 4-5 dagar före samtalet men så fort jag kom hem från läkaren så läste jag det. Rös till något enormt och blev illa till mods... Kul att det finns fler Floyd-fans här på forumet, både du, jag, Donnie, farmor_gas samt Pumbaa och Jojje har jag för mig var också fans. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 15 Juli, 2006 Report Share Skriven 15 Juli, 2006 Ja, det är kul att fler gillar honom! Det verkar som om kulturmaffian på landets tidingar har bra koll också, svenska tidningar har skrivit relativt mycket. Blev lite förvånad över hur pass stort nyheten om hans död slogs upp. Lite krasst kan man konstatera: att dö är ett bra sätt att få uppmärksamhet. Skulle inte tro att Syd själv hade brytt sig. ...och Pink Floyd släpper en "ny" DVD. Eller snarare är det väl gammalt material re-releasas? Är det verkligen sant att man släpper något dagarna efter hans död (svensk release 2006-07-12). Lite cyniskt, tycker jag. Särskilt som släppet har mycket lite med Syd Barrett att göra. OM jag nu inte missförstått något här... Angående dokumentären: det är förmodligen den här, jag måste minnas titeln fel. Har den iofs inspelad på VHS men ligger i nån flyttkartong just nu. Ifall det är den finns den att köpa på cdon, så pass bra faktiskt att jag lugnt kan rekommendera ett köp (men jag kan inte garantera att detta är filmen jag sett...) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 16 Juli, 2006 Report Share Skriven 16 Juli, 2006 Du måste mena konsert-dvd:n P.U.L.S.E. som varit ordentligt försenad ett bra tag nu, så det har nog inget att göra med hans död som den släpps, fick sitt realesedatum redan en god väg i förväg som dom höll fast i. DVD:n du länkade till har jag sett hos såväl Discshop som Ginza en bra bit under 100 lappen tidigare men aldrig varit sugen på ett köp då det inte känts aktuellt och jag visste inte så mycket om Barrett då som nu. Får se om jag får pengar inom en snar framtid så får man köpa den tillsammans med lite annat. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 18 Juli, 2006 Report Share Skriven 18 Juli, 2006 Jag menade P.U.L.S.E. OK att den var försenad men om den ändå var det så kunde de väntat nån månad med att släppa den... för det är väl inget material där Barrett är med? Dokumentären har jag hittat nu. Det är den filmen jag länkade till, regisserad av John Edginton. Lite fantasilöst betitlad The Pink Floyd and Syd Barrett Story (2003). Men filmen är verkligen bra, minst lika bra som jag minns den. Bandmedlemmarna blir väldigt personliga när de pratar om Syd, det märks att han är saknad, speciellt av Roger Waters. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 18 Juli, 2006 Report Share Skriven 18 Juli, 2006 Nej, tror att filmen spelades in under 90-talet men han kanske nämns i extramaterialet, utöver det är det nog inget med Syd. Såg att dvd:n fanns hos Ginza för 29:-, kanske man borde slå till ändå. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 21 Juli, 2006 Report Share Skriven 21 Juli, 2006 F*N vad det är VARMT här inne! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hawa!i Skriven 21 Juli, 2006 Report Share Skriven 21 Juli, 2006 F*N vad det är VARMT här inne! Har du också rum på ovanvåningen? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingoman Skriven 22 Juli, 2006 Report Share Skriven 22 Juli, 2006 F*N vad det är VARMT här inne! Har du också rum på ovanvåningen? nej han menar ju inne på forumet fattar du väl Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hawa!i Skriven 23 Juli, 2006 Report Share Skriven 23 Juli, 2006 F*N vad det är VARMT här inne! Har du också rum på ovanvåningen? nej han menar ju inne på forumet fattar du väl Ok, för inne hos mig är det i alla fall jävligt varmt! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zephiennia Skriven 26 Juli, 2006 Report Share Skriven 26 Juli, 2006 Här nere har vi haft värme rekord pa 37°C eller vad det nu lag pa. Den dagen var det som att kliva in i bastun när man gick ut... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Donnie Darko Skriven 4 Augusti, 2006 Report Share Skriven 4 Augusti, 2006 Har varit och härjat i Bohuslän i några dagar nu. Mycket trevligt. Är det kanske någon som bor i strömstad eller Gräbbestad. Isåfall träffades vi säkert! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Off The Ground Skriven 9 Augusti, 2006 Report Share Skriven 9 Augusti, 2006 Hallå, här var det längesedan man var. Kul att den här tråden finns kvar i alla fall. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.